Brak kwalifikacji do wyścigu, awaria oraz dyskwalifikacja w jeden weekend. Udział Hansa Heyera w GP Niemiec 1977 to najdziwniejszy występ kierowcy w wyścigu Formuły 1 w historii.
Hans Heyer to niemiecki kierowca, który odnosił sukcesy w serii Deutsche Rennsport Meisterschaft w latach 70. i 80. (był jej trzykrotnym mistrzem), która była poprzednikiem znanej obecnie serii DTM. Heyer w czasie swojej bogatej kariery brał udział w wielu wyścigach różnych serii wyścigowych. Po latach w historii sportów motorowych zapamiętany jest z głównie z unikalnego osiągnięcia podczas jednego weekendu wyścigowego Formuły 1.
Zespół ATS Racing Team rozpoczął sezon 1977 wystawiając tylko jeden samochód. Ta niemiecka stajnia przejęła w tamtym roku bolidy po zespole Penske Racing. W 1977 roku zdobyli tylko jeden punkt i cały sezon był dla nich mało udany. W drugiej połowie sezonu mieli do dyspozycji już drugi samochód, który wystawili po raz pierwszy na swój domowy wyścig o GP Niemiec 1977. Za kierownicą tego samochodu zasiadł Hans Heyer, który rok wcześniej był mistrzem serii DRM, a sam tor Hockenheimring znał bardzo dobrze. Heyer miał jednak minimalne doświadczenie w jeździe takimi bolidami, więc oczekiwania wobec jego startu nie mogły być duże, jednak nikt nie spodziewał się, że to będzie tak spektakularny występ, który zostanie zapamiętany na lata.
W tamtych latach w weekendach wyścigowych Formuły 1 brało udział więcej bolidów niż było miejsc na starcie do niedzielnego wyścigu. Dlatego po sobotnich kwalifikacjach kilku najsłabszych kierowców kończyło swój udział w całym weekendzie. Najlepszy z grona tych, którzy się nie zakwalifikowali był rezerwowym zawodnikiem w niedzielę i w razie potrzeby mógł być dopuszczony do startu w wyścigu. Hans Heyer znalazł się w swoim debiucie właśnie w takiej sytuacji. W kwalifikacjach zajął 25. miejsce, a więc nie zakwalifikował się do wyścigu (DNQ), ale w niedzielę był przygotowany w alei serwisowej i w razie takiej potrzeby (jeden z kierowców miałby awarię przed startem wyścigu) mógł uzupełnić stawkę zawodników w GP Niemiec 1977.
Wszyscy kierowcy wystartowali do GP Niemiec 1977, ale Hans Heyer mimo tego postanowił dołączyć do rywalizacji. Wykorzystał, że wszyscy byli skupieni na incydencie do którego doszło w pierwszym zakręcie po starcie i wyjechał z alei serwisowej. Heyer nie nacieszył się długo udziałem w wyścigu F1, bo na dziewiątym kółku zjechał do boksów po awarii związanej ze skrzynią biegów. W ten sposób nie ukończył wyścigu (DNF). Sędziowie dopiero po wyścigu zajęli się tą sprawą, został zdyskwalifikowany (DNQ) i wykluczony z wyników GP Niemiec 1977. Przygoda Hansa Heyera z Formułą 1 zakończyła się na tym jednym występie. Zespół ATS Racing Team na kolejne wyścigi zatrudnił innego kierowcę do drugiego samochodu. Hayer po takim starcie i poważnym złamaniu regulaminu nie dostał drugiej szansy w Formule 1 kontynuując karierę w innych seriach wyścigowych.
Hans Heyer pozostaje jednym zawodnikiem, który może pochwalić się DNQ, DNF i DSQ w jeden weekend. Powtórzenie tego wyczynu w obecnej Formule 1 jest niemożliwe. Heyer zapisał się więc na stałe w historii tego sportu.
GP Niemiec 1977
Na nagraniu z wyścigu o GP Niemiec 1977, które jest w bardzo złej jakości, dwukrotnie widać Hansa Heyera. Od 2:31 realizator na przykładzie jego okrążenia pokazuje cały tor, a w 34:10 widzimy go w boksach jak zjechał po awarii. Nie doszukałem się na tym nagraniu niestety momentu jak wyjeżdża z alei serwisowej i rozpoczyna udział w wyścigu.
Słowniczek
DNQ – Did not qualify (brak kwalifikacji do wyścigu)
DNF – Did not finish (nie ukończył wyścigu)
DNS – Did not start (nie wystartował w wyścigu)
DSQ – Disqualified (dyskwalifikacja)
P.S. Na zdjęciu tytułowym jest współczesna, skrócona wersja toru Hockenheimring. Wyścig w 1977 roku był rozegrany na nieistniejącej już długiej pętli tego obiektu z bardzo długimi prostymi przebiegającymi przez las. Na zdjęciu widać jeszcze zarys tego gdzie przebiegała stara wersja toru.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: