W drugiej połowie lutego zobaczymy wszystkie samochody przygotowane przez zespoły F1 na sezon 2018. Jakich zmian w malowaniach bolidów możemy oczekiwać? Jakie są na ten temat plotki i jaki wpływ będą mieć nowi sponsorzy?
Prezentacje nowych bolidów F1 odbędą się bezpośrednio przed startem testów (harmonogram). Reguły techniczne na sezon 2018 pozostają w większości bez zmian. Jedyną istotną modyfikacją jest wprowadzenie systemu ochrony kokpitu typu Halo, co wyraźnie wpłynie na wygląd samochodów. Obręcz Halo będzie można pomalować, jak również doczepić u góry niewielkie elementy aerodynamiczne. Większy zmian możemy za to oczekiwać w malowaniach samochodów kilku zespołów. Poniższa analiza oparta jest na pojawiających się przeciekach, wypowiedziach przedstawicieli zespołów oraz informacjach o nowych umowach ze sponsorami. Nie można wykluczyć niespodzianek w sytuacji, gdy jakiś zespół pozyska dużego sponsora lub postanowi zaskoczyć wszystkich nowym wyglądem.
Mercedes
Mercedes to zespół gdzie może dojść tylko do drobnej modyfikacji malowania. Zespół od lat utrzymuje swój bolid w odcieniach srebrnego koloru, a za akcenty zielone odpowiada sponsor tytularny Petronas z którym przedłużono umowę w minionym roku (szczegóły). Możemy spodziewać się drobnych modyfikacji malowania, ale bez rewolucji. Przed 2017 rokiem zespół odświeżył trochę stosowany wzór i maksymalnie takich zmian można oczekiwać w 2018 roku.
Ferrari
W przypadku Ferrari w tym roku oczekuje się zmiany malowania. Z zespołu odszedł bardzo duży sponsor, hiszpański bank Santander. Białe elementy na samochodzie były związane właśnie z tym bankiem. Dodatkowo od stycznia zespół zmienił swoje logo, które teraz jest identyczne z logotypem całego Ferrari. W poprzednich latach zespół korzystał z prostokątnego biało-czerwonego logotypu, który był związany z największym sponsorem stajni, firmą Philip Morris. Umowa Ferrari z Philipem Morrisem będzie kontynuowana, bo została w ubiegłym roku przedłużona na kolejne lata. Zmiana logotypu zespołu wiąże się prawdopodobnie z plotką, jakoby Ferrari rozszerzyło umowę z Philipem Morrisem o markę IQOS. IQOS są to urządzenia do podgrzewania tytoniu, a ich reklama nie jest objęta zakazem reklamy papierosów. Dlatego teoretycznie, jeśli te plotki się potwierdzą, to logo IQOS znajdzie się na bolidzie i być może w nowym logotypie. Z IQOS można powiązać kolory: niebieski, zielony oraz biały.
Red Bull
Red Bull pozyskał tytularnego sponsora, producenta samochodów Aston Martin. Poprzedni tytularny sponsor tego zespołu, firma Inifniti miała spory wpływ na malowanie bolidów. Na samochodzie poza dużymi logotypami tej marki pojawił się kolor fioletowy. W dwóch minionych sezonach Red Bull bez żadnego dużego sponsora postawił na promowanie własnej marki, a samochód był pomalowany na matowy niebieski kolor. Z Aston Martinem możemy powiązać kolory srebrny, zielony i złoty. Jeżeli Red Bull postąpi podobnie jak w czasie umowy z Infiniti, to barwy Aston Martina powinny zająć sekcje boczne samochodu oraz tylne skrzydło. W związku z pozyskaniem tytularnego sponsora muszą nastąpić zmiany w malowaniu samochodów, pozostaje tylko pytanie jak duże one będą?
Force India
W przypadku tego zespołu najważniejszą rzeczą jakiej oczekujemy po prezentacji nie jest samochód, a nowa nazwa. Przedstawiciele Force Indii celowo nie zdradzają nowej nazwy, ale według informacji z brytyjskiego urzędu można wywnioskować, że nową nazwą tej stajni będzie „Force Formula One Team”, czyli potocznie samo słowo „Force”. Bolid tego zespołu nadal będzie różowy, ale malowanie ma zostać zmodyfikowane. Nie wiemy czy chodzi o jego wzór czy odcień różowego koloru. Zespół ma bardzo dużo sponsorów, więc na samochodzie podobnie jak w 2017 roku należy oczekiwać wielu różnych logotypów.
Williams
Williams planuje na 15 lutego prezentację zespołu oraz nowego malowania. Rok 2018 jest ostatnim z pięcioletniej umowy z Martini. Producent alkoholu jest tytularnym sponsorem tego zespołu i obecne od 2014 roku charakterystyczne malowanie z dominującym białym kolorem to zasługa Martini. Trudno powiedzieć co się zmieni w malowaniu w 2018 roku. Nie oczekiwałbym tutaj żadnej rewolucji, a raczej kosmetyczne zmiany. Williams nie zaprezentuje nowego samochodu podczas tej prezentacji, tylko nowe malowanie oraz zespół (głównie chodzi o nowy skład kierowców). Nowy samochód pojawi się prawdopodobnie na pierwszych testach i nie będzie jego dodatkowej prezentacji, ewentualnie możliwość zrobienia mu zdjęć pod garażem podczas krótkiego odsłonięcia.
Renault
Zespół Renault może co najwyżej lekko zmodyfikować swoje żółto-czarne malowanie. Są to główne barwy Renault w sportach motorowych i nic tutaj się nie zmieni. Renault stosuje takie barwy w Formule 1 od momentu powrotu w 2016 roku, ale były one przez ten czas modyfikowane. Renault nie posiada żadnego dużego sponsora, który mógłby mieć wpływ na wzór malowania samochodów. Projekt F1 jest finansowany w większości bezpośrednio z budżetu Renault, co tym bardziej powoduje, że zmian malowania nie powinno być. Możliwa jest tylko modyfikacja wzoru.
Toro Rosso
Zespół Toro Rosso to zagadka. Na oficjalnej liście zgłoszeń do sezonu 2018 widnieje nowa, specyficzna nazwa „Red Bull Toro Rosso Honda” (Red Bull po włosku to Toro Rosso). Zespół jednak dalej wszędzie posługuje się w Internecie starą nazwą „Scuderia Toro Rosso”. Zespół podpisał umowę z Hondą i jest to bardzo duża umowa związana nie tylko z silnikami, ale nie wiemy jak duży wpływ na malowanie będzie mieć japoński producent silników. Toro Rosso w 2017 roku wprowadziło nowe niebiesko-srebrno-czerwone malowanie. Teoretycznie powinno być ono kontynuowane, chyba że zostaną wprowadzone zmiany ze względu na Hondę.
Haas F1 Team
Zespół Haas F1 Team od momentu debiutu w F1 w 2016 roku eksperymentuje z malowaniem, ale cały czas zachowuje w nim swoje firmowe barwy. W trakcie sezonu 2017 wprowadzili zmiany w malowaniu w porównaniu do tego co pokazali przed sezonem. Haas może ponownie wprowadzić zmiany we wzorze malowania na 2018 rok, albo utrzyma wzór wprowadzony w trakcie 2017 roku. Co by się nie stało, to niemal na pewno na samochodzie będą dominować ich firmowe kolory: czerwony, szary, biały i czarny. Zespół praktycznie nie posiada sponsorów i jest utrzymywany bezpośrednio z pieniędzy firmy Haas należącej do Gene’a Haasa. Dlatego promocja marki Haas jest w pełni uzasadniona. Rewolucję w malowaniu tej stajni mogłaby spowodować umowa z Maserati. Pojawiły się plotki, że ta firma mogłaby zostać tytularnym sponsorem (szczegóły) Haasa. Nic takiego do tej pory się nie stało, ale nie można takiego scenariusza wykluczyć.
McLaren
McLaren kolejny raz zapowiada zmiany w malowaniu. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku na samochodzie będzie więcej pomarańczowego koloru i wykorzystany zostanie inny jego odcień. W 2017 roku McLaren wprowadził nowe malowanie z dominującym pomarańczowym kolorem oraz elementami czarnymi i białymi. W 2018 roku bolid powinien zyskać malowanie w odcieniu „papaya orange” – taki odcień pomarańczowego koloru był na samochodzie Fernando Alonso z wyścigu Indy 500 w 2017 roku oraz na starych samochodach McLarena sprzed 50 lat. Kibice liczyli właśnie na ten odcień pomarańczowego w 2017 roku, ale zespół skorzystał z innego. McLaren pozyskał nowych sponsorów i te nowe firmy (ich nazwy są trzymane w tajemnicy) mogą mieć niewielki wpływ na nowe malowanie.
Sauber
Zespół Sauber od 2018 roku nazywać się Alfa Romeo Sauber F1 Team, bo producent samochodów Alfa Romeo został tytularnym sponsorem. Według nieoficjalnych informacji ta umowa jest warta 20 mln funtów rocznie. Podczas ogłoszenia tej umowy pokazano przykładowe malowanie w barwy Alfy Romeo na jednym ze starszych samochodów Saubera (szczegóły). Wiemy już, że było to tylko przykładowe malowanie, a w 2018 roku zobaczymy inny projekt. Samochód powinien być biało-czerwony, ale należy spodziewać się innego wzoru i być może też innego odcienia czerwonego koloru.
Sorry, there are no polls available at the moment.
Szczegóły o prezentacjach bolidów Formuły 1 przed sezonem 2018 znajdują się w specjalnym wpisie TUTAJ, który jest aktualizowany na bieżąco o wszelkie nowe, istotne informacje.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: