Wszystkie zespoły Formuły 1 wezmą udział w testach opon Pirelli o 18-calowych felgach w trakcie sezonu 2020. Znamy pełny harmonogram testów opon Pirelli dla F1 w 2020 roku.
Aktualizacja 07.04.2020 r. Testy opon o 18-calowych felgach zostały odwołane przez FIA. odbył się tylko jeden dzień testowy na początku lutego. testy zostaną wznowione w 2021 roku. Nie zmieniam reszty artykułu ani tabeli.
Pirelli rozpoczęło testy opon o 18-calowych felgach w 2019 roku. Wzięły w nich udział zespoły Mercedes, Renault i McLaren które przygotowały zmodyfikowane samochody oraz jeździły po dwa dni. W 2020 w testach wezmą udział już wszystkie stajnie Formuły 1. Regulamin Formuły 1 zakłada możliwość organizacji maksymalnie 25 dni testowych przez dostawcę opon w trakcie roku kalendarzowego aktualnymi samochodami. Pirelli planuje w pełni wykorzystać dopuszczalną liczbę dni testowych. Wszystkie dni testowe zostaną poświęcone na sprawdzanie opon o 18-calowych felgach na sezon 2021. Dodatkowo po sezonie na torze Yas Marina w Abu Zabi podczas grupowych testów również będą sprawdzane 18-calowe koła. Te testy nie są wliczone do limitu.
Testy opon o 18-calowych felgach wymagają zmodyfikowanych samochodów. Te zmiany dotyczą głównie zawieszenia aby dostosować je pod zupełnie inny typ opon. W przypadku testów, które odbędą się przed startem sezonu 2020 można korzystać tylko z bolidów z 2018 lub 2019 roku. W przypadku dni testowych odbywających się w trakcie sezonu 2020 można korzystać z aktualnych samochodów lub takich z sezonów 2018-2019. Decyzja należy tutaj do zespołu w porozumieniu z dostawcą opon. W czasie wszystkich testów opon będzie można korzystać tylko z opon, felg i kołpaków w specyfikacji z sezonu 2021 oraz elementów dostosowujących samochody do innego typu ogumienia. Wszelkie pozostałe elementy w specyfikacji na sezon 2021 są zakazane.
Harmonogram testów opon Pirelli o 18-calowych felgach w 2020 roku
Testy opon deszczowych z Ferrari na torze Fiorano zostały przełożone na inny termin.
Termin | Tor | Zespół | Dni | Uwagi |
---|---|---|---|---|
8 lutego | Jerez | Ferrari | 1 | |
?? | Fiorano | Ferrari | 1 | Opony deszczowe |
24 marca | Bahrajn | Renault | 1 | Po wyścigu F1 |
25 marca | Bahrajn | Mercedes | 1 | Po wyścigu F1 |
12 maja | Barcelona-Catalunya | Renault | 1 | Po wyścigu F1 |
12-13 maja | Barcelona-Catalunya | Red Bull | 2 | Po wyścigu F1 |
12-13 maja | Barcelona-Catalunya | Alfa Romeo | 2 | Po wyścigu F1 |
26-27 maja | Paul Ricard | Red Bull | 2 | Opony deszczowe |
7-8 lipca | Red Bull Ring | AlphaTauri | 2 | Po wyścigu F1 |
21 lipca | Silverstone | McLaren | 1 | Po wyścigu F1 |
21-22 lipca | Silverstone | Racing Point | 2 | Po wyścigu F1 |
21-22 lipca | Silverstone | Williams | 2 | Po wyścigu F1 |
8 września | Paul Ricard | McLaren | 1 | |
9 września | Paul Ricard | Mercedes | 1 | |
9 września | Paul Ricard | Ferrari | 1 | |
10-11 września | Paul Ricard | Mercedes | 2 | Opony deszczowe |
13-14 października | Suzuka | Haas | 2 | Po wyścigu F1 |
1-3 grudnia | Abu Zabi | wszystkie zespoły | 3 | Testy grupowe |
Posezonowe testy opon w Abu Zabi potrwają trzy dni. Według regulaminu maksymalnie przez dwa dni podczas tych testów zespoły będą mogły sprawdzać opony o 18-calowych felgach przy wykorzystaniu zmodyfikowanego samochodu z 2020 roku. Pozostałe dni testowe będą wykorzystane do jazd na oponach 13-calowych z sezonu 2020 – te jazdy będą przeznaczone dla młodych zawodników.
Przebieg testów opon Pirelli
Harmonogram Pirelli obejmuje tak jak wspomniałem 25 dni testowych. W tej liczbie zawiera się 20 dni testów opon przeznaczonych na suchy tor. Zostały one podzielone sprawiedliwie, bo każdy zespół będzie testował przez dwa dni. Pozostałe pięć dni testowych przeznaczono na testy opon na mokry tor. W tych testach wezmą udział trzy zespoły: Mercedes i Red Bull po dwa dni oraz Ferrari jeden dzień. Te testy będą odbywać się na torach Paul Ricard oraz Fiorano gdzie istnieje możliwość sztucznego nawadniania.
Podczas testów opon zabronione jest wprowadzanie zmian do samochodów. Każda stajnia biorąca udział w testach musi z wyprzedzeniem przedstawić FIA specyfikację bolidu, który weźmie w nich udział. Kontrolę nad testami sprawuje Pirelli i to producent opon ustala wszystkie szczegóły harmonogramu jazd. Pozyskane dane są wysyłane do wszystkich zespołów w takiej samej formie, aby wszyscy mieli równy dostęp do uzyskiwanych danych.
Pirelli stara się tak dobierać tory do testów, aby miały one zróżnicowaną charakterystykę. W ten sposób będą mogli sprawdzić różne mieszanki opon na mniej lub bardziej wymagających obiektach. W 2020 roku większość testów odbywa się bezpośrednio po wyścigach F1 co pozwala obniżyć koszty. Zespoły muszą jednak przygotować modyfikacje samochodu, aby móc w nich wziąć udział. Najwięcej dni testowych odbywa się na torach Paul Ricard, Barcelona-Catalunya i Silverstone. Są to obiekty, które od lat są popularnym miejscem testów Formuły 1 ze względu na swoje charakterystyki.
Jacy kierowcy mogą wziąć udział w testach opon Pirelli?
Pirelli nakłoniło FIA do wystosowania specjalnej dyrektywy skierowanej do wszystkich zespołów pod koniec 2018 roku. Pirelli nie podobało się to, że w wcześniejszych latach w testach opon brali udział kierowcy bez doświadczenia w Formule 1. Tacy zawodnicy nie są w stanie dostarczyć konkretnych informacji o zmianach w mieszankach opon, bo wcześniej niemal w ogóle nie jeździli na podobnym ogumieniu. Od 2019 roku w testach opon mają brać udział tylko doświadczeni kierowcy. Definicja “doświadczonego kierowcy” nie jest w tym wypadku konkretnie ustalona. W minionym roku w testach opon brali udział wyłącznie kierowcy którzy wcześniej jeździli w wyścigach (również byli to zawodnicy rezerwowi w minionym roku).
P.S. Ten tekst i tabela będą aktualizowane w trakcie sezonu w razie wprowadzania zmian do harmonogramu. W ostatnich latach taka praktyka była dość powszechna u Pirelli.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: