Harmonogram testów 18-calowych opon Pirelli w 2021 roku obejmuje 28 dni jazd po dziewięciu torach na przestrzeni siedmiu miesięcy. Nisko-profilowe opony z 18-calowymi felgami będą obowiązkowe w Formule 1 od 2022 roku.
Pirelli rozpoczęło testy opon z 18-calowymi felgami w 2019 roku. Wzięły w nich udział zespoły Mercedes, Renault i McLaren które przygotowały zmodyfikowane samochody oraz jeździły po dwa dni. W 2020 roku planowano 25 dni, a w testach miały wziąć udział wszystkie zespoły. Odbył się tylko jeden dzień testowy z Ferrari, a pozostałe jazdy zostały odwołane z powodu pandemii koronawirusa. FIA zmieniła regulamin i wprowadzenie takich opon zostało przesunięte o rok, na sezon 2022.
W 2021 roku Pirelli zaplanowało 28 dni testowych, a udział weźmie w nich dziewięć stajni (Williams jest wyjątkiem). Regulamin dopuszcza możliwość organizacji 30 dni, więc prawdopodobnie dwa brakujące dni były przeznaczone dla Williamsa. Wszystkie dni testowe będą poświęcone na sprawdzanie nisko-profilowych opon z 18-calowymi felgami na sezon 2022. Dodatkowo po zakończeniu sezonu na torze Yas Marina w Abu Zabi odbędą się grupowe testy, gdzie również będą sprawdzane takie opony.
Testy opon o 18-calowych felgach wymagają zmodyfikowanych samochodów. Te zmiany dotyczą głównie zawieszenia, bo trzeba dostosować je pod zupełnie inny typ opon. W przypadku testów, które odbędą się przed startem sezonu 2021 można korzystać tylko z bolidów z 2019 lub 2020 roku. W przypadku dni testowych odbywających się w trakcie sezonu 2021 można korzystać z aktualnych samochodów lub takich z sezonów 2019-2020. Decyzja należy tutaj do zespołu w porozumieniu z dostawcą opon. W czasie wszystkich testów opon będzie można korzystać tylko z opon, felg i kołpaków w specyfikacji z sezonu 2022 oraz elementów dostosowujących samochody do innego typu ogumienia. Wszelkie pozostałe elementy w specyfikacji na sezon 2022 są zakazane. Biorąc pod uwagę fakt, że większość sesji testowych zaplanowano bezpośrednio po weekendach wyścigowych, to zespoły prawdopodobnie będą korzystać z aktualnych, dostosowanych samochodów.
Harmonogram testów 18-calowych opon Pirelli w 2021 roku
Termin | Tor | Zespół | Uwagi |
---|---|---|---|
22 lutego | Jerez | Ferrari | |
23 lutego | Jerez | Ferrari | Opony deszczowe |
24 lutego | Jerez | Ferrari | Opony deszczowe |
30 marca | Bahrajn | Ferrari | Po wyścigu F1 |
31 marca | Bahrajn | Alpine | Po wyścigu F1 |
1 kwietnia | Bahrajn | Alpine | Po wyścigu F1 |
20 kwietnia | Imola | Mercedes | Po wyścigu F1 |
21 kwietnia | Imola | Mercedes | Po wyścigu F1 |
11 maja | Barcelona-Catalunya | Alfa Romeo | Po wyścigu F1 |
11 maja | Barcelona-Catalunya | Red Bull | Po wyścigu F1 |
12 maja | Barcelona-Catalunya | Alfa Romeo | Po wyścigu F1 |
12 maja | Barcelona-Catalunya | Red Bull | Po wyścigu F1 |
12 maja | Barcelona-Catalunya | Alpine | Po wyścigu F1 |
25 maja | Paul Ricard | Ferrari | Opony deszczowe |
26 maja | Paul Ricard | Ferrari | Opony deszczowe |
6 lipca | Red Bull Ring | AlphaTauri | Po wyścigu F1 |
7 lipca | Red Bull Ring | AlphaTauri | Po wyścigu F1 |
20 lipca | Silverstone | Red Bull | Po wyścigu F1 |
20 lipca | Silverstone | Aston Martin | Po wyścigu F1 |
20 lipca | Silverstone | Haas | Po wyścigu F1 |
21 lipca | Silverstone | Aston Martin | Po wyścigu F1 |
21 lipca | Silverstone | Haas | Po wyścigu F1 |
3 sierpnia | Hungaroring | Mercedes | Po wyścigu F1 |
3 sierpnia | Hungaroring | McLaren | Po wyścigu F1 |
3 sierpnia | Hungaroring | Ferrari | Po wyścigu F1 |
4 sierpnia | Hungaroring | McLaren | Po wyścigu F1 |
15 września | Magny-Cours | Alpine | Opony deszczowe |
16 września | Magny-Cours | Alpine | Test odwołany |
18 października | Paul Ricard | Alpine | Opony deszczowe |
Aktualizacja 04.10.2021 r. Bolid Alpine miał awarię podczas ostatniego planowanego dnia tegorocznych testów, nie udało się przejechać żadnego okrążenia na torze Magny-Cours. W porozumieniu z Pirelli zadecydowano o przełożeniu tego dnia testowego na 18 października. Na sztucznie nawadnianym torze Paul Ricard będą sprawdzane opony przeznaczone na mokrą nawierzchnię.
Przebieg testów opon Pirelli w 2021 roku
Harmonogram Pirelli obejmuje 20 dni podczas dziewięciu sesji testowych w 2022 roku. Kilkukrotnie jednego dnia na torze będzie więcej niż jeden samochód, dlatego pojedynczych dni testowych jest łącznie 28. Pirelli planuje sześć dni testów opon deszczowych. Te testy będą odbywać się na sztucznie nawadnianych torach i zawsze będą to sesje niezwiązane z aktualnym weekendem wyścigowym. Wszystkie pozostałe testy będą odbywać się we wtorki i środy po sześciu wybranych weekendach wyścigowych. Pirelli stara się tak dobierać tory do testów, aby miały one zróżnicowaną charakterystykę. W ten sposób będą mogli sprawdzić różne mieszanki opon na mniej lub bardziej wymagających obiektach.
Podział testów między zespoły jest mocno zróżnicowany. Tutaj w grę wchodzą pieniądze, bo to zespoły muszą przygotować samochód, zadbać o jego obsługę i ewentualne naprawy, a to wszystko kosztuje. Po pięć dni testowych mają zaplanowane zespoły Ferrari, Mercedes i Alpine. Trzy dni przypadły Red Bullowi, a po dwa zespołom McLaren, Aston Martin, AlphaTauri, Alfa Romeo i Haas. Williams jako jedyny nie zdecydował się wziąć udziału w testach. Aktualizacja 20.05.2021. Mercedes zrezygnował z dwudniowych testów opon na torze Paul Ricard w dniach 25-26 maja z powodów finansowych. Mercedes musi dokonać cięć wydatków, aby zmieścić się w limicie budżetowym. Ferrari zajmie ich miejsce, a to oznacza, że łącznie będą testować nowe opony siedem dni, zdecydowanie najwięcej w stawce. Mercedes będzie miał tylko trzy dni testowe.
Podczas testów opon zabronione jest wprowadzanie zmian do samochodów. Dozwolone są jedynie zmiany dostosowujące konstrukcję do innego typu opon. Każda stajnia biorąca udział w testach musi z wyprzedzeniem przedstawić FIA specyfikację bolidu, który weźmie w nich udział. Kontrolę nad testami sprawuje Pirelli i to producent opon ustala wszystkie szczegóły harmonogramu jazd. Pozyskane dane są wysyłane do wszystkich zespołów w takiej samej formie, aby wszyscy mieli równy dostęp do uzyskiwanych danych.
Jacy kierowcy mogą wziąć udział w testach opon Pirelli?
Pirelli nakłoniło FIA do wystosowania specjalnej dyrektywy skierowanej do wszystkich zespołów pod koniec 2018 roku. Pirelli nie podobało się to, że w wcześniejszych latach w testach opon brali udział kierowcy zupełnie bez doświadczenia w Formule 1. Tacy zawodnicy nie są w stanie dostarczyć konkretnych informacji o zmianach w mieszankach opon, bo wcześniej niemal w ogóle nie jeździli na podobnym ogumieniu. Od 2019 roku w testach opon mają brać udział tylko doświadczeni kierowcy. Definicja “doświadczonego kierowcy” nie jest w tym wypadku konkretnie ustalona. W minionym roku w testach opon brali udział wyłącznie kierowcy którzy wcześniej jeździli w wyścigach (również byli to zawodnicy rezerwowi w minionym roku). Nie musi to być aktualny zawodnik etatowy, może to być kierowca, który ma na koncie wyścigi F1, ale już w niej nie jeździ.
P.S. Ten tekst i tabela będą aktualizowane w trakcie sezonu w razie wprowadzania zmian do harmonogramu.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: