Zapraszam na tradycyjne statystyczne podsumowanie wyścigu F1 z cyklu “Garść statystyk po GP Włoch 2024″. W tekście znajdziecie statystyki dotyczące kierowców, zespołów, silników, czasów okrążeń oraz frekwencji na trybunach.
Osiągnięcia i rekordy kierowców, którzy finiszowali na podium
Charles Leclerc wygrał drugi wyścig w tym sezonie, a także łącznie po raz drugi na torze Monza i siódmy w karierze.
Monza to pierwszy tor, na którym Leclerc wygrywał dwukrotnie w F1.
Leclerc wygrał wyścig o GP Włoch 2024 równo pięć lat po swoim pierwszym zwycięstwie w GP Belgii 2019.
Leclerc po raz pierwszy w karierze wygrał wyścig F1 startując do niego spoza pierwszego rzędu.
Leclerc w tym roku wygrał swój domowy wyścig i domowy wyścig swojego zespołu.
Leclerc zanotował 38. podium w karierze.
Oscar Piastri zanotował siódme podium w karierze.
Piastri po raz czwarty ruszał do wyścigu z pierwszej linii. Zawsze w takich sytuacjach finiszuje w niedzielę na podium.
Piastri jeszcze nie wygrał kwalifikacji w F1.
Piastri to jedyny kierowca, który przejechał komplet okrążeń w wyścigach F1 w tym roku.
Piastri prowadził przez minimum jedno okrążenie w szóstym kolejnym wyścigu.
Lando Norris po raz czwarty w tym sezonie oraz ogólnie po raz piąty w karierze wywalczył Pole Position.
Norris po raz pierwszy w karierze zdobył Pole Position w dwóch kolejnych weekendach wyścigowych.
Norris po raz siódmy w karierze ruszał do wyścigu lub sprintu F1 z Pole Position i nigdy nie utrzymał prowadzenia po pierwszym okrążeniu.
Norris po raz trzeci w tym sezonie oraz ogólnie dziewiąty w karierze wykręcił najszybsze okrążenie w wyścigu.
Norris zanotował 23. podium w karierze.
Norris zawsze zdobywa punkty w GP Włoch.
Osiągnięcia pozostałych kierowców
Jeżeli Carlos Sainz w tym roku dojeżdża do mety, to zajmuje miejsce w TOP6. Tylko raz nie dojechał do mety z powodu kolizji.
Lewis Hamilton jest rekordzistą toru Monza w każdej z najważniejszych kategorii, ale w ostatnich latach z różnych powodów notuje na tym obiekcie „słabsze wyniki”. Szóste miejsce w kwalifikacjach to jego najlepszy wynik na Monzy od 2021 roku, a piąte miejsce w wyścigu od 2022 roku. Na podium po raz ostatni na Monzy stał w 2019 roku.
Hamilton zawsze punktuje w GP Włoch jeśli dojeżdża do mety. Brytyjczyk punktował 15 razy, a trzykrotnie z powodu kolizji nie dojechał do mety.
Verstappen finiszował na podium na torze Monza tylko dwukrotnie, za każdym razem wygrywał: sezony 2022 i 2023.
Po raz pierwszy od 2020 roku, Verstappen nie wygrał żadnego z sześciu kolejnych wyścigów F1. W 2020 roku miał serię 11. kolejnych wyścigów bez zwycięstwa.
Siódme miejsce w kwalifikacjach to najgorszy wynik Verstappena w tym sezonie. Poprzedni raz gorzej spisał się w GP Singapuru 2023, gdy nie awansował do Q3.
George Russell po zwycięstwie w GP Austrii na początku lipca nie ukończył żadnego z pięciu kolejnych wyścigów w TOP6.
Trzecie miejsce w kwalifikacjach, to najlepszy wynik Russella w karierze na Monzy. Poprawił zeszłoroczny wynik, gdy był czwarty.
Sergio Perez od 2014 roku zawsze zdobywa punkty w GP Włoch. Meksykanin na torze Monza dwukrotnie finiszował na podium: 2012 roku w Sauberze i w 2023 roku w Red Bullu. Zawsze na drugim miejscu. Żaden inny kierowca w aktualnej stawce nie ma tak długiej serii dotyczącej punktów na Monzy.
Perez prowadził przez jedno okrążenie w wyścigu. Dla Meksykanina to pierwsze okrążenie na prowadzeniu w tym roku.
Perez stracił do Verstappena w kwalifikacjach 0,040 sekundy. To jego najmniejsza strata do zespołowego partnera od GP Miami 2023 gdy z nim wygrał.
Alex Albon zajął dziewiąte miejsce w wyścigu wyrównując swój najlepszy tegoroczny wynik.
Albon zawsze awansuje do Q3 w kwalifikacjach do GP Włoch.
Kevin Magnussen po raz drugi w karierze zdobył punkty w wyścigu o GP Włoch. Zdobył jeden punkt za 10. miejsce w swoim pierwszym sezonie 2014 i jeden punkt za dziesiąte miejsce w swoim ostatnim sezonie 2024.
Magnussen otrzymał od sędziów dwa punkty karne i w ten sposób osiągnął limit 12 punktów. Został pierwszym zawodnikiem w historii F1 od wprowadzenia systemu karnych punktów, który osiągnął limit i został zawieszony na jeden wyścig. Poprzednim kierowcą, który dostał od sędziów zakaz startu w jednym wyścigu był Romain Grosjean w 2012 roku – wtedy jeszcze nie było systemu punktów karnych.
Fernando Alonso w trwającej od 2014 roku erze hybrydowych silników V6 Turbo, tylko dwukrotnie zdobywał punkty w GP Włoch (za 8. i 9. miejsce). We wcześniejszych latach był to jego mocny obiekt, ma na nim dwa zwycięstwa i sześć podiów.
Alonso awansował do Q3 na torze Monza tylko dwukrotnie od sezonu 2014.
Franco Colapinto zadebiutował w Formule 1 osiągając 18. miejsce w kwalifikacjach i 12. w wyścigu.
Daniel Ricciardo dojechał do mety wyścigu o GP Włoch i nie zdobył punktów. Po raz drugi miał taki występ na tym torze, poprzedni raz w 2012 roku w barwach Toro Rosso.
Esteban Ocon po raz piąty z rzędu nie awansował do Q3 i przegrał z zespołowym partnerem w kwalifikacjach na torze Monza.
Valtteri Bottas ukończył wszystkie wyścigi na torze Monza w których wziął udział i tylko trzykrotnie nie zdobył punktów na 12. startów. Szesnaste miejsce w 2024 roku to jego najgorszy wynik w karierze. Fin aż ośmiokrotnie finiszował na pozycjach w TOP6
Zajmując 19. miejsce w kwalifikacjach, Bottas zanotował najgorszy wynik w karierze na torze Monza.
Bottas spadł na 22. miejsce w klasyfikacji generalnej, nigdy nie był tak daleko.
Zhou Guanyu po raz dziesiąty w tym roku był najsłabszy w kwalifikacjach.
Lance Stroll przez kilka lat notował na torze Monza bardzo dobre wyniki, ale to się skończyło w 2022 roku. W latach 2022 – 2024 zawsze odpada w Q1 w kwalifikacjach i nie zdobywa punktów w wyścigach.
Monza to dla Yukiego Tsunody najbardziej pechowy tor w kalendarzu. W 2021 i w 2023 roku w ogóle nie wystartował, bo miał awarie bolidów tuż przed startem. W obecnej F1 takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko, a on miał dwie na tym samym torze. W 2024 roku nie dojechał do mety z powodu awarii. Jedynie w 2022 roku dojechał do mety na odległej 14. pozycji, ale wtedy ruszał z końca stawki z powodu przekroczenia limitów komponentów silnika.
Statystyki dotyczące zespołów i silników
Ferrari zanotowało 246. zwycięstwo w Formule 1 w tym 20. na torze Monza.
20 zwycięstw Ferrari na torze Monza, to rekord F1 dotyczący jakiegokolwiek toru.
Ferrari ma na swoim koncie 23 Pole Position na Monzy. Żaden zespół nie wywalczył więcej PP na jednym torze w F1.
McLaren zanotował 160. Pole Position w Formule 1 w tym 12. na torze Monza. Na żadnym innym obiekcie nie mają ich więcej.
McLaren po raz drugi w tym sezonie i 64. w historii wywalczył kwalifikacyjny dublet.
McLaren zanotował czwarty kwalifikacyjny dublet na torze Monza.
McLaren wywalczył podium w 12. kolejnym wyścigu, poprzedni raz tak dobrą passę mieli na przełomie 2011 i 2012 roku (13. wyścigów z rzędu z minimum jednym podium).
McLaren po raz drugi w tym sezonie miał obu kierowców na podium.
McLaren podobnie jak w 2021 roku wywalczył podwójne podium na Monzy. W obu przypadkach Norris zajmował gorszą pozycję od Australijczyka.
McLaren to jedyny zespół, którego kierowcy w tym roku zawsze w komplecie awansują do Q3 w kwalifikacjach.
Poprzednim kierowcą McLarena, który wywalczył dwa Pole position z rzędu był Lewis Hamilton w GP Włoch i GP Singapuru 2012.
W 2023 i w 2024 roku doszło do stykowych sytuacji między kierowcami McLarena w wyścigu o GP Włoch.
Kierowcy Mercedesa zajęli 5. i 7. miejsce w wyścigu. Wyrównali swój najgorszy wynik na torze Monza w erze hybrydowej z 2020 roku, gdy ich zawodnicy zajęli takie same pozycje.
Red Bull zdobył punkty w 59. kolejnym wyścigu.
Red Bull zaliczył łącznie tylko trzy oficjalne podia w GP Włoch od 2014 roku i wprowadzenia hybrydowych silników V6 Turbo. W 2022 roku wygrał Verstappen, a w 2023 roku mieli dublet.
W latach 2014 – 2024 tylko dwa razy kierowcy Red Bulla ruszali do GP Włoch ustawiając się w dwóch pierwszych liniach – Verstappen w 2021 roku był na Pole Position i w 2023 roku na drugim polu. Zawodnicy Red Bull bardzo często bywali na tym torze karani za branie nadprogramowych elementów jednostek napędowych lub byli po prostu wolniejsi.
Zespół Haas po raz pierwszy w swojej historii zdobył punkt w wyścigu o GP Włoch na torze Monza. Był to ich dziewiąty start w tym wyścigu.
Kierowcy Haasa tylko trzykrotnie awansowali do Q3 w kwalifikacjach do GP Włoch: Esteban Gutierrez w 2016 roku, Romain Grosjean w 2018 roku i Nico Hulkenberg w 2024 roku.
Zespół Alpine od początku 2022 roku nie punktował w żadnym wyścigu rozegranym we Włoszech.
Kick Sauber pozostaje jedynym zespołem bez punktów w tym sezonie.
Po raz drugi z rzędu najwolniejsi w kwalifikacjach byli obaj kierowcy ekipy Kick Sauber.
Pozostałe ciekawostki statystyczne po GP Włoch 2024
Odbyło się łącznie 75. wyścigów o GP Włoch. Zawody o ten tytuł odbywają się w każdym sezonie F1 podobnie jak tylko GP Wielkiej Brytanii. Tor Monza po raz 74. był gospodarzem GP Włoch, jest to obiekt, który najczęściej gości wyścigi F1. Zabrakło go tylko w 1980 roku, gdy prowadzono modernizację, a jednorazowo gospodarzem GP Włoch został obiekt w mieście Imola.
W latach 2023 – 2024 żaden kierowca nie był ukarany przesunięciem na polach startowych z powodu zainstalowania nadprogramowych elementów jednostki napędowej. W poprzednich latach to była tradycja na Monzy.
Pięciu różnych kierowców ruszało z Pole Position do ostatnich pięciu wyścigów na torze Monza w F1.
Pięciu poprzednich kierowców ruszających z Pole Position nie wygrało wyścigu o GP Włoch. Poprzednim zawodnikiem, który wygrał tutaj po starcie z PP był Leclerc w 2019 roku.
Charles Leclerc wygrał wyścig o GP Włoch 2024 jadąc ze średnią prędkością 246,431 km/h. W historii F1 tylko dwukrotnie wyścigi na pełnym dystansie przejechano z większą średnią prędkością: GP Włoch 2003 – 247,586 km/h i GP Włoch 2005 – 247,097 km/h. Oczywiście duży wpływ na ten rekord mają neutralizacje. Mogły być w historii wyścigi, gdzie był potencjał na lepszy wynik, ale z powodu neutralizacji go nie osiągnięto. Wszystkie rekordy średniej prędkości dotyczą toru Monza, bo na nim jeździ się najszybciej.
Po raz siódmy z rzędu wyścig F1 nie był przerwany wyjazdem samochodu bezpieczeństwa, a po raz piąty z rzędu również bez wirtualnej neutralizacji. Nie mam tutaj 100% pewności, ale wydaje mi się, że poprzednia seria takich czystych wyścigów była na przełomie sezonów 2004 i 2005, wtedy w ośmiu kolejnych od GP Włoch 2004 do GP San Marino 2005 nie było neutralizacji.
Po raz pierwszy od sezonu 2019 czterej kierowcy mogą się pochwalić minimum dwoma zwycięstwami.
Verstappen i Albon są niepokonani w wewnętrznych pojedynkach kwalifikacyjnych w tym sezonie.
Norris i Piastri zdobywają punkty w każdym tegorocznym weekendzie wyścigowym. Obaj po jednym razie nie punktowali w wyścigach, ale w te same weekendy zdobywali punkty w sprincie.
Na 48. możliwych do zdobycia w tym roku podiów: 15 wywalczył McLaren, 14 Red Bull, 13 Ferrari i 6 Mercedes.
Franco Colapinto to 23. Argentyńczyk w historii F1.
Poprzednim kierowcą z Argentyny był Gaston Mazzacane w 2001 roku.
Po pierwszy od sezonu 1977, cztery zespoły F1 wygrały co najmniej trzy wyścigi. Ciekawostka od nieobliczalnego filozofa z serwisu X.
Czasy okrążeń, prędkość maksymalna i pit-stopy w GP Włoch 2024
Lando Norris wygrał kwalifikacje do GP Włoch 2024 z czasem 1:19,327. Wynik kierowcy McLarena był o 0,44 sekundy gorszy od kwalifikacyjnego rekordu tego obiektu, który pochodzi z 2020 roku i należy do Lewisa Hamiltona – 1:18,887. Wynik z 2020 roku, to najszybsze okrążenie w całej historii F1. Hamilton pokonał je ze średnią prędkością 264,362 km/h. W 2024 roku dzięki wymianie asfaltu i krawężników na torze udało się bardzo do niego zbliżyć. W 2025 roku będzie szansa na poprawę, a w kolejnych latach bolidy będą wolniejsze.
Lando Norris osiągnął najszybsze okrążenie w wyścigu. Brytyjczyk na 53. kółku wyścigu wykręcił czas 1:21,432. Jest to wynik o 0,386 sekundy gorszy niż rekord toru Monza, który w 2004 roku ustanowił Rubens Barrichello – 1:21,046. Osiągnięcie Barrichello to najtrudniejszy rekord okrążenia, który pozostał do pobicia przez współczesne bolidy F1. W 2024 roku zabrakło bardzo niewiele, był potencjał na poprawę, bo Norris wykręcił swój rekord na używanych twardych oponach. Gdyby ktoś z czołówki pod koniec wyścigu założył miękkie opony, to była szansa go pobić.
Największą prędkość maksymalną podczas wyścigu osiągnął Kevin Magnussen. Duńczyk w punkcie pomiaru prędkości na końcu prostej startowej odnotował 357,1 km/h. Rok temu podczas wyścigu o GP Włoch najwyższą prędkość w tym samym miejscu odnotował Hamilton – 359,0 km/h. Co ciekawe wynik Magnussena nie jest najlepszy w tym sezonie, bo 357,2 km/h na torze Spa-Francorchamps osiągnął Lance Stroll.
Najszybszy pit-stop podczas GP Włoch 2024 wykonali mechanicy Alpine. Na 31. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Estebana Ocona w 2,01 sekundy. Rekordem tego sezonu pozostaje wynik Red Bulla w GP Chin – 1,90 sekundy, a rekordem poprzedniego sezonu i całej Formuły 1 pozostaje ustanowiony przez McLarena pit stop podczas GP Kataru – 1,80 sekundy.
Frekwencja na GP Włoch 2024
Organizatorzy oraz Liberty Media poinformowali, że weekendowa frekwencja na GP Włoch 2024 na torze Monza wyniosła 335 000 kibiców (Źródło). Niestety od kilku lat nie podają danych z rozbiciem na pojedyncze dni, więc nie wiemy ile osób było na samym wyścigu. Tegoroczna frekwencja otarła się o rekordowy wynik z 2022 roku, gdy na torze przez weekend było 337 000 kibiców. Wtedy z powodu tłoku na torze odczucia kibiców były bardzo złe, bo brakowało toalet, wody i odpowiedniego transportu. W 2024 roku prowadzono modernizację toru, która miała poprawić warunki dla kibiców i tak faktycznie musiało się stać, bo dużych narzekań fanów nie widziałem. Dla porównania rok temu frekwencja podczas weekendu wyniosła 304 134 kibiców. Te trzy wyniki są zdecydowanie najlepsze dla wyścigów o GP Włoch, przed sezonem 2020 frekwencja na tym wyścigu była bardzo zmienna i zależała od formy Ferrari. W 2019 roku przez weekend było 200 000 kibiców i wtedy podawano, że to jest ogólny rekord dla Monzy. Jak widać aktualnie wyniki są znacznie lepsze.
Według danych z włoskiej gazety Corriere della Sera, na parkingach na torze było 17 500 samochodów, 30 000 osób przyjechało pociągami, a reszta dostała się na tor jednym z 215. kursujących autobusów. Wyścig miał przynieść 6 mln euro strat mimo wyprzedania biletów. Nie ma w tym nic zaskakującego, koszty organizacji są tak duże, że nie da się ich pokryć ze sprzedaży nawet kompletu biletów.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: