W regulaminach Formuły 1 na sezon 2023 zaszło kilka ważnych zmian. Pod koniec lutego FIA opublikowała nowe wersje regulaminu technicznego, sportowego i finansowego na sezon, więc jest okazja do sprawdzenia i podsumowania.
Zainteresowani mogą pobrać pliki pdf z regulaminem sportowym, technicznym i finansowym F1 ze strony internetowej FIA – kliknij w ten link. Tam można pobrać również kilka archiwalnych wersji regulaminów. Aktualne wersje obu regulaminów zostały opublikowane 22 lutego 2023 roku. Bezpośrednio przed sezonem Komisja F1 przegłosowała kilka zmian oraz doprecyzowała pewne zapisy, a później FIA formalnie to zatwierdziła i wpisała do regulacji. Regulaminy F1 podlegają regularnym modyfikacjom, regulamin sportowy na sezon 2023 doczekał się teraz swojej czwartej wersji, a techniczny piątej wersji.
W tym podsumowaniu wymienię i omówię tylko najważniejsze moim zdaniem zmiany z regulaminu sportowego oraz technicznego. Zmian w regulacjach w kilku wersjach regulaminów było dużo, ale większość z nich to naprawdę drobne sprawy, doprecyzowanie przepisów. Pominę kwestie związane z regulacjami finansowymi, bo tam nie było istotnych zmian.
Najważniejsze zmiany w regulaminie sportowym F1 na sezon 2023
W 2023 roku odbędą się dwie sesje kwalifikacyjne na innych zasadach, które zostały teraz nazwane „Alternative Tyre Allocation” (alternatywna alokacja opon). Liberty Media z FIA dopiero ustalą gdzie zostanie zastosowany nowy format. Będzie on polegał na tym, że z góry będą ustalone opony z jakich kierowcy będą korzystać: w Q1 opony twarde, w Q2 opony pośrednie, a w Q3 opony miękkie.
Doprecyzowano zasady dotyczące zakończenia wyścigów oraz sprintów po upływie regulaminowego czasu. Flaga w biało-czarną szachownicę będzie pokazana na końcu okrążenia po upływie zaplanowanego czasu (2 godziny dla wyścigu i 1 godzina dla sprintu).
W odpowiedzi na duże zamieszenie w GP Japonii 2022, gdy mimo skrócenia dystansu wyścigu przyznano pełne punkty, FIA zmieniła zapis regulaminu i usunęła z niego jedno kluczowe zdanie. Od 2023 roku zarówno w wyścigach jak i sprintach, jeśli dystans będzie skrócony, to będzie przyznawana zmniejszona liczba punktów zgodnie z ustalonym rok temu przelicznikiem.
Jeżeli wyścig się nie odbędzie lub kierowcy przejadą zbyt mało okrążeń, aby przysługiwały im jakiekolwiek punkty, to nie będzie ceremonii na podium. Dzięki temu nie będzie powtórki z GP Belgii 2021, gdy kierowcy pokonali dwa okrążenia, a potem była normalna ceremonia.
W trakcie sprintów kierowcy będą korzystali z systemu DRS według innych zasad. Będzie można zacząć używać ruchomego płatu tylnego skrzydła po jednym okrążeniu od startu lub restartu. W wyścigach pozostaje zasada, że DRS jest aktywny po dwóch okrążeniach.
Doprecyzowano zasady dotyczące ustawienia samochodu na polu startowym. To odpowiedź na zachowanie niektórych kierowców, którzy ustawiali bolid trochę bardziej z przodu, bo było to wcześniej dozwolone. Teraz nie będzie można tak robić.
Od 2022 roku zespoły muszą wystawiać bolidy przed garażem, aby dziennikarze mogli zobaczyć wszystkie nowości, porobić zdjęcia i spytać o nie osoby z ekipy technicznej. Okazało się, że niektóre zespoły wystawiały bolidy, które nie miały założonych wszystkich nowości. Dlatego doprecyzowano regulamin i ma być wystawiany samochód z kompletem poprawek.
W regulaminie pojawiły się dodatkowe zapisy dotyczące udziału kierowców i szefów zespołów w trakcie weekendu wyścigowego w wydarzeniach dla kibiców. Jakie to będą wydarzenia, to już zależy od Liberty Media lub organizatora wyścigu. Prawdopodobnie będzie więcej takich wydarzeń jakie organizuje wiele torów, czyli kierowcy wychodzą na scenę i rozmawiają z kibicami albo rozdają autografy.
Poza obecnym w regulaminie od wielu lat obowiązkowym dwutygodniowym zamknięciu fabryki w wakacje, pojawił się dodatkowy okres zamknięcia trwający dziewięć dni od 24 grudnia. Czyli wprowadzają przerwę zimową.
Jeżeli wyścig zostanie przerwany, a bolidy ustawią się w kolejce w alei serwisowej, to w sytuacji gdy jakiś samochód wyjedzie ze swojej pozycji (np. na bok, albo mechanicy go ruszą aby coś naprawić), to kierowca otrzyma karę automatycznego przesunięcia na koniec stawki.
W październiku 2022 roku FIA wprowadziła w trybie natychmiastowym zmiany do regulaminu sportowego, których celem jest uporządkowanie sposobu przyznawania kar przesunięcia na starcie i ustalania kolejności startowej w Formule 1 – Szczegóły. Nie ma tu żadnej regulacji, a doprecyzowanie ustalania kolejności, aby zawsze był taki sam sposób.
Najważniejsze zmiany w regulaminie technicznym F1 na sezon 2023
W sierpniu 2022 roku zatwierdzono kilka zmian, które mają zapobiegać „morświniowaniu” (podskakiwaniu) bolidów i zwiększyć bezpieczeństwo. Są one szeroko opisane w regulaminie. W skrócie chodzi o podniesienie krawędzi podłogi o 15 mm, podniesienie o 10 mm wysokości tzw. „gardła dyfuzora” (diffuser throat), czyli najwęższego obszaru tunelu pod podłogą przed dyfuzorem, zwiększenie sztywności bocznej krawędzi dyfuzora oraz wprowadzenie dokładniejszego czujnika do pomiaru stopnia oscylacji. To powinno skutecznie wyeliminować negatywne skutki znanego z minionego sezonu zjawiska. Specyfikacja samochodów opartych o efekt przypowierzchniowy sprawia, że one są bardzo sztywne i zawieszone tuż na nawierzchnią i dobijanie podłogi będzie się pojawiać, ale nie powinno być to już widocznym problemem.
W odpowiedzi na bardzo groźną kraksę Zhou Guanyu wprowadzono modyfikacje regulaminu technicznego zwiększające bezpieczeństwo. Opisałem to szeroko pod tym linkiem w zeszłym roku.
Początkowo obniżono wagę minimalną samochodów z 798 kg do 796 kg. W lutowej aktualizacji regulacji jednak masa bolidów wróciła do 798 kg. Powodem są nowe opony Pirelli, które są o około 1,5 kg cięższe jako komplet.
W 2023 roku powiększono lusterka, których szerokość wzrosła ze 150 mm do 200 mm.
Zaostrzono regulacje dotyczące modyfikacji skrzyń biegów. Nie będzie już można wprowadzać poprawek zwiększających wydajność.
Podsumowanie
Zmiany regulaminu technicznego na sezon 2023 są jak na warunki Formuły 1 kosmetyczne i nie powinny mieć żadnego wpływu na układ sił. Dlatego zespoły zaprezentowały bolidy, które są ewolucjami zeszłorocznych maszyn, bo niepotrzebne były większe zmiany. W regulaminie sportowym mamy kilka zmian w odpowiedzi na kontrowersje z ostatnich lat lub prośby zespołów. Również nie ma rzeczy, który zmieniałyby warunki gry.
Znalazłeś/aś błąd lub literówkę w tym, albo w jakimś innym wpisie na blogu? Zaznacz to słowo lub krótki fragment tekstu. Jeżeli czytasz na telefonie, to dotknij zaznaczonego tekstu, a jeśli na komputerze, to wciśnij klawisze Ctrl + Enter. W oknie, które się pojawi kliknij wyślij. Prześlesz tym samym anonimowe zgłoszenie, a ja poprawię swój błąd.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: