Jedną z najlepiej rozwijających się w tej chwili gałęzi gospodarki jest branża gier video. Nie znosi próżni i nie stoi w miejscu, a postęp technologiczny nieustannie napędza ją do rozwoju. Mimo nieustanych zmian zachodzących w tym sektorze, pewne tendencje są zauważalne.
Streaming gier video
Rynek gamingowy to współcześnie wielka instytucja, która nie polega wyłącznie na sprzedaży gier. Trybikami w tej maszynie są między innymi tak zwani dziennikarze gamingowi, którzy zajmują się testowaniem, rozwiązywaniem problemów w rozgrywce oraz ogólnym przeglądem konkretnych pozycji. Dzięki platformom cyfrowym takim jak YouTube i Twitch właściwie każdy może spróbować swoich sił w tym fachu.
Mimo sporej konkurencji ze strony YouTube’a, to Twitch pozostaje największym streamingowym medium. Serwis pochwalił się wynikami za rok 2020, według których wynika, że użytkownicy obejrzeli wspólnie ponad bilion minut internetowych transmisji.
Oznacza to wzrost o niebagatelne 78% w porównaniu do zeszłego roku. Oprócz tego statystki donoszą o 30 milionach unikalnych widzów każdego dnia. Czasem można odnieść wrażenie, że ludzie wolą oglądać profesjonalistów w akcji zamiast grać samemu.
Inkluzja i imersja
Nie jest żadną niespodzianką fakt, że współczesne gry starają się jak najbardziej wciągnąć użytkownika w rozgrywkę. A to za sprawą wysokiej jakości grafiki, rozbudowanej fabuły, czy też przy wykorzystaniu rozwiązań Wirtualnej Rzeczywistości i innych nowinek technicznych.
Nawet prostsze gry, po których nie spodziewalibyśmy się rewolucyjnych zmian stają się jeszcze bardziej immersyjne. Stąd też na przykład funkcje typu live kasyno, które umożliwiają grę z prawdziwym krupierem, to aktualnie standard dla każdego szanującego się dostawcy gier kasynowych.
Dzisiejsi gracze nie tworzą raczej zamkniętych enklaw, a raczej jedną wielką międzynarodową społeczność. Nie jest to oczywiście społeczność całkowicie jednorodna. Wszyscy mają prawo być w jakichś sposób reprezentowani, na przykład dzięki kulturowo zróżnicowanym postaciom i ich unikalnym historiom.
Sam proces tworzenia gier też nie jest tak jednostronny jak kiedyś. Użytkownik nie jest zwykłym konsumentem, który po prostu dostaje gotowy produkt i na tym sprawa się kończy. Gracze mają swoje opinie, sugestie, ale także konkretne pomysły i gotowe rozwiązania. Swoją kreatywność mogą wyrażać głównie za pomocą modów, ale coraz częściej swoje do powiedzenia mają jeszcze przed premierą niektórych tytułów. Bez wątpienia treści tworzone przez użytkowników mają coraz większe znaczenie.
„Mobilki” w formie
Żadną nowością nie jest też niezmienne rosnące zainteresowanie grami na urządzenia mobilne. Ten sektor rozwija się najszybciej i stale bije rozmaite rekordy przychodów. Szacuje się, że w 2022 roku te wartości mogą wzrosnąć nawet o 60%. Nowe rozwiązania technologiczne i coraz lepszy sprzęt z pewnością jeszcze wzmocnią te pozytywne trendy.
Doskonalsze urządzenia to naturalnie więcej możliwości. Deweloperzy skupiają się obecnie w znaczniej mierze na tworzeniu ultra-realistycznej grafiki komputerowej. Wysokiej jakości gry mobilne to także tendencja wzrostowa w branży. Jednym z liderów w tym względzie są wielcy producenci z Chin.
Technologia przyszłości
Naturalną koleją rzeczy jest to, że rozwój technologiczny i rosnące możliwości deweloperów będą prowadzić do pojawiania się coraz bardziej zaawansowanych produkcji. Co za tym idzie, jakość sprzętu komputerowego również nie będzie stała w miejscu. Niedawno byliśmy świadkami „pokoleniowej” wymiany konsol na te nowej generacji – Xbox Series X i PlayStation 5.
W dalszym ciągu obserwujemy też wzrost zainteresowania producentów gier rozwiązaniami z zakresu Rzeczywistości Rozszerzonej i Wirtualnej. Najnowszy trend znany pod nazwą Rzeczywistości Przedłużonej czy też Powiększonej (extended reality) łączy w sobie obie te koncepcje (jak również Rzeczywistości Mieszanej). XR ma przyczynić się do zmiany funkcjonowania wielu branży, a firmy już zaczynają wdrażać tę technologię. Gracze na całym świecie z pewnością nie mogą doczekać się nadchodzącej rewolucji w sektorze gamingowym.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: