Formuła 1 przedstawiła w Singapurze koncept bolidu F1 na 2021 rok. Zaprezentowano trzy projekty, które w kolejnych miesiącach będą rozwijane. Ostateczne regulacje mają być gotowe pod koniec 2019 roku.
Na początek kilka uwag. Wiemy na pewno, że w 2021 roku w samochodach F1 będą opony z 18-calowymi felgami, a nie 13-calowymi jak obecnie. Wiemy także na pewno, że system osłony kokpitu typu Halo dalej będzie obecny, ale prawdopodobnie w nieco zmienionej wersji (FIA pracuje nad nową odsłoną, ale zmiany będą tylko kosmetyczne). Formuła 1 planowała nowe regulacje silnikowe na 2021 rok, aby zgrać je z nowymi samochodami, ale na obecną chwilę są nikłe szanse, że zostaną one wprowadzone. Są dwie opcje: albo nowe regulacje silnikowe zostaną przesunięte o dwa lata na 2023 rok, albo w 2021 roku zostaną wprowadzone nieznaczne zmiany do obecnej formuły silnikowej.
Ross Brawn ze swoją ekipą techniczną od wielu miesięcy pracuje nad nowymi samochodami dla Formuły 1, które zadebiutują w 2021 roku. Po raz pierwszy Formuła 1 zatrudniła ekspertów, którzy pracują nad nowymi przepisami. W pracach pomaga im FIA, a od niedawna również zespoły. Wszystkie stajnie otrzymały pierwsze koncepcje nowych samochodów i same będą mogły je sprawdzać w CFD oraz w tunelach aerodynamicznych, a potem zgłaszać uwagi i propozycje. Ross Brawn liczy, że uda się przygotować kompletne regulacje pod koniec 2019 roku. W przyszłym sezonie w F1 zostanie ograniczona aerodynamika (szczegóły) i to będzie pośredni krok w stronę 2021 roku. Brawn i jego ludzie będą bardzo uważnie przyglądać się temu, jak zmiany wpłyną na zachowanie samochodów w 2019 roku. Czy zostaną spełnione założone cele? Jeśli zostaną spełnione, to jeszcze bardziej postawią na swoje pomysły z myślą o 2021 roku.
Cele postawione przed nowymi samochodami
Ross Brawn podczas konferencji prasowej w Singapurze przedstawił trzy koncepcje samochodów na 2021 roku. To są cały czas tylko koncepcje przygotowane przez grafika. Nie wiadomo która z nich zostanie wybrana i jak zostanie zmodyfikowana w czasie ostatecznego przygotowania regulaminu. To na co należy wziąć pod uwagę, to ogólny wygląd samochodów, bo w tym kierunku będzie szła Formuła 1. Inne serie, jak Formuła E przygotowują samochody o futurystycznym wyglądzie i Formuła 1 chce podążyć w tym kierunku, ale własną drogą.
Nowe samochody F1 w 2021 roku mają spełnić jeden podstawowy cel: kierowcy mają mieć możliwość jechania blisko rywala nie tracąc wiele osiągów samochodu. Ross Brawn powiedział, że obecnie gdy odstęp wynosi kilka długości bolidu, to samochód z tyłu traci około 50% siły docisku. To uniemożliwia jechanie blisko rywala w zakrętach, a tym samym bardzo ogranicza możliwości walki na koło w koło. Pierwsze prace prowadzone przez ekipę Rossa Brawna wykazały, że ich propozycje samochodów w takiej sytuacji utrzymują 80% siły docisku. Gdyby udało się spełnić ten plan, to system DRS mógłby być zlikwidowany, a na pewno ograniczony.
Po spełnieniu podstawowego celu dotyczącego ograniczenia turbulencji za samochodem jest jeszcze drugi cel, czyli przygotowanie samochodów z bardzo atrakcyjnym wyglądem. Ross Brawn chce, aby nowe bolidy wyglądały atrakcyjnie, nawet lepiej jak w grach wideo. Dzięki temu Formuła 1 ma dotrzeć do nowych kibiców wśród najmłodszych odbiorców. W czasie prac nad nowymi samochodami regularnie wykorzystują grafika, który przygotowuje szkice na podstawie ich prac. Na tej podstawie sprawdzają czy ich pomysły są wizualnie atrakcyjne.
Koncept bolidu F1 na 2021 rok
Podczas konferencji prasowej przedstawiono na grafikach trzy koncepcje samochodów na 2021 roku. Grafiki nie są w najlepszej jakości dlatego musimy się opierać na tym co mamy. W galerii poniżej możecie zobaczyć przegląd przedstawionych prac. W ramach ciekawostki dla spostrzegawczych: na samochodach znajdujących się na grafikach można dostrzec stare logo F1 oraz nieobecny w kalendarzu Formuły 1 tor Daytona.
Na grafikach w oczy rzuca się kilka ogólnych pomysłów. Aerodynamika jest uproszczona, poszczególne elementy samochodu mają ciekawe kształty, ale nie tak skomplikowane i złożone z wielu części jak obecnie. Są pewne elementy aerodynamiczne bezpośrednio przed kołami, aby ograniczyć negatywny wpływ opon na powietrze opływające samochodów, ale nie ma mowy o zabudowie kół. Widać bardzo duży dyfuzor co sugeruje, że więcej docisku będzie pochodzić z podłogi.
Koncept bolidu F1 na 2021 rok – grafiki
Źródło: Formuła 1
Podsumowanie
Jeszcze nigdy nie prowadzono tak długich prac nad nowymi samochodami F1. Ross Brawn zaangażował w nie grupę doświadczonych inżynierów, więc możemy im w pełni zaufać. Problemy pojawią się wtedy, gdy do głosu dojdą zespoły a nowe przepisy trzeba będzie wpisać do regulaminu technicznego. Możemy być pewni, że będą pojawiać się alternatywne propozycje, a poszczególne regulacje będą przez różne strony inaczej interpretowane. Potem samochody zostaną zbudowane i nie będą wyglądać dokładnie tak, jak tego oczekiwał regulator. Dlatego nie należy do końca opierać się na tych grafikach. One pokazują tylko ogólny zarys planowanych zmian. Mi najbardziej podoba się trzeci koncept. Nie jest on podpisany na grafice, ale to czwarte zdjęcie w powyższej galerii. Nowe samochody mają pomóc w utrzymaniu obecnych oraz pozyskaniu nowych zespołów F1. Zobaczymy co ostatecznie ustalą i czy uda się spełnić postawione cele.