Zapraszam na specjalne wydanie statystycznego podsumowania z cyklu „Garść statystyk”. Tym razem nie będzie to podsumowania wyścigu, a wstęp do sezonu 2018 z naciskiem na to, jakie rekordy, bariery oraz passy mogą w tym roku zostać osiągnięte.
Zainteresowanych listą najbardziej wartościowych rekordów kierowców w historii Formuły 1 wraz z szansami na ich pobicie w przyszłości zapraszam do osobnego wpisu dostępnego pod tym linkiem.
Spośród 20. kierowców, którzy rozpoczną sezon 2018 dziewięciu nigdy nie stało na podium w F1, a trzynastu nigdy nie wygrało wyścigu F1, ani nie zdobyło Pole Position, więc jest szansa na „pierwsze razy” w tych kategoriach. Ostatnie lata stały pod znakiem dominacji Mercedesa wraz ze starających się ich gonić zespołami Ferrari i Red Bulla. To oznaczało, że kierowcy spoza tych stajni bardzo rzadko osiągali bardzo dobre wyniki. Zobaczymy czy któryś kierowca z innego zespołu sprawi w tym roku jakąś pozytywną niespodziankę.
Lewis Hamilton i Sebastian Vettel mają szansę zdobyć po raz piąty tytuł mistrzowski w Formule 1 i wyrównać wynik Juana Manuela Fangio. Rekord siedmiu tytułów mistrzowskich Schumachera jest (jeszcze) poza ich zasięgiem.
Jeżeli Lewis Hamilton zdobędzie punkty w dwóch pierwszych wyścigach 2018 roku, to wyrówna rekord Kimiego Raikkonena dotyczący najdłuższej passy kolejnych wyścigów z punktami. Rekord Raikkonena wynosi 27 wyścigów.
Hamilton wyrównał w minionym sezonie rekord Michaela Schumachera dotyczący liczby zwycięstw po starcie z Pole Position. Obaj kierowcy mają na koncie po 40 takich wyścigów, Hamilton może więc szybko wyjść na samodzielne prowadzenie.
Hamilton w każdym sezonie startów w F1 wygrywa co najmniej jeden wyścig oraz zdobywa przynajmniej jedno Pole Position. Będzie chciał kontynuować tę passę w 2018 roku. Hamilton ma teraz na koncie 11 sezonów z rzędu ze zwycięstwem i Pole Position. Schumacher był od niego bardziej regularny, bo wygrywał co najmniej jeden wyścig w 15. kolejnych sezonach, a Pole Position w 13. kolejnych sezonach. Schumacher jednak nie mógł pochwalić się tymi osiągnięciami w każdym ze swoich sezonów w Formule 1.
Już podczas drugiego wyścigu sezonu 2018 Sebastian Vettel powinien móc szczycić się dwustoma wyścigami F1 w karierze. Podczas GP Australii wyrówna liczbę wyścigów Alaina Prosta – 199 – a to będzie bardzo dobra okazja aby porównać dokonania tych czterokrotnych mistrzów świata. Ten temat podejmę w statystycznym podsumowaniu GP Australii 2018.
Vettel ma w tej chwili na swoim koncie 99 miejsc na podium w F1, więc jest blisko przekroczenia bariery stu podiów jako czwarty kierowcą w historii F1.
Hamilton i Vettel zdominowali Formułę 1 w ostatnich latach i znajdują się teraz w ścisłej czołówce wszystkich tabel z rekordami. Jeżeli jacyś młodsi kierowcy (np. Verstappen) chcą w przyszłości pobić ich wyniki, to muszą zacząć w 2018 roku notować lepsze wyniki od Hamiltona z Vettelem. Jeżeli sezon 2018 znowu będzie oznaczał wiele zwycięstw, podiów itd. Hamiltona i Vettela, to straty młodszych kierowców będą już nie do odrobienia.
W 2018 roku roku Fernando Alonso (obecnie 291 wyścigów) przekroczy barierę 300 wyścigów w Formule 1. Hiszpan na koniec sezonu powinien być na drugim miejscu w tym zestawieniu tylko za Rubensem Barrichello (322 wyścigi). Alonso w trakcie nadchodzącego sezonu wyprzedzi w drodze po drugie miejsce Jensona Buttona i Michaela Schumacher. Jeżeli Alonso zdecyduje się pozostać w F1 na 2019 rok, to stanie się najbardziej doświadczonym kierowcą w historii.
Jeżeli jesteśmy przy Alonso, to warto wspomnieć, że po raz ostatni wygrał on wyścig F1 prawie pięć lat temu – GP Hiszpanii 2013, a po raz ostatni stał na podium w GP Węgier 2014. Alonso ma na koncie 97 miejsc na podium, zobaczymy czy będzie miał szansę na przekroczenie setki.
Alonso ma w pełni realną szansę, aby pobić rekord Jensona Buttona. Brytyjczyk został sklasyfikowany w 244. wyścigach F1. Drugie miejsce zajmuje Michael Schumacher – 241, a Alonso jest trzeci – 239 wyścigów. Kierowca jest sklasyfikowany jeśli przejedzie 90% dystansu wyścigu.
Nico Hulkenberg, Sergio Perez i Daniel Ricciardo powinni osiągnąć barierę 150., Valtteri Bottas 100., a Esteban Ocon 50. wyścigów F1 w karierze podczas sezonu 2018.
Nico Hulkenberg w ubiegłym roku został rekordzistą pod względem liczby wyścigów bez podium w Formule 1. Kierowca Renault w 2018 roku może jeszcze wyśrubować ten wynik. Gdy wreszcie uda mu się stanąć na podium, to zostanie wykreślony z tej tabeli, ale zostanie wtedy rekordzistą pod względem liczby przejechanych wyścigów przed pierwszym podium. Więc bez względu na jego wyniki w 2018 roku, to jeden z tych rekordów będzie miał.
Marcus Ericsson będzie starał się zdobyć punkty w 2018 roku, co powinien umożliwić lepszy samochód Saubera. Szwed ma za sobą bardzo słabe sezony, bo po raz ostatni finiszował w czołowej dziesiątce podczas GP Włoch 2015.
Brendon Hartley będzie próbował przerwać trwający ponad 40 lat okres bez punktów zdobywanych przez kierowców z jego kraju. Ostatnie punkty dla Nowozelandczyka zdobył Chris Amon w GP Hiszpanii 1976. W latach 60-tych XX wieku kierowcy z Nowej Zelandii odgrywali istotną rolę w F1, ale potem wszystko się całkowicie urwało.
Emerytura Felipe Massy oznacza, że sezon 2018 będzie pierwszym pełnym sezonem od 1969 roku bez zawodnika z Brazylii.
McLaren po zmianie dostawcy silnika liczy na o wiele lepszy sezon niż poprzednie lata. Najwyższa pora, bo ostatnie sukcesy kierowców tego zespołu były bardzo dawno temu. Ostatnie podium to GP Australii 2014, a ostatnie zwycięstwo i Pole Position to GP Brazylii 2012. Na tytuł mistrzowski wśród kierowców czekają od 2008 roku, a wśród konstruktorów od 1998 roku.
Mercedes celuje w piąty tytuł mistrzowski konstruktorów z rzędu. Tylko Ferrari w historii F1 miało lepszą passę: sześć tytułów w latach 1999-2004.
Jeżeli zespół Force India nie zmieni nazwy to w 2018 roku przekroczy barierę 200. wyścigów w Formule 1.
W sezonie 2017 zostały ustanowione najszybsze okrążenia w historii na wszystkich torach z wyjątkiem Monzy. Samochody w 2018 roku zapowiadają się na jeszcze szybsze, dlatego możemy liczyć na dalszą poprawę rekordowych czasów okrążeń. Rekordy powinny także paść w kategorii najszybszych okrążeń w wyścigach.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: