Powrót GP Portugalii, zamrożenie rozwoju silników, plan na kolejną jednostkę napędową czy prace nad zmianą formatu weekendu. To główne tematy ważnego posiedzenia komisji F1. Zapraszam na podsumowanie.
FIA po wirtualnym zebraniu komisji F1 w dniu 11 lutego 2021 roku wydała komunikat prasowy (do poczytania w oryginale) podsumowujący podjęte decyzje. Poniżej znajdziecie najważniejsze informacje z tego komunikatu, a na końcu mój komentarz.
GP Portugalii w kalendarzu na sezon 2021
Wyścig o GP Portugalii na torze Algarve ma zająć wolne miejsce w tegorocznym kalendarzu F1. Ostateczna umowa z promotorem nie została jeszcze podpisana, ale Liberty Media jest blisko jej zawarcia. Zespoły F1 zostały poinformowane o tej decyzji.
Więcej testów opon w 2021 roku
Jednogłośnie na wniosek Pirelli wszyscy uczestnicy posiedzenia zgodzili się na zwiększenie liczby testów opon w 2021 roku z 25 do 30 dni. To będą bardzo ważne testy, bo chodzi o opony z 18-calowymi felgami szykowane na 2022 rok. Ich testy zostały storpedowane przez pandemię w 2020 roku, więc Pirelli chce teraz nadrobić stracony czas.
Zamrożenie rozwoju silników
Wszyscy uczestnicy zebrania podczas głosowania jednomyślnie zatwierdzili zamrożenie rozwoju jednostek napędowych w Formule 1 od 2022 roku. Okres zamrożenia ma objąć sezony 2022 – 2024. Na 2025 roku jest planowane wprowadzenie zupełnie nowych silników.
Prace nad kolejnym silnikiem dla F1 na sezon 2025
Powołano grupę roboczą wysokiego szczebla, w skład której wchodzą obecni i potencjalni producenci jednostek napędowych oraz dostawcy paliw. Zdefiniowanie celów dla następnej generacji bolidów oraz jednostek napędowych ma ogromne znaczenie dla FIA i Formuły 1. Wszystkie zainteresowane strony uzgodniły podstawowe cele, w tym główne związane z ograniczeniem kosztów i osiągnięciem neutralności klimatycznej.
Główne cele jakie ma spełnić nowa jednostka napędowa od 2025 roku:
– Zrównoważona ekologicznie i dostosowana do aktualnych potrzeb społeczeństwa i przemysłu motoryzacyjnego
– W pełni zrównoważone (nie zanieczyszczające środowiska) paliwo
– Bardzo mocna i emocjonująca jednostka napędowa
– Znaczna redukcja kosztów
– Atrakcyjność dla nowych producentów silników
Certyfikat środowiskowy
FIA jest zadowolona z faktu, że Formuła 1 oraz kilka zespołów uzyskało już najwyższy poziom certyfikatu środowiskowego FIA. Zostało to omówione podczas spotkania Komisji. Jest wytyczoną ścieżka dla wszystkich zespołów, tak aby osiągnęły najwyższy poziom certyfikatu w nadchodzących latach. Cel ten został włączony do regulaminu sportowego Formuły 1.
Ograniczenie kosztów
Uczestnicy spotkania dyskutowali na wiele tematów związanych z wprowadzonym w 2021 roku limitem budżetowym. W ramach tych działań zostanie powołana grupa robocza – również z udziałem kierowców – do omówienia tematu kontraktów kierowców i kierownictwa wyższego szczebla.
W Formule 1 są plany wprowadzenia limitu wydatków na kontrakty kierowców oraz pracowników najwyższego szczebla. Obecnie ich zarobki nie są objęte żadnym limitem.
Format weekendu wyścigowego
Przedyskutowano pomysł wprowadzenia w tym roku zmian w formacie weekendu wyścigowego. Wszystkie zespoły zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest zaangażowanie kibiców na nowe i innowacyjne sposoby, aby zapewnić jeszcze bardziej ekscytujący format weekendu. Wszyscy uczestnicy poparli nowy format kwalifikacji, który planowany jest na wybrane wyścigi w tym sezonie. Żadna decyzja nie została jednak podjęta, bo utworzona w tym celu grupa robocza ma stworzyć kompleksowy plan jak ma to wyglądać, a ostateczna decyzja i głosowanie będą mieć miejsce jeszcze przed startem sezonu 2021
Kilka słów komentarza do decyzji
Zamrożenie rozwoju silników od 2022 roku pozwoli Red Bullowi przejąć od Hondy ich jednostki napędowe i produkować je samodzielnie. Red Bull poczynił już spore przygotowania, a konkretne zapowiedzi mają pojawić się w ciągu kilku dni. W ten sposób w F1 pozostaną czterej producenci silników. Co ciekawe umowa Hondy z Red Bullem ma obejmować kategoryczny zakaz udostępniania informacji o tym silniku innym producentom. Dobrze zorientowani dziennikarze mówią o tym, że do wejścia do F1 w 2025 roku z własnym silnikiem szykuje się Audi lub Porsche, a Red Bull zostałby ich stajnią fabryczną. Honda nie chce, aby ich wiedza trafiła do innego producenta w ten sposób.
Komisja F1 ustaliła jedynie zamrożenie rozwoju silników, a nie wprowadzono żadnego sposobu na wyrównanie osiągów, jeśli jeden z silników będzie wyraźnie silniejszy lub słabszy. To jest coś czym muszą zająć się w kolejnych miesiącach. Za czasów zamrożenia silników V8, gdy okazało się, że Renault odstaje od rywali, to dostali zgodę na wprowadzenie poprawek. Trudno sobie wyobrazić sytuację, że Ferrari zgodziło się na to zamrożenie w sytuacji, gdy ich silnik w 2020 roku odstawał o 50 koni mechanicznych. Są tak pewni swoich poprawek na 2021 rok lub za kulisami rozmawiają już o jakimś systemie na wyrównanie osiągów. Brak takiego systemu na 100% będzie oznaczał problemy i kontrowersje na początku 2022 roku, bo trudno sobie wyobrazić, aby czterej producenci mieli silniki na bardzo podobnym poziomie – ktoś będzie odstawał.
FIA przyspiesza prace koncepcyjne nad nowym silnikiem dla F1, natomiast nie ma żadnych nowości w tym co napisali. Możemy spokojnie założyć, że od 2025 roku w F1 będą wykorzystywane w 100% paliwa syntetyczne (lub biopaliwa). Jednostka napędowa będzie generować więcej mocy elektrycznej niż obecnie. Podstawą napędu prawdopodobnie pozostanie zmodyfikowany silnik V6. Wszystko ma być uproszczone, tańsze i pozwalać wejść do F1 nowym producentom.
Plan na trzy wyścigi kwalifikacyjne w tym roku uzyskał wstępne poparcie, ale zespoły chcą to dokładnie przeanalizować jak wpłynie, to na ich przygotowania i sam przebieg weekendu. Potrzebne są także konkretne zasady jak ma to wyglądać. Teraz pewnie przez kilka tygodni będą to analizować, a Liberty Media doprecyzuje propozycję. Podczas kolejnego posiedzenia będzie głosowanie. Moim zdaniem mimo tych pozytywnych zapowiedzi jest to kwestia 50/50, bo jeśli w ostatecznych zasadach komuś coś się nie spodoba, to zagłosuje przeciwko, a potrzeba poparcia aż ośmiu zespołów. Medialne informacje o tym jak taki dodatkowy wyścig miałby wyglądać znajdziecie pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: