W związku z prezentacją pełnowymiarowego modelu bolidu na sezon 2022, Pirelli przestawiło informacje o tym jak zmienią się ich opony w przyszłym roku.
Więcej szczegółów na temat zmian w regulaminie technicznym na sezon 2022 omówionych na podstawie zaprezentowanego pełnowymiarowego modelu bolidu wraz ze zdjęciami można przeczytać we wcześniejszym artykule pod tym linkiem.
Komunikat Pirelli na temat nowych opon na sezon 2022
Jednym z najważniejszych składników Formuły 1 od sezonu 2022 będą nowe, 18-calowe opony Pirelli – wczoraj zaprezentowano samochód w specyfikacji 2022, wyposażony w nowe ogumienie.
Zmienia się średnica obręczy – będzie większa o pięć cali od średnicy, która panowała na torach Grand Prix od lat 60. Kompaktowe, bardzo szerokie opony z wybrzuszonymi ściankami bocznymi łączyły samochody z nawierzchnią torów wyścigowych przez ponad pół wieku.
Teraz nadszedł czas na bardziej nowoczesne podejście. Z większym naciskiem na technologiczne podobieństwo do samochodów drogowych, a także na estetykę, nowa gama opon Pirelli P Zero ma taką samą szerokość bieżnika jak dotychczas (305 milimetrów z przodu i 405 milimetrów z tyłu), ale ogólna średnica jest nieco większa – wzrośnie z 670 do 720 milimetrów. Najważniejszą zmianą jest zmniejszenie wysokości ścianek bocznych, które przypominają teraz niskoprofilowe opony Pirelli – stosowane od lat w czołowych drogowych samochodach sportowych na całym świecie.
Nowy profil zmieni zachowanie samochodów Formuły 1 na torze, zapewniając większą precyzję przy zmianie kierunku jazdy. Informacje zwrotne od kierowców po dotychczasowych testach, zarówno w suchych, jak i deszczowych warunkach, są pozytywne. Nowe ogumienie będzie sprzyjało jeszcze bardziej wyrównanej rywalizacji – samochodami, które są mniej czułe na zakłócenia aerodynamiczne przy bliskiej jeździe za innym autem. Niższe ścianki boczne oznaczają także, że stopień ugięcia opon będzie mniejszy, zatem zmniejszy się także wpływ ogumienia na ogólną aerodynamikę samochodu. Te wszystkie czynniki powinny sprzyjać bardziej zaciętej rywalizacji.
Nowe będą także mieszanki, zapewniające maksymalną stabilność i mniejsze przegrzewanie. W sezonie 2022 dostępne będzie pięć mieszanek, spośród których na każdy wyścigowy weekend wybierane będą trzy – tak jak obecnie.
Dzięki przesiadce z 13-calowych na 18-calowe opony firma Pirelli jest jedynym dostawcą opon w historii Formuły 1, który przygotowywał opony we wszystkich stosowanych rozmiarach. Ta historia rozpoczęła się w 1950 roku, od pierwszych zwycięstw Pirelli i mistrzowskich tytułów z zespołami Alfa Romeo, Ferrari i Maserati: samochodów Formuły 1 z silnikami z przodu, na wąskich oponach o dużej średnicy. Z czasem sport przesiadł się na 13-calowe obręcze, a następnie firma Pirelli rozpoczęła w 2011 roku współpracę w roli wyłącznego dostawcy opon dla Formuły 1. W sezonie 2017 firma Pirelli przygotowała innowacyjne opony, szersze o 25% od poprzedniej specyfikacji. Większe pole kontaktu z nawierzchnią zapewnia większą przyczepność, co z kolei przełożyło się na ustanowienie nowych rekordów torów na całym świecie.
Teraz rozpoczyna się nowy rozdział, z 18-calowymi oponami – a firmę Pirelli spotyka zaszczyt w postaci towarzyszenia Formule 1 w podróży do przyszłości.
Źródło: Pirelli
Nowa umowa Pirelli
Na początku marca 2021 roku poinformowano o przedłużeniu umowy Formuły 1 z Pirelli na 2024 rok. Pirelli wygrało poprzedni przetarg na lata 2021 – 2023, a z powodu opóźnienia wprowadzenia nowych reguł zdecydowano się go wydłużyć o jeden sezon. Pirelli jest wyłącznym dostawcą opon do F1 od 2011 roku. Ich obecny kontrakt będzie obejmował trzy sezony z 18-calowymi kołami. W 2025 roku w F1 ma zostać wprowadzona kolejna duża zmiana przepisów związana z nowymi jednostki napędowymi. Wcześniej zostanie także przeprowadzony przetarg na dostawce ogumienia. W FIA i w Liberty Media nie ma sygnałów, aby do F1 powróciła rywalizacja dostawców ogumienia, stawiają na jednego partnera.
Testy opon z 18-calowymi felgami
Pirelli rozpoczęło testy opon z 18-calowymi felgami w 2019 roku. Wzięły w nich udział zespoły Mercedes, Renault i McLaren które przygotowały zmodyfikowane samochody oraz jeździły po dwa dni. W 2020 roku planowano 25 dni, a w testach miały wziąć udział wszystkie zespoły. Odbył się tylko jeden dzień testowy z Ferrari, a pozostałe jazdy zostały odwołane z powodu pandemii koronawirusa. FIA zmieniła regulamin i wprowadzenie takich opon zostało przesunięte o rok, na sezon 2022. W 2021 roku Pirelli zaplanowało 28 dni testowych, a udział weźmie w nich dziewięć stajni (Williams jest wyjątkiem). Szczegółowy harmonogram tych testów jest dostępny pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: