Autobiografia Marka Webbera to taka książka, jakiej można było oczekiwać od tego zawodnika: szczera, bezkompromisowa i ciekawa. Webber opowiada w niej o tym jak dostał się do Formuły 1 oraz to jak przebiegała jego kariera w królowej sportów motorowych.
Mark Webber w autobiografii szczegółowo opisuje całe swoje związane z wyścigami życie i nie tylko. Pokazuje jak trudna i wyboista droga prowadziła go z małego miasteczka Queanbeyan w Australii do zwycięstw w wyścigach Grand Prix Formuły 1. Mimo talentu nie byłoby go w F1 gdyby nie pomoc wielu ludzi, często szczęśliwie spotkanych, co kończyło się nawiązaniem wartościowych kontaktów. Również pomoc od jego ojca, a później innych firm była niezbędna w realizacji tego marzenia. To jest podstawowy problem motosportu: aby coś w nim osiągnąć trzeba mieć dużo pieniędzy. Starty w niższych seriach wyścigowych są drogie, niemal zawsze trzeba płacić, aby móc jeździć, testować i ścigać się z innymi zawodnikami.
Rzecz o której trzeba pamiętać czytając tę autobiografię, to fakt że jest ona napisana z perspektywy Marka Webbera. Nie wiemy o wszystkim co działo się za kulisami zespołów w których pracował. Więc trzeba zostawić sobie w głowie możliwość, że dane sytuacje mogły z perspektywy innych osób wyglądać inaczej. Biografia potwierdza to, co było widoczne w F1 w ostatnich latach kariery Webbera, czyli faworyzowanie Sebastiana Vettela w Red Bullu. Mimo, że Red Bull cały czas próbował stwarzać pozory, że tak nie jest. Widzimy też, że rola Helmuta Marko w tym zespole jest bardzo duża i to on podejmuje kluczowe decyzje. Ja się zupełnie nie dziwię, że to Vettel był faworytem Helmuta Marko. Po pierwsze wywodził się z programu rozwoju młodych kierowców Red Bulla, a po drugie był od Webbera szybszy. Mark Webber był w stanie z nim rywalizować tylko w 2010 roku, a jeździli razem przez pięć sezonów.
To co mnie osobiście zastanawia w karierze Marka Webbera, to dlaczego on nie odszedł z Red Bulla? Czytając jego autobiografię da się od razu wyczuć, że ma żal do tego jak był traktowany w tym zespole. Nawet prolog na samym początku książki, która opisuje jego karierę w sposób chronologiczny, opisuje wydarzenia z GP Malezji 2013 i aferę „multi 21”. Webber mógł zmienić zespół i tam spróbować swojej szansy od 2012 roku, bo to był idealny moment na taki ruch. Ale jednak postanowił zostać na kolejne dwa sezony, nie mając większych szans w rywalizacji z Vettelem zarówno pod względem sportowym, jak i politycznym.
Książkę mogę polecić każdemu fanowi Formuły 1, który interesował się tym sportem w poprzednich latach. Jeśli ktoś chce przypomnieć sobie lub poznać przebieg pewnych sytuacji zza kulis, czy też poznać drogę jaką pokonują młodzi kierowcy, to jest to książka dla niego. Webber szczegółowo opisał wiele sytuacji ze swojej kariery, o sporej części z nich dowiedziałem się po raz pierwszy czytając autobiografię.
Szczegółowe informacje na temat książek o Formule 1 i sportach motorowych wydanych w Polsce znajdziecie w trzech zestawieniach z powodu ich dużej liczby. Podsumowanie książek wydanych w latach 2012 – 2019 można sprawdzić pod tym linkiem, zestawienie książek wydanych w latach 2020 – 2024 jest dostępne po kliknięciu tutaj, a zestawienie najnowszych książek o F1 wydanych od 2025 roku można sprawdzić w tym miejscu.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: