Zapraszam na tradycyjne podsumowanie wyścigu Formuły 1 z cyklu „Garść statystyk” po GP Włoch 2018: Hamilton goni Schumachera, Raikkonen zdobył setne podium, a Sirotkin pierwszy punkt. To tylko krótki przedsmak pełnych statystyk.
Statystyki związane z Lewisem Hamiltonem
Lewis Hamilton po raz piąty wygrał wyścig Formuły 1 o GP Włoch na torze Monza, szósty wyścig w tym sezonie oraz 68. w karierze.
Piąta wygrana Hamiltona na Monzy, to wyrównanie rekordu zwycięstw na tym obiekcie, który do tej pory samodzielnie posiadał Michael Schumacher.
Hamilton zanotował 128. podium F1 w karierze. Jeżeli Hamilton będzie zdobywał podia tak często jak dotychczas, to wyrówna rekord Formuły 1 należący do Michaela Schumachera (155 miejsc na podium) w swoim 269. wyścigu F1. Hamilton wystartuje w 269. wyścigu pod sam koniec sezonu 2020, to będzie ostatni sezon który obejmuje jego obecna umowa. Przypominam, że Schumacher wystartował łącznie w 306. wyścigach.
Hamilton jest pierwszym kierowcą, który przez pięć lat z rzędu stał na podium po wyścigu o GP Włoch na torze Monza.
Hamilton zanotował siódme podium na torze Monza. Brakuje mu jeszcze jednego podium do rekordu Schumachera dla tego toru.
Hamilton po raz 40. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Brytyjczyk jest czwarty w tym zestawieniu w Formule 1. Prowadzi niezagrożony Michael Schumacher (77), drugi jest Raikkonen (46), a trzeci Alain Prost (41).
Hamilton piąty raz wykręcił najszybsze okrążenie podczas wyścigu o GP Włoch na torze Monza. To rekord tego wyścigu. Siedmiu kierowców może pochwalić się trzema najszybszymi okrążeniami.
Hamilton prowadził przez chociaż jedno okrążenie w 123. różnych wyścigach F1.
Hamilton zwiększył prowadzenie w klasyfikacji generalnej do 30. punktów. To największa wartość w tym roku, po raz pierwszy przewaga lidera przekroczyła liczbę punktów możliwą do zdobycia w jednym wyścigu.
Osiągnięcia Kimiego Raikkonena
Kimi Raikkonen wywalczył setne podium w swojej karierze w Formule 1. Jest piątym zawodnikiem w historii, który osiągnął ten poziom. Polecam zobaczyć specjalny film przygotowany przez F1 z okazji stu podiów Raikkonena – Link.
Raikkonen wywalczył pierwsze Pole Position w tym sezonie i 18. w karierze.
Raikkonen został rekordzistą F1 pod względem czasu jaki upłynął od pierwszego do ostatniego Pole Position jednego kierowcy. Między pierwszym Pole Position Raikkonena (GP Europy 2003), a ostatnim (GP Włoch 2018) minęło 15 lat 2 miesiące i 4 dni. Dotychczasowy rekord należał do Rubensa Barrichello (GP Belgii 1994 – GP Brazylii 2009) – 15 lat 1 miesiąc i 20 dni.
Tylko siedmiu kierowców zdobywało w Formule 1 Pole Position w starszym wieku niż Kimi Raikkonen. Fin miał w minioną sobotę 38 lat 10 miesięcy i 16 dni. Rekordzistą jest Giuseppe Farina, który miał 47 lat 2 miesiące i 18 dni, gdy wywalczył PP do GP Argentyny 1954.
Raikkonen ponownie wyśrubował należący do niego rekord kolejnych miejsc na podium bez zwycięstwa. Ostatnie zwycięstwo Fin wywalczył w GP Australii 2013, a od tego czasu 30 razy stał na podium.
Raikkonen prowadził przez chociaż jedno okrążenie w 80. różnych wyścigach F1.
Pozostali kierowcy
Valtteri Bottas po raz 28. w karierze stał na podium w Formule 1.
Max Verstappen po raz 50. w karierze zdobył punkty w wyścigu F1.
Carlos Sainz w czwartej próbie zdobył swoje pierwsze punkty w wyścigu o GP Włoch.
Siergiej Sirotkin zdobył swój pierwszy punkt w Formule 1. Sirotkin jest 339. kierowcą w historii, który zdobył punkty w F1.
Stoffel Vandoorne jest jedynym zawodnikiem w tym sezonie, który przegrał z zespołowym partnerem wszystkie sesje kwalifikacyjne. Jego bilans przeciwko Alonso wynosi 0:14.
Marcus Ericsson wystartował w 90. wyścigu F1.
Fernando Alonso w tym sezonie albo zdobywa punkty, albo nie dojeżdża do mety.
Daniel Ricciardo nie ukończył już sześciu wyścigów w tym roku. Gdy dojeżdża do mety, to zawsze melduje się w czołowej piątce.
Romain Grosjean jest pierwszym kierowcą, który został w tym sezonie zdyskwalifikowany z wyników wyścigu (nieregulaminowe rozwiązanie techniczne).
Statystyki dotyczące zespołów
Mercedes jest pierwszym zespołem, który może pochwalić się pięcioma zwycięstwami z rzędu na torze Monza. Już cztery zwycięstwa były rekordową passą.
Kierowcy zespołu Mercedesa wygrali wszystkie wyścigi na torze Monza w erze hybrydowych silników V6 Turbo. W 2018 roku po raz pierwszy nie zdobyli Pole Position oraz oddali na pewien czas prowadzenie w wyścigu. W latach 2014 – 2017 kierowcy Mercedesa prowadzili przez wszystkie okrążenia na Monzy.
Ferrari nie wygrało ośmiu kolejnych wyścigów F1 na torze Monza. To najgorsza seria w historii tej stajni. Wcześniej trzykrotnie mieli passy siedmiu kolejnych GP Włoch na Monzy bez zwycięstwa.
Ferrari jest pierwszym zespołem od 1996 roku (Williams), którego kierowcy zajęli pierwszy rząd na starcie do GP Włoch i nie wygrali wyścigu.
Kierowcy Ferrari razem ustawili się w pierwszym rzędzie na starcie do GP Włoch po raz pierwszy od 2000 roku.
Zespół Ferrari zanotował łącznie 68 miejsc na podium podczas 68. wyścigów F1 o GP Włoch na torze Monza.
Kierowca Ferrari wywalczył Pole position na torze Monza po raz pierwszy od 2010 roku.
Kierowcy Ferrari przełożyli tylko trzy z 11. wywalczonych w sezonach 2017 – 2018 Pole Position na zwycięstwa w wyścigach.
Tegoroczny sezon nie jest już najgorszym w historii zespołu Williams. W tym roku kierowcy tej stajni trzykrotnie punktowali i mają na koncie łącznie siedem punktów. Williams gorzej spisał się w 2011 i 2013 roku. W obu przypadkach zdobyli łącznie tylko pięć punktów. W 2011 roku kierowcy tej stajni trzykrotnie kończyli wyścigi w punktach, a w 2013 roku dwukrotnie.
W GP Włoch 2018 punkty zdobyli wszyscy kierowcy korzystający z jednostki napędowej Mercedesa.
Czwarty sezon z rzędu obaj kierowcy zespołu Force India zdobyli punkty we Włoszech.
Pierwszy raz w tym roku obaj kierowcy Williamsa zdobyli punkty.
Pozostałe ciekawostki
Kierowca z Finlandii nigdy nie wygrał na torze Monza, mimo że w 14. przypadkach jeden z nich prowadził przez przynajmniej jedno okrążenie.
W tym sezonie Hamilton zdobył 11. miejsc na podium, Raikkonen dziewięć, a Vettel osiem.
W tym roku tylko Vettel, Raikkonen i Bottas zawsze awansują do trzeciego segmentu kwalifikacji.
Valtteri Bottas jest pierwszym kierowcą z którym nie przeprowadzono wywiadu na podium po wyścigu F1 odkąd zaczęto przeprowadzać rozmowy z trzema najlepszymi kierowcami po ceremonii na podium. Felipe Massa prawdopodobnie o nim zapomniał.
W obecnym sezonie F1 wszyscy kierowcy, którzy wystartowali w co najmniej jednym wyścigu zdobyli punkty. W historii F1 nie było sezonu w którym wszyscy kierowcy zdobywali punkty. Ten sezon będzie pierwszym o ile nie nastąpią zmiany w składach zespołów i nowy kierowca zostanie bez punktów.
Sergio Perez podczas wyścigu osiągnął prędkość maksymalną 362,5 km/h w jednym z oficjalnych punktów pomiaru. To największa prędkość osiągnięta przez bolid F1 w jednym z oficjalnych punktów pomiaru podczas weekendu wyścigowego od 2017 roku, czyli wprowadzenia nowych samochodów. Poprzedni rekord wynosił 362,4 km/h, a osiągnął go Sebastian Vettel w GP Meksyku 2017. W kwestii tego rekordu nie jestem w stu-procentach pewny, więc jeśli ktoś znajdzie większą wartość, to niech da znać.
Podczas wyścigu o GP Włoch 2018 po raz 400. samochodem bezpieczeństwa był Mercedes. Po raz pierwszy samochód tej marki pełnił rolę SC w GP Belgii 1996.
Czasy okrążeń
Kimi Raikkonen przejechał najszybsze okrążenie w historii obecnej konfiguracji toru Monza. Raikkonen podczas trzeciego segmentu kwalifikacji osiągnął czas 1:19,119. Poprzedni rekord należał do Juana Pablo Montoyi, który ustanowił go w kwalifikacjach w 2004 roku – 1:19,525. Monza była ostatnim torem z obecnego kalendarza F1 na którym przejechano najszybsze okrążenie kwalifikacyjne przed 2017 rokiem.
Raikkonen przejechał okrążenie w kwalifikacjach jadąc ze średnią prędkością 263,588 km/h. To największa średnia prędkość podczas jednego okrążenia w kwalifikacjach w historii Formuły 1.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: