Harmonogram testów opon Pirelli w trakcie sezonu 2022 będzie obejmował 26 dni jazd na różnych torach, a także dodatkowe testy w trakcie wybranych treningów w drugiej połowie sezonu. Opony na 2023 rok będą sprawdzane w aktualnych bolidach.
Pirelli miało problem, aby odpowiednio rozplanować testy opon w trakcie sezonu 2022 z powodu intensywnego kalendarza. Testy najlepiej organizować bezpośrednio po zakończeniu weekendu wyścigowego na tym samym torze, ale z powodu podwójnych weekendów wyścigowych nie było to możliwe na obiektach pod Barceloną oraz Silverstone, czyli dwóch najlepszych torach do takich testów w Europie.
W połowie kwietnia serwis Motorsport opublikował harmonogram testów opon Pirelli typu slick, które mają obejmować 18 dni testowych przy udziale dziewięciu zespołów. Do testów nie zgłosił się Haas, prawdopodobnie z powodów finansowych. Każdy z pozostałych dziewięciu zespołów będzie testował po dwa dni, zwykle bezpośrednio po weekendzie wyścigowym. Jedynym wyjątkiem będzie jednodniowy test Ferrari na torze Mugello. Regulamin pozwala na organizację 25 dni testów opon w trakcie sezonu i Pirelli planuje wykorzystać ten limit w pełni, bo nie mają jeszcze zatwierdzonych dni testowych na sprawdzanie opon na mokry tor. Takie testy najlepiej przeprowadzać na obiektach, które mają możliwość sztucznego nawadniania. Aktualizacja 22.11.2022 r. W grudniu odbędą się trzy dodatkowe dwudniowe tury testów z udziałem trzech zespołów. Pirelli planuje także trzy tury testów w lutym 2023 roku, jeszcze przed startem kolejnego sezonu.
Testy opon w trakcie sezonu 2022 są ułatwione, bo będą w nich wykorzystywane aktualne bolidy bez żadnych zmian. Regulamin techniczny na sezon 2023 nie ulega istotnym zmianom, więc można sprawdzać kolejną generację ogumienia w takich samych samochodach. Nie należy oczekiwać również istotnych zmian w typach opon na sezon 2023.
Harmonogram testów opon Pirelli w trakcie sezonu 2022
Termin | Tor | Zespół | Uwagi |
---|---|---|---|
26 kwietnia | Imola | AlphaTauri | Po wyścigu F1 |
26 kwietnia | Imola | Alfa Romeo | Po wyścigu F1 |
26 kwietnia | Imola | Alpine | Po wyścigu F1 |
27 kwietnia | Imola | AlphaTauri | Po wyścigu F1 |
27 kwietnia | Imola | Alfa Romeo | Po wyścigu F1 |
27 kwietnia | Imola | Ferrari | Po wyścigu F1 |
31 maja | Fiorano | Ferrari | opony deszczowe |
1 czerwca | Fiorano | Ferrari | opony deszczowe |
24 czerwca | Mugello | Ferrari | |
12 lipca | Red Bull Ring | McLaren | Po wyścigu F1 |
12 lipca | Red Bull Ring | Williams | Po wyścigu F1 |
12 lipca | Red Bull Ring | Red Bull | Po wyścigu F1 |
13 lipca | Red Bull Ring | McLaren | Po wyścigu F1 |
13 lipca | Red Bull Ring | Williams | Po wyścigu F1 |
13 lipca | Red Bull Ring | Alpine | Po wyścigu F1 |
2 sierpnia | Hungaroring | Mercedes | Po wyścigu F1 |
2 sierpnia | Hungaroring | Aston Martin | Po wyścigu F1 |
3 sierpnia | Hungaroring | Mercedes | Po wyścigu F1 |
3 sierpnia | Hungaroring | Aston Martin | Po wyścigu F1 |
13 września | Monza | Red Bull | Po wyścigu F1 |
22 listopada | Yas Marina | Grupowe testy | Po wyścigu F1 |
3 grudnia | Paul Ricard | Alfa Romeo | opony deszczowe |
4 grudnia | Paul Ricard | Alfa Romeo | opony deszczowe |
6 grudnia | Fiorano | Ferrari | opony deszczowe |
7 grudnia | Fiorano | Ferrari | opony deszczowe |
14 grudnia | Portimao | AlphaTauri | |
15 grudnia | Portimao | AlphaTauri |
Harmonogram znajdujący się w tabeli był aktualizowany w trakcie sezonu, bo Pirelli dokonało pewnych zmian. Dodatkowo zorganizowano testy opon w trakcie drugich treningów w USA i w Meksyku.
Przebieg testów opon Pirelli w 2022 roku
Harmonogram Pirelli ma obejmować 26 dni testowych w trakcie sezonu. Realnie będzie ich mniej, bo kilkukrotnie jednego dnia na torze będzie więcej niż jeden samochód. Większość testów będzie dotyczyć opon typu slick, a sześć dni będzie przeznaczonych na opony deszczowe. Ich testy będą odbywać się na sztucznie nawadnianych torach i będą to sesje niezwiązane z aktualnym weekendem wyścigowym. Wszystkie pozostałe testy w trakcie (poza wizytą Ferrari na Mugello) będą odbywać się we wtorki i środy po wybranych weekendach wyścigowych na europejskich torach. Pirelli stara się tak dobierać tory do testów, aby miały one zróżnicowaną charakterystykę. W ten sposób będą mogli sprawdzić różne mieszanki opon na mniej lub bardziej wymagających obiektach.
Podczas testów opon zabronione jest wprowadzanie zmian do samochodów. Zespoły nie mogą więc testować nowych części. Każda stajnia biorąca udział w testach musi z wyprzedzeniem przedstawić FIA specyfikację bolidu, który weźmie w nich udział. W przypadku testów rozgrywanych bezpośrednio po weekendzie wyścigowym, zespoły wykorzystają taki sam samochód z jakiego korzystano podczas wyścigu. Kontrolę nad testami sprawuje Pirelli i to producent opon ustala wszystkie szczegóły harmonogramu jazd. Pozyskane dane są wysyłane do wszystkich zespołów w takiej samej formie, aby wszyscy mieli równy dostęp do uzyskiwanych danych.
Pirelli zorganizowało dodatkowo testy opon na 2023 roku podczas dwóch treningów w tym roku. Zespoły dostały prototypowe opony do sprawdzenia w drugiej sesji treningowych na dwóch torach w USA i w Meksyku. Dodatkowo po zakończeniu sezonu na torze Yas Marina w Abu Zabi odbyły się grupowe testy. Wtedy zespoły sprawdzały już finalne specyfikacje ogumienia na kolejny rok.
Jacy kierowcy mogą wziąć udział w testach opon Pirelli?
Pirelli pod koniec 2018 roku nakłoniło FIA do wystosowania specjalnej dyrektywy skierowanej do wszystkich zespołów. Pirelli nie podobało się to, że w wcześniejszych latach w testach opon brali udział kierowcy zupełnie bez doświadczenia w Formule 1. Tacy zawodnicy nie są w stanie dostarczyć konkretnych informacji o zmianach w mieszankach opon, bo wcześniej niemal w ogóle nie jeździli na podobnym ogumieniu. Od 2019 roku w testach opon mają brać udział tylko doświadczeni kierowcy. Definicja “doświadczonego kierowcy” nie jest w tym wypadku konkretnie ustalona. W minionym roku w testach opon brali udział wyłącznie kierowcy którzy wcześniej jeździli w wyścigach (również byli to zawodnicy rezerwowi w minionym roku). Nie musi to być aktualny zawodnik etatowy, może to być kierowca, który ma na koncie wyścigi F1, ale już w niej nie jeździ.
P.S. Ten tekst i tabela będą aktualizowane w trakcie sezonu w razie wprowadzania zmian do harmonogramu.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: