Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP USA 2023″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia Maxa Verstappena
Max Verstappen po raz trzeci z rzędu wygrał wyścig o GP USA, było to również jego 15. zwycięstwo w tym sezonie i 50. w karierze.
Verstappen jest piątym zawodnikiem, który wygrał 50 wyścigów w Formule 1. Tylko Michael Schumacher potrzebował mniej wyścigów, aby ich tyle wygrać (154 do 181). Verstappen wkrótce będzie trzeci w historycznym rankingu, bo Alain Prost wygrywał 51 razy, a Sebastian Vettel 53. razy.
Verstappen po raz drugi w karierze wygrał co najmniej 15 wyścigów w sezonie. Żaden inny kierowca nie wygrał tylu wyścigów w jednym roku.
Verstappen podobnie jak w 2022 roku wygrał dwa wyścigi w USA. W związku z debiutem GP Las Vegas ma szansę na trzy zwycięstwa w jednym kraju w sezonie, co byłoby pierwszym takim osiągnięciem w historii F1 bez względu na kraj.
Verstappen to pierwszy kierowca, który wygrał pięć wyścigów w USA z rzędu.
Verstappen zanotował 94. podium w karierze.
Verstappen jeśli jest na mecie w GP USA, to zawsze w czołowej czwórce.
Verstappen wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP5.
Verstappen prowadził w tym roku przez 795 okrążeń i poprawił własny rekord Formuły 1. Wcześniejszym rekordem było 739 okrążeń na prowadzeniu Vettela w 2013 roku. Nikt nie miał tak wysokiej przeciętnej okrążeń na prowadzeniu w jednym sezonie, jaką ma w tym roku Verstappen (73,95%).
Verstappen punktował w 37. kolejnym wyścigu. Kolejny raz poprawił rekord osobisty. Rekordem jest seria 48. kolejnych wyścigów z punktami Hamiltona.
Verstappen dojechał do mety w 37. kolejnym wyścigu F1. To druga co do długości seria w historii F1. Rekordem jest seria 48. ukończonych wyścigów Hamiltona.
Verstappen zdobył 466 punktów w tym roku, to nowy rekord F1. Przebił swój zeszłoroczny rekord – 454 punkty.
Verstappen ma aktualnie 226 punktów przewagi nad drugim kierowcą w klasyfikacji generalnej. Poprawił własny rekord F1 sprzed tygodnia. Wcześniej rekordem była przewaga 155. punktów Vettela na koniec sezonu 2013.
Verstappen wygrał sześć z 11. dotychczas rozegranych sprintów w Formule 1.
Verstappen to jedyny kierowca, który ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi i w każdym z nich zdobywał punkty.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Lando Norris zanotował 12. podium w karierze.
Dwanaście podiów Norrisa bez zwycięstwa, to trzeci wynik w historii F1. Rekordzistą jest Nick Heidfeld, który 13 razy stawał na drugim lub trzecim miejscu i nigdy nie wygrał.
Norris po raz pierwszy w karierze zanotował cztery podia w F1 z rzędu. Poprzednim kierowcą McLarena, który zanotował taką serię był Button na przełomie sezonów 2011 i 2012.
Norris sześciokrotnie stał na podium w tym sezonie, to jego rekord osobisty dotyczący jednego roku.
Norris wystartował w setnym wyścigu F1 w karierze.
Norris zanotował zdecydowanie najlepsze wyniki w kwalifikacjach (2) i w wyścigu (2) w GP USA w karierze. Do tej pory jego rekordem była ósma pozycja w kwalifikacjach i szósta w wyścigu.
Norris po raz trzeci w tym sezonie ruszał do wyścigu z pierwszej linii, to jego rekord osobisty w jednym roku.
Carlos Sainz zanotował 18. podium w karierze.
Sainz po raz pierwszy wywalczył podium w GP USA.
Sainz po raz trzeci w karierze ukończył wyścig na czwartym miejscu, a później awansował na podium po decyzji sędziów dotyczącej jednego z zawodników, który dojechał do mety wyżej.
Pozostali kierowcy
George Russell wystartował w setnym wyścigu Formuły 1.
Pierre Gasly po raz pierwszy punktował w GP USA.
Siódme miejsce w kwalifikacjach to najlepszy wynik Gasly’ego w kwalifikacjach na torze w Austin w karierze.
Gasly zawsze wygrywa z zespołowym partnerem kwalifikacje do GP USA.
Lance Stroll zdobył pierwsze punkty od lipcowego GP Belgii. Siódme miejsce w wyścigu, to jego najlepszy wynik od ponad czterech miesięcy i GP Hiszpanii.
Stroll pierwszy raz w karierze zdobył punkty w GP USA.
Stroll zyskał 13. pozycji w wyścigu w porównaniu do pozycji startowej (ruszał jako ostatni z alei serwisowej), to jego rekord kariery.
Stroll po raz piąty z rzędu zakończył kwalifikacje na Q1.
Yuki Tsunoda po raz pierwszy w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Tsunoda zanotował najlepszy wynik w tym sezonie – ósme miejsce.
Tsunoda zdobył pierwsze punkty od lipcowego GP Belgii.
Tsunoda w GP USA (5) zdobył więcej punktów niż wcześniej przez cały rok (3).
Tsunoda zawsze punktuje w GP USA.
Tsunoda w 2021, w 2022 i w 2023 roku miał długie przerwy bez zdobyczy punktowej, które kończył finiszem w czołowej dziesiątce w GP USA.
Logan Sargeant po raz pierwszy w karierze zdobył punkt w Formule 1.
Poprzednim Amerykaninem, który zdobył punkty w F1 był Michael Andretti w GP Włoch 1993. Andretti teraz chce założyć własny zespół.
W związku z tym, że dawniej punkty przyznawano mniejszej liczbie kierowców na mecie, to poprzednim Amerykaninem, który finiszował w TOP10 w wyścigu F1 był Scott Speed w GP Monako 2007.
Nico Hulkenberg w dziewiątym starcie po raz pierwszy odpadł w Q1 w kwalifikacjach na torze w Austin.
Valtteri Bottas zanotował najgorszy wynik w kwalifikacjach (13 miejsce) i w wyścigu (12) na torze w Austin w karierze. Zaliczam tylko te wyścigi, w których dojechał do mety.
Alonso po raz pierwszy w tym sezonie nie ukończył wyścigu.
Fernando Alonso odpadł w Q1 w kwalifikacjach. Hiszpan zanotował zdecydowanie najgorszy wynik w kwalifikacjach w sezonie, do tej pory zawsze przechodził do Q3.
Alonso poprzedni raz odpadł w Q1 w kwalifikacjach do GP Hiszpanii 2022.
Esteban Ocon po raz siódmy w tym sezonie nie ukończył wyścigu – najwięcej w stawce.
Zdyskwalifikowani kierowcy
Lewis Hamilton po raz drugi w karierze został zdyskwalifikowany z wyników wyścigu, poprzedni raz było to w GP Australii 2009.
Drugie miejsce Hamiltona w sprincie to wyrównanie jego najlepszego wyniku, który miał w pierwszym sprincie na Silverstone w 2021 roku.
Hamilton po raz drugi z rzędu nie zdobył punktów w wyścigu, powodami była kraksa i dyskwalifikacja. Poprzedni raz miał taką serię w McLarenie w 2010 roku, wtedy powodem były dwie kraksy.
Hamilton wszystkie sesje kwalifikacyjne na torze Circuit of the Americas w Austin ukończył w TOP5, a wyścigi w TOP4*. W 2023 roku został zdyskwalifikowany z wyników wyścigu, więc stracił swoją mocną serię na tym obiekcie.
Po raz pierwszy od wprowadzenia nowych bolidów w 2022 roku, Hamilton zakwalifikował się w TOP3 do dwóch kolejnych wyścigów.
Hamilton to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń podczas wyścigów na torze w Austin: 616/616.
Charles Leclerc zanotował pierwsze Pole Position na torze Circuit of the Americas, a także trzecie w tym sezonie i 21. w karierze.
Leclerc został samodzielnym rekordzistą F1 pod względem liczby Pole Position bez mistrzowskiego tytułu. Na drugie miejsce spadł Bottas.
Leclerc w tym roku czterokrotnie ruszał do wyścigu z pierwszego rzędu, zawsze w trakcie weekendu ze sprintem.
Leclerc może być jedynym kierowcą w historii F1 (trudno tę ciekawostkę sprawdzić), który w wyścigach do których ruszał z Pole Position zanotował DNF (nie ukończył wyścigu), DNS (nie wystartował do wyścigu) i DSQ (został zdyskwalifikowany z wyścigu).
Leclerc po raz pierwszy w karierze został zdyskwalifikowany z wyników wyścigu F1.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 109. zwycięstwo w Formule 1.
Red Bull wygrał 17 wyścigów w tym sezonie, to drugi najlepszy wynik w historii F1. Rekordem jest 19 zwycięstw Mercedesa w 2016 roku.
Red Bull ponownie poprawił własny rekord Formuły 1 dotyczący przewagi punktowej w klasyfikacji generalnej. Po 18. wyścigach w tym sezonie mają 362 punktów przewagi nad drugim zespołem. Poprzednim rekordem było 297 punktów Mercedesa na koniec sezonu 2016 (po 21 wyścigach). Oczywiście ten rekord liczy się od 2010 roku i wprowadzenia nowego systemu punktacji.
Red Bull zdobył punkty w 39. kolejnym wyścigu, to najlepsza seria w ich historii. Wcześniej dwukrotnie udawało im się dojść do 38. kolejnych wyścigów z punktami.
Po raz pierwszy Red Bull nie miał żadnego kierowcy w TOP5 w kwalifikacjach na torze w Austin.
Drugie pole startowe Norrisa to najlepszy wynik McLarena na torze w Austin od 2012 roku, gdy Hamilton po starcie z drugiego pola wygrał wyścig. Norris w 2023 roku ruszał drugi i został sklasyfikowany drugi.
McLaren wywalczył dwa podia na torze w Austin: w 2012 roku Hamilton i w 2023 roku Norris.
Ferrari po raz drugi z rzędu zdobyło Pole Position na torze w Austin.
Po raz pierwszy w historii bolid fabrycznego zespołu Mercedes został zdyskwalifikowany z wyścigu z powodu złamania regulaminu technicznego.
Mercedes po raz pierwszy od 2013 roku nie wywalczył podium w GP USA.
Mercedes punktował w 56. kolejnym wyścigu, to czwarta co do długości passa w F1. Rekordem jest 81 kolejnych wyścigów z punktami Ferrari.
Dla ekipy z siedzibą w Enstone (aktualnie Alpine) były to najlepsze zespołowe kwalifikacje do GP USA od 2013 roku, gdy startowali jeszcze jako Lotus.
Po raz pierwszy w tym roku, obaj kierowcy Williamsa punktowali w tym samym wyścigu. Poprzedni raz dokonali tego w GP Belgii 2021.
Poprzedni raz obaj kierowcy Astona Martina odpadli w Q1 w kwalifikacjach do GP Meksyku 2022.
Kierowcy tylko pięciu zespołów awansowali do Q3 w kwalifikacjach.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP USA 2023
W wyścigu o GP USA 2023 nie było żadnych neutralizacji ani żółtych flag.
Trzy kolejne wyścigi o GP USA, Verstappen wygrał z minimalną przewagą nad Hamiltonem, a rywalizacja między nimi opierała się o strategię. Oczywiście Hamilton został w 2023 roku zdyskwalifikowany, więc to jest „wirtualna” ciekawostka.
Kierowca bolidu numer 44 został zdyskwalifikowany w 44. edycji wyścigu o GP USA.
Verstappen wygrał GP USA po starcie z szóstego pola. Do tej pory ten wyścig wygrywali tylko kierowcy ruszający z pierwszego lub drugiego pola startowego.
Podczas sześciu z ośmiu ostatnich GP USA, kierowca startujący z drugiego pola prowadził po pierwszym okrążeniu.
Pięć ostatnich Pole Position do GP USA wywalczyli różni kierowcy.
GP USA 2023 było 200. wyścigiem od wprowadzenia hybrydowych silników V6 Turbo do Formuły 1. Poniżej w poście z serwisu X (Twitter) możecie zobaczyć jakie zespoły je wygrywały.
GP USA 2023 było 200. wyścigiem od wprowadzenia hybrydowych silników V6 Turbo do Formuły 1. Oto jak prezentuje się rozkład zwycięstw wśród zespołów:
Mercedes – 112
Red Bull – 62
Ferrari – 22
Alpine- 1
AlphaTauri- 1
McLaren- 1
Racing Point – 1#F1PL #ViaF1— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) October 23, 2023
Tylko Verstappen, Russell i Sainz punktowali w każdym tegorocznym sprincie.
W tym sezonie statystycznie co drugi kierowca wywalczył podium: 11. z 22. z zawodników.
Liczba podiów w tym sezonie Formuły 1, odbyło się 18. wyścigów: Verstappen – 17, Perez – 8, Alonso – 7, Norris – 6, Hamilton – 5, Leclerc i Sainz – 3, Piastri – 2, Ocon, Russell, Gasly – 1.
W tym roku kierowcy sześciu różnych zespołów stawali na podium.
W tym sezonie pięciu różnych kierowców wywalczyło Pole Position.
Nie ma już kierowcy, który zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach. Najdłużej trwała taka seria Alonso.
Albon to jedyny zawodnik, który zawsze wygrywa w kwalifikacjach z zespołowym partnerem w tym sezonie.
Verstappen to jedyny kierowca, który ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi i przejechał komplet okrążeń. Norris również ukończył wszystkie wyścigi, ale nie przejechał w nich kompletu okrążeń.
Punkt wywalczony przez Sargeanta oznacza, że kierowcy z USA mają łącznie 999 punktów w Formule 1.
Poprzednim Amerykaninem, który zdobył punkty w domowym wyścigu był Eddie Cheever w 1989 roku.
Tsunoda to trzeci Japończyk, który wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Wcześniej dokonali tego Satoru Nakajima w GP Australii 1989 i Kamui Kobayashi w GP Chin 2012.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP USA 2023
Charles Leclerc wygrał kwalifikacje do GP USA 2023 z czasem 1:34,723. Szybciej pojechał Max Verstappen w kwalifikacjach do sprintu – 1:34,538, ale to również słabszy wynik od zeszłorocznego rezultatu Carlosa Sainza w kwalifikacjach – 1:34,356. Kwalifikacyjnym rekordem toru Circuit of the Americas pozostaje wynik Valtteriego Bottasa z 2019 roku – 1:32,029.
Yuki Tsunoda wykręcił najszybsze okrążenie podczas GP USA 2023. Japończyk na 56. kółku wyścigu osiągnął czas 1:38,139. Jego wynik jest o 0,7 sekundy lepszy niż zeszłoroczny rezultat George’a Russella. Oficjalnym rekordem toru Circuit of the Americas pozostaje wynik Charlesa Leclerca z 2019 roku – 1:36,169.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Kevin Magnussen. Duńczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 334,2 km/h. Jest to nieznacznie słabszy wynik niż podczas poprzedniej wizyty F1 na tym torze w 2022 roku. Wtedy największą prędkość w tym samym miejscu osiągnął Zhou Guanyu – 334,7 km/h.
Najszybszy pit-stop podczas GP USA 2023 wykonali mechanicy McLarena. Na 34. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Lando Norrisa w 2,07 sekundy. Rekordem tego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit-stop z Norrisem podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP USA 2023
Weekendowa frekwencja na torze Circuit of the Americas w 2023 roku wyniosła 432 000 widzów (Źródło). Jest to wynik znakomity, ale słabszy niż rok temu, gdy przez weekend na trybunach było 440 000 kibiców. Aktualnie promotor GP USA nie podaje szczegółowych danych z rozbicie na poszczególne dni, ale opierając się o liczby i różne wypowiedzi, to w niedzielę na torze podobnie jak rok temu było ponad 150 000 kibiców. Sytuacja z kibicami na tym wyścigu jest ciekawa, ale jeszcze zbyt wcześnie, aby wyciągać z tego szczegółowe wnioski. Gdy rok temu powiększono liczbę miejsc i zanotowano zdecydowany rekord frekwencji, to pojawiło się wiele narzekań ze strony kibiców, że było zbyt ciasno, słaby dojazd, brakowało infrastruktury itp. Promotor wymarzył sobie, że jest w stanie przyciągnąć 500 000 kibiców przez weekend i w tym celu znacznie rozbudował infrastrukturę dla kibiców. Kilka miesięcy temu widziałem pierwszy artykuł mówiący o tym, że 0,5 miliona kibiców to jednak kwestia kilku lat, a nie tego sezonu. Kilkanaście dni temu była informacja od promotora, że celują w utrzymanie frekwencji sprzed roku. W trakcie weekendu wyścigowego promotor powiedział, że organizacja sprintu nie wpłynęła pozytywnie na frekwencję. Podobno w niedzielę kibiców było mniej więcej tyle samo co rok temu, a spadki były w piątek i sobotę, czyli inny format weekendu nie pomógł.
Wynik frekwencyjny jest znakomity, to będzie prawdopodobnie trzeci co do wysokości wynik w sezonie, ale widać wyraźnie, że liczyli na większą sprzedaż biletów. Problemem może być GP Las Vegas, które przyciąga bogatszych kibiców, ale tam też sprzedaż biletów nie jest aż tak dobra, na jaką liczyła F1.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: