Wyścig Formuły 1 o GP Sakhiru 2020 odbędzie się na innej konfiguracji toru Bahrain International Circuit – Outer Track. Czym charakteryzuje się zewnętrzna konfiguracja toru w Bahrajnie i jakie są różnice w porównaniu do standardowej?
Pełną charakterystykę toru Bahrain International Circuit w jego głównej konfiguracji znajdziecie w innym wpisie pod tym linkiem.
Konfiguracja Outer Track toru Bahrain International Circuit
W 2020 roku na torze Bahrain International Circuit w Bahrajnie zaplanowano dwa wyścigi Formuły 1. Aby odróżnić je od siebie, to ten drugi odbędzie się na innej konfiguracji – Outer Track. Zewnętrzna konfiguracja z wielu względów jest unikalna. Formuła 1 nie ściga się na takich torach, więc można oczekiwać niespodziewanych wydarzeń podczas kwalifikacji i wyścigu.
Zewnętrzna nitka toru liczy tylko 3,5 kilometra i składa się głównie z prostych. Czas jednego okrążenia nie będzie przekraczał jednej minuty. To oznacza spory ścisk na torze podczas treningów i kwalifikacji, a w wyścigu dużo chaosu podczas częstego dublowania. Czas jednego okrążenia jest tak niski, że wykonanie zjazdu do alei serwisowej po nowe opony potrwa mniej więcej tyle co przejechanie połowy kółka. Potrzebne będą inne ustawienia samochodów – zmniejszenie docisku aerodynamicznego. Zewnętrzna nitka mniej obciąża opony, bo nie ma tam wymagających zakrętów, a więc zużycie ogumienia będzie niższe. Nowy fragment toru jest bardzo wyboisty, a to oznacza konieczność innego podejścia do konfiguracja zawieszenia w samochodach.
Współczesne hybrydowe jednostki napędowe wykorzystują odzyskiwaną energię elektryczną. Zewnętrzna nitka toru składa się głównie z prostych, a więc jest dużo odpowiednich miejsc aby wykorzystywać taką energię. Z drugiej strony długość jednego okrążenia jest na tyle krótka, że nie uda się w pełni naładować baterii, a tym samym wykorzystać tyle mocy na ile zezwala regulamin. Jednostki napędowe, które najlepiej radzą sobie z odzyskiwaniem energii będą mieć bardzo dużą przewagę.
Schemat toru Bahrain International Circuit – konfiguracja Outer Track
Rozmieszczenie sektorów nie pokrywa się z tym z głównej konfiguracji.
Dane techniczne konfiguracji Bahrain International Circuit – Outer Track
Konfiguracja „Outer Track” toru w Bahrajnie, to niezwykle szybka nitka o zupełnie innej charakterystyce niż główny tor. Tor zewnętrzny składa się głównie z trzech długich prostych zakończonych mocnymi hamowaniami – są one znane z głównej konfiguracji. Nowością jest fragment między zakrętami 4-9. Nitka toru w tym miejscu jest węższa i bardziej wyboista, a większa część tego nowego odcinka jest przejeżdżana z gazem w podłodze. Są w tym miejscu szybkie zakręty, które dla bolidów F1 nie stanowią wyzwania. Hamować będzie trzeba tylko przed zakrętem numer 7.
Długość nitki toru w konfiguracji Outer Track: 3,543 km
Liczba okrążeń wyścigu F1: 87
Dystans wyścigu F1: 307,995 km
Liczba zakrętów: 11 (w tym 8 prawych i 3 lewe)
Kierunek jazdy: zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Przewyższenie: 19,4 m
Pojemność trybun: 45 000 kibiców
Maksymalne przeciążenie w F1: 3,6 G w zakręcie numer 5
Długość alei serwisowej, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości: 421 metrów
Liczba stref DRS: dwie, między zakrętami 3 i 4 oraz 11 i 1 z osobnymi punktami detekcji
Odległość od pierwszego pola startowego do hamowania po starcie: 352 metry
Przyczepność limitowana na: tylnej osi „rear limited”
Sztuczne oświetlenie całego toru: 495 masztów z lampami
Procent wyścigów z wyjazdem samochodu bezpieczeństwa (sezon 2020): 100%
Najszybsze okrążenia toru Bahrain International Circuit w konfiguracji Outer Track
Najlepszy czas uzyskany w kwalifikacjach – 0:53,377 – Valtteri Bottas – Mercedes – 2020 rok
Najlepszy czas uzyskany w wyścigu (oficjalny rekord toru) – 0:55,404 – George Russell – Mercedes – 2020 rok
Informacje o torze Bahrain International Circuit od Pirelli
Pirelli określa charakterystykę każdego toru w kalendarzu Formuły 1 w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza najmniej, a 5 najwięcej. Te liczby określane są na przestrzeni całego sezonu, a więc np. w przypadku poziomu docisku aerodynamicznego tor Monza dostaje w tej skali 1, a tor Hungaroring 5.
Trakcja: 3
Hamowanie: 3
Przeciążenia boczne: 1
Obciążenie opon: 3
Poziom docisku aerodynamicznego: 2
Wyścigi Formuły 1 na torze Bahrain International Circuit
Bahrajn to pierwszy tor z regionu Zatoki Perskiej, który zorganizował wyścig Formuły 1. Pierwsze zawody odbyły się w 2004 roku i odbywają się do tej pory cały czas na torze Bahrain International Circuit. W 2011 roku wyścig nie doszedł do skutku z powodu napiętej sytuacji politycznej w tym kraju. Dla władz Bahrajnu wizyta Formuły 1 to bardzo ważne wydarzenie, dlatego rząd nie ma problemów z finansowaniem całego przedsięwzięcia, a wizerunek toru znajduje się nawet na jednym z banknotów. Bahrajn posiada wieloletnią umowę z F1, której długość nie została konkretnie ujawniona. W 2020 roku wyjątkowo rozegrano dwa wyścigi na tym torze, na różnych konfiguracjach.
Charakterystyki, dane techniczne i schematy innych torów z kalendarza Formuły 1 znajdziecie na blogu pod tym linkiem w specjalnej kategorii artykułów.