Tuż przed początkiem prezentacji nowych bolidów Formuły 1 warto przypomnieć sobie to, co działo się w świecie Formuły 1 w przerwie zimowej. Oto podsumowanie najważniejszych wiadomości oraz najciekawszych wpisów na blogu z tego okresu w chronologicznej kolejności.
Nico Rosberg został mistrzem świata sezonu 2016 broniąc swojej przewagi w finale sezonu 2016 podczas GP Abu Zabi. Wydawało się, że wyjątkowo długi okres zimowy na przełomie 2016 i 2017 roku upłynie spokojnie, ale nie brakowało ciekawych informacji i wydarzeń. Wszystkie linki, jakie są w poniższym tekście prowadzą do wpisów na blogu z minionych tygodni, które rozszerzają tematy o których tutaj wspominam.
Tuż po zakończeniu sezonu 2016 odbyło się posiedzenie Światowej Rady Sportów Motorowych, która zatwierdziła ostateczną wersję kalendarza Formuły 1 na sezon 2017. Czeka nas 20 wyścigów, a w porównaniu do minionego sezonu zabraknie tylko GP Niemiec. Szczegóły kalendarza F1 na sezon 2017 – TUTAJ.
Na początku grudnia 2016 roku pojawiły się wiarygodne i zaskakujące plotki, że do Formuły 1 powróci wyścig o GP Francji. Kilka dni później, 5 grudnia zostało to oficjalnie potwierdzone na konferencji prasowej. Wyścigi F1 powrócą do tego kraju w 2018 roku na tor Paul Ricard. Szczegóły na temat powrotu Francji do F1 znajdziecie TUTAJ.
Red Bull ogłosił pozyskanie bardzo dużego sponsora i partnera technicznego. Amerykański koncern ExxonMobil od 2017 roku będzie ich sponsorem oraz dostawcą paliw i olejów. Umowa warta jest kilkadziesiąt milionów dolarów rocznie. Szczegóły tego kontraktu znajdziecie TUTAJ.
Prawdziwy szok kibice Formuły 1 przeżyli 2 grudnia 2016 roku. Nico Rosberg ogłosił zakończenie kariery w Formule 1 (szczegóły). Rosberg osiągnął wszystko co mógł w F1, więc postanowił odejść będąc na szczycie. Ruszyła wtedy lawina spekulacji na temat tego kto może być nowym partnerem Lewisa Hamiltona w Mercedesie. Szefowie zespołu byli równie zaskoczeni co kibice, a termin ogłoszenia tej decyzji sprawił, że możliwości wyboru nowego kierowcy były bardzo ograniczone.
W Malezji ogłoszono szczegółowe plany nowego toru wyścigowego spełniającego wymagania Formuły 1 i Moto GP. Budowany w pobliżu granicy z Singapurem kompleks Fastrack Iskandar ma być gotowy w 2019 roku. Obecnie nikt nie wspomina o chęci goszczenia wspomnianych serii wyścigowych, ale do tego czasu może się to zmienić. Szczegóły tego toru – TUTAJ. Tymczasem w Kuwejcie trwają już prace budowlane nad innym torem wyścigowym, tym razem według projektu Hermanna Tilke (szczegóły tej inwestycji). W tym przypadku również nowy tor będzie spełniał wymogi F1 i Moto GP, ale także nikt nie wspomina o możliwości organizacji tam tych wyścigów. Budowa już trwa i zakończy się w 2018 roku.
W obszernej recenzji podsumowałem jak w 2016 roku telewizja Eleven Sports transmitowała wyścigi Formuły 1 – Szczegóły. Był to poziom bardzo nierówny.
Formuła 1 w grudniu cały czas żyła plotkami transferowymi. Pojawiało się mnóstwo informacji, plotek i wypowiedzi ekspertów na temat tego kto zastąpi lub powinien zastąpić Nico Rosberga w Mercedesie. Padało wiele nazwisk, a wraz z kolejnymi dniami na faworyta wyrastał Valtteri Bottas. Gdyby ten transfer nie doszedł do skutku, to opcją zapasową pozostawał Pascal Wehrlein. To nie koniec problemów w mistrzowskim zespole Mercedesa. W grudniu nasiliły się plotki, że z zespołu odejdzie Paddy Lowe, czyli osoba ze ścisłego kierownictwa zespołu. Lowe nadzorował prace nad bolidami, które w minionych latach były niedoścignione dla rywali.
Andy Cowell podczas gościnnego wykładu na jednym z brytyjskich uniwersytetów zdradził kilka ciekawostek na temat jednostki napędowej Mercedesa (szczegóły). Cowell jest szefem działu silnikowego Mercedesa. To on kieruje pracami 500 osób w fabryce w Brixworth, gdzie przygotowano najlepszy hybrydowy silnik V6 Turbo w Formule 1.
Wraz z trzema zaprzyjaźnionym internetowymi serwisami o Formule 1 przygotowaliśmy obszerne podsumowanie sezonu 2016 w czterech częściach. Pierwszą z nich wraz z odnośnikami do pozostałych trzech tematów podsumowania znajdziecie TUTAJ.
Emerytura Nico Rosberga spowodowała, że Felipe Massa zaczął być zachęcany do powrotu do Williamsa. Plotki mocno nasiliły się w połowie grudnia (szczegóły). Pozostały rynek transferowy był w stagnacji w oczekiwaniu na decyzję Mercedesa. Wiele zmian następowało za to na kluczowych stanowiskach w kilku zespołach. W grudniu ogłoszono, że ich dyrektor techniczny Williamsa – Pat Symonds rozstaje się z zespołem wraz z końcem 2016 roku (szczegóły). Zespół szybko zareagował na słabszą formę bolidu w minionym sezonie. Ta decyzja od razu zaczęła być łączona z plotkami na temat przyszłości Paddy’ego Lowe’a.
Dobra forma zespołu Force India w 2016 roku spowodowała, że zespół pozyskał dużego sponsora, producenta whisky Johnnie Walker (szczegóły). Możemy oczekiwać, że logotyp tej marki będzie bardzo widoczny na bolidach w 2017 roku. Powinno to poprawić budżet tej stajni. Podsumowanie ich finansów z 2015 roku pokazuje, jak daleko jest temu zespołowi do czołówki pod tym względem (szczegóły).
Spokojnie nie było w zimie również w McLarenie. Jeszcze pod koniec sezonu Ron Dennis został przez pozostałych akcjonariuszy zwolniony z funkcji prezesa i de facto pozbawiony jakiegokolwiek wpływu na sam zespół i całą firmę (pomimo, że posiada 25% akcji zespołu). Później z zespołu odszedł zaledwie po kilku miesiącach pracy Jost Capito, którego ściągnął Dennis. Z zespołu odeszły także inne mniej znane osoby z zaplecza. Jednocześnie Zak Brown zapowiedział nowe otwarcie dla tej stajni. McLaren zmienił oznaczenie bolidu przygotowanego na 2017 roku na MCL32 (poprzednie było pomysłem Dennisa). Sam bolid zyska w 2017 roku nowe barwy, prawdopodobnie z dużym udziałem koloru pomarańczowego, czyli powrót do korzeni za czasów Bruce’a McLarena. Zapowiedzi dotyczące formy w 2017 roku są sobie sprzeczne. Widać, że nie są pewni ani tego jak dobry bezie bolid, ani silnik Hondy.
Polecam wpis z listą dziesięciu najcenniejszych rekordów uzyskanych przez kierowców Formuły 1 w historii tego sportu. Które z nich mogą być pobite przez współczesnych zawodników, a które wydają się zupełnie poza zasięgiem? Tutaj znajdziecie szczegóły. Nie zaskoczę chyba nikogo pisząc, że większość tych rekordów jest autorstwa Michaela Schumachera.
W zimie nie straciłem zupełnie kontaktu z Formułą 1 w telewizorze. Obejrzałem trzy filmy dokumentalne poświęcone F1 i napisałem później ich recenzje. Były to: „F1 How it Was” (recenzja filmu), „The official review of the 2016 FIA Formula One World Championship They did their best” (recenzja filmu) oraz „Matra Racing – The Rebirth” (recenzja filmu). Każdy z nich polecam, a szczególnie pierwszy z nich.
W okresie zimowym pojawiło się kilka mniej lub bardziej oficjalnych zapowiedzi dotyczących przygotowywanych na 2017 rok silników przez poszczególnych producentów. Dzięki zmianie w regulaminie polegającej na zniesieniu systemu talonów wszyscy zapowiadają duże modyfikacje. W przypadku Ferrari, Renault i Hondy możemy oczekiwać prawdziwej rewolucji i zupełnie nowej koncepcji silników. Ci producenci szykują spore zmiany w budowie swoich konstrukcji chcąc dogonić Mercedesa. Sam Mercedes jest najmniej wylewny, jeśli chodzi o zapowiedzi. Jednak na pewno nie spoczną na laurach i również wykonają krok do przodu. Być może w 2017 roku jeden z producentów oficjalnie pochwali się faktem przekroczenia granicy 1000 KM mocy?
Rekordowo długi sezon 2016 spowodował, że zespoły F1 wpłaciły do FIA najwięcej pieniędzy w historii w ramach wpisowego na sezon 2017 – Szczegóły.
W styczniu podsumowałem i zakończyłem konkurs Szklana Kula F1 2016 (szczegóły). Zwycięzca popełnił tylko jeden błąd w swoich typach dotyczących wydarzeń w 2016 roku. Za rok dowiemy się, jak poszło uczestnikom tegorocznej edycji konkursu (szczegóły), na który było ponad 100 zgłoszeń.
Wiele wskazuje na to, że w 2018 roku kalendarz F1 będzie liczył rekordowe 22. eliminacje. Obecnie już 20 torów ma umowy na przyszły sezon. Kontraktów nie mają tylko wyścigi w Chinach i w Singapurze, jednak wiele wskazuje na to, że zostaną one przedłużone. Szczegóły długości poszczególnych kontraktów znajdziecie – TUTAJ. Tymczasem GP Rosji straciło wsparcie Władimira Putina i od 2017 roku będzie finansowane przez prywatne firmy (szczegóły).
W styczniu potwierdziły się plotki na temat Paddy’ego Lowe’a. Brytyjczyk odszedł z Mercedesa (szczegóły). Niemal na pewno znajdzie kolejną pracę w Williamsie na bardziej eksponowanym stanowisku z większym wpływem na zespół. Z Renault odszedł Frederic Vasseur, który w 2016 roku był szefem tego zespołu (szczegóły). W tym wypadku decydujący był narastający konflikt w zespole dotyczący podziału obowiązków wśród kierownictwa.
Od kilku miesięcy mówiono o tym, że zespół Manor będzie miał nowego właściciela. W grudniu wydało się, że kwestia podpisania umowy z inwestorem jest bardzo bliska, ale ostatecznie nic z tego nie wyszło. W styczniu zespół ze względu na kłopoty finansowe został poddany zarządowi komisarycznemu (szczegóły). Rozpoczęło się gorączkowe poszukiwanie nowego właściciela, ale ostatecznie nie udało się podpisać stosownej umowy. Stephen Fitzpatrick przestał finansować stajnię, a bez nowego właściciela zespół upadł. Ponad 200 pracowników wraz z końcem stycznia straciło pracę, tym samym w 2017 roku w F1 będziemy mieć tylko 10 zespołów. Upadek Manora jest bardzo dotkliwy dla F1, bo ten zespół był na wyraźnym kursie wznoszącym. Bolidy na 2017 były opracowane, zabrakło tylko środków na produkcję części i ich przygotowanie. Kwestia upadku Manora nie jest do końca jasna. Podobno na stole były przez ten czas dwie poważne oferty od zainteresowanych kupców, ale ostatecznie nie doszło do sprzedaży. Jest kilka możliwości dlaczego tak się stało, ale nie wiemy która z nich była prawdziwa.
Sezon 2017 to wiele zmian w regulaminie technicznym. Wiele zmieni się w oponach, a szczegóły poznanie klikając TUTAJ.
W dniu 16 stycznia 2017 roku trzy zespoły jeden po drugim ogłosiły podpisanie nowych umów z nowymi kierowcami, co zakończyło niezwykle długi okres plotek i domysłów spowodowany decyzją Nico Rosberga. Nie było żadnych niespodzianek. Valtteri Bottas podpisał kontrakt z Mercedesem (szczegóły), Felipe Massa z Williamsem (szczegóły), a Pascal Wehrlein z Sauberem (szczegóły).
W połowie stycznia Liberty Media uzyskało ostatecznie zgody wymagane do zakończenia transakcji przejęcia kontroli nad Formułą 1 (szczegóły). Tym samym warta osiem miliardów dolarów transakcja została zakończona. Liberty kupiło pierwszy pakiet akcji we wrześniu potrzebowali kilka miesięcy na dogranie reszty spraw. Nie przejęli 100% akcji, ale mają ich wystarczająco dużo aby samodzielnie rządzić Formułą 1. Liberty bardzo szybko przeszło do działania i zwolniło Berniego Ecclestone’a z funkcji prezesa F1. W jego miejsce powołano trójkę nowych szefów. Chase Carey został mianowany także dyrektorem generalnym (CEO) i zajął pozycję Ecclestone’a, Ross Brawn został mianowany dyrektorem sportowym ds motosportu, a Sean Bratches dyrektorem ds komercyjnych. Szczegóły zmian we władzach F1 – TUTAJ. Odejście Berniego to koniec pewnej epoki. W końcu rządził Formułą 1 od 40 lat. Kwestia kupna F1 przez Liberty Media nie jest jeszcze wyjaśniona. Wiele wskazuje na to, że doszło do konfliktu interesów przez FIA (wyrazili zgodę na sprzedaż i sami sprzedali za 80 mln $ swój 1% akcji). Sprawą niemal na pewno zajmie się Komisja Europejska.
Telewizja Eleven Sports nie wykorzystuje w pełni potencjału związanego z transmisjami Formuły 1 w Polsce, oto szczegóły,
Do Formuły 1 po wielu latach przerwy efektownie wszedł koncern petrochemiczny BP (wraz z marką Castrol). BP podpisało umowy z zespołem Renault (szczegóły) oraz McLaren (szczegóły) związane z dostawą paliw i olejów. Zmiany wśród dostawców paliw dla zespołów korzystających z silnika Renault sugerują, że wśród tych stajni pojawią się różnice w wydajności jednostek napędowych (szczegóły).
W specjalnym wpisie podsumowałem informacje dotyczące frekwencji na wyścigach Formuły 1 w 2016 roku – Szczegóły.
Statystyczny kierowca Formuły 1, który weźmie udział w sezonie 2017 Formuły 1 urodził się w 1989 roku, ma za sobą pięć sezonów oraz 97 wyścigów na koncie. Szczegóły doświadczenia kierowców F1 – TUTAJ.
W Formule 1 coraz większą rolę odgrywają drukarki 3D, co zwiększa tempo wprowadzania nowych elementów do użytku w fabryce oraz na torze – Szczegóły.
Wprowadzenie systemu osłony kokpitu typu Halo do F1 w 2018 roku, które jeszcze kilka miesięcy temu było pewne zaczęło być coraz bardziej wątpliwe (szczegóły). W Formule 1 powoli zaczynają się pierwsze przymiarki do kolejnych regulacji silnikowych (szczegóły).
Szybsze i ładniejsze będą bolidy Formuły 1 w 2017 roku, to jest pewne. Jednak wprowadzenie tak dużych zmian w regulaminie technicznym wiąże się z kilkoma zagrożeniami, które mogą spowodować, że rywalizacja na torze stanie się mniej ciekawa. Szczegóły tych zagrożeń TUTAJ.
W Formule 1 występują ogromne różnice pod względem zarobków wśród kierowców. Polecam przyjrzeć się nieoficjalnemu rankingowi ich zarobków w 2017 roku – TUTAJ.
Mercedes załatał dziurę w strukturze zespołu, jaką spowodowało odejście Paddy’ego Lowe’a w najlepszy możliwy sposób. James Allison będzie ich nowym dyrektorem technicznym (szczegóły).
W Formule 1 od początku stycznia trwa zakulisowe zamieszanie związane z zawieszeniem bolidów. Ferrari naciska na FIA na doprecyzowanie regulaminu w taki sposób, aby zdelegalizować systemy stosowane od minionego roku przez Mercedes i Red Bulla (prawdopodobnie również Force Indię). Jednak dotychczasowe ustalenia i spotkania nic nie dały Ferrari. W głosowaniu mieli tylko trzech sojuszników wśród innych zespołów. Zawieszenie wyrasta na kluczową kwestię techniczną przed sezonem 2017. Charlie Whiting ma wystosować wkrótce nową dyrektywę techniczną wyjaśniającą wszystkie kwestie z tym związane. Natomiast nie jest wykluczony protest jednego z zespołów podczas GP Australii. Regulamin dotyczący zawieszenia nie zmienił się przed 2017 rokiem. Więc teoretycznie stosowane w ubiegłym roku rozwiązania powinny być wciąż legalne. Wszystkie zespoły na pewno pracują z całych sił nad tego typu systemami. Jednak trudno będzie w tym względzie dogonić te stajnie, które mają w tym większe doświadczenie, a to może zadecydować o układzie sił. W dużym skrócie te zespoły zastosowały w swoich bolidach pasywne rozwiązania w zawieszeniu, które pomagają w stabilizacji bolidu. Im stabilniejszy bolid tylko lepsza praca aerodynamiki, co oczywiście wpływa na osiągi. Przy zwiększonej roli aerodynamiki w 2017 roku tego typu rozwiązania będą jeszcze bardziej istotne.
Co dość zaskakujące tegoroczna zima była bardzo spokojna w Ferrari (poza kwestią zawieszenia). Ferrari nie składa wielkich obietnic i w spokoju pracuje nad nowym bolidem. Pojawiło się we włoskich mediach, jak co roku trochę przecieków, ale tym razem nikt nie pisze o rewolucyjnym bolidzie, czy walce o mistrzostwo. Ciekawe co z tego wyniknie? Czy Ferrari tym razem przygotuje świetny bolid i powalczy o tytuł, czy ten spokój jest spowodowany tym, że nie liczą na wiele w 2017 roku?
Zimę w F1 zakończyła połowiczna prezentacja nowego bolidu Williamsa. Williams FW40 został pokazany tylko na komputerowej grafice w bardzo podstawowej wersji (szczegóły). Jednak już widzimy, jak bardzo zmienią się bolidy w 2017 roku. Wizualnie na pewno to zmiana na lepsze. Pytanie, jak przez to zmienią się wyścigi?
P.S. Jeżeli ktoś nie poznał tego zaśnieżonego toru w nagłówku wpisu, to informuję, że jest to Spa Francorchamps.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: