Kacper Sztuka bardzo dobrze rozpoczął sezon 2022 włoskiej Formuły 4. Polski kierowca udanie walczy z rywalami, ale z powodów finansowych może nie dokończyć rywalizacji. Nie ma także możliwości tylu startów co jego główni konkurenci.
Pierwszy raz na blogu piszę o Formule 4, ale temat wydał mi się tak ważny, że musiałem przygotować specjalny tekst. Obecnie mamy w Polsce kilku ciekawych młodych kierowców w niższych seriach wyścigowych. Trudno teraz powiedzieć do jakiego dojdą poziomu za kilka lat, ale jednocześnie tak dużo utalentowanych zawodników z Polski wcześniej chyba nie było. Dodatkowo dochodzą mnie słuchy, że w kartingu są kolejni wyróżniający się zawodnicy, którzy w kolejnych latach powinni przechodzić do bolidów jednomiejscowych. W 2022 roku w hiszpańskiej Formule 4 startuje Tymek Kucharczyk, który po dwóch rundach zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Szczebel wyżej, bo w Formula Regional European Championship jeżdżą Roman Biliński i Piotr Wiśnicki. Ci zawodnicy mają wspierających ich sponsorów i mogą skupiać się w pełni na startach i testach w 2022 roku. Kacper Sztuka startuje we włoskiej Formule 4 i w jego przypadku sytuacja nie jest łatwa, bo brakuje mu pieniędzy, aby dokończyć obecny sezon.
Kacper Sztuka udanie rozpoczął karierę w Formule 4
Kacper Sztuka rozpoczął starty w bolidach jednomiejscowych w 2021 roku w wieku 15 lat. Pierwszy sezon spędził w bardzo słabym zespole AS Motorsport, bo starty w jego barwach były najtańsze. To była jedyna możliwość, aby jeździć w całym sezonie, bo w innych zespołach nie byłoby go na to stać. W 2021 roku w jeden weekend startował również dla Iron Lynx. Sztuka w 2021 roku nie zdobył żadnego punktu, ale zajął niezłe miejsce w klasyfikacji debiutantów. Biorąc pod uwagę, że to był jego zupełny debiut w słabym zespole, który nie zapewnił mu nawet kompetentnego inżyniera, to trzeba to uznać za dobry start kariery.
W 2022 roku Sztuka jeździ w znacznie lepszym zespole US Racing we włoskiej F4. Podczas pierwszej rundy sezonu na torze Imola wygrał wyścig, był drugi a także nie ukończył jednego wyścigu (w jeden weekend są rozgrywane trzy wyścigi). Zajmował trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. Drugi weekend sezonu na torze Misano był trochę słabszy: nieukończony wyścig, dziesiąte i czwarte miejsce. Polak zajmuje czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej. Dodatkowo w kwietniu wziął udział w pierwszym weekendzie sezonu niemieckiej ADAC F4 na torze Spa-Francorchamps. Zajął tam miejsca: drugie i czwarte, a do jednego wyścigu nie wystartował. To był bardzo dobry start sezonu, który plasował go w czołówce klasyfikacji generalnej, ale z powodów finansowych nie planuje dalszych startów w tej serii. Na świecie istnieje kilka wyścigowych serii F4, które są równorzędne. Uznaje się, że włoska F4 jest z nich najbardziej konkurencyjna z uwagi na startujące w niej zespoły i kierowców.
Bez pieniędzy nie ma sukcesów
Koszty startów w Formule 4 są bardzo wysokie, a to przecież dopiero pierwszy etap rywalizacji w bolidach jednomiejscowych. W F4 szacuje się, że jeden dzień testowy kosztuje 10 000 euro. Udział w całym sezonie we włoskiej F4 to koszt od 0,3 do 0,5 mln euro. Na wyższych szczeblach drabinki koszty startów są jeszcze większe.
Pamiętajmy, że im więcej pieniędzy tym lepiej. W F4 wszyscy startują takimi samymi samochodami, ale większy budżet pozwala dostać się do lepiej zorganizowanego zespołu, a także więcej testować. Dla młodych zawodników testy i poznawanie samochodów są najważniejsze. Im więcej jeździ się po torze, tym szybciej nabiera się doświadczenia, co przekłada się na wyniki. Bardzo wielu zawodników jednocześnie startuje w dwóch europejskich seriach Formuły 4, a także regularnie testuje. Zawodnicy z największym budżetem dodatkowo na początku roku startowali w serii F4 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Zawodnik, który ma tyle startów w roku (oraz dodatkowo testy) będzie miał przewagę nad tym, który jeździ mniej.
Kacper Sztuka nie ma budżetu na cały sezon 2022
Pod koniec maja krótki wywiad z Kacprem zamieścił branżowy serwis F1 Feeder Series, poświęcony juniorskim seriom wyścigowym. Ten wywiad skłonił mnie do poświęcenia Kacprowi miejsca na tym blogu. Powiedział, że ma pieniądze na jazdę w trzech, czterech rundach włoskiej F4 w tym sezonie (kalendarz liczy siedem rund). Brak pieniędzy sprawił, że nie łączy w 2022 roku startów w dwóch seriach. Wziął udział w pierwszym weekendzie sezonu 2022 niemieckiej ADAC F4, ale potraktował to tylko jako rozgrzewkę przed włoską serią, bo nie ma funduszy aby startować w obu. Jak wspominałem wyżej, wielu młodych kierowców łączy te dwie serie, dodatkowo jeżdżą w jeszcze innych seriach, mają także więcej testów.
Kacper Sztuka ma dwóch małych sponsorów i ich wsparcie nie wystarczy, potrzebuje dodatkowych partnerów. W tym celu założył nawet profil na Patronite, ale nawet jeśli uda mu się tam uzyskać wielu patronów, to te pieniądze nie wystarczą. Potrzebni są duzi sponsorzy. W Internecie popularna w ostatnich tygodniach jest akcja #SztukaOrlenu, którą rozkręcili kibice. PKN Orlen wspiera kilku młodych kierowców w sportach motorowych, w tym wspomnianego na wstępie Tymka Kucharczyka. Sztuka powiedział, że w zeszłym roku rozmawiali z Orlenem, ale nie udało się dojść do porozumienia. W tym roku skontaktowali się z nim ponownie po wspomnianej akcji Internetowej. Na ten moment nic konkretnego z tego nie wyniknęło. Nie wiadomo czy Orlen będzie chciał wspierać kolejnego młodego kierowcę, czy wystarczy im obecne grono. Na Orlenie świat się oczywiście nie kończy, w Polsce jest wiele firm, które zyskałyby na takim sponsoringu, więc liczę na to, że ktoś poważnie się tym zainteresuje i podpisze umowę.
Podsumowanie
Kacper Sztuka planuje w 2023 roku przejście do serii Formula Regional European Championship lub Formuły 3. To będzie oznaczało znacznie większe koszty niż starty w F4. Dlatego potrzebuje pozyskać hojnych sponsorów już teraz. Jest w takim wieku, że jeśli będzie regularnie startował, odnosił sukcesy i przechodził do kolejnych serii, to możemy liczyć na to, że zajdzie naprawdę daleko. Bez pieniędzy na tym etapie kariery nawet największy talent nic nie zrobi. W F4 są już zawodnicy, którzy dostali się do programów rozwojowym zespołów F1. Sukcesy Sztuki na początku sezonu zainteresowały jego osobą duże media, którym udzielał wywiadów, a to powinno pomóc w znalezieniu sponsorów.
Zachęcam do śledzenia profili Kacpra Sztuki w mediach społecznościowych: Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, odwiedzenia jego strony internetowej oraz wspierania go przez Patronite.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: