Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Włoch 2019″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów i silników. Są także dane o frekwencji i oglądalności telewizyjnej.
Osiągnięcia Charlesa Leclerca
Charles Leclerc wygrał drugi wyścig Formuły 1 w karierze.
Leclerc zanotował dwa pierwsze zwycięstwa w karierze w dwóch kolejnych wyścigach. Poprzednim zawodnikiem, który tego dokonał był Hamilton w 2007 roku.
Leclerc zanotował siódme podium w karierze.
Charles Leclerc po raz czwarty w tym sezonie wywalczył Pole Position.
Leclerc pokonał Vettela w kwalifikacjach po raz siódmy z rzędu.
Osiągnięcia kierowców, którzy finiszowali na podium
Valtteri Bottas zanotował 41. podium w Formule 1 w karierze.
Bottas po raz 55. z rzędu awansował do Q3 w kwalifikacjach. Obecnie to najdłuższa tego typu seria w stawce. Bottas w każdym wyścigu w barwach Mercedesa awansował do Q3.
Od momentu dołączenia do Mercedesa, Bottas zawsze finiszuje na podium na torze Monza.
Lewis Hamilton zanotował 146. podium w karierze. Brakuje mu jeszcze dziewięciu takich wyczynów do rekordu F1 należącego do Michaela Schumachera.
Hamilton jest pierwszym kierowcą, który przez sześć lat z rzędu stał na podium po wyścigu o GP Włoch na torze Monza. Brytyjczyk poprawił własny rekord.
Hamilton po raz ósmy w karierze finiszował na podium na torze Monza, czym wyrównał rekord tego toru należący do Schumachera. Hamilton jest samodzielnym rekordzistą tego toru pod względem liczby Pole Position i najszybszych okrążeń w wyścigach, a pod względem liczby zwycięstw i podiów jest na czele razem z Schumacherem.
Hamilton po raz trzeci w tym sezonie, szósty na torze Monza oraz 44. w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu. Hamilton jest trzeci pod tym względem w historii F1 za Raikkonenem (46). Daleko z przodu jest Schumacher – 77.
Hamilton to jedyny kierowca, który punktował w każdym wyścigu tego sezonu.
Hamilton zdobył punkty w 26. kolejnym wyścigu. Tylko dwukrotnie w F1 osiągana była lepsza passa. Rekord należy również do Hamiltona, który w latach 2016 – 2018 punktował 33 razy z rzędu. Na drugim miejscu jest seria Raikkonena – 27 kolejnych wyścigów z punktami.
Hamilton dopiero po raz drugi w tym sezonie nie prowadził przez ani jedno okrążenie w wyścigu.
Hamilton po raz dziewiąty w karierze (na trzynaście okazji) ruszał do wyścigu o GP Włoch z pierwszej linii.
Statystyki związane z pozostałymi zawodnikami
Daniel Ricciardo ukończył wyścig na czwartej pozycji. To jego najlepszy wynik w tym sezonie w barwach Renault, a także wyrównanie najlepszego wyniku na torze Monza w całej karierze.
Nico Hulkenberg ukończył wyścig na piątej pozycji. To jego najlepszy wynik w tym sezonie, wyrównanie najlepszego wyniku na torze Monza w karierze oraz wyrównanie najlepszego rezultatu w barwach Renault (był piąty również w GP Niemiec 2018).
Hulkenberg przekroczył barierę 500 punktów w całej karierze, obecnie ma ich na swoim koncie 505.
Alexander Albon zawsze pokonuje Maxa Verstappena w wewnętrznych pojedynkach w wyścigach w Red Bullu.
Sergio Perez od 2014 roku zawsze zdobywa minimum dwa punkty w GP Włoch.
Antonio Giovinazzi zanotował najlepszy wynik w karierze w Formule 1 – dziewiąte miejsce. Giovinazzi był ósmy w GP Niemiec, ale otrzymał wtedy karę za niedozwoloną pomoc na starcie. Alfa Romeo odwołała się od tej kary i jeśli FIA ją cofnie, to dla Włocha najlepszym wynikiem w karierze będzie ósme miejsce w GP Niemiec 2019.
Lance Stroll pierwszy raz w tym sezonie awansował do Q3 w kwalifikacjach. Stroll w swojej karierze zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach na torze Monza.
Stroll pierwszy raz w tym roku pokonał Pereza w kwalifikacjach.
Stroll pierwszy raz w karierze nie punktował na torze Monza.
George Russell to jedyny kierowca, który w tym roku nie zdobył jeszcze punktów.
Carlos Sainz tylko jeden raz na pięć prób zdobył punkty w wyścigu o GP Włoch.
Carlos nie ukończył drugiego wyścigu z rzędu oraz czwartego w sezonie.
Kevin Magnussen tylko w swoim debiutanckim sezonie finiszował na punktowanej pozycji w GP Włoch – dziesiąte miejsce. W czterech pozostałych startach nie zdobywał punktów.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Kilka dni przed GP Włoch Ferrari świętowało 90 lat startów w sportach motorowych.
Ferrari ma zdecydowanie najlepsze statystyki na torze Monza w każdym z najważniejszych zestawień: zwycięstwa, podia, Pole Position i najszybsze okrążenia w wyścigach.
GP Włoch 2019 było 69. wyścigiem F1 na torze Monza. Kierowcy Ferrari zdobyli w tych zawodach 69 miejsc na podium.
Osiem kolejnych wyścigów F1 na torze Monza w latach 2011 – 2018 bez zwycięstwa Ferrari, to najgorsza passa tej stajni na tym torze.
Mercedes po raz pierwszy nie wygrał wyścigu na torze Monza od początku 2014 roku. W erze hybrydowych silników V6 Turbo pozostają jeszcze niepokonani na torach w Rosji i Abu Zabi. EDIT: Zapomniałem jeszcze o Japonii – dzięki Krzysiek 🙂
Od 2014 roku tylko raz (Rosberg w 2015 roku) kierowca Mercedesa nie stał na podium na torze Monza. Osiągnęli więc 11 na 12 możliwych podiów w tym czasie.
Trzeci raz w tym sezonie obaj kierowcy Renault zdobyli punkty.
Dwóch kierowców fabrycznego zespołu Renault ruszało do wyścigu z pozycji w obrębie trzech pierwszych rzędów. Poprzedni raz ten zespół miał tak dobre zespołowe kwalifikacje do GP Francji 2007.
Obaj kierowcy Renault finiszowali w czołowej piątce po raz pierwszy od GP Japonii 2008.
Zespół Toro Rosso nie zdobył ani jednego punktu w wyścigach o GP Włoch od 2014 roku, czyli od wprowadzenia hybrydowych silników V6 Turbo.
Williams to jedyny zespół, którego kierowcy ukończyli w tym roku wszystkie wyścigi.
Od 2014 roku, czyli od momentu wprowadzenia hybrydowych silników V6 Turbo, zawsze obaj kierowcy Williamsa zdobywali w komplecie punkty podczas GP Włoch. W 2019 roku ta passa się zakończyła, bo żaden z ich zawodników nie punktował.
Pozostałe ciekawostki
Bottas, Hamilton i Leclerc mają w tym roku po cztery Pole Position.
George Russell to jedyny kierowca, który w tym roku jest niepokonany w wewnątrz-zespołowym pojedynku w kwalifikacjach.
Alberto Ascari, Peter Collins, Bruce McLaren, Rene Arnoux, Nigel Mansell, Damon Hill, Mika Hakkinen, Lewis Hamilton i Charles Leclerc to jedyni kierowcy w historii F1, którzy zanotowali swoje dwa pierwsze zwycięstwa w dwóch kolejnych wyścigach.
Poprzednim zawodnikiem, który wygrał wyścig dla Ferrari na torze Monza był Fernando Alonso w 2010 roku. Podobnie jak Leclerc dokonał tego w pierwszym sezonie w barwach tego zespołu.
Poprzedni raz kierowca z Włoch punktował w domowym wyścigu w 2006 roku. Wtedy Giancarlo Fisichella zajął czwarte, a Jarno Trulli siódme miejsce. Początkowo błędnie napisałem, że było to w 2009 roku, bo wtedy Fisichella zajął dziewiąte miejsce, ale jeszcze obowiązywała zasada, że punkty zdobywa pierwszych ośmiu kierowców. Dzięki Mateusz za celną uwagę.
Sebastian Vettel zanotował w punkcie pomiaru prędkość maksymalnej 359,7 km/h podczas wyścigu. To najwyższa wartość w całym sezonie licząc tylko oficjalne punkty pomiaru. Ten rekord może być jeszcze pobity tylko w Meksyku. Rok temu na Monzy największą prędkość w wyścigu osiągnął Sergio Perez – 362,5 km/h
Sebastian Vettel otrzymał trzy punkty karne i ma ich teraz na swoim koncie dziewięć. Zawieszenie na jeden wyścig jest po uzbieraniu 12. punktów, a za jedno wykroczenie można zdobyć maksymalnie trzy oczka. Vettel musi się pilnować w trzech najbliższych weekendach, bo dwa punkty przedawnią mu się w połowie października. Odkąd wprowadzono punkty karne do F1, to żaden kierowca nie osiągnął limitu i był z tego powodu zawieszony.
Pięciu kierowców w związku z wykorzystaniem nadprogramowych elementów jednostki napędowej otrzymało kary przesunięcia na starcie.
Czasy okrążeń
Zamieszanie pod koniec trzeciego segmentu kwalifikacji uniemożliwiło próbę ustanowienia nowego rekordu najszybszego okrążenia w historii obecnej konfiguracji toru Monza. Rok temu ten rekord ustanowił Kimi Raikkonen – 1:19,119 jadąc z rekordową średnią prędkością w całej historii F1 – 263,588 km/h. W tym roku była realna szansa pobić ten wynik i zejść poniżej bariery 1:19,000 (na to zwiastowały czasy sektorów), ale czołowi kierowcy nie mieli okazji wykonać swoich najlepszych prób. Najszybsze okrążenie w kwalifikacjach przejechał Charles Leclerc – 1:19,307.
Rekord toru (najszybsze okrążenie z wyścigu) obecnej konfiguracji obiektu Monza cały czas pochodzi z 2004 roku – Rubens Barrichello 1:21,046. Jest to jeden z najtrudniejszych czasowych rekordów, które pozostały do pobicia przez współczesne bolidy F1. Lewis Hamilton zbliżył się do tego wyniku na 0,7 sekundy – 1:21,779.
Frekwencja na GP Włoch 2019
Tegoroczna frekwencja na torze Monza była jak na ten obiekt naprawdę znakomita. W niedzielę na torze było 93 000 kibiców, a przez cały weekend 200 000. Dla porównania frekwencja w zeszłym roku wyniosła 87 000 w niedzielę i 183 000 przez weekend. Frekwencja weekendowa, jak możecie zobaczyć w poniższej tabeli jest zdecydowanie najwyższa w tej dekadzie. Frekwencja na samym wyścigu była identyczna jak w 2017 roku. Na liczbę kibiców na Monzy zawsze wpływa forma Ferrari. Sukces Leclerca w Belgii zdecydowanie zwiększył zainteresowanie i sprzedaż biletów, kibiców było sporo na torze już w piątek i w sobotę.
Weekendowa frekwencja na GP Włoch na torze Monza w latach 2010 – 2019:
Sezon | Frekwencja weekendowa |
---|---|
2010 | 133 000 |
2011 | 146 000 |
2012 | Brak danych |
2013 | 161 000 |
2014 | 144 000 |
2015 | 154 500 |
2016 | 140 000 |
2017 | 185 000 |
2018 | 183 000 |
2019 | 200 000 |
Oglądalność GP Włoch 2019 w Polsce
Oglądalność GP Włoch na antenie Eleven Sports 1 była bardzo podobna jak tydzień wcześniej w przypadku GP Belgii. Wyścig oglądało 276 000 widzów, czyli o 11 000 widzów mniej niż tydzień wcześniej. Kwalifikacje zyskały za to 30 000 widzów. Są to wyniki zgodne z tegoroczną średnią. Kolejny spadek zanotowano w TVP Sport do poziomu 290 000 widzów (z 363 000 przed tygodniem). W TVP Sport tym razem w ogóle nie było studia, co na pewno wpłynęło na ogólny wynik wyścigu. Porównanie oglądalności telewizyjnej F1 w polskich telewizjach w pierwszej połowie sezonu 2019 znajdziecie pod tym linkiem.
F1 GP Włoch
Eleven
kwalifikacje – 185 tys
wyścig – 276 tysTVP Sport
wyścig od 45 minuty – 290 tys— Mariusz Wójcicki (@m_wojcicki) September 9, 2019
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: