Williams bardzo mocno przebudował swój program rozwoju młodych kierowców. W 2022 roku wspierają pięciu juniorów, a z tego grona wybija się Logan Sargeant, który ma realną szansę zostać kolejnym Amerykaninem w F1.
Williams Racing to zespół Formuły 1, który przez lata słynął z dawania szans młodym zawodnikom. Ich współczesny program juniorski powstał wraz z dołączeniem Lance’a Strolla w 2016 roku, który odbywał niezwykle intensywny program testowy w starych bolidach, finansowany przez ojca. Gdy Stroll trafił do F1, to Williams stopniowo rozbudowywał swój program juniorski. To był okres kłopotów finansowych, więc nie mogli oferować im dużego wsparcia i trafiali do nich zwykle kierowcy z pieniędzmi lub odrzuceni przez inne zespoły. Były tam ciekawe nazwiska, ale brakowało takich, których można było nazwać dużymi talentami z potencjałem na F1.
Po przejęciu zespołu F1 przez Dorilton Capital, program juniorski został na nowo rozkręcony. Williams ma pieniądze na większe wsparcie, dzięki temu obecnie mają pod swoimi skrzydłami pięciu zawodników. W tym gronie wyróżnia się Logan Sargeant, który ma realną szansę zostać kolejnym Amerykaninem w F1.
Skład programu juniorskiego Williamsa w 2022 roku
Poniżej prezentuję skład programu juniorskiego Williamsa w 2022 roku. Obok nazwiska podaję narodowość oraz rok urodzenia, a poniżej serie wyścigowe oraz zespoły w których będą jeździć w sezonie 2022. W składzie znajduje się pięciu kierowców.
Jamie Chadwick – Wielka Brytania – 1998
W Series – Jenner Racing
Roy Nissany – Izrael – 1994
FIA Formula 2 Championship – DAMS
Logan Sargeant – USA – 2000
FIA Formula 2 Championship – Carlin
Zak O’Sullivan – Wielka Brytania – 2005
FIA Formula 3 Championship – Carlin
Oliver Gray – Wielka Brytania – 2006
F4 British Championship – Carlin
Williams ma bardzo zróżnicowany skład juniorów. Jamie Chadwick to prawdopodobnie obecnie najlepsza kobieta startująca w seriach bolidów jednomiejscowych. Regularnie dominuje w W Series, ale brakuje dalszego kroku. Prawdopodobnie gdyby przeszła do F3 lub F2, to zajmowałaby miejsca w drugiej połowie stawki, ale moim zdaniem powinna zaryzykować i podjąć takie wyzwanie. W W Series regularnie wygrywa, by nie powiedzieć, że dominuje.
Roy Nissany jest w tym programie z powodów finansowych, jest wspierany przez miliardera Sylvana Adamsa. Regularnie dostaje testy, a nawet treningi, ale to nie jest kierowca, który powinien być blisko F1. Jego wyniki w F2 zwykle są słabe, popełnia również poważne błędy. Jednak dzięki jego obecności w programie rozwojowym, są pieniądze na innych kierowców, więc to jest jego główna zaleta.
Zak O’Sullivan i Oliver Gray to jeszcze młodzi zawodnicy, trzeba im dać czas na starty w niższych seriach wyścigowych. Najciekawszym nazwiskiem jest teraz Logan Sargeant.
Logan Sargeant może być kolejnym Amerykaninem w F1
Kierowca z USA startujący w Formule 1 w obecnych czasach, to byłby strzał w dziesiątkę. Władze Liberty Media i zespoły zdają sobie z tego sprawę. Największa uwaga jest skupiona na Coltonie Hercie i jego testach z McLarenem, ale po cichu, bez większego rozgłosu na mocnego kandydata wyrósł Logan Sargeant. 22-letni Amerykanin trafił do programu rozwojowego Williamsa pod koniec 2021 roku. Wcześniej nie był zauważony przez zespoły F1. Sargeant ma za sobą dobry sezon w Formule 3 w 2020 roku, gdy zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej jeżdżąc w najlepszym zespole Prema. Przez problemy finansowe w 2021 roku dalej jeździł w F3, ale w słabszym zespole Charouz Racing System i zajął siódme miejsce. Umowa z Williamsem pozwoliła mu podpisać kontrakt ze stajnią Carlin i w 2022 roku jeździ w Formule 2.
Logan Sargeant w momencie publikacji tego artykułu (odbyło się 16 z zaplanowanych 28. wyścigów) zajmuje znakomite drugie miejsce w klasyfikacji generalnej F2. Sargeant miał nieco słabszy początek sezonu, ale jak wjeździł się w nowy samochód, to notuje dobre wyniki. Wygrał w tym roku dwa główne wyścigi F2. Bardzo dobre wyniki z serii F3, a także obecny sezon F2 powinny z dużym zapasem zapewnić mu punkty wymagane do uzyskania superlicencji, a tym samym możliwość startów w F1.
Sargeant ma już za sobą debiut w bolidzie F1, jeździł w testach młodych kierowców w Abu Zabi w 2021 roku. Williams zauważa jego bardzo dobre wyniki w F2, robi się wokół Sargeanta coraz większy szum. Jeżeli utrzyma formę w tym sezonie F2, to stanie się poważnym kandydatem do szybkiego debiutu w Formule 1. Bardzo mało prawdopodobne, że stałoby się to już w 2023 roku, ale rok później jak najbardziej jest to możliwe. Williams lubi dawać szansę debiutantom, więc miejsce powinno być.
Programy juniorskie zespołów Formuły 1 w 2022 roku
Programy juniorskie prowadzi większość zespołów Formuły 1. Na blogu opisałem już skład na 2022 roku programu Ferrari (szczegóły), Red Bulla (szczegóły), Mercedesa (szczegóły) oraz Alpine (szczegóły). Wśród juniorów Ferrari nie ma obecnie żadnych kierowców będących w bezpośrednim zapleczu F1. W Red Bull takich zawodników jest kilku, a szefowie mają kłopot bogactwa. Mercedes stawia głównie na zawodników w kartingu. Sauber ma dwie akademie (osobną dla kartingu i osobną dla bolidów jednomiejscowych). McLaren ma tylko jednego młodego kierowcę w kartingu. Jedynie Aston Martin i Haas nie prowadzą typowych programów juniorskich wśród obecnych zespołów Formuły 1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: