Chase Carey i Ross Brawn przed GP Bahrajnu 2018 zaprezentowali zespołom F1 zarys planowanych zmian w sporcie na 2021 rok. Są to jeszcze tylko ogólne hasła, a konkretne zmiany będą ustalane w kolejnych miesiącach.
Formuła 1 zamieściła podsumowanie propozycji zmian na sezon 2021 w formie komunikatu. Według pojawiających się informacji spotkanie przebiegło spokojnie i bez żadnych dyskusji. Całość miała formę prezentacji pomysłów zmian przez dwóch szefów F1. Teraz zespoły mają czas na przeanalizowanie zmian i ustosunkowanie się do nich. Pojawiają się sugestie, że Liberty Media będzie nieugięte i proponowane zmiany wejdą w życie. Dyskusje mogą dotyczyć tylko ich szczegółów, a nie sedna zmian. To oznacza, że zespoły nie zgadzające się na nie, będą mogły odejść z F1. Wszystkie umowy komercyjne zespołów wygasają po 2020 roku (być może Renault ma dłuższą, ale na pewno jest w niej opcja związana z 2021 rokiem), więc nikt ich nie będzie zatrzymywał. Celem tych zmian jest także pozyskanie nowych zespołów.
Poniżej zamieszczam w punktach ogólne hasła i kierunki zmian w F1 zaprezentowane w informacji prasowej. Pod nimi moja opinia plus dalsze nieoficjalne plotki.
Kluczowe inicjatywy strategiczne na 2021 rok
Jednostki napędowe
- Jednostki napędowe muszą być tańsze, prostsze, głośniejsze, mieć więcej mocy oraz zmniejszyć częstotliwość nakładania kar
- Silniki muszą pozostać istotne z punktu widzenia samochodów drogowych, posiadać elementy hybrydowe oraz umożliwić producentom budowę unikalnych produktów
- Nowy regulamin silnikowy musi być atrakcyjny dla nowych dostawców, a zespoły klienckie muszą mieć dostęp do takiej samej wydajności jak zespoły fabryczne
Koszty
- Władze F1 uważają, że ważniejsze jest to jak wydaje się pieniądze, niż to ile się ich wydaje
- Będą pewne standardowe elementy, lecz różnice w konstrukcji samochodów muszą pozostać jako podstawowa wartość
- Wprowadzenie limitu budżetowego spowoduje utrzymanie F1 na szczycie sportów motorowych dzięki najnowocześniejszej technologii
Podział pieniędzy
- Nowy system podziału pieniędzy musi być lepiej zbalansowany, oparty na bieżących wynikach i nagradzać zespoły odnoszące sukcesy oraz właściciela praw komercyjnych
- Unikalne, historyczne marki i wartości muszą i będą nadal doceniane
- Wsparcie finansowe zarówno zespołów, jak i producentów silników
Regulamin techniczny i sportowy
- Nowe samochody muszą umożliwiać lepsze ściganie oraz zapewnić lepsze warunki do wyprzedzania
- Technologia musi pozostać bardzo ważna, ale umiejętności kierowcy muszą być głównym czynnikiem wpływającym na osiągi samochodu
- Samochody muszą różnic się od siebie pod względem aerodynamiki, zawieszenia oraz wydajności silnika. Jednak uważamy, że elementy nieistotne z perspektywy kibiców powinny być standardowe
Sposób zarządzania
- Prostsza i usprawniona struktura zarządzania pomiędzy zespołami, FIA i Formułą 1
Podsumowanie pomysłów Liberty Media i dodatkowe informacje
Pojawiają się szczegółowe informacje dotyczące pieniędzy (źródło). LM planuje wprowadzić limit budżetowy na poziomie 150 mln $ rocznie z wyłączeniem pensji kierowców, kierownictwa raz wydatków na marketing. To zgodne z przewijającymi się od kilku miesięcy plotkami. Duże zespoły otrzymają dwuletni okres przejściowy na dostosowanie się tzn. ograniczenie zatrudnienia i wydatków. Utrzymany zostanie bonus dla Ferrari, ale zostanie on okrojony o połowę (dostaną 50 mln $ rocznie). Pozostałe bonusy dla zespołów zostaną zlikwidowane. Wprowadzone zostaną bonusy w wysokości 10 mln $ dla producentów silników. Te bonusy nie będą mogły być wydane na rozwój zespołów, czy silników, a będą stanowiły zysk. Bardziej sprawiedliwy podział pieniędzy sprawi, że zespoły będą w stanie nie tylko się utrzymać, ale i zarabiać na F1 przy jednoczesnym wprowadzeniu limitu wydatków. Trudno mi sobie wyobrazić, że zespoły wydające rocznie w dolarach ponad 300 mln zgodzą się na limit budżetowy w wysokości 150 mln.
Pomysły na nowy regulamin silnikowy są dokładnie takie same, jak przedstawione pod koniec zeszłego sezonu – Szczegóły. Ich finalizacja nastąpi pod koniec tego roku. Regulamin dotyczący budowy samochodów będzie dopiero ustalony, jest na to dużo czasu do 2021 roku. Ross Brawn wraz ze swoją ekipą inżynierów przygotowuje szczegóły zmian.
Ogółem te propozycje zmian są dobre, ale zbyt ogóle. Nie ma w nich niczego zaskakującego, o wszystkim wcześniej była już mowa. LM teraz będzie musiało je szczegółowo wynegocjować i zatwierdzić. Okaże się czy wszystkie zespoły i producenci silników je zaakceptują czy zdecydują się odejść. Liberty Media chce tymi zmianami przyciągnąć także nowe zespoły oraz nowych procentów silników. To może się udać, bo bariera wejścia do sportu spadnie, podobnie jak konieczne wydatki na utrzymanie się w nim. Pozostawienie bonusu dla Ferrari powinno uciszyć ich protesty i groźby odejścia. Chyba, że Sergio Marchionne stwierdzi, że to dla niego za mało. Negocjacje w kolejnych miesiącach na pewno będą bardzo intensywne i to będzie główny temat tego roku. Zobaczymy do czego będzie to zmierzać, czy pojawi się np. groźba rozłamu. W pełni popieram zgłoszone propozycje, ale kluczowe są ich szczegóły, a tych nie znamy na tym etapie. Więc trudno szczegółowo się do nich odnosić.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: