Każdy kierowca startujący w Formule 1 musi posiadać superlicencję. Bez tego dokumentu nie można brać udziału w mistrzostwach F1. Superlicencja wiąże się z corocznymi opłatami. Każdy kierowca, który ją posiada musi co roku płacić FIA. Ile dokładnie pieniędzy i jak te opłaty wcześniej się zmieniały? O tym w rozwinięciu.
Wysokość opłaty za superlicencję podlegała zmianom w ostatnich latach. Do 2007 roku trzeba było płacić 1 725 euro podstawy plus 456 za każdy punkt zdobyty w poprzednim sezonie. Później nastąpiła znaczna podwyżka do 10 000 euro plus 2000 za każdy zdobyty punkt. Kierowcy protestowali, a nawet grozili strajkiem. W okresie cięcia kosztów ta opłata spadła. Międzyczasie nastąpiła zmiana punktacji i od końca 2012 roku obowiązuje nowy cennik. Obecnie każdy kierowca chcąc wystartować w sezonie F1 płaci 10 000 euro podstawy plus 1 000 euro za każdy punkt zdobyty w poprzednim sezonie F1. Takie liczby podał Jean Todt pod koniec 2012 roku. Możliwe, że podobnie jak w przypadku wpisowego zespołów, kwoty te wzrosły przed nadchodzącym sezonem o poziom inflacji, czyli 1,6%. Ale nie uwzględniłem tego w tabeli. To dość sprawiedliwy układ, bo kierowcy, którzy zdobywają dużo punktów lepiej zarabiają, więc stać ich na większe opłaty. Często dostają premie od zespołów za zdobywane punkty. Ale pamiętajmy, że kierowcy sami opłacają swoje superlicencje. Te pieniądze idą głównie na poprawę bezpieczeństwa na torach, obsługę medyczną itp. Z drugiej strony trudno sobie wyobrazić, aby piłkarz musiał z własnej kieszeni płacić grube pieniądze za to, że gra w Lidze Mistrzów. Takimi sprawami zajmują się kluby, czy organizacje sportowe. Ale F1 rządzi się własnymi prawami.
FIA traci na kierowcach, którzy odchodzą z F1. Debiutant płaci tylko 10 000 euro podstawy. Z drugiej strony taki Mark Webber musiałby zapłacić prawie 200 000 euro przed sezonem 2014. Superlicencję muszą mieć również rezerwowi kierowcy zespołów. Nie uwzględniałem ich w tabeli, bo w tym przypadku żaden z nich nie zdobył punktów w 2013 roku, a więc każdy płaci 10 000 euro. Również ci, którzy gościnnie (za pieniądze) biorą udział w pierwszym treningu w piątek, a nie są oficjalnie kierowcami rezerwowymi muszą mieć superlicencję, czyli też płacą 10 000 euro.
Opłaty poniesione przez kierowców wyścigowych F1 za superlicencję przed sezonem 2014:
L.P. | Kierowca | Podstawa | Liczba punktów w 2013 roku | Opłata za punkty | Łączna opłata za superlicencję |
---|---|---|---|---|---|
1. | Sebastian Vettel | 10 000 | 397 | 397 000 | 407 000 |
2. | Fernando Alonso | 10 000 | 242 | 242 000 | 252 000 |
3. | Lewis Hamilton | 10 000 | 189 | 189 000 | 199 000 |
4. | Kimi Raikkonen | 10 000 | 183 | 183 000 | 193 000 |
5. | Nico Rosberg | 10 000 | 171 | 171 000 | 181 000 |
6. | Romain Grosjean | 10 000 | 132 | 132 000 | 142 000 |
7. | Felipe Massa | 10 000 | 112 | 112 000 | 122 000 |
8. | Jenson Button | 10 000 | 73 | 73 000 | 83 000 |
9. | Nico Hulkenberg | 10 000 | 51 | 51 000 | 61 000 |
10. | Sergio Perez | 10 000 | 49 | 49 000 | 59 000 |
11. | Adrian Sutil | 10 000 | 29 | 29 000 | 39 000 |
12. | Daniel Ricciardo | 10 000 | 20 | 20 000 | 30 000 |
13. | Jean-Eric Vergne | 10 000 | 13 | 13 000 | 23 000 |
14. | Esteban Gutierrez | 10 000 | 6 | 6 000 | 16 000 |
15. | Valtteri Bottas | 10 000 | 4 | 4 000 | 14 000 |
16. | Pastor Maldonado | 10 000 | 1 | 1 000 | 11 000 |
17. | Jules Bianchi | 10 000 | 0 | 0 | 10 000 |
18. | Max Chilton | 10 000 | 0 | 0 | 10 000 |
19. | Kevin Magnussen | 10 000 | 0 | 0 | 10 000 |
20. | Daniił Kwiat | 10 000 | 0 | 0 | 10 000 |
21. | Kamui Kobayashi | 10 000 | 0 | 0 | 10 000 |
22. | Marcus Ericsson | 10 000 | 0 | 0 | 10 000 |
SUMA: | 220 000 | 1672 | 1 672 000 | 1 892 000 |
Czyli FIA w ten sposób zarabia na kierowcach FIA około 2 mln euro rocznie. Do tego zespoły opłacają dużo większe wpisowe – łącznie prawie 15 mln $ za ubiegły rok. Pisałem na temat wysokości opłat za wpisowe zespołów F1 tutaj. Pamiętajmy, że FIA to organizacja non-profit, czyli nie nastawia się na zysk. Wszystkie pieniądze, które zarabia, wydaje na różne sprawy związane z motorsportem.
Podobnie, jak w przypadku opłat od zespołów FIA skorzysta na wprowadzeniu podwójnej punktacji w ostatnim wyścigu. Za jeden wyścig przyznaje się 101 punktów. Więc łatwo obliczyć, że podwójna punktacja w jednym wyścigu daje 101 000$.
Aktualizacja 20.07.2018 r.
Szczegółowe informacje na temat warunków formalnych i sportowych, jakie musi spełnić każdy kierowca chcąc uzyskać superlicencję w 2018 roku po wprowadzonych przez FIA zmianach regulaminowych znajdują się w osobnym tekście na blogu – Szczegóły.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: