W połowie 2016 roku będący na skraju bankructwa zespół Sauber został przejęty przez firmę Longbow Finance. Dzięki tej transakcji Sauber utrzymał się w Formule 1 i nie ma już problemów finansowych. Minął rok, a ludzie stojący za Longbow Finance nie ujawnili się. Kim oni są?
Ericsson -> Sauber -> Longbow Finance -> pieniądze ze Szwecji
Longbow Finance to szwajcarski fundusz inwestycyjny. Tamtejsze prawo sprawia, że tego typu instytucje nie muszą publikować wielu danych na swój temat, więc to dobre miejsce na lokowanie pieniędzy przez najbogatszych ludzi świata. W kontekście Longbow Finance pojawia się oficjalnie Pascal Picci, który jest dyrektorem oraz obecnie szefem Saubera. Picci od momentu zakończenia transakcji zakupu zespołu pozostaje w cieniu. Mogliśmy zobaczyć jego wypowiedzi w ostatnich miesiącach tylko w krótkich informacjach tłumaczących zwolnienie Monishy Kalenborn i zaprzeczających, że Marcus Ericsson jest faworyzowany.
Ponad rok temu pisałem na blogu (szczegóły) o „tajemniczych sponsorach Marcusa Ericssona”. Jego sponsorzy płacili Sauberowi około 20 milionów franków szwajcarskich rocznie za możliwość startów w F1. Mimo tak dużej kwoty na samochodach Saubera nie było logotypów firm wspierających karierę kierowcy ze Szwecji. Felipe Nasr dysponował w tym samym czasie podobnym wsparciem sponsorskim i w zamian Sauber zmienił całe malowanie samochodów dla banku z Brazylii, który finansował jego starty. Kariera Marcusa Ericssona jest od początku finansowana z prywatnych pieniędzy szwedzkich miliarderów. Padają tutaj dwa nazwiska: Persson oraz Rausing. Te dwie sprawy się łączą, bo Longbow Finance jest funduszem inwestycyjnym w który zainwestowali ci sami szwedzcy miliarderzy. Zainwestowali oni w niego swoje prywatne pieniądze i nie chcą rozgłosu, dlatego Sauber nie reklamuje powiązanych z nimi firm.
Początkowo kariera Marcusa Ericssona była finansowana przez brytyjską firmę M E Promotions (Źródło). Marcus Ericsson miał w niej 60% udziałów, a 40% należało do innej brytyjskiej firmy Sportpro Limited. W zarządzie firmy M E Promotions byli: Marcus Ericsson, jego ojciec Thomas oraz szwedzki miliarder Karl-Johan Persson. Firma M E Promotions została zlikwidowana w 2010 roku, a firma Sportpro Limited w maju 2017 roku. Na temat Sportpro Limited można jeszcze wyciągnąć informacje z corocznych raportów, więc możemy znaleźć osoby zaangażowane w jej działalność (na podstawie raportu za 2015 rok). Sekretarzem Sportpro był wtedy Pascal Picci, a dyrektorami Karl-Johan Persson, Finn Rausing, Carl Bjorkman oraz Gustaw Sorensen. Jeszcze ciekawiej jest gdy spojrzymy na listę akcjonariuszy, bo największym z nich (33%) jest Longbow Finance. W gronie udziałowców jest jeszcze firma Ramsbury Invest. To firma związana z branżą nieruchomości należąca do Stefana Perssona, najbogatszego Szweda, który jest ojcem Karla-Johana.
Kilka dni temu opublikowałem zbiorczy tekst o potwierdzonych planach i plotkach dotyczących Hondy w Formule 1 (szczegóły). W Japońskich mediach pojawiły się informacje o spotkaniu Masashi Yamamoto, który jest szefem motosportu Hondy z szefami zespołu Sauber. Yamamoto spotkał się w Hinwil dzień po GP Austrii 2017 z Pascalem Piccim oraz Hansem Rausingiem. W Sauberze poprzez Longbow Finance najwięcej do powiedzenia ma rodzina Rausingów. Z tego grona to Finn Rausing jest osobą decyzyjną, on od czasu do czasu pojawia się na wyścigach F1, chodź nie robi tego oficjalnie i nie chce aby o nim mówić. Wspomniany wcześniej Hans Rausing ma już 91 lat, ale też cały czas jest aktywny zawodowo. Wydaje się, że Karl-Johan Persson nie jest bardzo zaangażowany osobiście w zespół Sauber.
Karl-Johan Persson to szwedzki miliarder i dyrektor światowej firmy odzieżowej H&M, którą tuż po II Wojnie Światowej stworzył jego dziadek, jego majątek jest wyceniany na 2,1 miliarda dolarów. Prezesem tej firmy jest wspomniany wcześniej Stefan Persson (19,6 mld $). Rodzina Rausing jest właścicielami firmy Tetra Pak. Zdecydowana większość kartonów na mleko czy na soki jest produkowana przez Tetra Pak (wystarczy spojrzeć na logo na spodzie jak coś macie pod ręką). Rodzina Rausingów jest liczna, więc majątek jest podzielony na kilka osób. W tegorocznym rankingu miliarderów Forbesa jest czterech członków rodziny Rausing: Hans (12,5 mld $), Jorn (6,1 mld $), Finn (6 mld $) oraz Kirsten (6 mld $). Dla porównania majątek Dietricha Mateschitza – właściciela Red Bulla – jest szacowany na 13,4 mld $.
Marcus Ericsson zyskał tak duże wsparcie finansowe dzięki swojemu ojcu. Thomas Ericsson prowadził interesy z Karlrm-Johanrm Perssonrm i w ten sposób udało mu się pozyskać odpowiednie kontakty. Marcus dopiero w wieku dziewięciu lat pierwszy raz przejechał się gokartem, tak zaimponował właścicielowi toru, że ten namówił jego ojca aby ten kupił synowi gokarta.
Co to wszystko oznacza dla Saubera?
Mija rok odkąd Sauber ma nowych właścicieli, którzy mają niemal nieograniczone możliwości finansowe jeśli chodzi o prowadzenie zespołu F1. Przez ten czas jednak nic wielkiego się nie zmieniło. Budżet zespołu jeśli wzrósł, to tylko nieznacznie. Zespół zatrudnił nowych pracowników w tym kilka bardziej znanych nazwisk, ale daleko im do wielkości czołowych stajni. Sauber ma bardzo dobrą fabrykę, wystarczy zatrudnić dodatkowych ludzi i zwiększyć budżet, a przyjdą lepsze wyniki. Tak się jednak nie dzieje, bo nowi właściciele nie szastają pieniędzmi. To pokazuje, że Longbow Finance stara się budować zespół bardzo powoli.
Sauber ma teraz potencjał rozwoju, więc pierwszym celem powinno być opuszczenie ostatniego miejsca w klasyfikacji zespołów. Longbow Finance powinno zwiększyć budżet na prace nad nowym samochodem na 2018 rok. W ten układance brakuje tylko dobrego silnika. Honda go nie gwarantuje dlatego pojawia się tyle informacji, że Sauber liczy na pozyskanie innego dostawcy. Będzie to dla nich umowa o wiele gorsza finansowo, ale tego typu kwoty nie są problemem dla osób do których należy teraz Sauber. W kontekście Saubera jedno jest pewne, Marcus Ericsson będzie jeździł w nim tak długo, jak tylko Longbow Finance będzie finansowało ten zespół.
Aktualizacja 27.07.2017 r. Sauber poinformował o zerwaniu współpracy z Hondą – szczegóły.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: