Zakończył się ostatni wyścig sezonu 2015 długodystansowych mistrzostw świata WEC na torze w Bahrajnie. Towarzyszyły mu wyścigi serii GP2 i GP3, co dało znakomitą okazję do porównania tempa tych samochodów z bolidami Formuły 1.
Spotykam się w internecie z komentarzami mówiącymi o tym, że prototypy klasy LMP1 rywalizujące w długodystansowych mistrzostwach świata WEC są szybsze od bolidów Formuły 1. Taki komentarz można było w tym roku przeczytać nawet w polskiej edycji F1 Racing. To oczywiście nie jest prawdą, bo bolidy Formuły 1 są wyraźnie szybsze. Nie ma innej możliwości, w końcu Porsche 919 Hybrid klasy LMP1 jest o 168 kg cięższe od bolidów Formuły 1.
Są tory na których rywalizują obie te serie wyścigowe, więc można dokładnie porównać osiągane przez nich czasy okrążeń. W ten weekend na torze Bahrain International Circuit odbył się 6-godzinny wyścig serii WEC, któremu towarzyszyły serie GP2 i GP3, zwykle związane z Formułą 1. Sama Formuła 1 wraz z serią GP2 rywalizowała na tym torze w kwietniu tego roku.
Porównanie najlepszych czasów z kwalifikacji na torze Bahrain International Circuit w 2015 roku:
F1: Lewis Hamilton – Mercedes F1 W06 Hybrid – 1:32,570
GP2: Stoffel Vandoorne – ART Grand Prix – 1:39.237
LMP1: Timo Bernhard – Porsche 919 Hybrid – 1:39.670
GP3: Esteban Ocon – ART Grand Prix – 1:46.684
Jak widać Formuła 1 jest wyraźnie szybsza od najlepszego prototypu LMP1, aż o siedem sekund. Lepszy czas w kwalifikacjach osiągnął nawet Vandoorne w bolidzie GP2 – ten czas pochodzi z kwalifikacji do kwietniowego wyścigu. Najlepszy czas w kwalifikacjach GP2 w ten weekend był o 0,3 sekundy słabszy, ale i tak jest lepszy od Porsche w LMP1.
Kolejny mit, jaki pojawia się w kwestii LMP1 mówi o tym, że prototypy z tej serii jeżdżą cały czas na 100% w wyścigach nie martwiąc się o paliwo ani opony. Czyli kierowcy cały czas cisną jak w kwalifikacjach, a wyścigi Formuły 1 polegają na oszczędzaniu opon i paliwa.
Porównanie najlepszych czasów okrążeń wyścigu na torze Bahrain International Circuit w 2015 roku:
F1: Kimi Raikkonen – Ferrari SF15-T – 1:36,311
LMP1: Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb – Porsche 919 Hybrid – 1:41.893
GP2: Stoffel Vandoorne – ART Grand Prix – 1:43.166
GP3: Luca Ghiotto – Trident – 1:48.228
Jak widać w wyścigach tempo bolidów F1 jest również lepsze. Ale trzeba zaznaczyć, że jest większa różnica między najlepszym czasem kwalifikacji, a najlepszym czasem wyścigu w F1 niż w LMP1. W wyścigach długodystansowych można tankować, dlatego jest więcej szans na uzyskanie dobrego czasu z pustym bakiem paliwa. Kimi Raikkonen osiągnął swój najlepszy czas w tym roku na 15 okrążeń przed metą.
F1 szykuje się do dużych zmian regulaminowych, które od 2017 przyśpieszą bolidy o 5-6 sekund na jednym okrążeniu. Wtedy różnica do LMP1 jeszcze się powiększy.
P.S. Poniższy tekst oparty jest o osiągi Formuły 1 oraz LMP1 z 2015 roku.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: