W ostatnich wyścigach Formuły 1 doszło do kilku kontrowersyjnych decyzji związanych z wyjazdami samochodami bezpieczeństwa. Jedna z nich miała miejsce podczas GP Eifel, a dwie kolejne w czasie GP Emilii-Romanii.
GP Eifel 2020
Lando Norris po awarii jednostki napędowej zatrzymał się po zewnętrznej zakrętu numer sześć na 44. okrążeniu. Norris podjechał bezpośrednio pod stanowisko porządkowych, a za barierą był również dźwig. W tym miejscu szybko pojawiły się podwójne żółte flagi, Norris normalnie wyszedł z samochodu i włożył z powrotem kierownicę. Wszystko było gotowe do ściągnięcia samochodu. Pojawił się jednak dym w tylnej części bolidu i po około minucie od zatrzymania sędziowie podjęli decyzję o wypuszczeniu na tor samochodu bezpieczeństwa. Niecałe dwie minuty później samochód był uprzątnięty. Nie było otwartego ognia, więc porządkowi nie byli zmuszeni do gaszenia, ale oczywiście byli przygotowani z gaśnicami.
Po wyścigu pojawiły się kontrowersje w związku z tą decyzją. Otwarcie mówił o tym m.in. Max Verstappen sugerując, że FIA celowo ingeruje w przebieg wyścigu. Holender twierdził, że wirtualna neutralizacja byłaby wystarczająca. Michael Masi tłumaczył swoją decyzję tym, że samochód się palił, a porządkowi nie byli pewni czy uda im się szybko ściągnąć popsutego McLarena z powodu ciasnego wyjazdu z barier.
Moim zdaniem ta sytuacja nie wymagała wypuszczenia na tor samochodu bezpieczeństwa. Norris zaparkował samochód bardzo bezpiecznie i mądrze, bo tuż obok stanowiska porządkowych. Był tam dźwig, który nawet nie wyjechał na tor, bo jego ramię sięgnęło przez barierę. W ogóle nie trafia do mnie sugestia, że porządkowi nie byli pewni czy uda im się ściągnąć samochód przez dziurę w barierach. One powinny być projektowane właśnie tym celu. Wirtualna neutralizacja byłaby wystarczająca, bo po około trzech minutach sprawa była załatwiona. Wiem, że dobrze mówi się takie rzeczy po fakcie, ale po to kilka lat temu wymyślono w Formule 1 VSC, aby wykorzystywać ją w takich sytuacjach i nie trzeba było wypuszczać normalnego samochodu bezpieczeństwa zawsze gdy ktoś się zatrzyma na torze.
GP Emilii-Romanii 2020
W połowie wyścigu na Imoli swój bolid na poboczu zatrzymał Esteban Ocon. Miał awarię skrzyni biegów, a z tylnej części samochodu wydostawał się dym. Francuz zaparkował mądrze i bezpiecznie, bo tuż obok stanowiska porządkowych. To była kopia sytuacji z Norrisem z Niemiec. Tym razem Michael Masi nie zdecydował się wypuścić samochodu bezpieczeństwa. Pojawił się za to VSC na bardzo krótki czas, gdy porządkowi spychali samochód Ocona za barierę. To jest kontrowersyjne, bo akurat wtedy Hamilton zjechał po nowe opony, więc zyskał czas. Patrząc na powtórki, to VSC zakończyło się w idealnym momencie. Jedynie można się przyczepić do tego, że ta neutralizacja powinna rozpocząć się kilka sekund wcześniej, bo porządkowi rozpoczęli spychanie, a VSC jeszcze nie było. Hamilton na tym zyskał, ale to nie był spisek sędziów, którzy mu pomagają, a dopisało mu szczęście. Sprawa z samochodem Ocona została załatwiona tak, jak powinno się rozwiązywać podobne sytuacje. Nie robiono niepotrzebnej neutralizacji ze względu na konieczność wepchania samochodu za barierę.
Druga sytuacja dotyczy końcowej fazy samochodu bezpieczeństwa, którego wyjazd po kraksie Verstappena z powodu awarii opony był w pełni uzasadniony. Podczas neutralizacji rozbił się Russell, a to wydłużyło cały okres jazdy na SC. Trwało to długo, a do mety wyścigu pozostało niewiele okrążeń. Zawsze gdy tor jest posprzątany, to zdublowani kierowcy mogą nadrobić okrążenie straty i tak samo było i tym razem. Sędziowie puścili tych kierowców, ale porządkowi nadal byli na torze. Bardzo dobrze widać tę sytuację z kamery na samochodzie Strolla pod tym linkiem. Kanadyjczyk dość bezpardonowo się oddublował (ten fakt pomijam, czy nie zrobił tego za ostro), a potem jechał normalne okrążenie z pełną prędkością i nie miał pojęcia, że na torze są porządkowi. To było skrajnie niebezpieczne, bo wypadek Russella był w takim miejscu, którego nie widać z daleka. Stroll nie miał żadnych ostrzeżeń przez radio o tym, że tam dalej są porządkowi. Zawsze jak sędziowie pozwalają na oddublowanie, to oznaka, że tor jest już czysty. Tacy kierowcy zawsze jadą na 100%, bo mają jedno kółko aby dojechać do czołówki przed restartem.
W miejscu wypadku Russella były wywieszone podwójne żółte flagi, co oznacza że zawodnik musi być ostrożny i w tym miejscu zwolnić. Zgodnie z regulaminem kierowcy, którzy się oddublowują mają jechać z odpowiednią prędkością dostosowując ją do sygnałów świetlnych i flag. Inni zawodnicy również tam przejeżdżali, nie tylko Stroll. Raikkonen wyraźnie zwolnił, a tym samym kilku kierowców za nim. Vettel i Grosjean mówili przez radio, że są tam porządkowi i jest to niebezpieczne. Stroll jechał sam i miał do nadrobienie więcej dystansu, tak aby dogonić czoło stawki przed restartem. To prawda, że on praktycznie nic nie zwolnił, a to było niebezpieczne. Sędziowie jednak w ogóle się tym nie zajęli. Cała sprawa nie wyszłaby na jaw, gdyby nie nagranie jakie zamieszczono na Reddicie.
Podsumowując sędziowie nie powinni pozwolić się oddublować, gdy porządkowi byli na torze. Gdy już to zrobili, to powinni uznać, że Stroll przejechał tam za szybko i nie dostosował prędkości do podwójnych żółtych flag. Sytuacja ze Strollem była jak wspomniałem wyżej skrajnie niebezpieczna dla zdrowia i życia porządkowych.
Podsumowanie
Dziwię się działaniom sędziów FIA, bo w Hiszpanii w ogóle nie zajęli się tym, że Leclerc jechał dwa okrążenia z rozpiętymi pasami, a na Imoli puszczono kierowców, gdy na torze byli porządkowi. Daniił Kwiat dokończył GP Portugalii mając rozpięte pasy. To są podstawowe kwestie związane z bezpieczeństwem i tym priorytetowo powinni zajmować się sędziowie. Dodatkowo można mieć spore wątpliwości, czy SC podczas GP Eifel był konieczny, jak tego sytuacje sytuacje są zwykle rozwiązywane inaczej. To wszystko są kwestie dotyczące bezpieczeństwa i podstawowych zasad. Z drugiej strony sędziowie drobiazgowo zwracają uwagę na wyjazdy poza tor, co tak naprawdę nie ma istotnego wpływu na przebieg zawodów.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: