Zapraszam na wiele ciekawostek i statystyk dotyczących kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach w podsumowaniu wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP USA 2025″.
Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium
Max Verstappen wygrał piąty wyścig w tym sezonie, było to również jego czwarte zwycięstwo w GP USA oraz łącznie 68. w karierze.
Verstappen wygrał w swojej karierze siedem wyścigów na torach w USA (4x Austin, 2x Miami i 1x Las Vegas), jako jedyny kierowca w historii F1.
Verstappen po raz siódmy w tym sezonie wywalczył Pole Position, było to również jego drugie PP do GP USA oraz łącznie 47. w karierze.
Verstappen wszystkie swoje Pole Position wywalczył w Red Bullu. To oznacza, że wyprzedził dokonanie Senny w McLarenie. Więcej PP w jednym zespole wywalczyli tylko Hamilton w Mercedesie – 78 oraz Schumacher w Ferrari – 58.
Verstappen po raz czwarty w tym roku wygrał wyścig F1 po starcie z Pole Position.
Verstappen po raz 17. w karierze prowadził przez wszystkie okrążenia w wyścigu.
Max Verstappen zanotował 122. podium w karierze, wyrównał w ten sposób wynik Sebastiana Vettela i awansował na trzecie miejsce w historycznym rankingu. Czołówka poniżej w poście z serwisu X:
Liczba miejsc na podium w Formule 1 :
Hamilton – 202
Schumacher – 155
Vettel – 122
Verstappen – 122
Prost – 106
Alonso – 106#F1PL— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) October 19, 2025
Verstappen wywalczył siódme podium z rzędu na torze w Austin.
Verstappen dziesięciokrotnie startował w GP USA na torze w Austin. W 2016 roku z powodu awarii nie dojechał do mety, a w pozostałych przypadkach zawsze finiszował na pozycjach w TOP4.
Po przerwie wakacyjnej Verstappen finiszuje w wyścigach F1 na pozycjach w TOP2.
Verstappen wygrał 13 z 22. dotychczas rozegranych sprintów w Formule 1.
Lando Norris zanotował 41. podium w karierze.
Norris wywalczył w tym sezonie 15 miejsc na podium. To najlepszy wynik jakiegokolwiek kierowcy McLarena w historii.
Norris został sklasyfikowany w 44. kolejnych wyścigu. Aby zostać sklasyfikowanym należy przejechać 90% dystansu wyścigu, nie trzeba dojechać do mety. Norris wyrównał wynik Piastriego. Lepszy od nich jest tylko Hamilton, który w latach 2018 – 2020 był sklasyfikowany w 48 kolejnych wyścigach.
Norris w kwalifikacjach i w wyścigach o GP USA zawsze zajmuje miejsca w TOP8.
Norris po raz trzeci z rzędu ruszał do GP USA z pierwszej linii.
Charles Leclerc zanotował 49. podium w karierze.
Leclerc siedmiokrotnie startował w GP USA. Pięciokrotnie zajmował miejsca w TOP4, w 2023 roku dojechał szósty, ale został zdyskwalifikowany, a w 2018 roku miał kolizję.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Lewis Hamilton na torze Circuit of the Americas w Formule 1 rywalizował 13 razy. W kwalifikacjach dwunastokrotnie zajmował pozycje w TOP5, jego jedyna wpadka to sezon 2024, gdy odpadł w Q1. W wyścigach dwunastokrotnie* zajmował miejsca w TOP4 (* – 2023 roku został zdyskwalifikowany z wyników wyścigu z powodu zbyt startej deski pod podłogą, ale do mety dojechał drugi), jego jedyna wpadka to sezon 2024, gdy na początku zakopał się w żwirze.
Hamilton wystartował w 19. wyścigach w barwach Ferrari i ani razu nie stał na podium. To nowy antyrekord tego zespołu. Jeżeli ktoś w barwach Ferrari zdobywał podium, to zawsze pierwsze z nich w trakcie jednego z 18. pierwszych wyścigów.
Hamilton po raz czwarty w tym sezonie zajął czwarte miejsce w wyścigu.
Hamilton został pierwszym kierowcą w historii F1, który wywalczył łącznie ponad 5 000 punktów w karierze.
Każdy z kierowców, którzy ukończyli wyścig w TOP4 ma bardzo dobre wyniki w GP USA w swojej karierze.
Oscar Piastri punktował we wszystkich tegorocznych wyścigach poza GP Azerbejdżanu, gdy nie dojechał do mety.
Po raz pierwszy w tym roku Piastri nie finiszował na podium w trzech kolejnych wyścigach.
Piastri dwukrotnie w GP USA zajmował piąte pozycje, a raz z powodu awarii nie dojechał do mety.
Piastri zawsze przegrywa z Norrisem na torze w Austin w kwalifikacjach do sprintu, sprintach (w 2025 roku obaj szybko odpadli, więc był remis), głównych kwalifikacjach i w wyścigach.
George Russell podczas czterech występów w GP USA w barwach Mercedesa zajmuje w kwalifikacjach i wyścigach zawsze pozycje w widełkach 4-6.
Russell ukończył wszystkie tegoroczne wyścigi, nie punktował tylko w GP Monako, gdzie zajął 11. miejsce.
Yuki Tsunoda punktował w sprincie i w wyścigu. Japończyk zdobywał punkty w czterech na pięć wizyt na torze w Austin. Na żadnym obiekcie nie zdobył łącznie więcej punktów niż w Teksasie.
Tsunoda zanotował najlepszy wynik w GP USA w karierze – siódme miejsce.
Tsunoda podczas trzech ostatnich weekendów wywalczył 16 punktów, czyli ponad połowę całorocznej zdobyczy. Widać u niego wyraźnie efekt ulepszonego bolidu Red Bulla.
Nico Hulkenberg po raz drugi z rzędu w kwalifikacjach zajął 11. pozycję – najlepszą w sezonie. Niemiec w tym roku nigdy nie awansował do Q3.
Hulkenberg wywalczył pierwsze punkty od swojego podium w GP Wielkiej Brytanii na początku lipca.
Oliver Bearman ustawił się na starcie na ósmym polu startowym – najlepszym w karierze.
Lance Stroll zdobył punkty w GP USA tylko raz (sezon 2023) na osiem okazji.
Kimi Antonelli po raz trzeci w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu F1.
Alex Albon po raz trzeci z rzędu odpadł w Q1 w kwalifikacjach do GP USA.
Esteban Ocon punktował w wyścigu o GP USA tylko w sezonie 2017, a wystartował łącznie osiem razy.
Isack Hadjar pierwszy raz w karierze rozbił się w kwalifikacjach i nie ustanowił żadnego czasu okrążenia.
Pierre Gasly zawsze wygrywa z zespołowym partnerem w kwalifikacjach do GP USA. Jego aktualny wynik to 7:0. Nikt nie ma lepszej statystyki w wewnętrznym pojedynku na tym torze.
Carlos Sainz ma bardzo dobre wyniki w GP USA, bo regularnie w tym wyścigu punktuje na dobrych pozycjach poza sezonami 2022 i 2025, gdy szybko odpadał z wyścigów po kolizjach.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 127. zwycięstwo w Formule 1, w tym piąte w GP USA.
Red Bull zanotował 110. Pole Position w Formule 1, w tym czwarte do GP USA.
McLaren wywalczył w tym roku 29 miejsc na podium. Poprawili własny rekord. Najlepszym wynikiem w historii F1 są 33 miejsca na podium Mercedesa w 2016 roku.
Zespół McLaren wywalczył tylko trzy podia w wyścigach o GP USA na torze w Austin: w 2012 roku Lewis Hamilton wygrał, a Lando Norris był drugi w 2023 i 2025 roku.
Mercedes podobnie jak w 2012 i 2024 roku nie miał żadnego kierowcy w TOP5 na mecie w GP USA. To ich najsłabsze występy na tym torze.
Nico Hulkenberg zajmując ósme miejsce w wyścigu wywalczył najlepszy wynik w GP USA dla zespołu z siedzibą w Hinwil od 2013 roku, gdy również Hulkenberg był szósty.
Zespół Haas czterokrotnie punktował w swoim domowym wyścigu o GP USA w Austin:
Zespół Haas tylko czterokrotnie punktował w swoim domowym wyścigu o GP USA w Austin:
– Grosjean – dziesiąte miejsce w 2016 rok,
– Magnussen – dziewiąte miejsce w 2022 roku,
– Hulkenberg – ósme miejsce w 2024 roku,
– Bearman – dziewiąte miejsce w 2025 roku.#F1PL— Karol z CyrkF1 (@Karol_CyrkF1) October 19, 2025
Kierowcy Haasa awansowali do Q3 w kwalifikacjach do GP USA tylko trzykrotnie: Grosjean w 2018 roku, Magnussen w 2024 roku i Bearman w 2025 roku.
Ósme miejsce Bearmana to wyrównanie najlepszego wyniku zespołu Haas w kwalifikacjach do GP USA.
Sainz zapewnił Williamsowi pierwszy awans do Q3 w kwalifikacjach do GP USA od 2016 roku.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP USA 2025
Odbyło się łącznie 13. wyścigów Formuły 1 na torze Circuit of the Americas w latach 2012 – 2025.
Podczas siedmiu z dziesięciu ostatnich GP USA, kierowca startujący z pierwszego pola tracił prowadzenie na pierwszym okrążeniu.
GP USA 2025 było 81. wyścigiem F1 w tym kraju. Stany Zjednoczone wyprzedziły w rankingu Wielką Brytanię (80 wyścigów). Więcej wyścigów odbyło się tylko we Włoszech – 109.
Po raz piąty z rzędu wyścig F1 wygrał kierowca ruszający z Pole Position.
Nie ma kierowcy, który przejechał komplet okrążeń w wyścigach w tym roku. Russell dojechał do mety w każdym wyścigu, ale w Monako został dwukrotnie zdublowany, więc brakuje mu dwóch okrążeń.
Verstappen ma najwięcej Pole Position w tym sezonie – siedem.
Verstappen i Alonso są niepokonani w wewnętrznych pojedynkach kwalifikacyjnych w tym sezonie.
Najwięcej razy w tym roku w Q1 w kwalifikacjach odpadał Lance Stroll – 13 razy.
Na 57 możliwych do zdobycia w tym roku miejsc na podium: 29 wywalczył zespół McLaren, 10 Red Bull, 9 Mercedes, 6 Ferrari oraz 1 Kick Sauber, Racing Bulls i Williams.
GP USA 2025 było wyścigiem numer 500 w historii F1, w którym rolę samochodu bezpieczeństwa pełnił Mercedes.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit stopy w GP USA 2025
Max Verstappen wygrał kwalifikacje do GP USA 2025 z czasem 1:32,510, a w kwalifikacjach do sprintu pojechał jeszcze szybciej – 1:32,143. Podobnie jak w 2024 roku tempo w kwalifikacjach do sprintu było lepsze niż w głównych kwalifikacjach do GP USA. Kwalifikacyjnym rekordem toru Circuit of the Americas pozostaje wynik Valtteriego Bottasa z 2019 roku – 1:32,029. Nie udało się go poprawić w 2025 roku, ale niewiele zabrakło.
Kimi Antonelli wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Włoch na 33. kółku wyścigu osiągnął czas 1:37,577. Jest to wynik o 1,408 sekundy gorszy niż oficjalny rekord toru Circuit of the Americas, który od 2019 roku należy do Charlesa Leclerca – 1:36,169.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Carlos Sainz. Hiszpan w punkcie pomiaru prędkości maksymalnej odnotował 339,6 km/h. Jest to gorszy wynik niż podczas poprzedniej wizyty F1 na tym torze w 2024 roku, gdy George Russell rozpędził się do 344,6 km/h.
Najszybszy pit stop podczas GP USA 2025 wykonali mechanicy Racing Bulls. Na 30. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Liama Lawsona w 2,18 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje wynik McLarena w GP Włoch – 1,91 sekundy. Rekordem w historii całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru 2023 – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP USA 2025
Organizatorzy zawodów o GP USA na torze Circuit of the Americas po raz drugi z rzędu nie podali konkretnej informacji o weekendowej frekwencji. Poinformowali jedynie o sprzedaży kompletu biletów – dotyczy to prawdopodobnie tylko niedzieli, bo w poprzedzające dni pojawiały się informacje, że pozostała niewielka liczba biletów na trybuny w sprzedaży, więc w piątek i sobotę kompletu nie było. Trybuny toru były pełne już od piątkowego treningu, frekwencja na pewno była bardzo wysoka. Nie rozumiem więc zmiany strategii i brak informowania o frekwencji, która była bardzo duża, jedna z najwyższych w sezonie. Wiemy, że weekendowa frekwencja w 2022 roku wyniosła 440 000 kibiców przed trzy dni, a w 2023 roku – 432 000 osób przez trzy dni. Biorąc pod uwagę napełnienie trybun w tym roku, to weekendowa frekwencja na 100% przekroczyła 400 000 osób. Moim zdaniem brak konkretnej informacji oznacza, że była to liczba nieco gorsza od rekordowych poziomów przed 2-3 lat.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.



Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: