Maciej Gładysz będzie w sezonie 2026 rywalizował w Formule 3. Polak podpisał kontrakt z czołowym zespołem ART Grand Prix. Gładysz przechodzi do jednej z dwóch głównych serii juniorskich z Eurocup-3, gdzie w 2025 roku rywalizuje w czołowej dziesiątce.
Maciej Gładysz będzie rywalizował w Formule 3 w 2026 roku
17-letni tarnowianin w sezonie 2026 wystartuje w pełnym cyklu serii FIA Formula 3, towarzyszącej wyścigom Formuły 1 podczas dziesięciu rund na całym świecie. Młody Polak będzie reprezentował utytułowany, francuski zespół ART Grand Prix.
Sezon 2026 będzie dla podopiecznego Akademii Motorsportu Orlen dopiero trzecim za kierownicą bolidu jednomiejscowego. Tak szybki awans do serii FIA Formula 3 to najlepsze potwierdzenie potencjału młodego Polaka, który rok temu wywalczył tytuł drugiego wicemistrza hiszpańskiej Formuły 4 i cyklu Formula Winter Series, w którym był także mistrzem wśród debiutantów.
Ten sezon rozpoczął z kolei od zdobycia mistrzostwa serii Eurocup-3 Spanish Winter Championship i zwycięstwa w debiucie podczas pierwszej rundy Eurocup-3 na austriackim Red Bull Ringu.
Polak dołączy do mistrzowskiej ekipy
Gładysz, który przed rozpoczęciem przygody z bolidami jednomiejscowymi przez dziesięć lat rywalizował z sukcesami w międzynarodowym kartingu, w przyszłym roku dołączy do zespołu ART Grand Prix. Francuską ekipę 30 lat temu założył Fred Vasseur, obecny szef Ferrari w Formule 1.
ART Grand Prix ma na swoim koncie 23 tytuły w kategorii kierowców i 21 tytułów zespołowych, będąc jedną z najbardziej utytułowanych ekip juniorskich w świecie motorsportu. W jej barwach mistrzostwa F3 i F2 wygrywali tacy kierowcy, jak Lewis Hamilton, George Russell czy Charles Leclerc, dzisiaj czołowi zawodnicy F1.
W ramach przyszłorocznych mistrzostw FIA Formula 3 kierowców czeka dziesięć weekendów wyścigowych podczas rund Grand Prix Formuły 1. Podczas każdego z nich odbędą się dwa wyścigi; sobotni sprint i niedzielny wyścig główny, poprzedzone oficjalnym treningiem i sesją kwalifikacyjną. Wszystkie sesje w Polsce pokaże na żywo stacja Eleven Sports.
Sezon rozpocznie się na początku marca na torze ulicznym w australijskim Melbourne. Po kwietniowych zmaganiach w Bahrajnie europejska część sezonu zacznie się w czerwcu na ulicach Monako.
Nowe wyzwania
Cztery z siedmiu pozostałych rund odbędą się na torach znanych Gładyszowi z wyścigów Eurocup-3; w Barcelonie, na austriackim Red Bull Ringu, belgijskim Spa-Francorchamps i włoskiej Monzy. Nowością będą z kolei dla tarnowianina zmagania na brytyjskim Silverstone, węgierskim Hungaroringu i ulicznym torze w Madrycie, gdzie sezon zakończy się w połowie września.
Gładysz przesiądzie się z 270-konnego bolidu Tatuusa używanego w cyklu Eurocup-3, do 380-konnej Dallary napędzanej 3,4-litrowym, wolnossącym silnikiem V6 Mecachrome. Nowością dla niego będą także opony Pirelli.
W ramach przygotowań do swojego debiutu, już w najbliższych dniach Maciej Gładysz weźmie udział w oficjalnych testach FIA F3, które odbędą się w hiszpańskim Jerez de la Frontera. To właśnie tam na początku roku Polak zadebiutował w bolidzie Eurocup-3 wygrywając wyścig pierwszej rundy Spanish Winter Championship.
Sportowy rozwój tarnowianina możliwy jest nie tylko dzięki talentowi i ciężkiej pracy kierowcy, ale również wsparciu jego sponsorów; PKN Orlen, Solbet, Bruk-Bet, Zen.com, Maxton Design, województwa Małopolskiego, Polskiego Związku Motorowego i wspomnianej już Akademii Motorsportu Orlen.
