Każdy kierowca, aby mieć możliwość jazdy w Formule 1 musi posiadać superlicencję. Jej coroczne odnowienie kosztuje sporo pieniędzy, a FIA wzbogaci się na kierowcach F1 o około pięć milionów euro przed sezonem 2023.
Co to jest superlicencja i jak oblicza się opłatę za nią?
Superlicencja to dokument uprawniający do startów w Formule 1. Regulaminy FIA zawierają szczegółowe wytyczne jak ją uzyskać. Kilka lat temu opisałem ten temat bardzo wyczerpująco na blogu, zainteresowanych zapraszam pod ten link. Superlicencję uzyskuje się raz, a później należy ją co roku odnawiać w FIA, co wiąże się z opłatą. Jeżeli ktoś przestanie odnawiać, to straci swoje uprawnienia i w przyszłości, gdyby chciał ponownie uzyskać taki dokument musi zwrócić się do FIA o zgodę. Kierowcy F1 za kulisami w ostatnich kilkunastu latach spierali się z FIA odnośnie opłat za superlicencje, bo muszą płacić duże pieniądze i nie byli z tego zadowoleni. Udało im się coś ugrać, bo opłaty za superlicencje nie wzrosły tak bardzo jak wpisowe, które musi płacić każdy zespół F1 chcący startować w kolejnym sezonie.
Każdy kierowca chcąc otrzymać lub kontynuować superlicencję musi zapłacić do FIA podstawową opłatę oraz dodatkową sumę za każdy punkt zdobyty w zakończonym sezonie F1. Wysokość tych opłat nie jest jawnie podawana w regulaminach FIA. Serwis Racingnews365 dowiedział się, że kierowcy chcący mieć superlicencję na 2023 rok muszą zapłacić 10 400 euro podstawy oraz 2 100 euro za każdy punkt zdobyty w sezonie 2022. Jeżeli jakiś kierowca nie startował w 2022 roku w F1 lub nie zdobył punktów, to płaci samą podstawę. Superlicencję posiada nie tylko 20 etatowych kierowców, ale również zawodnicy rezerwowi, a także niektórzy zawodnicy, którzy chcieli ją utrzymać, a ich kariera potoczyła się w innym kierunku.
Opłaty podstawowych kierowców F1 za superlicencje na sezon 2023
W tabeli podałem nazwiska kierowców, punkty zdobyte przez nich w sezonie 2022 oraz łączną opłatę za superlicencję na 2023 rok. Tabela jest szeroka, więc jeśli ktoś czyta na smartfonie, to radzę obrócić ekran do poziomu. Na liście uwzględniłem tylko etatowych kierowców.
Kierowca | Punkty w 2022 roku | Opłata za superlicencję |
---|---|---|
Verstappen | 454 | 963 800 euro |
Leclerc | 308 | 657 200 euro |
Perez | 305 | 650 900 euro |
Russell | 275 | 587 900 euro |
Sainz | 246 | 527 000 euro |
Hamilton | 240 | 514 400 euro |
Norris | 122 | 266 600 euro |
Ocon | 92 | 203 600 euro |
Alonso | 81 | 180 500 euro |
Bottas | 49 | 113 300 euro |
Magnussen | 25 | 62 900 euro |
Gasly | 23 | 58 700 euro |
Stroll | 18 | 48 200 euro |
Tsunoda | 12 | 35 600 euro |
Zhou | 6 | 23 000 euro |
Albon | 4 | 18 800 euro |
De Vries | 2 | 14 600 euro |
Hulkenberg | 0 | 10 400 euro |
Piastri | 0 | 10 400 euro |
Sargeant | 0 | 10 400 euro |
Łącznie | 2262 | 4 958 200 euro |
Więcej szczegółów na temat opłat za superlicencje na 2023 rok
Przy takim systemie obliczania wysokości opłaty, najwięcej pieniędzy muszą płacić kierowcy, którzy w minionym sezonie zdobyli najwięcej punktów. W związku z podwyżką opłat i rekordową zdobyczą punktową Maxa Verstappena, to 963 800 euro jest najwyższa kwotą, jaką jakikolwiek kierowca musiał wpłacić do FIA za superlicencję. Kontrakt Holendra z Red Bullem zakłada, że to zespół opłaca jego superlicencję. Łącznie 20. kierowców musi zapłacić 4,958 mln euro.
W tabeli wypisałem jedynie etatowych kierowców, którzy mają kontrakty na sezon 2023. Za superlicencje płaci o wiele więcej kierowców, prawdopodobnie nawet około 40 łącznie. Każdy kierowca rezerwowy musi ją mieć, a niektóre zespoły mają więcej niż jednego zawodnika na rezerwie. Dodatkowo jest kilku młodych kierowców, którzy spełnili sportowe warunki do uzyskania tego dokumentu, więc go sobie wyrabiają i płacą, licząc że w przyszłości trafią do F1. Można spokojnie doliczyć 0,2 – 0,3 miliona euro za kierowców, którzy nie mają etatowych kontraktów z zespołami F1.
Kierowcy niekoniecznie płacą za superlicencje do FIA z własnej kieszeni, albo robią to sami, ale dzięki wsparciu od zespołu. W 2019 roku przy okazji sprawy sądowej do mediów wyciekły warunki umowy Daniela Ricciardo z Renault i w jednym z punktów było napisane, że to zespół pokrywa wszystkie koszty superlicencji. Jak ujawniono w magazynie F1 w telewizji Servus TV, Red Bull opłaca rachunek za superlicencję Verstappena. Bardzo możliwe, że taki warunek w kontraktach ma kilku kierowców, szczególnie tych bardziej doświadczonych. Wielu zawodników dostaje od zespołów premie i bonusy za punkty zdobywane w wyścigach poza podstawową pensją. Biorąc pod uwagę fakt, że wysokość opłaty za superlicencję jest zależna od liczby punktów, to takie premie powinny z nawiązką wystarczyć na opłatę.
Zagadką pozostaje dla mnie sprawa kierowców, którzy zdobyli punkty w 2022 roku, ale nie będą jeździć w kolejnym sezonie. Jeśli zdecydują się na przedłużenie superlicencji (Ricciardo musi to zrobić, bo będzie rezerwowym kierowcą Red Bulla), to płacą samą podstawę czy również za punkty z poprzedniego roku? Jeśli nie płacą za punkty, to FIA straci sporo pieniędzy.
Podsumowanie i wpisowe zespołów
Dla FIA głównym źródłem zarobków jest Formuła 1. Rosnący kalendarz, zmiany punktacji i wprowadzenie sprintów oznacza, że FIA zarabia z F1 coraz więcej pieniędzy. Kierowcy muszą wpłacić łącznie około pięć milionów euro za superlicencje, co wydaje się być kwotą bardzo dużą, jak na zwykłe dopełnienie formalności. Opłaty są tak duże, bo FIA nie ma innych możliwości zarobku z F1, poza zawartym wieloletnim kontraktem jeszcze z czasów Berniego Ecclestone’a.
Analogiczną opłatą jest wpisowe zespołów F1, które każda stajnia musi wpłacić do ustalonego terminu w grudniu na konta FIA, aby móc startować w kolejnym sezonie i aby federacja uwzględniła taki zespół na liście zgłoszeń. Opłaty za wpisowe na sezon 2023 były rekordowe w historii, dziesięć zespołów wpłaciło łącznie 21,6 mln dolarów. Pełne podsumowanie wpisowego zespołów F1 na sezon 2023.
Najważniejsze informacje o sezonie 2023 można znaleźć w specjalnej kategorii artykułów, którą można zobaczyć pod tym linkiem. Artykuły na tematy finansowe dotyczące F1 można przejrzeć tutaj.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: