McLaren ogłosił szczegóły umowy na dostawy paliw i olejów od koncernu BP i Castrol. Umowa obejmuje tylko partnerstwo techniczne i wykracza poza F1. Pozostało jednak kilka wątpliwości.
BP oraz Castrol będą dostarczać paliwa i smary na rzecz Formuły 1 oraz samochodów drogowych McLarena. BP będzie dostarczać oleje dla silnika V6 Turbo Hondy oraz oleje i smary do maszyn w fabryce zespołu. Co warte podkreślenia w informacji prasowej poświęcono jedno zdanie na temat dostarczania olejów dla silnika V6 Hondy. Jednak nie wspomniano przy okazji o dostawie paliw. To na pewno nie jest przeoczenie. Możliwości są dwie: BP nie ma jeszcze dobrego paliwa dla F1 i Honda przez pewien okres będzie korzystać z zeszłorocznych paliw od ExxonMobil. Druga opcja jest taka, że w tej umowie będą promować tylko markę Castrol, która odpowiada za produkcję olejów.
Nie znamy jednak ani długości ani wartości kontraktu z McLarenem. Przypominam, że BP wraz z Castrolem zawarło kilka tygodni wcześniej pięcioletnią umowę z Renault (szczegóły).
McLaren straci finansowo na tej umowie. Dotychczas ich partnerem był ExxonMobil, który poza wsparciem technicznym był również ważnym sponsorem zespołu. Łącznie tamta umowa była warta 35 mln $ rocznie. ExxonMobil przeszedł przed tym sezonem do Red Bulla (szczegóły). Teraz McLaren zyskuje tylko partnerstwo techniczne, więc w budżecie pojawi się bardzo duży ubytek. Będzie to bardzo dobrze widoczne na bolidach i ubraniach kierowców. Logotypy BP i Castrol będą o wiele mniej widoczne niż wcześniej Mobil 1 i Esso.
Kilkanaście dni temu Stoffel Vandoorne przypadkowo pokazał się w tegorocznym T-shircie zespołu. Był na nim tylko niewielki logotyp Castrol, a nie było w ogóle BP. Możliwe, że na bolidach McLarena będzie tylko Castrol, a na Renault tylko BP. Pierwszy scenariusz wydaje się być pewny, w grafice przekazanej przez McLarena jest tylko logotyp Castrola.
Podczas prezentacji bolidów trzeba zwrócić baczną uwagę na Renault i McLarena i na to jak widoczne są logotypy BP i Castrol. Informacja prasowa Renault była bardzo tajemnicza, jeśli chodzi o wielkość ich umowy, podobnie jest w przypadku McLarena. Plotki sprzed pół roku mówiły o tym, że BP zwiąże się umową o wartości 30 mln $ z jednym z zespołów F1. Możliwe, że te pieniądze zostały rozdzielone na dwa zespoły prawdopodobnie na korzyść Renault.
P.S. Castrol w 2000 roku został kupiony przez koncern BP. Obie marki funkcjonują w dużym stopniu niezależnie od siebie, ale mają jednego właściciela.
Szczegóły na temat prezentacji bolidów F1 na sezon 2017 znajdziecie TUTAJ.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: