Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP USA 2024″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium
Charles Leclerc wygrał trzeci wyścig F1 w tym sezonie oraz łącznie ósmy w karierze.
Leclerc po raz drugi z rzędu wygrał wyścig po starcie z czwartego pola. Poprzednie zwycięstwa odnosił, gdy ruszał z pierwszej linii.
Leclerc w 2022 i w 2024 roku wygrał po trzy wyścigi F1. To są jego dwa najlepsze lata pod tym względem w Formule 1.
Leclerc zanotował 40. podium w karierze.
Leclerc został pierwszym kierowcą F1, który prowadził po pierwszym okrążeniu na torze w Austin nie ruszając z pierwszej linii.
Carlos Sainz zanotował 24. podium w karierze.
Sainz wywalczył drugie z rzędu podium w GP USA, ale pierwszy raz fizycznie na nim stał. W 2023 roku awansował z czwartego na trzecie miejsce kilka godzin po zakończeniu wyścigu, gdy zdyskwalifikowano Hamiltona.
Sainz poprzedni raz zajął drugie miejsce w wyścigu F1 o GP Kanady 2022.
Max Verstappen zanotował 110. podium w karierze.
Verstappen wywalczył szóste podium z rzędu na torze w Austin.
Jeśli Verstappen dojeżdża do mety w GP USA, to zajmuje miejsce w TOP4.
Verstappen zajął trzecie miejsce w wyścigu, co w ostatnim czasie zdarza mu się bardzo rzadko. W latach 2021 – 2024 zanotował 68 miejsc na podium, ale aż 66 z nich to były zwycięstwa lub drugie pozycje. Trzecie miejsce zajął tylko w Monako w 2022 roku i w USA w 2024 roku.
Verstappen wystartował w 181. wyścigu w barwach Red Bulla. Więcej wyścigów dla jednego zespołu przejechał tylko Hamilton dla Mercedesa – 241.
Verstappen wygrał 11 z 16. dotychczas rozegranych sprintów w Formule 1.
Verstappen nie wygrał żadnego z dziewięciu kolejnych wyścigów F1. Dłuższą serię miał poprzedni raz w 2020 roku – 11. kolejnych wyścigów bez zwycięstwa.
Verstappen w 2017 roku stracił trzecie miejsce w GP USA po doliczeniu pięciu sekund kary, a w 2024 roku zyskał trzecie miejsce po identycznej karze dla rywala.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Lando Norris po raz szósty w tym sezonie oraz łącznie siódmy w karierze wywalczył Pole Position.
Piastri to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń w wyścigach F1 w tym roku.
George Russell zajął szóste miejsce w kwalifikacjach, rozbił w nich bolid, wystartował z alei serwisowej ze zmienioną specyfikacją samochodu i w wyścigu dojechał na szóstej pozycji.
Sergio Perez po raz dziewiąty z rzędu punktował w wyścigu o GP USA.
Perez zajął dziesiąte miejsce w kwalifikacjach, ale po raz trzeci ruszał do wyścigu z dziewiątego pola.
Nico Hulkenberg pierwszy raz w karierze dwukrotnie punktował w trakcie weekendu – w sprincie i w głównym wyścigu. Ciekawostka od rocque.
Liam Lawson po powrocie do Formuły 1 wywalczył dziewiąte miejsce w wyścigu. Wyrównał w ten sposób rekord swojej krótkiej do tej pory kariery.
Franco Colapinto od momentu debiutu w F1 nie zajął w wyścigu gorszego miejsca niż 12.
Colapinto punktuje w co drugim wyścigu F1 w karierze.
Kevin Magnussen po raz pierwszy w tym roku awansował do Q3 w kwalifikacjach.
Magnussen po raz pierwszy w karierze awansował do SQ3 w kwalifikacjach do sprintu.
Dwa ostatnie awanse Magnussena do Q3 były do wyścigów w Stanach Zjednoczonych: Las Vegas 2023 i Austin 2024.
Pierre Gasly zawsze wygrywa z zespołowym partnerem kwalifikacje do GP USA.
Gasly podobnie jak w 2023 roku zajął siódme miejsce w kwalifikacjach na torze w Austin. To jego najlepsze wyniki na tym torze w karierze.
Fernando Alonso nie ukończył czterech z sześciu ostatnich wyścigów w Austin.
Ósme miejsce Alonso w kwalifikacjach to jego najlepszy wynik w Austin od 2014 roku, gdy był szósty.
Yuki Tsunoda po raz pierwszy w karierze nie zdobył punktów w GP USA. W 2021, w 2022 i w 2023 roku zdobywał tam punkty po długich okresach bez zdobyczy punktowej.
Lance Stroll zdobył punkty w GP USA tylko w 2023 roku.
Alex Albon wystartował w 100. wyścigu F1 w karierze.
Valtteri Bottas zanotował zdecydowanie najgorsze wyniki w kwalifikacjach (18. miejsce) i w wyścigu (16) na torze w Austin w karierze. Zaliczam tylko te wyścigi, w których dojechał do mety.
Bottas po raz pierwszy w karierze odpadł w Q1 w kwalifikacjach w Austin.
Esteban Ocon po raz pierwszy w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Francuz dokonał tego w 152. wyścigu F1 w karierze. Dłużej na najszybsze okrążenie czekali jedynie Jenson Button – 155 wyścigów oraz Jarno Trulli – 203 wyścigi.
Zhou Guanyu po raz dwunasty w tym roku był najsłabszy w kwalifikacjach.
Lewis Hamilton w latach 2012 – 2023 miał serię znakomitych wyników na torze Circuit of the Americas. W kwalifikacjach zawsze był w TOP5, a w wyścigach w TOP4* (* – 2023 roku został zdyskwalifikowany z wyników wyścigu z powodu zbyt startej deski pod podłogą, ale do mety dojechał drugi). W 2024 roku zakończył te serie w spektakularny sposób. W kwalifikacjach był dopiero 19., a wyścigu nie ukończył po zakopaniu się w żwirze.
Hamilton po raz pierwszy nie dojechał do mety w wyścigu F1 rozegranym w Stanach Zjednoczonych.
Przez całą swoją karierę (351 startów) Hamilton tylko dwukrotnie zajmował w kwalifikacjach 19. (przedostatnie miejsce): GP Wielkiej Brytanii 2009 i GP USA 2024. Wykluczam wszystkie losowe sytuacje jak awarie, kary, żółte flagi itp.
Hamilton po raz 12. w karierze zakończył kwalifikacje na Q1.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Ferrari zanotowało 247. zwycięstwo w Formule 1 w tym drugie na torze w Austin oraz 12. w wyścigach o GP USA.
Ferrari wywalczyło drugi dublet w tym sezonie oraz ogółem 87. w swojej historii – zdecydowany rekord F1.
Poprzedni dublet w GP USA Ferrari wywalczyło w 2006 roku na torze Indianapolis: Schumacher i Massa.
Ferrari w tym roku wywalczyło dwa dublety. Poprzedni raz mieli tak dobre wyniki w 2017 roku.
Red Bull zdobył punkty w 62. kolejnym wyścigu. Wyrównali w ten sposób dwie serie Mercedesa i awansowali na trzecie miejsce w ogólnym rankingu. Tylko dwukrotnie w F1 były dłuższe serie: Ferrari – 81 i McLaren – 64.
McLaren zanotował 162. Pole Position w Formule 1 w tym pierwsze na torze w Austin oraz ósme do wyścigu o GP USA.
McLaren wywalczył Pole Position na 40. różnych torach w F1.
Poprzednie Pole Position na torze w USA dla McLarena wywalczył Hamilton na Indianapolis w 2007 roku.
McLaren zanotował najlepsze zespołowe kwalifikacje na torze w Austin w swojej historii.
McLaren nie zdobył podium, a tym samym zakończył serię 14. kolejnych wyścigów F1 z finiszem minimum jednego kierowcy na podium. To była druga co do długości seria w historii tego zespołu. Rekordem jest 19. kolejnych wyścigów z podiami na przełomie sezonów 2007 i 2008.
McLaren wywalczył tylko dwa podia na torze w Austin: w 2012 roku Hamilton i w 2023 roku Norris.
GP USA 2024 było jubileuszowym 300. wyścigiem Formuły 1 dla współczesnej ekipy Mercedesa, która zadebiutowała w F1 na początku sezonu 2010. Mercedes ma także na swoim koncie 12 wyścigów w sezonach 1954 i 1955.
Mercedes podobnie jak w 2012 roku nie miał żadnego kierowcy w TOP5 na mecie w GP USA.
Hamilton to pierwszy zawodnik Mercedesa w historii, który nie dojechał do mety wyścigu rozgrywanego w Stanach Zjednoczonych.
Hamilton to pierwszy kierowca Mercedesa, który odpadł w Q1 w kwalifikacjach do GP USA.
Ósme miejsce Hulkenberga, to najlepszy wynik zespołu Haas w domowym wyścigu w ich historii. Do tej pory rekordem była dziewiąta pozycja Magnussena w 2022 roku. Punktowali w Austin jeszcze tylko w 2016 roku – dziesiąte miejsce Grosjeana.
Po raz pierwszy od połowy sezonu 2018 zespół Haas może pochwalić się serią czterech kolejnych wyścigów ze zdobyczą punktową.
Kierowcy Haasa awansowali do Q3 w kwalifikacjach do GP USA tylko dwukrotnie: Grosjean w 2018 roku i Magnussen w 2024 roku.
Podobnie jak w 2023 roku, obaj kierowcy Williamsa odpadli w Austin w kwalifikacjach już w Q1.
Zespół Alpine po raz pierwszy w swojej historii wywalczył najszybsze okrążenie w wyścigu F1.
Siódme miejsce Gasly’ego w kwalifikacjach, to wyrównanie najlepszego wyniku ekipy Alpine z tego sezonu.
Po przerwie wakacyjnej kierowcy ekipy Kick Sauber zawsze w komplecie odpadają w Q1 w kwalifikacjach.
Zespół z siedzibą w Hinwil w Szwajcarii zanotował najsłabszy występ w wyścigu o GP USA na torze w Teksasie.
Kick Sauber pozostaje jedynym zespołem bez punktów w tym sezonie.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP USA 2024
Odbyło się łącznie 12. wyścigów Formuły 1 na torze Circuit of the Americas w latach 2012 – 2024.
Podczas siedmiu z dziewięciu ostatnich GP USA, kierowca startujący z pierwszego pola tracił prowadzenie na pierwszym okrążeniu.
Do sześciu ostatnich wyścigów o GP USA na Pole Position ustawiali się różni kierowcy.
Sześć ostatnich Pole Position do GP USA wywalczyli różni kierowcy:
2018 – Hamilton
2019 – Bottas
2021 – Verstappen
2022 – Sainz
2023 – Leclerc
2024 – Norris#F1PL #ViaF1— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) October 19, 2024
Wyścigi o GP USA w Austin wygrywano po starcie z: pierwszego pola – pięć razy, drugiego – pięć razy, czwartego – raz i szóstego pola startowego – raz.
Wyścig o GP USA został przerwany wyjazdem samochodu bezpieczeństwa. Zakończyła się w ten sposób seria dziewięciu kolejnych wyścigów bez neutralizacji. Podobna seria była na przełomie 2003 i 2004 roku. W XXI wieku nie było dłuższej serii bez SC.
Norris wywalczył Pole Position numer 300. dla kierowców z Wielkiej Brytanii w F1.
Po raz szósty w tym roku w pierwszej linii na starcie wyścigu ustawili się Norris i Verstappen.
Norris i Piastri zdobywają punkty w każdym tegorocznym weekendzie wyścigowym. Obaj po jednym razie nie punktowali w wyścigach, ale w te same weekendy zdobywali punkty w sprincie.
Verstappen i Piastri to jedyni kierowcy, którzy w tym roku zawsze awansują do Q3 w kwalifikacjach.
Na 57. możliwych do zdobycia w tym roku podiów: 18 wywalczył McLaren, po 16 Red Bull i Ferrari, a 7 Mercedes.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP USA 2024
Lando Norris wygrał kwalifikacje do GP USA 2024 z czasem 1:32,330. Jest to wynik o 2,2 sekundy lepszy niż rok temu w trakcie kwalifikacji do sprintu (w zwykłych kwalifikacjach jechano wolniej). Kwalifikacyjnym rekordem toru Circuit of the Americas pozostaje wynik Valtteriego Bottasa z 2019 roku – 1:32,029. W 2024 roku zbliżono się bardzo do tego rezultatu z powodu wymiany nawierzchni, tor stał się wyraźnie szybszy.
Esteban Ocon wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Francuz na 53. kółku wyścigu osiągnął czas 1:37,330 (równo 4 sekundy wolniej niż wynik Norrisa z kwalifikacji). Jest to wynik o 1,161 sekundy gorszy niż oficjlany rekord toru Circuit of the Americas, który od 2019 roku należy do Charlesa Leclerca – 1:36,169.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął George Russell. Brytyjczyk w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 344,6 km/h. Jest to znacznie lepszy wynik niż niż podczas poprzedniej wizyty F1 na tym torze w 2023 roku, gdy Kevin Magnussen rozpędził się do 334,2 km/h. Ponad 10 km/h różnicy mimo skrócenia strefy DRS, powodem musiał być wiejący z innej strony mocniejszy wiatr.
Najszybszy pit-stop podczas GP USA 2024 wykonali mechanicy McLarena. Na 31. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Lando Norrisa w 2,21 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje wynik Red Bulla w GP Chin – 1,90 sekundy, a rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP USA 2024
Organizatorzy po raz pierwszy nie podali danych o frekwencji na torze Circuit of the Americas przy okazji weekendu Formuły 1 w 2024 roku. Jeżeli przegapiłem taką informację, to proszę o komentarz. Pojawiły się jedynie ogólne szczegóły, że przez trzydniowy weekend było ponad 400 000 kibiców łącznie, a w trakcie niedzielnego wyścigu między 140 000 a 150 000 kibiców. Nie wiem dlaczego jest brak informacji o frekwencji weekendowej, bo trybuny były pełne już od piątkowego treningu, kibiców na pewno było bardzo dużo. Formuła 1 zwykle chwali się takimi danymi na okrążeniu formującym podczas transmisji, tym razem nic takiego nie było. Stara zasada mówi, że jak się ktoś nie chwali, to nie ma czym. Największa frekwencja na Circuit of the Americas była w 2022 roku – 440 000 kibiców przed trzy dni. Wtedy organizator snuł plany o osiągnięciu 500 000 za kilka lat. W 2023 roku był jednak spadek do 432 000 widzów. Obstawiam, że w 2024 roku frekwencja znowu lekko spadła. Powodem jest oczywiście konkurencja ze strony GP Miami i szczególnie GP Las Vegas. W USA są trzy wyścigi, konkurujące o kibiców. Austin nie jest już jedynym torem jak dawniej. Dla nich utrzymanie frekwencji na obecnym poziomie to sukces, zapewnia im to zyski, bo ceny biletów mają tam bardzo wysokie. Mają kontrakt do 2026 roku i pracują nad jego przedłużeniem.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: