Zespół McLaren-Honda zaprezentował bolid oznaczony symbolem MP4-31. Obyło się bez rewolucji w wyglądzie i w malowaniu. Ale po dokładniejszym przyjrzeniu się widać sporo zmian w ich konstrukcji na 2016 rok.
Nowy bolid napędza silnik Honda RA616H. Silnik ten ma nowy kompresor, poprawiony system ERS i inne zmiany w budowie – tyle dowiadujemy się z informacji pasowej. Honda utrzymała swoją koncepcję „size zero” czyli minimalnego rozmiaru jednostki napędowej, co pozytywnie wpływa na upakowanie bolidu z jego tylnej części, a tym samym na aerodynamikę. Rozmiar tylnej części bolidu pozostał bez zmian. Honda zastosowała dwie dodatkowe rury pod głównym wydechem, aby spełnić nowe regulacje techniczne.
McLaren MP4-31 to pierwszy bolid w 100% przygotowany przez zmieniony zespół techniczny. Widać tu ewolucję pomysłów Petera Prodromou. Bolid ma wyraźnie podniesioną podłogę z tyłu w porównaniu do przedniej osi. Jest zmieniony nos bolidu, s-duct, sekcja boczne są bardziej podcięte. Zaszły również drobne zmiany w tylnym skrzydle, jak również w tylnym zawieszeniu.
Jeśli chodzi o malowanie to zaszły tylko delikatne zmiany. W porównaniu do minionego sezonu zrezygnowano z czerwonych wstawek w przedniej części bolidu. Reszta jest bez zmian. McLaren odwrócił trend i tym razem na bolidach widzimy więcej sponsorów. Do ich grona dołączył z 10-letnią umową producent zegarków Richard Mille. Sporo miejsca na bolidzie oraz na kombinezonach kierowców zajmuje logotyp producenta win i szampanów Chandon. Mimo pojawiających się w zeszłym roku plotek, z zespołem pozostał Johnnie Walker, chociaż zajmuje mniej miejsca na bolidzie – tylko lusterka. McLaren sporo miejsca poświęca w swojej informacji prasowej firmie ExxonMobil, która jest ich partnerem od 22 lat. ExxonMobil ma przygotowywać paliwa i smary do nowego silnika Hondy, aby wydobyć z niego więcej mocy. Do pełni szczęścia brakuje tylko sponsora tytularnego, który zająłby wolne miejsce na bolidzie. Ale, aby pozyskać firmę gotową wyłożyć kilkadziesiąt milionów dolarów, to najpierw trezba pokazać dobre wyniki na torze.
Wypowiedzi przedstawicieli zespołu nie są tak optymistyczne, jak w zeszłym roku. Ron Dennis powiedział, że nie będą przewidywać terminu kiedy powrócą do zwycięstw. Zdecydowanie bardziej zachowawcze podejście.
Bolid wygląda bardzo dobrze, jest dopracowany pod względem detali. Ale bez dobrego silnika nic to nie da. Już podczas testów powinno okazać się jak mocno poprawiła się Honda. A bez wyraźnej poprawy z tej strony, pozostałe osiągnięcia zespołu projektantów nie zostaną w pełni wykorzystane.
McLaren MP4-31 – galeria zdjęć
Źródło: McLaren Racing
Wideo-prezentacja bolidu McLaren MP4-31 znajduje się TUTAJ.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach przed sezonem 2016 znajdziecie TUTAJ.
Tak wyglądała prezentacja zeszłorocznego bolidu – KLIK, a tak nowe malowanie, wprowadzone podczas sezonu 2015 – KLIK.