Bolidy McLarena od 2020 roku są pokryte farbą tylko w niewielkim stopniu, zespół okleja je folią winylową. To zyskujący popularność trend w Formule 1, kilka innych stajni robi tak samo. Dlaczego zespoły wolą oklejać, a nie malować swoje samochody?
Bardzo często w Formule 1 mówi się o „malowaniu” bolidów, szczególnie na początku sezonu, gdy zespoły prezentują nowe konstrukcje. Sam najczęściej tak nazywam barwy nowych bolidów, ale to nie jest do końca trafne określenie, bo niektóre zespoły używają bardzo mało farby, a zamiast tego oklejają poszycie specjalną folią winylową. Ten trend zyskuje na popularności i ma kilka zalet. Opowiem o tym na przykładzie McLarena, który kilka tygodni temu szerzej ujawnił jak to działa.
McLaren od 2020 roku okleja bolidy
Jeszcze w 2019 roku bolidy McLarena były normalnie malowane farbą, a zespół stosował klasyczny, błyszczący odcień. W 2020 roku utrzymali schemat kolorystyczny, ale przeszli na matowe odcienie pomarańczowego i niebieskiego koloru. W jednym z artykułów na swojej stronie internetowej, zapowiadających sezon 2023, szerzej opisali fakt oklejania bolidów (Źródło). McLaren ogólnie nie robił z tego tajemnicy, wspominali o tym w poprzednich latach, nie jest więc to medialna nowość.
W 2023 roku wszelkie kolorowe połacie (pomarańczowe czy niebieskie) na bolidzie McLarena to oklejenie. Klasyczna farba pozostała na nielicznych elementach takich jak zagłówek i podparcia lusterek. W 2020 roku mówili, że pomalowany zwykłą farbą jest pałąk systemu halo. W McLarenie zajmują się tym pracownicy, którzy dawniej malowali samochody. Musieli się przestawić na inną metodę pracy.
Czym zespoły F1 oklejają samochody?
Zespoły F1 do oklejenia samochodu stosują folię winylową. Jest to bardzo powszechna i znana metoda od wielu lat. Każdy czytelnik może swój własny samochód w ten sposób okleić samodzielnie lub zlecić to ekspertowi. Koszty są niskie, a powierzchnia samochodu jest dobrze zabezpieczona, podobno również kolory dłużej trzymają. Nie znam się na tym, ale wystarczy, że wyszukacie w Internecie lub na YouTube materiały o oklejaniu samochodu, to pojawi się mnóstwo artykułów i filmów.
W F1 zespoły projektują i drukują folie do oklejenia samochodu, są na niej już logotypy sponsorów. W ten sposób można stosować bardziej skomplikowane wzory kolorystyczne. Folię nakleja się po jej uprzednim podgrzaniu.
Dlaczego zespoły F1 oklejają samochody a nie malują?
Folia winylowa jest lżejsza od klasycznej farby, co jest jedną z zalet, która w obecnej Formule 1, gdy zespoły miały problem, aby zmieścić się w limicie masy minimalnej, zyskała na znaczeniu. Oklejenie samochodu zajmuje mniej czasu niż jego pomalowanie. Ważna jest tutaj również kwestia tego, że zespoły regularnie w trakcie sezonu zrywają farbę z poszycia i malują je ponownie. W ten sposób sprawdza się elementy, a także upewnia się, że samochód utrzymuje idealny wygląd. Bardzo łatwo przecież o zadrapania na farbie np. po wyjeździe na żwir, gdy kamienie uderzają w bolid. Gdy samochód jest oklejony i pojawiają się uszkodzenia, to wystarczy zerwać folię i nakleić nową.
McLaren wprowadził folię winylową prawdopodobnie ze względu na sponsorów. Mają wielu partnerów, a układ logotypów na bolidzie ulega sporym zmianom co weekend. Przyczyną jest kontrakt z firmą British American Tobacco z branży tytoniowej, z którą podpisali umowę w 2019 roku. Nie w każdym kraju mogą reklamować jej główne produkty, a więc logotypy na poszyciu zmieniały się z tygodnia na tydzień. Gdy bolid jest oklejony, to te logotypy są wydrukowane na folii, można szybko zerwać warstwę folii i nakleić nową z innym sponsorem. Stosując klasyczne naklejki na farbie zawsze mogły zostawać ślady po starej naklejce, które trudno usunąć.
Wydrukowanie logotypów sponsorów na folii sprawia, że powierzchnia jest gładka, co pozytywnie wpływa na aerodynamikę. Klasyczne naklejki na farbie mają krawędzie, a to zawsze powoduje mikro-zakłócenia w przepływie powietrza.
Stosując oklejenie zespół ma większe pole do popisu jeśli chodzi o zmiany wyglądu samochodu w trakcie sezonu z naciskiem na specjalne barwy. McLaren w ostatnich latach stosował na pojedynczych torach specjalne „malowania”, a były to tak naprawdę inne naklejki z folii winylowej.
Już kilka zespołów okleja, a nie maluje swoje bolidy
Według McLarena przejście z malowania do oklejania bolidów F1 było cichą ewolucją w ostatnich latach. Kilka zespołów ma w pełni oklejać samochody, niektóre robią to częściowo, a niektóre zostały przy klasycznej farbie. Trudno rozpoznać, które zespoły stosują oklejenie, „podejrzane” są te, których samochody mają matowe pokrycie, a to obecnie około połowa stawki. Dodatkowo zwykle jeżeli ktoś przygotowuje specjalne „malowanie”, to po prostu okleja samochód. Kilka lat temu, gdy na testach Alfa Romeo miała specjalny wzór, to było widać, że został naklejony w całości, bo w pewnych miejscach przebijały docelowe barwy.
Trudno po zdjęciach lub nagraniach rozpoznać czy samochód jest pomalowany lub oklejony. Aby mieć pewność, to trzeba go obejrzeć z bliska, a najlepiej dotknąć i skupić się na logotypach sponsorów. Jeżeli samochód jest oklejony, to te logotypy są wydrukowane i tworzą razem z resztą koloru gładką powierzchnię. Jeżeli bolid jest pomalowany, to na farbę nakleja się logotypy, więc można dostrzec lub poczuć ich krawędzie.
Ile waży farba na bolidzie F1?
W 2023 roku wiele zespołów ma sporo niepomalowanych miejsc na bolidach, robią to aby zmniejszyć wagę samochodu. To jest wyścig o bardzo małe zyski. W Internecie krąży stara wypowiedź Beata Zehndera z Alfy Romeo, że na pomalowanie bolidu potrzeba 6 kg farby, ale to jest mocno przesadzona wartość. W tym roku przed sezonem Mike Elliott, dyrektor techniczny Mercedesa mówił o tym, że na pomalowanie samochodu potrzeba 2-3 kilogramy farby. Mercedes zostawiając spore niepomalowane połacie na samochodzie, oszczędził jeden kilogram lub nieco więcej. W trakcie sezonu 2022 Aston Martin zerwał sporo zielonej farby z bolidu i mówili, że w ten sposób odchudzili samochód o 0,35 kg. W 2020 roku zespół AlphaTauri zdradził, że farba na ich bolidzie ważyła 1,5 kg (Źródło), stosowali wtedy specjalny matowy odcień.
Zyski z niemalowania lub nieoklejania samochodów F1 są więc bardzo małe, ale w tym sporcie trwa walka o ułamki sekundy, dlatego zespoły się na to decydują.
Podsumowanie
W pogoni za minimalnymi zyskami, zespoły Formuły 1 wprowadzają różne zmiany, oklejanie samochodu jest jedną z nich. Z zewnątrz trudno rozpoznać czy zastosowano farbę czy oklejono poszycie folią, więc z perspektywy kibica nic się nie zmienia. Mi osobiście nie podoba się tylko to, że tak duże powierzchnie na kilku bolidach w tym roku są „gołe”. Jeżeli tu chodzi o zysk rzędu kilkuset gramów, to dla korzystniejszych wrażeń wizualnych powinni je malować lub oklejać.
P.S. Pod koniec 2022 roku McLaren wprowadził wokół kokpitu bolidu ekrany wyświetlające różne reklamy (szczegóły), które są w 2023 roku zamontowane na stałe w samochodach. Wiedzą jak dbać o swoich sponsorów, szkoda, że z taką perfekcją nie udaje im się tworzyć szybkich bolidów F1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: