Na ostatnim przed wakacjami zebraniu, Komisja F1 ustaliła kilka ogólnych zmian regulaminowych na sezony 2025 oraz 2026. Jednocześnie zapowiedzieli na październik prezentację zmodyfikowanych regulacji technicznych na sezon 2026. Większość spraw została załatwiona zgodnie z planem.
Jak działa system decyzyjny w F1?
Przypominam, że proces podejmowania decyzji w Formule 1 wygląda w ten sposób, że najpierw są one zatwierdzane podczas zebrań Komisji F1, a następnie FIA przygotowuje dokładne zapisy i przegłosowuje je podczas zebrań Światowej Rady Sportów Motorowych. Rada nie może odrzucić przepisów zatwierdzonych przez Komisję F1 z prostej przyczyny. W Komisji F1 dziesięć głosów ma FIA, dziesięć głosów ma Liberty Media i po jednym głosie ma każdy zespół. Aby dane rozwiązanie było wprowadzone do regulaminów musi uzyskać 25 lub 28 głosów. To oznacza, że FIA i Liberty Media muszą daną zmianę regulaminową popierać, dlatego jasne jest, że potem rada FIA je zatwierdza. Jeżeli chodzi o zespoły, to przepisy są zatwierdzane 25. głosami czyli tzw. zwykłą większością jeśli mają dotyczyć obecnego sezonu, a głosowanie odbywa się przed 30 kwietnia lub kolejnego sezonu. Aby wprowadzić zmianę w przepisach w obecnym sezonie przy głosowaniu po 30 kwietnia będzie potrzebna większość bezwzględna czyli 28 głosów. Komisja F1 zbiera się kilkukrotnie w trakcie roku, nieco rzadziej odbywają się głosowania w Światowej Radzie Sportów Motorowych FIA.
Komunikat po omawianym zebraniu komisji znajduje się na stronie internetowej FIA tutaj.
Decyzje podjęte przez Komisję F1 na posiedzeniu w lipcu 2024 roku
Jednomyślnie uzgodniono, że nie będzie zmiany punktacji w Formule 1. Taka propozycja była na początku roku, szerzej opisałem proponowany system w osobnym artykule. Podczas poprzedniego zebrania Komisji F1 ten temat został podjęty, ale dali sobie kilkanaście tygodni na analizy przed podjęciem decyzji. Jak widać stwierdzili, że nie będą robić zmian. Co ciekawe przeciwne były wszystkie zespoły, a gdy ten pomysł się pojawił, to był mocno wspierany przez kilka ekip z końca stawki. W komunikacie po zebraniu jest ogólnie mowa, że zmiany systemu punktacji nie będzie, a nie, że np. nie będzie go w 2025 roku. To oznacza, że został całkowicie porzucony.
Od 2025 roku wzrasta minimalna waga kierowcy wraz z fotelem, kaskiem i kombinezonem z 80 kg do 82 kg. Zmiana została wprowadzona w trosce o dobre samopoczucie i zdrowie kierowców. Nie jest to wielkie zaskoczenie, bo taka wartość znalazła się już w opublikowanym w czerwcu regulaminie F1 na sezon 2026. Teraz po prostu zadecydowali o wprowadzeniu zmiany od sezonu 2025, który ma osobny regulamin. To oznacza, że w 2025 roku łączna masa minimalna bolidu wraz z kierowcą wzrośnie ze 798 kg do 800 kg.
Przed sezonem 2026 odbędą się trzy tury trzydniowych testów, czyli będzie łącznie dziewięć dni testów przedsezonowych. To jest dobra decyzja, bo przy całkowitej zmianie przepisów technicznych potrzeba dużo dni testowych. Pamiętajmy, że od 2026 roku będą wprowadzone nowe silniki, a to znacznie zwiększy liczbę awarii. W trakcie testów przed sezonem 2014 bolidy regularnie się psuły i stały w garażach dłużej niż jeździły.
Powtórzono ogólne cele jakie przyświecają nowym regulacjom technicznym na sezon 2026. Rozmawiano na temat terminów dotyczących aktualizacji regulaminu technicznego, sportowego, finansowego i środowiskowego na sezon 2026. FIA współpracuje aktualnie z zespołami, są na dobrej drodze, aby sfinalizować regulacje. Zaplanowano, że 2 października odbędzie się dodatkowe posiedzenie Komisji F1 w sprawie sezonu 2026, a 17 października Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdzi i zaprezentuje nowe regulaminy. Przypominam, że FIA zatwierdziła regulamin techniczny na sezon 2026 (dotyczący bolidów) w czerwcu 2024 roku. Jednak od momentu jego zatwierdzenia była wiadomo, że jest to wstępna wersja. Praktycznie wszystkie zespoły mają do niego duże uwagi. Ogólna koncepcja nowych samochodów pozostanie bez zmian, ale zostaną wprowadzone zmiany aby nowe bolidy miały lepsze osiągi, taka jest powszechna opinia w środowisku F1. FIA po prostu nie zdążyła na czas przygotować kompletnych, uzgodnionych regulacji. Znając poprzednie rewolucje techniczne, to już po tym jak zatwierdzą ich nową wersję w październiku możemy spodziewać się wielu mniejszych aktualizacji aż do marca 2026 roku.
Podczas zebrania ustalono również, że do limitów budżetowych nie będą zaliczane koszty związane z urlopem macierzyńskim i tacierzyńskim, zwolnieniami chorobowymi i organizacją firmowych imprez. To jest temat, który pojawił się w F1 pod koniec maja, a opisałem go w tekście na temat planowanych zmian w regulacjach finansowych F1 od 2026 roku. W bardzo dużym skrócie planowana jest znaczna zmiana limitu budżetowego od 2026 roku, który zostanie wyraźnie podniesiony, ale wejdą do niego dodatkowe, obecnie nielimitowane wydatki. Jedną z nich mają być pełne pensje wszystkich pracowników. Aktualnie jest tak, że jeśli np. pracownik przez 1/3 etatu zajmuje się F1, a przez 2/3 etatu innymi projektami, to do limitu budżetowego wlicza się 1/3 jego pensji. To jest bardzo duże pole do nadużyć, bo nie da się kontrolować tysięcy ludzi co oni konkretnie robią. Dlatego od 2026 roku planowane jest włączenie do limitu pełnych pensji wszystkich pracowników. Dlatego limit zostanie znacznie podwyższony. Nie będą do niego wliczane wspomniane wyżej „koszty związane z urlopem macierzyńskim i tacierzyńskim, zwolnieniami chorobowymi i organizacją firmowych imprez.”
Podsumowanie
Wszystkie zatwierdzone zmiany są pozytywne i spodziewane. Jedynie kwestia punktacji mnie zaskoczyła, bo kilka miesięcy temu wydawało się, że większość zespołów popiera zmianę, a teraz wszyscy byli przeciwni.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: