Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Włoch 2023″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia Maxa Verstappena
Max Verstappen wygrał dwunasty wyścig w tym sezonie. Było to także jego drugie zwycięstwo w GP Włoch oraz ogółem 47. w karierze.
Verstappen wygrał dziesięć wyścigów z rzędu i ustanowił nowy rekord Formuły 1. Poprawił wynik dziewięciu kolejnych wygranych Vettela z 2013 roku.
Verstappen wygrał 12 z 14. pierwszych wyścigów, a w dwóch pozostałych zajmował drugie miejsca w tym sezonie. Jest to najlepszy start sezonu w wykonaniu kierowcy F1 w historii po takiej liczbie wyścigów. Przebił osiągnięcie Michaela Schumachera, który w 2004 roku również wygrał 12 z 14. pierwszych wyścigów w sezonie, a oprócz tego miał drugie miejsce i jeden nieukończony wyścig.
Verstappen po raz drugi w karierze wygrał co najmniej 12 wyścigów w sezonie. Żaden inny kierowca nie miał dwukrotnie tylu zwycięstw w jednym roku.
Verstappen zanotował 91. podium w karierze.
Verstappen dopiero po raz drugi finiszował na podium na Monzy, za każdym razem wygrywał.
Verstappen po raz pierwszy w karierze wywalczył 15. miejsc na podium z rzędu i wyrównał osiągnięcie Alonso. Tylko dwaj kierowcy mieli dłuższe serie z kolejnymi podiami: Schumacher (19) i Hamilton (16).
Verstappen wszystkie tegoroczne wyścigi kończy w TOP2.
Verstappen punktował w 33. kolejnym wyścigu. To jego nowy rekord osobisty i ogółem drugi wynik w historii F1. Wyrównał jedną z serii Hamiltona. Rekordem jest inna seria Hamiltona – 48 kolejnych wyścigów z punktami.
Verstappen prowadził przez co najmniej jedno okrążenie w dwunastym kolejnym wyścigu, poprawił osobistą rekordową serię. To siódmy wynik w historii F1.
Verstappen prowadził w tym roku przez 661 okrążeń. To piąty wynik w historii, a rekord Vettela (739) jest w pełni realny do poprawienia. Nikt nie miał tak wysokiej przeciętnej okrążeń na prowadzeniu w jednym sezonie, jaką ma w tym roku Verstappen (78,04%).
Verstappen zajmując drugie miejsce w kwalifikacjach, wyrównał swój najlepszy wynik w karierze na torze Monza.
Verstappen ma aktualnie 145 punktów przewagi nad drugim kierowcą w klasyfikacji generalnej. Na koniec sezonu 2022 miał 146 punktów przewagi. Rekordem F1 jest 155 punktów Vettela na koniec sezonu 2013.
Osiągnięcia pozostałych kierowców, którzy finiszowali na podium
Sergio Perez zanotował 34. podium w karierze.
Perez dwukrotnie finiszował na podium w GP Włoch. W 2012 roku w Sauberze i w 2023 roku w Red Bullu. Zawsze na drugim miejscu.
Perez od 2014 roku zawsze zdobywa punkty w GP Włoch.
Carlos Sainz po raz pierwszy w tym sezonie i na torze Monza, a także po raz czwarty w karierze wywalczył Pole Position.
Sainz zanotował 16. podium w karierze.
Sainz wywalczył pierwsze podium w tym sezonie.
Sainz prowadził w wyścigu przez 14. okrążeń. Nikt spoza Red Bulla w tym roku nie prowadził tak długo w jakimś wyścigu F1.
Sainz po raz drugi w tym roku ruszał do wyścigu z pierwszej linii. Dokonał tego w swoim domowym wyścigu w Hiszpanii i domowym wyścigu swojego zespołu we Włoszech.
Pozostali kierowcy
Charles Leclerc po raz pierwszy w karierze ustawił się na niższym polu startowym niż zespołowy partner do GP Włoch. Leclerc dwukrotnie z Sainzem przegrał czasówkę na Monzy w 2021 i 2023 roku, ale w 2021 roku był lepszy w sprincie, więc ruszał z wyższej pozycji.
Czwarte miejsce w kwalifikacjach, to najlepszy wynik Russella w karierze na Monzy.
Lewis Hamilton po raz 300. awansował do Q3 w kwalifikacjach. To zdecydowany rekord F1. Podział na trzy segmenty kwalifikacji wprowadzono w 2006 roku, więc kierowcy jeżdżący wcześniej nie mogli tego dokonać. Hamilton do Q3 awansował 300 razy na 324 próby. Drugi w tym zestawieniu jest Sebastian Vettel, który do Q3 awansował 229 razy.
Hamilton wszystkie tegoroczne wyścigi ukończył w TOP8.
Ósme miejsce Hamiltona, to jego najgorszy wynik w kwalifikacjach na Monzy od 2013 roku, gdy był 12.
Alex Albon zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach do GP Włoch.
Albon pierwszy raz w barwach Williamsa zdobył punkty w dwóch kolejnych wyścigach.
Albon wyrównał (swój i zespołu) najlepszy wynik w tym sezonie – siódme miejsce.
Lando Norris zawsze zdobywa punkty w GP Włoch.
Fernando Alonso został pierwszym kierowcą w historii F1, który przejechał 20 000 okrążeń w wyścigach. Po GP Włoch 2023 ma ich akurat tyle na swoim koncie. Wyprzedza Raikkonena i Hamiltona o 1400 – 1500 okrążeń.
Alonso zanotował najgorszy wynik w kwalifikacjach w tym roku – dziesiąte miejsce, a także wyrównał najgorszy wynik w wyścigu w tym roku – dziewiąte miejsce.
Alonso wszystkie tegoroczne wyścigi ukończył w TOP9.
Alonso w trwającej od 2014 roku erze hybrydowych silników V6 Turbo, tylko dwukrotnie zdobył punkty w GP Włoch.
Alonso awansował do Q3 na torze Monza po raz pierwszy od 2014 roku.
Valtteri Bottas ukończył wszystkie wyścigi na torze Monza w których wziął udział i tylko dwa razy nie zdobył punktów na jedenaście startów.
Liam Lawson zanotował najlepszy wynik w karierze – 11 miejsce. Lawson w ten sposób wyprzedził w klasyfikacji generalnej de Vriesa i Ricciardo, którzy nie mieli tak dobrego wyniku w AlphaTauri w tym roku.
Lawson po raz pierwszy w karierze awansował do Q2 w kwalifikacjach.
Oscar Piastri po raz pierwszy w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Piastri po raz pierwszy w karierze prowadził w wyścigu F1.
Lance Stroll przez kilka lat notował na torze Monza bardzo dobre wyniki, ale to się skończyło w 2022 roku. W 2022 i w 2023 roku odpadł w Q1 w kwalifikacjach i nie zdobył punktów w wyścigach.
Stroll po raz drugi w tym sezonie odpadł w kwalifikacjach już w Q1.
Esteban Ocon po raz piąty nie ukończył w tym sezonie wyścigu, najwięcej w całej stawce.
Ocon zanotował najgorszy wynik w kwalifikacjach w sezonie – 18. miejsce. Po raz drugi w sezonie i z rzędu odpadł już w Q1.
Yuki Tsunoda po raz drugi w karierze nie wystartował w GP Włoch z powodu usterki samochodu bezpośrednio przez wyścigiem. Japończyk jest pechowcem, bo po raz trzeci w karierze zanotował DNS, a w obecnych czasach takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Red Bull zanotował 106. zwycięstwo w Formule 1.
Red Bull wygrał czternaście pierwszych wyścigów w tym sezonie. Poprawili własny rekord F1, który przejęli od McLarena (11 zwycięstw na starcie sezonu 1988).
Red Bull wygrał piętnasty wyścig z rzędu (wygrali również ostatni wyścig w 2022 roku). To najlepsza seria w historii F1.
Red Bull wygrał 24 z 25. ostatnich wyścigów F1. Żaden zespół nie miał takiego wyniku.
Red Bull zanotował pierwszy dublet w GP Włoch, a także szósty w sezonie i ogółem 28. w Formule 1.
Sześć dubletów w 2023 roku, to najlepszy wynik w historii Red Bulla w F1.
Red Bull ustanowił nowy rekord Formuły 1 dotyczący przewagi punktowej w klasyfikacji generalnej. Po 14. wyścigach w tym sezonie mają 310 punktów przewagi nad drugim zespołem. Dotychczasowym rekordem było 297 punktów Mercedesa na koniec sezonu 2016 (po 21 wyścigach). Oczywiście ten rekord liczy się od 2010 roku i wprowadzenia nowego systemu punktacji.
Red Bull w tym sezonie prowadził przez 94,33% okrążeń w wyścigach. Jedynie McLaren w 1988 roku miał wyższy udział okrążeń na prowadzeniu – 97,28%. Mercedes w sezonach swojej największej dominacji miał od 81% do 86% okrążeń na prowadzeniu. Red Bull oddał rywalom 17 okrążeń w GP Włoch i bardzo trudno będzie im w tym roku przebić procentowy udział McLarena z 1988 roku. Dzięki dłuższemu kalendarzowi powinni jednak bez problemu pobić rekord liczby okrążeń na prowadzeniu w sezonie, który należy do Mercedesa z 2016 roku – 1 055.
Red Bull zaliczył łącznie tylko trzy oficjalne podia w GP Włoch od 2014 roku i wprowadzenia hybrydowych silników V6 Turbo. W 2022 roku wygrał Verstappen, a w 2023 roku mieli dublet.
W latach 2014 – 2023 tylko dwa razy kierowcy Red Bulla ruszali do GP Włoch ustawiając się w dwóch pierwszych liniach – Verstappen w 2021 roku był na Pole Position i w 2023 roku na drugim polu. Zawodnicy Red Bull bardzo często bywali na tym torze karani za branie nadprogramowych elementów jednostek napędowych.
Ferrari ma na swoim koncie 23 Pole Position na Monzy. Żaden zespół nie wywalczył więcej PP na jednym torze w F1.
Kierowcy Ferrari podobnie jak w 2022 roku zajęli pierwsze i trzecie miejsce w kwalifikacjach na Monzy, ale w w 2023 roku w odwrotnej kolejności.
Ferrari wywalczyło najlepsze pozycje startowe na Monzy od 2018 roku. W 2022 roku Sainz był karnie przesunięty z powodu nadprogramowych elementów związanych z jednostka napędową.
Ferrari zanotowało najlepszy zespołowy wynik w wyścigu w tym roku: trzecie i czwarte miejsce.
Kierowcy Mercedesa zajęli 5. i 6. miejsce w wyścigu. W erze hybrydowych silników V6 Turbo słabiej poszło im tylko w 2020 roku: 5. i 7. miejsce. W pozostałych przypadkach mieli co najmniej jednego kierowcę na podium.
Siódme miejsce Albona w wyścigu, to najlepszy wynik Williamsa na Monzy od 2017 roku, gdy Stroll i Massa zajęli odpowiednio siódme i ósme miejsce.
Kierowcy McLarena awansowali w komplecie do Q3 w pięciu kolejnych kwalifikacjach. Poprzedni raz tak dobrą passę mieli na przełomie 2019 i 2020 roku.
Minęły dwa lata od poprzedniego zwycięstwa McLarena w Formule 1.
Ekipa Alfy Romeo w 2022 i w 2023 roku zakończyła serie wyścigów bez punktów, jednym oczkiem zdobytym w GP Włoch.
Zespół Alpine od początku 2022 roku nie punktował w żadnym wyścigu rozegranym we Włoszech.
Kierowcy ekipy Alpine po raz pierwszy w komplecie zakończyli kwalifikacje w Q1. Poprzedni raz taka sytuacja w przypadku zespołu z Enstone (pod nazwą Renault) miała miejsce siedem lat temu w GP Singapuru 2016.
Zespół Haas nie zdobył nigdy żadnego punktu w GP Włoch. Startowali osiem razy.
Tylko kierowcy Haasa zostali zdublowani w wyścigu, co podkreśla ich słabą formę na tym obiekcie.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Włoch 2023
Trzech poprzednich zwycięzców GP Włoch (Leclerc 2019, Gasly 2020 i Ricciardo 2021), nie ukończyło tych zawodów w sezonie następującym po zwycięstwie. Verstappen przełamał tę serię wygrywając w 2022 i w 2023 roku.
W 2023 roku żaden kierowca nie był ukarany przesunięciem na polach startowych z powodu zainstalowania nadprogramowych elementów jednostki napędowej. W poprzednich latach to była tradycja na Monzy.
Każdy z kierowców, którzy finiszowali na podium w GP Włoch 2023, świętował swoje drugie podium w karierze w tym wyścigu.
Z powodu problemów technicznych bolidu Tsunody, wykonano dwa dodatkowe okrążenia formujące, dlatego dystans wyścigu był krótszy o dwa okrążenia niż planowano.
Liczba podiów w tym sezonie Formuły 1, odbyło się czternaście wyścigów: Verstappen – 14, Perez – 8, Alonso – 7, Hamilton – 4, Leclerc – 3, Norris – 2, Ocon, Russell, Gasly i Sainz – 1.
W tym roku kierowcy sześciu różnych zespołów stawali na podium.
Od początku tego sezonu kolejność w czołowej trójce w klasyfikacji generalnej nie uległa zmianie: Verstappen, Perez i Alonso.
Verstappen, Alonso i Hamilton ukończyli wszystkie tegoroczne wyścigi i w każdym z nich zdobywali punkty.
W tym sezonie pięciu różnych kierowców wywalczyło Pole Position.
Tylko Alonso w 2023 roku zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach.
Albon to jedyny zawodnik, który zawsze wygrywa w kwalifikacjach z zespołowym partnerem w tym sezonie.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Włoch 2023
Carlos Sainz wygrał kwalifikacje do GP Włoch 2023 z czasem 1:20,294. Wynik kierowcy Ferrari jest o ponad 1,4 sekundy gorszy od rekordu toru Monza, który Lewis Hamilton ustanowił w 2020 roku – 1:18,887. Wynik z 2020 roku, to najszybsze okrążenie w całej historii F1. Hamilton pokonał je ze średnią prędkością 264,362 km/h. Tempo w kwalifikacjach w 2023 roku było nieco gorsze (0,1 sekundy) niż w 2022 roku z powodu gorszych warunków na torze.
Oscar Piastri osiągnął najszybsze okrążenie w wyścigu. Australijczyk na 43. kółku wyścigu wykręcił czas 1:25,072. Jest to wynik o około sekundę gorszy niż rok temu (1:24,030 Pereza) i cztery sekundy gorszy niż rekord toru Monza, który w 2004 roku ustanowił Rubens Barrichello – 1:21,046. Osiągnięcie Barrichello to najtrudniejszy rekord okrążenia, który pozostał do pobicia przez współczesne bolidy F1. W obecnych regulacjach technicznych nie jest możliwy do poprawy.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Lewis Hamilton. Brytyjczyk w punkcie pomiaru prędkości na końcu prostej startowej odnotował 359,0 km/h. Rok temu podczas wyścigu o GP Włoch najwyższą prędkość w tym samym miejscu odnotował Sainz – 356,4 km/h. Prędkość maksymalna Hamiltona jest najwyższa w tym sezonie, będzie mogła być pobita tylko na torach w Meksyku lub Las Vegas.
Najszybszy pit-stop podczas GP Włoch 2023 wykonali mechanicy McLarena. Na 22. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Lando Norrisa w 2,13 sekundy. Najlepszym wynikiem w tym sezonie pozostaje 1,98 sekundy Red Bulla w GP Węgier.
Frekwencja na GP Włoch 2023
Organizatorzy oraz Liberty Media poinformowali, że weekendowa frekwencja na GP Włoch 2023 na torze Monza wyniosła 304 134 kibiców (Źródło). W przypadku tych zawodów liczona jest frekwencja od piątku do niedzieli, nie podali niestety liczb z rozbiciem na pojedyncze dni. Jest to wynik o około 33 000 słabszy niż w 2022 roku, gdy zanotowano rekordową frekwencję w historii Monzy – 337 000 kibiców. Rok temu z powodu tłoku, nieodpowiedniej infrastruktury (brakowało toalet, wody czy transportu) odczucia wielu kibiców były bardzo negatywne. W 2023 roku organizatorzy się poprawili, zrezygnowali z około 11 000 miejsc na trawie (general attendance), z których było bardzo słabo widać to co dzieje się na torze w zeszłym roku, co było bardzo źle odebrane przez osoby, które kupiły bilety. Organizatorzy chwalili się polepszeniem transportu zbiorowego oraz czterokrotnym zwiększeniem dostaw wody w 2023 roku. Sprzedano 97-98% przygotowanych biletów. Około 2500 wejściówek na niedzielny wyścig sprzedano już po tym, jak Carlos Sainz zdobył Pole Position w sobotę, w tym 1 000 z nich bezpośrednio w kasach toru w niedzielę.
Frekwencja we Włoszech na przestrzeni lat była bardzo zmienna i zależała od formy Ferrari. W XXI wieku w najlepszych latach na samym wyścigu było około 90 000, a przez weekend niecałe 200 000 kibiców. W 2019 roku przez weekend było 200 000 osób, co zostało ogłoszone jako ogólny rekord dla zawodów F1 na Monzy. Wyniki w 2022 i w 2023 roku są znacznie lepsze niż wcześniej.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: