Zakończyły się wybory najładniejszego i najciekawszego pod względem technicznym bolidu F1 na sezon 2022. W obu głosowaniach zwycięzca był ten sam: Ferrari F1-75.
Podobne głosowania organizuję na blogu od kilku lat. Przed poprzednim sezonem w obu głosowaniach zwyciężył bolid Alpine A521. Tegoroczne ankiety cieszyły się największą popularnością wśród dotychczasowych edycji tego plebiscytu.
Najładniejszy bolid 2022 roku według czytelników
W ankiecie na najładniejszy bolid sezon 2022 oddano 2 415 głosów. Wybierano w niej bolid najładniejszy, czyli powinno zwracać się uwagę głównie na wzór malowania czy ogólne kształty. W głosowaniu zwyciężył bolid Ferrari F1-75, który zdobył 36% głosów. Na drugim miejscu znalazł się Mercedes W13 – 21% głosów, a na trzecim Aston Martin AMR22 – 15% głosów. Te trzy samochody zdobyły łącznie 72% głosów. W tym roku zwycięstwo Ferrari było bardziej zdecydowane niż rok temu samochodu Alpine, który miał 6% przewagi nad Astonem Martinem. W 2022 roku Ferrari miało aż 15% głosów więcej niż zajmujący drugą pozycję Mercedes. Pozostałe samochody otrzymały znacznie mniej głosów. Tylko Alfa Romeo, McLaren i Alpine miały ponad 5% głosów.
Na ostatnim miejscu z zaledwie ośmioma głosami (mniej niż pełen 1%) był Haas, ale to zrozumiałe, bo ich biały samochód wizualnie nie prezentuje się najlepiej. Ten zespół może jednak zmienić swoje malowanie przed sezonem 2022, ale postanowiłem nie czekać z ankietami, bo nie ma gwarancji, że dokonają takiej zmiany.
Pełne wyniki ankiety możecie zobaczyć poniżej. Pod nimi znajduje się galeria zdjęć przedstawiająca Ferrari F1-75.
Sorry, there are no polls available at the moment.
Ferrari F1-75 – galeria zdjęć
Źródło: Scuderia Ferrari
Najciekawszy pod względem technicznym bolid F1 2022 roku według czytelników
W ankiecie na najciekawszy pod względem technicznym bolid sezon 2022 oddano 2 106 głosów. Zawsze ta ankieta cieszy się mniejszym zainteresowaniem niż pierwsza, co jest zrozumiałe, bo trudniej wytypować swojego faworyta. W tym głosowaniu trzy samochody zdecydowanie uciekły konkurentom i stoczyły wyrównany pojedynek o zwycięstwo. Najlepsze okazało się Ferrari F1-75, które zdobyło 34% głosów, na drugim miejscu był Mercedes W13 – 29% głosów, a na trzecim Red Bull RB18 – 27% głosów. Te trzy samochody zdobyły 90% głosów, a więc zdecydowanie zdominowały ankietę. Każdy z tych trzech samochodów podczas prezentacji lub pierwszej tury testów miał unikalne elementy konstrukcyjne, które wyróżniały go na tle rywali. Można powiedzieć, że te trzy stajnie kierowały się różnymi filozofiami w projekcie swojego bolidu na 2022 rok, co przełożyło się także na głosy kibiców.
Pozostałe zespoły były tylko tłem w tym głosowaniu. Osobiście dziwię się, że Aston Martin nie dostał więcej głosów, bo ten samochód również się wyróżnia na tle rywali. Pozostałe samochody mają zróżnicowane rozwiązania, ale one w większości są zbieżne z tymi stosowanymi w bolidach trzech najpopularniejszych zespołów. Pełne wyniki ankiety możecie zobaczyć poniżej.
Sorry, there are no polls available at the moment.
Mój komentarz do wyników obu głosowań
Zdecydowana wygrana Ferrari F1-75 w głosowaniu na najładniejszy bolid nie jest dla mnie żadnym zaskoczeniem. Sam głosowałem na ten samochód. Ferrari zmodyfikowało schemat malowania przed sezonem 2022, zastosowali ciemniejszy odcień czerwonego koloru, a także więcej czarnych elementów. Ten samochód wygląda naprawdę bardzo dobrze, szczególnie na torze. Zaryzykuję stwierdzenie, że to jedno z najładniejszych Ferrari w całej historii ich startów w F1. Pewnym zaskoczeniem jest dla mnie drugie miejsce Mercedesa, ale to pewnie zasługa powrotu do srebrnego malowania. Mi osobiście ich tegoroczny wzór niezbyt się podoba. Na trzecim miejscu jest Aston Martin, który odświeżył swoje zielone malowanie. Ogółem w tym roku niemal wszystkie samochody są ładne lub bardzo ładne. Stawka jest zróżnicowana, a to jest zawsze zaleta. Zdziwiłem się, że niewiele głosów dostało Alpine, które ma na samochodzie sporo różnych elementów. Obecność na końcu wyników samochodów Red Bulla i AlphaTauri jest spowodowana tym, że ich schematy malowania zaczęły się wśród kibiców zużywać, szczególnie w Red Bullu, który co roku ma to samo. Haas był ostatni, ale tutaj nie mogło być inaczej.
Głosowanie dotyczące rozwiązań technicznych zawsze jest trudniejsze, bo wyróżniające się kształty nie oznaczają, że dany samochód będzie najszybszy. Po pierwszej turze testów tego nie wiemy, dlatego czytelnicy musieli się tutaj kierować własnymi odczuciami. Głosowanie było tutaj bardzo wyrównane, a na czele były trzy samochody. Każdy z nich posiada rozwiązania, które na pierwszy rzut oka wyróżniają go na tle konkurencji. Ja w tej ankiecie po dłuższym namyśle zagłosowałem na Mercedesa.
Zgodnie z obietnicą zdjęcie Ferrari F1-75 będzie zdobić tekst o prezentacjach bolidów w sezonie 2022.
Komplet informacji o wszystkich prezentacjach bolidów Formuły 1 na sezon 2022 znajduje się w specjalnym podsumowaniu TUTAJ. Tam są odnośniki do większych galerii i podsumowań poszczególnych samochodów.