„Awans do FIA Formuły 3 w barwach zespołu ART Grand Prix to spełnienie marzeń moich i całej mojej rodziny – mówi Maciej Gładysz. – Jestem bardzo wdzięczny za tę szansę i dumny z dołączenia do tak utytułowanej ekipy. Od razu poczułem się w niej jak w domu, dlatego nie mogę doczekać się pierwszych testów i rozpoczęcia nowego rozdziału w mojej karierze. W sezonie 2025 wiele się nauczyłem i pokazałem, że mam tempo, aby zrobić w przyszłym roku kolejny krok. Zawsze mierzę wysoko, dlatego chcę nadal ciężko pracować i rozwijać się jako kierowca. Chciałbym także podziękować wszystkim partnerom, bez których pomocy ten krok nie byłby możliwy, a także niesamowitym, polskim kibicom, których doping bardzo wiele dla mnie znaczy”.
„Cieszymy się, że możemy powitać Macieja w ART Grand Prix w sezonie 2026 – dodaje szef zespołu Sébastien Philippe. – Maciej zdobył cenne doświadczenie w Formule 4 i Eurocup-3, pokazując przy tym duży potencjał. FIA F3 to znaczący krok naprzód, a my z niecierpliwością czekamy na współpracę z Maćkiem, aby pomóc mu w dalszym rozwoju i w stawianiu czoła kolejnym wyzwaniom”.
Kalendarz FIA Formula 3 2026
6–8 marca – Grand Prix Australii, Albert Park
10–12 kwietnia – Grand Prix Bahrajnu, Bahrain International Circuit
4–7 czerwca – Grand Prix Monako, Circuit de Monaco
12–14 czerwca – Grand Prix Hiszpanii, Circuit de Barcelona-Catalunya
26–28 czerwca – Grand Prix Austrii, Red Bull Ring
3–5 lipca – Grand Prix Wielkiej Brytanii, Silverstone
17–19 lipca – Grand Prix Belgii, Spa-Francorchamps
24–26 lipca – Grand Prix Węgier, Hungaroring
4–6 września – Grand Prix Włoch, Monza
11–13 września – Grand Prix Hiszpanii, tor uliczny w Madrycie
Źródło: Informacja nadesłana
Mój komentarz na temat awansu Maciej Gładysza do Formuły 3
Maciej Gładysz podpisał kontrakt z dobrym zespołem, który powinien pozwolić mu na walkę o niezłe pozycje w sezonie 2026. Co ważne kontrakt został podpisany szybko, jeszcze przed początkiem oficjalnych sesji testowych. Gładysz ma już na swoim koncie prywatne testy w bolidach F3, nie będzie rozpoczynał oficjalnych przygotowań na ślepo. Tak jak powtarzam na blogu od dawna, kariera Maćka jest bardzo dobrze prowadzona, ma wielu sponsorów, więc regularnie startuje, również w seriach zimowych i często prywatnie testuje. Awans do Formuły 3 to duży krok, nie należy nastawiać się na wielkie wyniki w 2026 roku. Osobiście spodziewam się, że Gładysz może w Formule 3 spędzić dwa najbliższe sezony. Pierwszy sezon byłby poświęcony na nabranie doświadczenia. Jest młody i ma wielu sponsorów, więc może sobie na taką strategię pozwolić. W 2025 roku w serii Eurocup-3 zajmuje obecnie dziewiąte miejsce w klasyfikacji generalnej.
Maciej Gładysz będzie szóstym Polakiem na poziomie GP3/Formuła 3 od 2010 roku
Artur Janosz – 2015 i 2016
Aleksander Bosak – 2015
Piotr Wiśnicki – 2023 (połowa) i 2024
Kacper Sztuka – 2024
Roman Biliński – 2025
Maciej Gładysz – 2026
P.S. W 2025 roku w Formule 3 jeździł Roman Biliński, który pokazał się tam z dobrej strony. Są spore szanse na to, że Biliński w 2026 roku przejdzie do Formuły 2. Czekamy jednak wciąż na potwierdzenie umowy.
Wielu różnych polskich kierowców rywalizuje w seriach juniorskich na drodze do Formuły 1. Najważniejsze informacje o nich znajdziecie w kategorii artykułów: Polscy kierowcy wyścigowi na blogu.



Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: