W sezonie 2021 w Formule 1 poprawiono wiele rekordów, pojawiły się także unikalne ciekawostki. Zebrałem moim zdaniem najciekawsze osiągnięcia kierowców, zespołów oraz dotyczące torów.
Stali czytelnicy na pewno wiedzą, że statystyki to ważna część bloga CyrkF1, ale to podsumowanie przygotowałem w nieco innej formie. W 2021 roku zostało pobitych mnóstwo różnych rekordów, kierowcy poprawiali osobiste osiągnięcia, miały też miejsce unikalne wydarzenia w historii całej F1. Trudno byłoby zrobić zestawienie wszystkich takich najciekawszych statystyk, bo ono byłoby zbyt długie. Dlatego przejrzałem moje statystyczne podsumowania poszczególnych wyścigów, wybrałem z nich najważniejsze i najciekawsze statystyki, a dodatkowo dodałem do nich kilka dotyczących całego sezonu.
Osiągnięcia dotyczące Verstappena, Hamiltona i Bottasa
Max Verstappen to 34. kierowca, który został mistrzem Formuły 1. Verstappen to również pierwszy mistrz świata z Holandii. Kierowcy z 15. różnych krajów zostawali mistrzami w Formule 1. Verstappen to czwarty kierowca, który został mistrzem w bolidzie z silnikiem Hondy. Dołączył do Nelsona Piqueta, Alaina Prosta i Ayrtona Senny.
Verstappen w 2021 roku łącznie 18. razy stał na podium i ustanowił nowy rekord Formuły 1. Dotychczasowym rekordem było 17. podiów w jednym sezonie Schumachera, Vettela i Hamiltona (pięciokrotnie). Oczywiście ten wynik był możliwy dzięki dłuższemu kalendarzowi w 2021 roku. Schumacher ma 17 podiów w sezonie 2002, który liczył 17 wyścigów. Pod tym względem (procentowym), to najlepsze osiągnięcie.
Verstappen prowadził przez więcej okrążeń niż wszyscy pozostali kierowcy razem wzięci w 2021 roku. Nie jest to jednak pierwsze takie osiągniecie w F1.
Jeśli Verstappen w 2021 roku finiszował na podium, to na pierwszej lub drugiej pozycji. Ani razu nie był trzeci.
Verstappen został pierwszym kierowcą F1, który wygrał trzy wyścigi rozgrywane w trzy kolejne weekendy tzn. podczas 15. kolejnych dni. Tak zwany „triple-header”, to sytuacja w kalendarzu F1, gdy w trzy kolejne weekendy są organizowane wyścigi. Po raz pierwszy taki układ miał miejsce w 2018 roku. Holender w 2021 roku wygrał zawody we Francji oraz dwukrotnie w Austrii.
Lewis Hamilton w trakcie sezonu 2021 wyśrubował wiele swoich rekordów, ale również ustanowił nowe. Brytyjczyk jest obecnie zawodnikiem, który prowadził w wyścigach F1 przez najwięcej okrążeń, a także prowadził w klasyfikacji generalnej po największej liczbie wyścigów. Oba te rekordy wcześniej należały do Schumachera. Hamilton ustanowił także nowy rekord podiów w barwach jednego zespołu, również przebijając osiągnięcie Schumachera z Ferrari.
Hamilton wygrywa co najmniej jeden raz i zdobywa co najmniej jedno Pole Position w każdym sezonie w F1. To jedyny taki przypadek w historii tego sportu.
Hamilton wygrywając GP Wielkiej Brytanii 2021 na torze Silverstone wyrównał lub poprawił kilka rekordów F1. To była jego ósma wygrana na tym torze, co jest wyrównaniem rekordu F1, tylko Schumacher na torze Magny-Cours i Hamilton na Silverstone i Hungaroringu wygrywali tyle razy. Ósme zwycięstwo w domowym wyścigu oznaczało poprawienie rekordu F1. Dziewięć finiszów na podium z rzędu na Silverstone, to nowy rekord F1. Hamilton zanotował łącznie 12 podiów na Silverstone, czyli wyrównał rekord Schumachera, który na trzech torach finiszował po tyle razy na podium.
Valtteri Bottas we wszystkich kwalifikacjach w barwach Mercedesa przez pięć lat awansował do Q3, to łącznie 101 kolejnych udziałów w Q3. Finowi nie przytrafiła się przez pięć lat żadna awaria, błąd, albo wpadka w kwalifikacjach. Jest to oczywiście rekordowa tego typu seria odkąd w 2006 roku wprowadzono podział kwalifikacji na trzy segmenty.
Hamilton i Bottas wygrali łącznie 60 wyścigów jako zespołowi partnerzy w Mercedesie przez pięć lat (100 wyścigów). Na drugim miejscu w tym zestawieniu jest para Michael Schumacher i Rubens Barrichello, który wygrali 58 razy łącznie dla Ferrari przez sześć sezonów (2000 – 2005) – 104 wyścigi.
Hamilton, Verstappen i Bottas siedmiokrotnie stali razem na podium w 2021 roku (kolejność nie ma znaczenia). Łącznie to trio 20. razy było wspólnie na podium, co jest zdecydowanym rekordem F1.
Ciekawostki statystyczne dotyczące innych kierowców
Sergio Perez i Daniel Ricciardo to jedyni kierowcy w erze hybrydowych silników V6 Turbo, którzy wygrali wyścigi dla dwóch różnych zespołów.
Perez nigdy nie startował w Formule 1 z Pole Position. Jest rekordzistą pod tym względem, bo wystartował w 217. wyścigach. W 2021 roku po raz pierwszy w karierze startował z drugiego pola.
Carlos Sainz ukończył każdy wyścig w 2021 roku. Po raz dziesiąty w historii F1 miała miejsce taka sytuacja. Hiszpan w finale sezonu 2021 zdobył punkty w 15. kolejnym wyścigu, a także został sklasyfikowany w 29. kolejnym wyścigu. To są dwie aktualnie najdłuższe tego typu serie.
Fernando Alonso prowadził przez dwa okrążenia podczas GP Węgier 2021 i w ten sposób ustanowił historyczny rekord F1. Hiszpan poprzedni raz prowadził w wyścigu F1 podczas GP Węgier 2014, a więc siedem lat wcześniej (minęło 137 wyścigów). To największa przerwa między dwoma wyścigami z prowadzeniem przez przynajmniej jedno okrążenie. Poprzednim rekordzistą był Sergio Perez – 6 lat i 4 miesiące.
Alonso zdobywając podium w GP Kataru ustanowił kilka rekordów. Obok Schumachera jest jednym kierowcą w XXI wieku, który zdobył podium mając ponad 40 lat. Pomiędzy pierwszym, a obecnie ostatnim podium Alonso w Formule 1 minęło 18 lat 7 miesięcy i 29 dni. Jedynie Schumacher zdobywał podia przez dłuższy okres – 20 lat 3 miesiące i 2 dni. Pomiędzy dwoma kolejnymi podiami Alonso w F1 minęło 146 wyścigów. Hiszpan ustanowił nowy rekord F1 dotyczący liczby Grand Prix miedzy dwoma kolejnymi podiami (nie musiał w każdym z nich brać udziału). Poprzednim rekordem było 128 wyścigów między podiami Alexandra Wurza.
Między pierwszymi, a ostatnimi punktami Alonso w F1 minęło ponad 18 lat. Jedynie Schumacher i Raikkonen mogą pochwalić się tym, że zdobywali punkty w F1 przez dłuższy czas.
Esteban Ocon po raz pierwszy w karierze wygrał wyścig Formuły 1 – GP Węgier 2021. Został kierowcą numer 111, który tego dokonał. Poprzednim Francuzem, który wygrał wyścig F1 dla francuskiego zespołu korzystając z francuskiego silnika był Alain Prost w GP Austrii 1983, gdy wygrał dla Renault.
Ocon przejechał cały wyścig o GP Turcji 2021 na tym samym komplecie opon i bez zjazdu do alei serwisowej. Nie licząc „wyjątkowego” GP Belgii 2021, to poprzednim kierowcą, który przejechał tak wyścig F1 był Mika Salo w GP Monako 1997 (zajął piąte miejsce). W 2005 roku był zakaz zmian opon w czasie wyścigu (poza pewnymi wyjątkami), więc kierowcy jeździli cały dystans na jednym komplecie, ale wtedy było tankowanie, więc zjeżdżali do boksów po paliwo.
Yuki Tsunoda został 65. kierowcą, który zdobył punkty w debiucie w F1. To również najmłodszy kierowca z Japonii, który wystartował w wyścigu F1 oraz jedyny Japończyk, który punktował w debiutanckim wyścigu.
Kimi Raikkonen zakończył karierę w Formule 1 mając na swoim koncie udział w 353. weekendach wyścigowych i start w 349. wyścigach. Obie te wartości są rekordowe, ale jeśli nie wydarzy się nic zaskakującego, to oba rekordy w 2022 roku poprawi Fernando Alonso.
Robert Kubica awaryjnie wystartował w dwóch wyścigach w 2021 roku. Między pierwszym, a ostatnim startem Kubicy w Formule 1 minęło 15 lat 1 miesiąc i 6 dni. Kariera tylko dziesięciu kierowców była dłuższa licząc w ten sposób. Najdłuższą karierę miał Michael Schumacher: 21 lat i 3 miesiące.
Statystyki związane z zespołami i producentami silników
Mercedes po raz ósmy z rzędu został mistrzem świata konstruktorów. Poprawili własną rekordową serię w historii F1.
Mercedes wygrał 124 wyścigi na 249 startów w F1, a więc ich średnia jest bliska 50%.
Kierowcy zespołu Mercedes wygrali co najmniej jeden wyścigi w dziesięciu kolejnych sezonach. W historii F1 ten poziom osiągnęli wcześniej tylko zawodnicy Ferrari, McLaren i Lotus.
McLaren wygrał wyścig o GP Włoch 2021 po najdłuższej przerwie w całej swojej historii. Poprzednia wygrana McLarena była w GP Brazylii 2012. Pomiędzy wygranymi McLarena w GP Brazylii 2012 i GP Włoch 2021 odbyło się 171 wyścigów. Dłuższą przerwę między dwoma wygranymi wyścigami miał tylko zespół Ligier – 231 wyścigów. Ta statystyka dotyczy jedynie stajni nieprzerwanie startujących w Formule 1. Ogólny rekord należy do Mercedesa – 813 wyścigów między wygranymi w 1955 i 2012 roku.
McLaren to jedyny zespół, który zanotował dublet w 2021 roku.
Lando Norris wywalczył dla McLarena Pole Position do GP Rosji 2021. Minęły 172 wyścigi między dwoma Pole Position McLarena (poprzednie to GP Brazylii 2012). To zdecydowanie najdłuższa przerwa dla zespołu, który nieprzerwanie startował w Formule 1. Dłuższe przerwy miały jedynie stajnie Mercedes, Honda, Alfa Romeo i Renault, ale tam powodem był wieloletni brak udziału w F1.
Zespół Alpine wygrał pierwszy wyścig w Formule 1. Alpine to zespół z siedzibą w Enstone, który funkcjonuje w F1 od wielu lat pod różnymi nazwami. Wcześniej wygrywali jako Benetton, Renault i Lotus. Zespoły z siedzibą w Enstone wygrały łącznie 50 wyścigów F1.
Williams zdobywając punkty podczas GP Węgier 2021 zakończył najdłuższą serię bez punktów w swojej historii, która liczyła 37 wyścigów.
Podczas drugiego weekendu sezonu w bolidzie Yukiego Tsunody przekroczono całoroczny limit baterii i elektroniki sterującej silnikiem. Honda ustanowiła rekord, który trudno będzie komuś poprawić.
Pozostałe ciekawostki dotyczące sezonu 2021 Formuły 1
Od 13 lat i sezonu 2009 w Formule 1 mistrzami świata zostają jedynie zespoły z Brackley (BrawnGP i Mercedes) oraz Red Bull, a także ich kierowcy. To już 13 lat duopolu w Formule 1.
Po raz pierwszy od 2008 roku tytuł mistrzowski wśród kierowców nie zdobył kierowca z zespołu, który zdobył tytuł wśród konstruktorów.
W 2021 roku na podium stało 13. kierowców: Verstappen, Hamilton, Bottas, Perez, Norris, Sainz, Gasly, Vettel, Leclerc, Ocon, Russell, Ricciardo i Alonso. Podobna różnorodność była w poprzednim sezonie. Reprezentowali oni osiem zespołów, co poprzedni raz zdarzyło się w 2009 roku.
Sześciu różnych kierowców wygrywało w 2021 roku wyścigi F1: Hamilton, Verstappen, Perez, Ocon, Ricciardo i Bottas. To najwięcej różnych zwycięzców od 2012 roku, gdy wyścigi wygrało łącznie ośmiu zawodników.
Od początku sezonu 2014 w klasyfikacji generalnej kierowców F1 prowadziło tylko pięciu kierowców: Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Valtteri Bottas i Max Verstappen.
W 2021 roku z powodu wprowadzenia sprintów kwalifikacyjnych zaczęto pierwszy raz w historii F1 przyznawać punkty jeszcze przed startem wyścigu Grand Prix.
Podczas kwalifikacji do GP Emilii-Romanii ośmiu najszybszych kierowców kwalifikacji zmieściło się w 0,5 sekundy. Tak małych różnic na suchym torze nie było w całej erze hybrydowych silników V6 Turbo. Poprzedni raz tak wyrównane kwalifikacje były do GP Malezji 2012.
GP Belgii 2021 w statystykach jest zaliczane jako wyścig, mimo że nie doszło do żadnej rywalizacji. Był to najkrótszy wyścig F1 w historii biorąc pod uwagę dystans. W oficjalnych wynikach FIA zwycięzca wyścigu nie przejechał nawet pełnego okrążenia, zaliczono mu 6,880 km, a jedno kółko toru Spa liczy 7,004 km. Oficjalny czas zwycięzcy to 3:27,071 (3 minuty 27,071 sekundy). Po raz pierwszy żaden kierowca nie osiągnął najszybszego czasu okrążenia, bo nie było takiej możliwości. Podczas tego wyścigu nie było żadnego manewru wyprzedzania i żadnego pit-stopu. Cały dystans był przejechany za samochodem bezpieczeństwa.
GP Belgii 2021 było szóstym wyścigiem F1 w historii w którym nie przejechano wymaganego dystansu do przyznania pełnych punktów, a więc przyznano ich połowę.
Najszybszy pit-stop w 2021 roku wykonali mechanicy Red Bulla podczas GP Węgier 2021, gdy na 40. okrążeniu wymienili komplet kół w bolidzie Maxa Verstappena w 1,88 sekundy.
Największą prędkość maksymalną w 2021 roku w wyścigu osiągnął Sebastian Vettel podczas GP Włoch. Niemiec w punkcie pomiaru prędkości na końcu prostej startowej odnotował 362,0 km/h.
GP Holandii powróciło do kalendarza Formuły 1 po rekordowo długiej przerwie – 36 lat. Nie było do tej pory tak długiej przerwy między dwoma wyścigami w jednym kraju.
Do tej pory rozegrano 36 wyścigów przy sztucznym oświetleniu w Formule 1 na pięciu różnych torach, w tym czterech na Bliskim Wschodzie.
Dołączenie nowych wyścigów w Katarze i w Arabii Saudyjskiej w 2021 roku oznacza, że F1 rywalizowała w 34. krajach na 75. różnych torach.
W 2005 roku 24-letni Fernando Alonso zdobył swój pierwszy tytuł mistrzowski, który był jednocześnie pierwszym tytułem dla Hiszpanów. W F1 startował wtedy 36-letni siedmiokrotny mistrz świata Michael Schumacher. W 2021 roku 24-letni Max Verstappen zdobył swój pierwszy tytuł mistrzowski, który był jednocześnie pierwszym tytułem dla Holendrów. W walce o niego pokonał 36-letniego siedmiokrotnego mistrza świata Lewisa Hamiltona.
Pięć razy w historii F1 zdarzyło się, że kierowca który wywalczył Pole Position nie wystartował w wyścigu, a pierwsze pole pozostało puste. Jean-Pierre Jarier w GP Argentyny 1975 – awaria przed startem. Didier Pironi w GP Niemiec 1982 – poważny wypadek w kwalifikacjach, który zakończył jego karierę. Michael Schumacher w GP Francji 1996 – awaria silnika przed startem. Jarno Trulii w GP USA 2005 – wycofanie się z wyścigu z powodu problemów z oponami Michelin. Charles Leclerc w GP Monako 2021 – awaria przed startem.
Więcej statystyk związanych z Formułą 1 znajdziecie pod tagiem Statystyki.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: