Zespół MoneyGram Haas F1 Team zaprezentował w Internecie na komputerowych grafikach malowanie na sezon 2023. Haas ma mocno zmieniony wzór kolorystyczny ze względu na nowego sponsora tytularnego.
Haas w ostatnich latach lubił jako pierwszy organizować prezentacje, na których zwykle ujawniał jedynie malowanie na nowy sezon. Podobnie zrobili w 2023 roku. Poczekali aż inne zespoły podadzą daty swoich prezentacji i wtedy zapowiedzieli swoją – przed rywalami. W przypadku Haasa prezentacje polegają na ujawnieniu komputerowych grafik prezentujących zmienione malowanie, więc mogą to zrobić w każdym terminie. W tym roku opublikowali po prostu kilkanaście grafik prezentujących odmieniony wzór malowania na bolidzie VF-23, a także krótki komunikat prasowy. Radzę nie przywiązywać większej uwagi do kształtów samochodu, bo sam zespół przyznał, że jest to komputerowy model przygotowany na potrzeby ujawnienia malowania. Prawdziwy samochód zadebiutuje w trakcie dnia filmowego na Silverstone.
Zmiana malowania Haasa w 2023 roku
Nawiązanie współpracy z firmą MoneyGram miało oznaczać duże zmiany we wzorze malowania i faktycznie tak jest. Przypominam, że rok temu zespół początkowo pokazał wzór z wykorzystaniem kolorów z rosyjskiej flagi, a gdy zerwali umowę z firmą Uralkali, to zrezygnowali z niebieskiego koloru, a bolidy były białe z czerwonymi elementami. W tym roku schemat malowania uległ sporej zmianie, bo dominują w nim kolory czarny, czerwony i biały. Są to firmowe barwy MoneyGram. Pokrywają się także w dużym stopniu z firmowymi barwami marki Haas. Na samochodach dominują logotypy MoneyGram oraz Haas. Jest także tylko kilku małych sponsorów: Hantec Markets, Palm Angels, OpenSea, Alpinestars i Tricorp.
Trudno mi się wypowiedzieć na temat tego wzoru malowania, bo na torze będzie to wyglądało inaczej. Na pewno samochód wygląda elegancko, ale potrzebne są zdjęcia z toru, aby zobaczyć jak dużo czarnego koloru współgra z resztą. Haas powinien dalej korzystać z błyszczącej farby i to jest zaleta, bo przy wykorzystaniu takich kolorów będą one się lepiej prezentować. Osobiście ciemne malowanie Rich Energy z 2019 roku podobało mi się bardziej niż tegoroczne z MoneyGram, ale z ostateczną oceną wstrzymuję się do wyjazdu na tor.
Malowanie zespołu MoneyGram Haas F1 Team na sezon 2023 – galeria komputerowych grafik
Źródło: MoneyGram Haas F1 Team
Rewolucja wśród sponsorów zespołu Haas w 2023 roku
W zespole Haas doszło do rewolucji wśród sponsorów przed sezonem 2023. Zespół pozyskał firmę MoneyGram, która została nowym sponsorem tytularnym i ma wpływ na malowanie samochodów. Umowa została podpisana na kilka lat (prawdopodobnie trzy) i jest warta ponad 20 milionów euro rocznie. Konkretna kwota nie jest znana, wiemy tylko, że jest to największy sponsor w historii Haasa. W ubiegłym roku dowiedzieliśmy się natomiast, że Uralkali płaciło właśnie 20 milionów euro, więc MoneyGram musi przeznaczać więcej pieniędzy.
Haas stracił bardzo dużo dotychczasowych sponsorów: 1&1, Cyrus, Home Deluxe, Ionos, Lunar, Maui Jim, TransferMate i Under Armour, którzy wspierali zespół w 2022 roku. Łącznie ci sponsorzy wpłacali minimum kilkanaście, a prawdopodobnie ponad 20 milionów euro. Dlatego podczas prezentacji malowania na bolidach jest mało logotypów (poza dominującymi MoneyGram i Haas), bo zespół aktualnie ma tylko dziesięciu innych sponsorów / partnerów technicznych. W większości są to niewielkie kontrakty. Bezpośrednio przed sezonem 2023 powinni jednak ogłosić jeszcze nowych sponsorów.
Istotny jest fakt, że z zespołu odeszli wszyscy sponsorzy związani z Mickiem Schumacherem: 1&1, Home Deluxe, Ionos i Under Armour. W zeszłym roku były sugestie, że Haas dlatego postawił na Nico Hulkenberga w miejsce Micka Schumachera, aby zatrzymać niemieckich sponsorów. Jeżeli był taki plan, to zupełnie się nie powiódł.
Podsumowanie prezentacji Haasa
Haas podobnie jak w minionych latach przygotował bardzo skromną prezentację. Nowy wzór malowania jest ciekawy, ale wiele zależy od tego jak będzie się prezentował na prawdziwym samochodzie. Komputerowe grafiki wykonano na czarnym tle, co utrudnia ocenę. Nie pokusili się o ujawnienie kształtów nowego bolidu. Na komputerowych grafikach są drobne różnice w stosunku do zeszłorocznego samochodu, ale finalny bolid ma różnić się wyraźnie. Ważną zmianą w zespole w 2023 roku jest angaż Nico Hulkenberga w miejsce Micka Schumachera. Haas stawia na doświadczenie, bo drugim kierowcą pozostaje Kevin Magnussen.
Samochód VF-23 po raz pierwszy wyjedzie na tor 11 lutego podczas zaplanowanego dnia filmowego na torze Silverstone. Możemy spodziewać się, że pokażą zdjęcia i nagrania przygotowane podczas jazd na tym torze. Wtedy zobaczymy prawdziwy nowy bolid. Trzydniowe testy w Bahrajnie ruszają 23 lutego.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2023 znajduje się w specjalnym podsumowaniu TUTAJ.