Formuła 1 to wielkie pieniądze. Ostatnio napisałem tekst o budżetach zespołów. Teraz przyszedł czas na spojrzenie na to skąd biorą te fundusze. Zespoły utrzymują się głównie z pieniędzy od sponsorów. Pozostałe źródła dochodów to pieniądze od FOM, których zespoły dostają teraz wyraźnie więcej niż jeszcze kilka lat temu, ale wciąż mniej niż powinny. Oraz pieniądze właścicieli, ale to dotyczy tylko kilku zespołów. Liczba naklejek reklamowych na bolidzie nic nie mówi o tym ile dany zespół zarabia w ten sposób. Sponsor sponsorowi nierówny. Zdecydowana większość danych na te tematy to szacunki, zespoły niechętnie dzielą się takimi informacjami. Ale wychodzą one od drugiej strony, w końcu większość sponsorów to firmy notowane na giełdach, a więc publikują swoje dane finansowe.
Kontrakty sponsorskie w F1 są bardzo zróżnicowane. Wszystko zależy od popularności zespołu i wielkości ekspozycji na bolidzie. Ale trafiają się też kwoty, które są zdecydowanie zbyt duże, jak na wielkość ekspozycji, czy zespół. Ale to już często polityka. Małe reklamy, nawet na czołowych bolidach kosztują od 1 do 3 mln $. Np. Kaspersky Lab płaci Ferrari 1 mln $ rocznie. Hugo Boss, sponsor McLarena od ponad 30 lat, widoczny na bolidzie bardzo dobrze płaci 3 mln $ rocznie. Nie są to duże sumy. Większość kontraktów mniejszych zespołów opiewa na takie pieniądze. Ale w tym tekście zajmę się tymi największymi liczbami. Pisząc ten tekst opierałem się głównie na informacjach z serwisów zajmujących się biznesem i marketingiem. Ich informacje powinny być bardziej dokładne. Starałem się podawać źródło, wystarczy kliknąć w słowo LINK.
Najwięksi sponsorzy zespołów Formuły 1:
Vodafone – McLaren – 75 mln $ rocznie
McLaren dostaje od swojego tytularnego sponsora 75 mln $ rocznie. To ponad 30% rocznego budżetu zespołu. Umowa wygasa po tym sezonie i mało prawdopodobne, aby nowy sponsor tytularny płacił aż takie pieniądze. Kto nim zostanie, jest kilka typów: Emirates, GSK, Telmex czy Gilette to tylko niektóre w nich.
Petronas – Mercedes – 50 lub 55 mln $ rocznie
Sponsor tytularny zespołu od sezonu 2010, czyli od początku (LINK i LINK). Petronas to malezyjska firma petrochemiczna. Wiele zespołów chciało mieć u siebie ich loga, ale udało się go wywalczyć Brawnowi w 2009 roku.
PDVSA – Williams – 46 mln $ rocznie
Firma petrochemiczna z Wenezueli sponsoruje zespół ze względu na Pastora Maldonado. Kwota jest znana bardzo dokładnie, bo jakiś czas temu wyciekło zdjęcie faktury (LINK). Ale jej suma jest kompletnie nieadekwatna do wielkości ekspozycji, czy siły zespołu.
Santander – Ferrari – 40 mln $ rocznie
Umowa z Ferrari potrwa do zakończenia sezonu 2017 (LINK). Umowa ściśle powiązana z przyjście Alonso do zespołu. Oprócz tego Santander wciąż sponsoruje McLarena, nie zrezygnowali całkowicie z tego kontraktu po podpisaniu umowy z Ferrari. Ale płaci brytyjskiemu zespołowi około 5 mln $ rocznie. Wcześniej płacili 18 mln $ (LINK). Sponsorują też kilka wyścigów. łatwo poznać po charakterystycznych pucharach w kształcie loga banku.
Mobil 1 – McLaren – 35 mln $ rocznie
Umowa Mclarena z ExxonMobil trwa już 19 lat. Została przedłożona do końca 2016 roku. Nie opiera się na samych pieniądzach. Część tej sumy zespół otrzymuje w ramach prac rozwojowych nad smarami i olejami. (LINK)
Shell – Ferrari – 32 mln $ rocznie
Shell sponsoruje Ferrari od sezonu 1996. Obecna umowa obowiązuje do końca sezonu 2015. Nic nie wskazuje na to, aby nie była znowu przedłużona (LINK). Również to nie same pieniądze, a wsparcie techniczne.
Infiniti – Red Bull – 32 mln $ rocznie
Ta umowa obowiązuje od tego sezonu przez 4 lata. Nie opiera się tylko na pieniądzach, ale też na wsparciu technicyzm (LINK). To pierwszy tytularny sponsor zespołu. Ich doświadczenie ma pomów w przyszłym roku okiełznać nowe silniki i system ERS.
General Electric – Caterham – 30 mln $ rocznie
Ta umowa jest związana z tym, że Tony Fernandes kupił od GE silniki do swoich linii lotniczych za 600 mln $ i jest związana głównie z wymianą technologiczną. Zespół korzysta z ich zaplecza. GE prowadzi zaawansowane prace na przykład nad systemami odzyskiwania energii.
Johnnie Walker – McLaren – 23 mln $ rocznie
Umowa podpisana w 2005 roku (LINK). Jest problem z reklamą alkoholi w kilku krajach gdzie jeździ F1. Diageo płaci słono, mimo niezbyt wielkiej ekspozycji na bolidach. Ale wykorzystuje bardzo mocno F1 do promocji swoich produktów. I te kampanie przynoszą skutki.
Unilever – Lotus – 15 mln $ rocznie
Sponsor zespołu od początku ubiegłego roku. Reklamuje dezodoranty Rexona. Widziałem nawet ostatnio jakieś zdjęcie grupowe zespołu, gdzie dla „zabawy” się nimi psikali. (LINK)
BlackBerry – Mercedes – 12 mln $ rocznie
Umowa obowiązuje od tego roku, podpisana na 3 lata (LINK). BlackBerry ma ostatnio problemy finansowe, więc trudno powiedzieć jaka będzie ich dalsza przyszłość w F1.
EADS – Caterham – 10 mln $ rocznie
EADS czyli Europejski Koncern Lotniczo-Rakietowy i Obronny. Ta umowa ma związek z tym, że Tony Fernandes kupuje od nich samoloty Airbus, więc EADS za to sponsoruje zespół. To niewielkie pieniądze w porównaniu do tego ile zarobili na sprzedaży samolotów.
I na koniec najbardziej lukratywna i tajemnicza umowa:
Philip Morris – Ferrari – 160 mln $ rocznie
Mimo zakazu reklamy tytoniu Philip Morris wciąż sponsoruje Ferrari promując swoją markę Marlboro. Dawniej na bolidach były duże napisy, a Marlboro było również w nazwie zespołu. Potem pozostał kod kreskowy na bolidzie sugerujący paczkę papierosów, a po protestach został zlikwidowany. Obecnie nie ma nic co sugerowałoby związki z tą marką, oprócz koloru bolidów i kształtu loga. W niektórych krajach gdzie nie ma zakazu reklamy papierosów, są reklamy Marlboro z wykorzystaniem wizerunku Ferrari. Obecny kontrakt obejmuje 3 lata i trwa do końca 2015 roku. Ferrari ma zarobić 480 mln $. Pieniądze są gigantyczne. (LINK) Dziwię się, ze komisja europejska jeszcze się do niego nie dobrała, w końcu w UE obowiązuje zakaz reklamy papierosów. Większość zespołów dzięki takiej umowie miałby zabezpieczony roczny budżet.
Pozostaje jeszcze kilku dużych sponsorów, których nie udało mi się znaleźć żadnych sum w rzetelnych źródłach: CEPSA – Toro Rosso, Burn i Total – Lotus, Claro – Sauber i McLaren, Telmex – Sauber. To również powinny być sumy powyżej 10 milionów $ rocznie. A na pewno są jeszcze inne firmy, które również płaca takie pieniądze.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: