Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP USA 2022″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Max Verstappen wygrał drugi raz z rzędu wyścig o GP USA, a także po raz 13. w tym sezonie i 33. w karierze.
Verstappen wygrał 13 wyścigów w tym sezonie i wyrównał rekord F1 należący do Schumachera (sezon 2004) i Vettela (sezon 2013). Do końca sezonu pozostały trzy wyścigi, więc Holender może ten rekord pobić. Dla lepszego porównania dodam, że Schumacher wygrał 13 z 18 wyścigów w 2004 roku, a Vettel 13 z 19 wyścigów w 2013 roku. W tym roku za nami 19 wyścigów, więc Verstappen ma identyczną przeciętną jak Vettel.
Verstappen ma tyle samo zwycięstw w karierze ile wynosi jego standardowy numer w F1 – 33.
Verstappen wygrał dwa wyścigi w USA w 2022 roku. Poprzedni raz dwa razy w USA wygrał Alan Jones w 1981 roku.
Verstappen zanotował 75. podium w karierze.
Verstappen jeśli jest na mecie w GP USA, to zawsze w czołowej czwórce.
Verstappen prowadził przez minimum jedno okrążenie w 55. różnych wyścigach. Awansował na dziesiąte miejsce w ogólnym zestawieniu.
Verstappen zdobył w tym roku 391 punktów. Rekordem F1 jest 413 punktów Hamiltona z 2019 roku. Holender powinien ten wynik pobić. W tym roku dzięki sprintom i dłuższemu kalendarzowi jest więcej punktów do zdobycia. Biorąc pod uwagę dalsze plany Liberty Media, to w przyszłości pula punktów będzie jeszcze większa.
Lewis Hamilton zanotował 189. podium w karierze.
Hamilton po raz dziesiąty wywalczył podium w Stanach Zjednoczonych i poprawił własny rekord związany z liczbą miejsc na podium wywalczonych w tym kraju.
Hamilton wszystkie sesje kwalifikacyjne na torze Circuit of the Americas w Austin ukończył w TOP5, a wyścigi w TOP4.
Hamilton wygrał z Russellem wszystkie sesje kwalifikacyjne po przerwie wakacyjnej.
Hamilton wyrównał swój najgorszy kwalifikacyjny wynik w GP USA – piąte miejsce.
Hamilton to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń podczas wyścigów na torze w Austin.
Lewis Hamilton wystartował w 307 wyścigach F1. Tylko trzech kierowców miało więcej wyścigów (Alonso, Raikkonen i Barrichello). Hamilton w trakcie sezonu 2023 przebije wynik Barrichello.
Charles Leclerc zanotował 23. podium w karierze.
Leclerc po raz piąty z rzędu wywalczył podium. To jego najlepsza seria w karierze.
Leclerc wywalczył podium po starcie z 12. pola. Monakijczyk dotychczas nigdy nie finiszował na podium, jeśli ruszał z pola ósmego lub dalszego.
Leclerc zapewnił sobie nagrodę dla zdobywcy największej liczby PP w sezonie po raz drugi w karierze.
Pozostali kierowcy
Sergio Perez wszystkie tegoroczne wyścigi, w których dojechał do mety, ukończył w czołowej szóstce.
Perez w tym roku ani razu nie zajął trzeciego miejsca w wyścigu.
George Russell po raz drugi w tym sezonie i trzeci w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Lando Norris trzykrotnie wziął udział w GP USA i zawsze zajmował ósme miejsce w kwalifikacjach. W wyścigach był za to na miejscu szóstym, siódmym i ósmym.
Sebastian Vettel prowadził przez dwa okrążenia w wyścigu. Poprzednie raz jechał na czele w GP Azerbejdżanu 2021.
Vettel jako trzeci kierowca w historii przekroczył barierę 3 500 okrążeń na prowadzeniu. Ma ich dokładnie 3 501. Hamilton i Schumacher prowadzili przez ponad 5 000 okrążeń.
Yuki Tsunoda zdobył punkty po pięciu miesiącach przerwy.
Tsunoda w 2021 i w 2022 roku miał długie przerwy bez zdobyczy punktowej, które kończył finiszem w czołowej dziesiątce w GP USA.
Pierre Gasly nigdy nie punktował w USA.
Daniel Ricciardo w swojej karierze przegrał z zespołowym partnerem oraz odpadł już w Q1 w kwalifikacjach do GP USA tylko dwa razy: w 2012 roku w Toro Rosso z Jeanem-Ericiem Vergne i dziesięć lat później w McLarenie z Norrisem. Tor w Austin to historycznie jeden z najlepszych obiektów dla Ricciardo, ale jego forma spadła.
Lance Stroll pierwszy raz w karierze awansował do Q3 w kwalifikacjach w GP USA. Nigdy w tym wyścigu nie punktował.
Siódme miejsce w kwalifikacjach, to najlepszy wynik Strolla od GP Turcji 2020, gdy wywalczył Pole Position na deszczu.
Valtteri Bottas pierwszy raz po przerwie wakacyjnej awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Carlos Sainz po raz trzeci w tym sezonie i w karierze wywalczył Pole Position.
Sainz czterokrotnie w tym roku wycofał się z wyścigu w wyniku kolizji lub wypadnięcia z toru na pierwszym okrążeniu: Australia, Imola, Japonia i USA.
Sainz w dotychczasowych wyścigach w USA zajmował zawsze miejsca w czołowej ósemce, w 2022 roku nie dojechał do mety.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull po raz piąty został mistrzem świata konstruktorów F1. Stajnia z Milton Keynes zajmuje szóste miejsce w historycznym zestawieniu.
Red Bull zanotował 90. zwycięstwo w Formule 1 w tym trzecie w GP USA.
Red Bull wygrał w tym sezonie 15 wyścigów. Jest to najlepsze osiągnięcie w historii tej stajni, dotychczasowym rekordem było 13 zwycięstw w 2013 roku.
Red Bull wygrał ósmy wyścig z rzędu. Do wyrównania własnego rekordu potrzeba im jednego zwycięstwa. Ogólnym rekordem F1 jest 11 kolejnych zwycięstw McLarena z 1988 roku.
Mercedes pierwszy raz w tym roku miał obu kierowców na starcie ustawionych w dwóch pierwszych rzędach.
Mercedes zanotował najsłabsze kwalifikacje w GP USA od 2013 roku.
Kierowcy Mercedesa w tym sezonie albo dojeżdżają do mety, albo odpadają z wyścigów w wyniku kraksy na pierwszym okrążeniu.
Ferrari po raz pierwszy zdobyło Pole Position na torze w Austin.
Ferrari wywalczyło Pole Position na 51. różnych torach w F1.
Piąte pole startowe Strolla, to najlepszy wynik Astona Martina w tym roku.
Haas po raz drugi zdobył punkty w domowym wyścigu.
Po raz czwarty w tym roku kierowcy Haasa w komplecie odpadli w Q1.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP USA 2022
Od 14 lat i sezonu 2009 w Formule 1 mistrzami świata zostają jedynie zespoły z Brackley (BrawnGP i Mercedes) oraz Red Bull, a także ich kierowcy. 14 lat duopolu w Formule 1. Nie było nigdy porównywalnej serii.
Amerykanie, Hiszpanie oraz Holendrzy mają po 33 zwycięstwa w Formule 1. Amerykanie realnie mają mniej wygranych, ale w statystykach zaliczają się zwycięstwa z Indy500, który był w pierwszych latach wliczany do klasyfikacji F1.
Podczas pięciu z siedmiu ostatnich GP USA, kierowca startujący z drugiego pola prowadził po pierwszym okrążeniu.
Wszystkie dotychczasowe wyścigi F1 na torze w Austin były wygrane przez kierowców startujących z pierwszego rzędu: pięć razy przez kierowcę z Pole Position i pięć razy z drugiego pola.
W tym roku podium wywalczyło tylko siedmiu różnych kierowców.
W tym sezonie tylko Verstappen i Sainz zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach.
Najwięcej podiów w tym sezonie wywalczył Verstappen – 15. Leclerc ma ich dziesięć, a Perez dziewięć.
Zawodnikiem, który przejechał najwięcej okrążeń w tym sezonie jest Lando Norris, który wycofał się w drugiej połowie zawodów o GP Miami, a pozostałe ukończył.
Verstappen i Hamilton 32 razy zajmowali dwa czołowe miejsca w wyścigu F1 (kolejność nie ma znaczenia). To nowy rekord F1, w GP USA przebili parę Hamilton – Rosberg.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP USA 2022
Carlos Sainz wygrał kwalifikacje do GP USA 2022 z czasem 1:34,356. Wynik kierowcy Ferrari jest o ponad 2,3 sekundy słabszy od najlepszego wyniku w kwalifikacjach na torze Circuit of the Americas, który zanotował Valtteri Bottas w 2019 roku – 1:32,029.
George Russell wykręcił najszybsze okrążenie podczas GP USA 2022. Brytyjczyk na 56. kółku wyścigu wykręcił czas 1:38,788. Jego wynik jest o 2,6 sekundy gorszy od rekordu toru, który od 2019 roku należy do Charlesa Leclerca – 1:36,169.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Zhou Guanyu. Chińczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 334,7km/h. Jest to znacznie słabszy wynik niż podczas poprzedniej wizyty F1 na tym torze w 2021 roku. Wtedy największą prędkość w tym samym miejscu osiągnął Lance Stroll – 343,8 km/h.
Najszybszy pit-stop podczas GP USA 2022 wykonali mechanicy Red Bulla Na 14. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Sergio Pereza w 2,13 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje ustanowiony przez Red Bulla pit-stop z Perezem podczas GP Holandii – 2,09 sekundy.
Frekwencja na GP USA 2022
Organizatorzy podali, że podczas GP USA 2022 roku weekendowa frekwencja wyniosła 440 000 osób. Przypominam, że rok temu podczas trzydniowego weekendu na torze Circuit of the Americas odnotowano największą frekwencję w sezonie 2021: 380 000 kibiców. Początkowo podawano 400 000 i taka liczba później wielokrotnie krążyła w mediach, a podane na drugi dzień 380 000 zostało zapomniane. W 2021 roku tor miał 140 000 miejsc pojemności i tyle biletów sprzedano na wyścig.
Frekwencja w wysokości 440 000 kibiców przez trzy dni, to najlepszy wynik w tym sezonie. Dotychczasowym rekordem było 420 000 osób przez cztery dni w Australii (szczegóły). W Australii przez trzy dni było jednak 365 000 widzów, bo aż 55 000 osób pojawiło się na torze w czwartek. Amerykanie obliczają frekwencję tylko dla trzech dni. W tym roku powiększono trybuny toru Circuit of the Americas, ale nie podano szczegółów ile osób może wejść jednego dnia. Pojemność trybun powinna przekraczać 150 000 miejsc, aby możliwy był wynik podany dla całego weekendu. Organizatorzy nie podali również frekwencji z podziałem na poszczególne dni.
Nie znamy szczegółów i konkretnych danych dla poszczególnych dni, ale bardzo prawdopodobne, że jest to drugi frekwencyjny wynik w historii. Rekordem pozostaje GP Australii 1995 na ulicznym torze w mieście Adelaide. Wtedy przez cztery dni było 525 000 kibiców, ale w tym 74 000 w czwartek, a więc przez trzy dni 451 000. Organizatorzy GP USA w Austin planują dalsze powiększenie trybun i całej infrastruktury. Uważają, że są w stanie gościć w przyszłości 500 000 kibiców przez trzy dni.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: