Sezon 2019 Formuły 1 wkrótce się rozpocznie, więc warto przyjrzeć się mu pod kątem statystyk. Jakich ciekawych osiągnięć możemy spodziewać się w 2019 roku?
W 2019 roku czekają nas dwa jubileusze dotyczącej samej Formuły 1. Nadchodzący sezon będzie 70. w historii tego sportu. Rozegrany zostanie także 1000. wyścig podczas GP Chin 2019. Odliczanie do tego wyścigu trwało ponad dwa lata, więc należy oczekiwać, że Liberty Media przygotuje jakieś dodatkowe atrakcje z tym związane.
Spośród 20 kierowców, którzy rozpoczną sezon 2019 zaledwie siedmiu ma na koncie wygrany wyścig F1 lub zdobyte Pole Position, a 12 stało przynajmniej raz na podium. Jest szansa na kilka “pierwszych razów” w tych kategoriach szczególnie że doszło do zmian w składach czołowych zespołów, co otwiera przed zawodnikami szansę na sukcesy.
Lewis Hamilton i Sebastian Vettel od wielu lat dominują w F1 i obecnie te dwa nazwiska można zobaczyć na czele lub w ścisłej czołówce najważniejszych statystycznych zestawień. Jeśli w 2019 roku ponownie będą seryjnie odnosić sukcesy, to ich rekordy będą stawać się coraz trudniejszymi do pobicia dla obecnych młodych zawodników. Wiele się mówi np. o Maxie Verstappenie w kontekście sukcesów i przyszłych rekordów. Dla Holendra sezon 2019 będzie piątym w karierze, a on do tej pory ma na koncie tylko pięć zwycięstw w wyścigach. Hamilton i Vettel na tym etapie swoich karier byli już mistrzami świata.
W 2019 roku w stawce kierowców F1 znajdą się przedstawiciele 15 narodowości. W tym gronie znajdzie się trzech Brytyjczyków, po dwóch Francuzów, Finów i Niemców oraz pojedynczy przedstawiciele 11 krajów.
Czego oczekiwać po kierowcach w 2019 rok?
Lewis Hamilton może zostać sześciokrotnym mistrzem świata F1, jako drugi kierowca w historii. Sebastian Vettel będzie liczył na piaty tytuł, jako czwarty kierowca w historii.
Hamilton w każdym sezonie startów w F1 wygrywa co najmniej jeden wyścig oraz zdobywa przynajmniej jedno Pole Position. Hamilton ma teraz na koncie 12 sezonów z rzędu ze zwycięstwem i Pole Position. Nie ma innego kierowcy w historii F1, który w każdym sezonie wygrywał co najmniej jeden wyścig lub zdobywał jedno Pole Position. Hamilton w 2019 roku ma szansę wyrównać rekord Michaela Schumachera, który zdobywał co najmniej jedno PP w 13 kolejnych sezonach. Schumacher jest też liderem jeśli chodzi o zwycięstwa w kolejnych sezonach – 15. Hamilton w obu tych zestawieniach jest na drugim miejscu.
Hamilton potrzebuje przejechać 25 okrążeń na prowadzeniu w wyścigach w 2019 roku, aby jako drugi kierowca w historii F1 przekroczyć barierę 4 000 kółek na prowadzeniu. Daleko z przodu jest Michael Schumacher – 5 111.
Sebastian Vettel ma obecnie 80 wyścigów w Ferrari na swoim koncie, więc pod koniec sezonu jako piąty kierowca będzie mógł pochwalić się 100 wyścigami w barwach Ferrari w F1.
Max Verstappen nie zostanie już najmłodszym zdobywcą Pole Position w historii F1. Holendrowi nie udała się ta sztuka w 2018 roku, więc rekord Sebastiana Vettela jest bezpieczny. Jeżeli Verstappen w tym roku wystartuje po raz pierwszy w karierze z PP, to znajdzie się w trójce najmłodszych zwycięzców kwalifikacji. Przed nim na pewno będzie Vettel, a bardzo prawdopodobne, że również Fernando Alonso.
Kimi Raikkonen podczas tego sezonu przekroczy barierę 300 wyścigów przejechanych w Formule 1. Jeżeli nie opuści żadnego wyścigu to zakończy sezon mając ich na koncie 312, czyli wyprzedzi zajmującego drugie miejsce w tym zestawieniu Fernando Alonso (311). Więcej wyścigów w F1 przejechał tylko Rubens Barrichello (322). Raikkonen ma jeszcze umowę na 2020 rok, więc w trakcie kolejnego sezonu wyjdzie na prowadzenie.
Jubileuszowe wyścigi czekają w tym roku następujących kierowców (zakładając, że przejadą wszystkie zaplanowane wyścigi): Lewis Hamilton – 250, Romain Grosjean – 150, Carlos Sainz, Kevin Magnussen i Max Verstappen – 100, Lance Stroll – 50.
Nico Hulkenberg jest zdecydowanym rekordzistą F1 pod względem liczby wyścigów bez osiągnięcia ani jednego podium. Niemiec w 2019 roku albo jeszcze bardziej wyśrubuje ten rekord, albo zdobędzie wreszcie pierwsze podium. Jeśli stanie na podium, to zostanie wykreślony z tej tabeli ale znajdzie się na czele zestawienia kierowców, który najdłużej czekali na podium. Bez względu na to czy zdobędzie podium czy nie, to rekord ma w kieszeni.
W całej historii F1 98 kierowców wywalczyło Pole Position. W tym roku jest szansa, aby pojawił setny zdobywca PP dzięki zmianom w składach czołowych zespołów.
Robert Kubica wraca do Formuły 1 po ośmiu latach przerwy. Sam start w wyścigu w Australii umieści go w ścisłej czołówce tabeli z najdłuższą przerwą między dwoma wyścigami. Tak samo będzie w przypadku każdego sukcesu jak punkt, czy podium.
Daniił Kwiat potrzebuje ośmiu wyścigów aby zostać najbardziej doświadczonym kierowcą w historii zespołu Toro Rosso. Obecnie ten rekord należy do Jeana Erica-Vergne.
Alexander Albon będzie drugim zawodnikiem z Tajlandii, który wystartuje w Formule 1. Pierwszym był Prince Bira, który startował w latach 1950 – 1954.
Podsumowanie najbardziej wartościowych rekordów kierowców w F1 według stanu na koniec 2018 roku – Szczegóły.
Czego oczekiwać po zespołach w 2019 rok?
Mercedes przekroczy w 2019 roku liczbę 200 startów w F1 jako zespół fabryczny.
Mercedes potrzebuje pięć kwalifikacyjnych dubletów, aby wyjść na drugie miejsce w tym zestawieniu przed Williamsa i McLarena. Na czele z dużą przewagą jest Ferrari.
Do Ferrari należy rekord w liczbie kolejnych mistrzowskich tytułów wśród konstruktorów – sześć w latach 1999 – 2004. Mercedes ma szansę wyrównać ten rekord w 2019 roku. Jeśli dodatkowo tytuł zdobyłby jeden z kierowców Mercedesa, to byłaby pierwsza tego typu podwójna sześcioletnia dominacja w F1.
Ferrari liczy do zdobycie mistrzowskiego tytułu w 2019 roku. Po raz ostatni byli mistrzem świata konstruktorów w 2008, a kierowców w 2007 roku.
Alfa Romeo powraca do Formuły 1 jako zespół w sezonie 2019. Zespół pod tą nazwą startował w F1 wcześniej w latach 1950 – 1951 oraz 1979 – 1985. W barwach tej stajni startował pierwszy mistrza świata Giuseppe Farina w 1950 roku.
McLaren w ostatnich latach notuje fatalne wyniki. Tak słabej passy nie mieli w całej swojej historii. Będą chcieli w 2019 roku osiągnąć jakikolwiek sukces, aby przerwać złą passę. Przypominam, że ostatnie podium kierowcy McLarena to GP Australii 2014, a ostatnie zwycięstwo i Pole Position to GP Brazylii 2012. Na tytuł mistrzowski wśród kierowców czekają od 2008 roku, a wśród konstruktorów od 1998 roku.
McLaren wkracza w nowy sezon mając w składzie kierowców, którzy nigdy nie stali na podium. We wszystkich pozostałych zespołach jest co najmniej jeden kierowca, który kiedyś stał na podium w F1. Zobaczymy czy McLaren pozostanie wyjątkiem do końca sezonu, czy jego zawodnikom uda się wywalczyć przynajmniej jedno podium.
Czasy okrążeń
W latach 2017 – 2018 kierowcy F1 ustanowili rekordy kwalifikacyjne na wszystkich torach z aktualnego kalendarza. W teorii bolidy na sezon 2019 miały być wolniejsze, ale wyniki testów sugerują, że tempo będzie podobne jak minionym sezonie. To daje nadzieję na dalsze wyśrubowanie rekordów. W 2019 roku będzie przyznawany punkt za najszybsze okrążenie w wyścigu, a to jest szansa na pobicie kilku oficjalnych rekordów torów (rekord toru, to najszybsze okrążenie z wyścigu). Sporo takich rekordów ma nawet 15 lat. W 2019 roku kierowcy z czołówki będą mieć większą motywację, aby jechać maksymalnie szybko pod koniec zawodów, co powinno sprawić, że ustanowią kilka rekordów.
P.S. Planuję ponownie podsumowywać w tym sezonie każdy wyścig F1 pod kątem statystyk.
Statystyczne podsumowania poprzednich wyścigów Formuły 1 i nie tylko znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: