W 2021 roku ponownie rola zawodników rezerwowych w Formule 1 powinna być ważniejsza niż zwykle. W tym podsumowaniu wymieniam i omawiam kierowców rezerwowych zespołów F1 w sezonie 2021. Którzy zawodnicy mają aktualne kontrakty i którzy mogą w razie konieczności pojechać w wyścigu F1 w 2021 roku?
W 2020 roku czterokrotnie doszło do konieczności skorzystania z usług kierowców rezerwowych przez zespoły F1. Trzykrotnie przyczyną było zakażenie koronawirusem, a raz obrażenia po wypadku. W 2021 roku Formułę 1 czeka rekordowy, liczący 23. eliminacje kalendarz, a pandemia koronawirusa wciąż jest problemem. Dlatego istnieje spora szansa, że zespoły F1 będą zmuszone częściej niż zwykle korzystać z usług swoich rezerwowych kierowców. Większość zespołów F1 ma kontrakty z rezerwowymi kierowcami na sezon 2021, którzy posiadają aktualne superlicencje i będą mogli w razie potrzeby zająć miejsce kierowcy etatowego. Zeszły rok pokazał nam, że nawet obowiązujący kontrakt nie gwarantuje, że zespół skorzysta z takiego zawodnika.
Terminy najważniejsze w wyborze kierowcy rezerwowego
W przypadku konieczności zastąpienia etatowego kierowcy, kluczowy jest termin takiej decyzji. Jeśli zespół z kilkudniowym wyprzedzeniem wie, że ich główny zawodnik nie pojedzie, to ściągną rezerwowego bez względu na jego zobowiązania w innych seriach (kontrakty z zespołami F1 to zwykle obejmują). Jeżeli natomiast etatowy zawodnik np. odnosi kontuzje podczas piątkowych treningów, a rezerwowy zawodnik jest na wyścigach innej serii, to pojawia się spory problem. Na przeszkodzie stoją nie tylko kwestie logistyczne i szybkie dotarcie na tor przed kwalifikacjami F1 w sobotę, ale także sprawę blokują obecne przepisy związane z koronawirusem.
Poniżej analizuję sytuację wszystkich zespołów F1 w sezonie 2021 i ich kierowców rezerwowych. Zespoły są wymienione według kolejności z minionego sezonu. To podsumowanie może w przyszłości zostać zaktualizowane, bo nie każdy zespół na ten moment ma zakontraktowanych kierowców rezerwowych.
Mercedes-AMG Petronas Formula One Team
Mercedes podobnie jak rok temu ma dwóch kierowców rezerwowych: Stoffel Vandoorne i Nyck de Vries. Są to zawodnicy, którzy reprezentują Mercedesa w Formule E i obaj posiadają superlicencję uprawniającą do jazdy w F1. Rok temu, gdy była potrzeba zastąpienia w jeden weekend Lewisa Hamiltona, to Mercedes wolał wypożyczyć George’a Russella z Williamsa niż skorzystać z Vandoorne’a, który był gotowy do jazdy. Dodatkowo w ostatnich tygodniach Toto Wolff otwarcie powiedział, że jest zainteresowany, aby to Nico Hulkenberg był ich kierowcą rezerwowym w 2021 roku. Dlatego Vandoorne i de Vries mają tak naprawdę wirtualne posady kierowców rezerwowych. Jeśli dojdzie do takiej potrzeby, to Mercedes będzie szukał innej, lepszej dla siebie opcji.
Aktualizacja 27.03.2021 r. Nico Hulkenberg potwierdził, że podczas wybranych wyścigów w 2021 roku będzie pełni rolę kierowcy rezerwowego Mercedesa.
Red Bull Racing Honda
W zespole Red Bulla sytuacja z kierowcą rezerwowym wydaje się być bardzo prosta, bo ich trzecim zawodnikiem jest Alexander Albon. Tajlandczyk stracił posadę kierowcy etatowego w tym zespole, ale w 2021 roku ma mieć szeroki program testów na torze, w symulatorze oraz ma być obecny na większości wyścigów. Red Bull nie zrezygnował z Albona, będzie liczył że podczas tego roku się odbuduje i stanie się opcją na kolejne lata.
Kierowcą testowym i rezerwowym pozostaje również Sebastien Buemi. Bardzo doświadczony Szwajcar byłby opcją jedynie w sytuacji, gdyby Albon z jakiegoś powodu nie mógł jechać. Jednym z juniorów Red Bulla jest w 2021 roku Juri Vips, który również ma superlicencję i mógłby pojechać w wyścigu F1.
McLaren F1 Team
McLaren podobnie jak rok temu nie ma własnego kierowcy rezerwowego, dlatego zawarli porozumienie z Mercedesem i w razie potrzeby skorzystają z ich zawodników. Stoffel Vandoorne i Nyck de Vries to kierowcy, którzy dawniej byli przez dłuższy czas związani z McLarenem, znają ich bardzo dobrze w zespole, na pewno w razie potrzeby będą mieć np. gotowy fotel. Realnie trzeba w przypadku McLarena założyć, że jeśli pojawi się potrzeba skorzystania z kierowcy rezerwowego na kilka dni przed wyścigiem, to będą szukać kogoś innego, kto byłby zainteresowany i łatwo dostępny.
Aktualizacja 16.04.2021 r. Andreas Seidl powiedział, że w razie takiej potrzeby priorytet będą mieli Vandoorne i de Vries. Jeśli jednak nie będą akurat dostępni, to McLaren porozumiał się z Paulem di Restą.
Aston Martin Cognizant Formula One Team
Następca zespołu Racing Point w momencie przygotowania tego podsumowania nie miał wyznaczonego kierowcy rezerwowego. Według słów szefa zespołu, Aston Martin jest zainteresowany aby Nico Hulkenberg podpisał z nimi kontrakt na 2021 rok. W poprzednim sezonie trzykrotnie skorzystali z usług Niemca i byli z tego bardzo zadowoleni. Inną opcją pozostaje dla nich skorzystanie z rezerwowych kierowców Mercedesa. Hulkenberg w 2021 roku będzie stałym ekspertem telewizji Servus TV, a więc będzie pojawiał się regularnie na torach. Nie musi podpisywać kontraktu z żadnym zespołem, bo w razie potrzeby będzie dostępny i na miejscu.
Aktualizacja 27.03.2021 r. Nico Hulkenberg potwierdził, że przez cały sezon będzie pełni rolę kierowcy rezerwowego Astona Martina.
Alpine F1 Team
Następca zespołu Renault podpisał na sezon 2021 kontrakt z Daniiłem Kwiatem, który będzie ich kierowcą rezerwowym. Rosjanin stracił stałe miejsce w F1 po sezonie 2020, a w związku z dużym i świeżym doświadczeniem był idealnym kandydatem do tej roli. Ciekawostką jest fakt, że Alpine podpisało z nim umowę kilka dni przed prezentacją nowego samochodu i było to coś, co zrobili w pośpiechu. Chcieli w ten sposób zakontraktować doświadczonego kierowcę, bo była niepewność czy Fernando Alonso po wypadku rowerowym będzie w pełni sprawny na początek sezonu.
Scuderia Ferrari Mission Winnow
Oficjalnym kierowcą rezerwowym Ferrari w tym roku ponownie jest Antonio Giovinazzi. Włoch jest etatowym zawodnikiem Alfy Romeo, więc gdyby faktycznie z niego skorzystali, to w zespole z Hinwil potrzebny będzie Robert Kubica. Giovinazzi od wielu lat jest związany z Ferrari, cały czas regularnie jeździ w ich symulatorze, więc to dla Scuderii najlepsza opcja.
W 2021 roku kierowcą testowym Ferrari jest Callum Ilott, a jednym z juniorów Robert Szwarcman. Oni obaj mają superlicencje, regularnie współpracują z zespołem i zwykle jeden z nich będzie na torze. W razie takiej potrzeby będą mogli skorzystać z jednego z nich.
Scuderia AlphaTauri Honda
Alexander Albon jest również rezerwowym kierowcą juniorskiego zespołu Red Bulla w 2021 roku. AlphaTauri nie ma własnego zawodnika rezerwowego, a w razie potrzeby skorzysta z kierowców Red Bulla. Priorytet będzie miał Albon. W razie potrzeby dostępni będą również Buemi i Vips.
Alfa Romeo Racing ORLEN
Robert Kubica jest kierowcą rezerwowym tego zespołu drugi rok z rzędu i jeśli zajdzie taka potrzeba, to on zastąpi jednego z etatowych zawodników. Polak w 2021 roku ma jeździć podczas testów i kilku piątkowych treningów. Dodatkowo w 2021 roku będzie startował w wyścigach długodystansowych, więc jedynie podczas tych weekendów, gdy będzie kolizja terminów z F1, to nie będzie pewności czy Alfa Romeo mogłaby z niego skorzystać. Alfa Romeo może wtedy skorzystać z jednego z juniorów Ferrari, którzy mają superlicencję.
Aktualizacja 27.04.2021 r. Callum Ilott został drugim rezerwowym zespołu na sezon 2021. Podczas weekendów w których Robert Kubica będzie zajęty innymi seriami wyścigowymi, to Ilott będzie w gotowości do zastąpienia etatowych kierowców. Ilott dostanie również możliwość jazdy podczas piątkowych treningów.
Uralkali Haas F1 Team
Pietro Fittipaldi pozostał kierowcą rezerwowym i testowym Haasa na 2021 rok. Brazylijczyk jest związany z Haasem od kilku lat. W 2020 roku zastąpił podczas dwóch weekendów Romaina Grosjeana i spisał się bardzo przyzwoicie. Fittipaldi w 2021 roku wystartuje w kilku wyścigach IndyCar w USA, więc gdyby Haas potrzebował kierowcy rezerwowego w terminie, gdy Fittipaldi będzie w USA to prawdopodobnie będą musieli jednorazowo porozumieć się z kimś innym. Haas może wtedy skorzystać z jednego z juniorów Ferrari, którzy mają superlicencję.
Williams Racing
W Williamsie kierowcą rezerwowym będzie Jack Aitken. 25-letni Brytyjczyk (ma również obywatelstwo Koreańskie) pełnił tę funkcję również w 2020 roku i podczas jednego z weekendów zastąpił George’a Russella. Spisał się wtedy bardzo dobrze, więc Williams nie ma potrzeby rozglądania się za innymi kierowcami. Aitken w 2021 roku ma zaplanowany udział w jednym treningu.
Tekst będzie aktualizowany w trakcie sezonu 2021, gdy pojawią się informacje o nowych kontraktach z kierowcami zespołowymi.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: