McLaren planuje sprzedać jeden ze swoich trzech głównych działów w ramach trwającej restrukturyzacji. Miesiąc wcześniej pozyskali 550 mln funtów od nowych i dotychczasowych udziałowców.
Sytuacja McLaren Group w latach 2020 i 2021
McLaren Group do końca 2019 roku to była dynamicznie rozwijająca się firma opierająca się o trzy filary: produkcja samochodów, zespół F1 oraz dział nowych technologii. Bardzo inwestowali, dlatego udziałowcy regularnie dofinansowywali firmę, brano kredyty, a także pozyskano nowego współwłaściciela w 2019 roku: Michael Latifi poprzez spółkę Nidala. Firma regularnie przynosiła straty, ale z roku na rok produkcja samochodów rosła, a wyniki finansowe się poprawiały. W 2019 roku byli już bardzo blisko zanotowania zysku. Według prognoz w 2020 roku miał nastąpić przełom, a w kolejnych latach zyski miały być coraz większe. Wtedy pojawił się kryzys finansowy w związku z pandemią koronawirusa i wszystko się załamało.
Z powodu pandemii koronawirusa McLaren znalazł się w bardzo trudnej sytuacji. Musieli na kilka tygodni zamknąć fabrykę i wstrzymać produkcję samochodów, wysłano pracowników na przymusowe urlopy, a także zwolniono ich część ograniczając produkcję samochodów. Z powodu skrócenia sezonu F1 znacznie spadły wpływy finansowe zespołu wyścigowego, co wymagało zmian i restrukturyzacji. Wstrzymano budowę nowego tunelu aerodynamicznego i symulatora na kilka miesięcy. Wprowadzono wiele działań aby obciąć koszty funkcjonowania całej firmy.
Na początku 2020 roku firma dostała od swoich udziałowców 300 mln funtów dofinansowania. W połowie 2020 roku wzięli 150 mln funtów kredytu w banku w Bahrajnie (banki z którymi do tej pory współpracowali nie chciały udzielić tak dużego kredytu). W grudniu firma MSP Sports Capital zakupiła pakiet akcji McLaren Racing (zespół F1). W 2020 roku wpłacili 100 mln funtów, a docelowo mają zapłacić 185 mln funtów za 33% udziałów. McLaren Racing w wyniku tej transakcji zostało wydzielone z całego McLarena i ponownie jest samodzielną spółką (większość udziałowców jest taka sama jak w McLaren Group).
Udziałowcy McLaren Group na koniec 2020 roku to: 56,30% Bahrain Mumtalakat Holding Company, 14,30% TAG Automotive Limited, 10,0% Nidala (BVI) Limited, 5,76% Favorita Limited, 5,76% Perlman Investments Limited, 5,23% McKal Holdings Limited i 2,65% Acanitt Limited.
Kolejnym elementem restrukturyzacji była sprzedaż siedziby (obie fabryki) w kwietniu 2021 roku za 170 mln funtów amerykańskiej firmie Global Net Lease. McLaren jednocześnie podpisał umowę na 20-letni wynajem, będą mogli to potem przedłużyć lub odkupić. Jak się okazuje, to nie był ostatni element zmian.
Inwestycja z Arabii Saudyjskiej
W połowie lipca 2021 poinformowano o największym do tej pory zastrzyku kapitału w wysokości 550 mln funtów co potwierdził m.in. Reuters. Zdecydowana większość tej kwoty, bo 400 mln funtów pochodzi z rządowego funduszu inwestycyjnego Arabii Saudyjskiej (Saudi Arabia’s Public Investment Fund) oraz globalnego funduszu inwestycyjnego Ares Management z siedzibą w USA. Nie podano ile konkretnie te dwa podmioty wpłaciły, jedynie łączną kwotę. Dotychczasowi akcjonariusze z państwowym funduszem inwestycyjnym z Bahrajnu na czele zapewniły pozostałe 150 mln funtów. Ten zastrzyk gotówki został przeznaczony na spłatę zaciągniętego w zeszłym roku kredytu, innych długów oraz ma zapewnić dostęp do gotówki na bieżące funkcjonowanie i inwestycje.
Sprzedaż McLaren Applied
Według Sky News wkrótce zostanie ogłoszona całkowita sprzedaż działu McLaren Applied, który do tej poru stanowił jeden z trzech filarów całego McLarena. Ten dział powstał w 1991 roku (pod nazwą McLaren Composites). Obecnie ten dział zatrudnia 250 osób i prowadzi różnego typu prace inżynieryjne dla zewnętrznych firm, niezwiązanych z F1. Według Sky News na dniach zostanie ogłoszona całkowita sprzedaż tego działu, a kupcem ma być brytyjski fundusz inwestycyjny Greybull Capital. McLaren od kilku miesięcy sugerował sprzedaż działu Applied. W prezentacjach wyników finansowych była mowa o tym, że analizują wszystkie opcje. Po sprzedaży tego działu McLaren Group stanie się firmą niemal wyłącznie zajmującą się produkcją i sprzedażą samochodów. Wcześniej został z niego wyłączony McLaren Racing (zespół F1 i inne przedsięwzięcia w sportach motorowych). Nie ujawniono jeszcze żadnych szczegółów finansowych na temat tej sprzedaży. Biorąc pod uwagę dotychczasowe bardzo wiarygodne informacje Sky News w stosunku do planów McLarena, to czekamy jedynie na oficjalny komunikat. McLaren Applied ma funkcjonować bez zmian z fabryki w Woking, pracę ma zachować jego kierownictwo.
Sytuacja finansowa będzie się teraz poprawiać
Sytuacja całego McLarena obecnie wygląda nieporównywalnie lepiej niż w minionym roku. Wyniki finansowe i sprzedaż samochodów w pierwszym kwartale uległy znaczącej poprawie. W 2019 roku sprzedano 4 662 nowych samochodów, a w 2020 roku nastąpił potężny spadek do 1 659 sztuk. W pierwszym kwartale 2021 roku sprzedano 520 sztuk (69% więcej niż rok temu). Jeżeli nie dojdzie do załamania w drugiej połowie roku, to powinno udać się sprzedać grubo ponad 2 000 sztuk. Firma planuje wprowadzanie nowych modeli w kolejnych latach.
Zespół F1 został wydzielony i jego sytuacja obecnie jest bardzo dobra. Forma sportowa jest wysoka, co zapewni spore pieniądze w ramach premii od Liberty Media. Zespół ma najliczniejsze w całej Formule 1 grono sponsorów, którzy zapewniają resztę budżetu. Według wcześniejszych planów dzięki wprowadzeniu limitów budżetowych, McLaren ma zacząć zarabiać na udziale w Formule 1. McLaren posiada również zespół w Indycar. W 2022 roku dołączą do serii Extreme E. Mają możliwość wejścia do Formuły E, ale jeszcze nie podjęli takiej decyzji. Zastawiają się także nad długodystansowymi wyścigami. Wprowadzenie limitów budżetowych w F1 pozwala na taki rozwój w innych seriach wyścigowych, bo byli zmuszeni przesunąć część pracowników i środków do innych zadań.
Omówienie wyników finansowych McLarena za 2020 rok można znaleźć pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: