Jeżeli ktoś liczył na to, że regulamin techniczny na 2019 rok jest już gotowy, to nie miał racji. Jak to zwykle bywa w Formule 1 na ostatnią chwilę wprowadzane są kolejne zmiany, tym razem związane z tylnymi skrzydłami.
Kilka lat temu zmieniono regulamin F1 i na podstawie obecnych zapisów wszelkie zmiany dotyczące techniki na kolejny sezon mają być ustalane do końca kwietnia poprzedniego roku (tzn. zmiany na 2019 rok powinny być zatwierdzone do 30 kwietnia 2018 roku). Po tym terminie potrzebna jest jednomyślność zespołów lub mogą to być modyfikacje wprowadzane przez FIA w związku z bezpieczeństwem. Ten nowy zapis miał doprowadzić do większej stabilizacji przepisów technicznych. Na wiele się to nie zdało, bo cały czas wprowadzane są zmiany do regulaminu technicznego po tym terminie.
Światła na tylnym skrzydle
Serwis motorsport.com poinformował, że podczas spotkania technicznej grupy roboczej wszystkie zespoły zgodziły się na wprowadzenie dodatkowych świateł na tylnym skrzydle od 2019 roku. Ta zmiana musi przejść jeszcze standardową ścieżkę od grupy strategicznej, aż do Światowej Rady Sportów Motorowych FIA, aby została oficjalnie wprowadzona do regulaminu na 2019 rok, ale to już tylko formalność. Wszystkie zespoły poparły ten pomysł, więc dwa dodatkowe światła pojawią się w przyszłym roku na bocznych częściach tylnego skrzydła.
Jak będą wyglądać nowe światła możecie zobaczyć na zdjęciu tytułowym tego wpisu. Lewis Hamilton w Mercedesie sprawdzał je na zlecenie FIA w maju podczas pierwszej tury wewnątrz sezonowych testów. Te światła zostaną wprowadzone po to, aby zwiększyć widoczność samochodów podczas trudnych warunków atmosferycznych. Obecnie bolid F1 ma centralnie umieszczone światło składające się z 15 dużych diod. Podczas jazdy na mokrym torze, gdy przejeżdżający samochód wzbija duże ilości wody, to światło nie zawsze jest optymalnie widoczne. Wprowadzenie dwóch dodatkowych bocznych świateł powinno sprawić, że bolid jadący z przodu będzie lepiej widoczny w trudnych warunkach atmosferycznych.
Bit of a buzz this morning about Lewis’ #F1Testing light set-up…
We’re testing a new system for @F1 this morning 🚨
🤔 What do you think, #BestFans? pic.twitter.com/Q2fs3DSYxw
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 15 maja 2018
Od 2014 roku tylne światło również miga, gdy kierowca odpuszcza gaz na końcu prostej oszczędzając paliwo, lub gdy system ERS przechodzi w tryb ładowania. Dlatego nowe tylne światła będą używane nie tylko w czasie opadów deszczu. Tylne światła umieszczone po bokach samochodu nie są niczym nowym w wyścigach, bo pojawiły się one już dawno w serii WEC na prototypach LMP1.
Zmiany w tylnym skrzydle i lusterkach
FIA od kilku miesięcy pracowała nad zmianami, które poprawią kierowcom widoczność do tyłu. Od 2017 roku po wprowadzeniu nowych tylnych skrzydeł pole widzenia uległo pogorszeniu. Tylne skrzydła są szersze i niższe, a więc częściowo przesłaniają pole widzenia w lusterkach.
FIA planuje podwyższyć tylne skrzydła o 50 milimetrów od przyszłego roku. Dzięki temu powstanie większa luka pomiędzy dolną krawędzią tylnego skrzydła, a górną płaszczyzną poszycia samochodu. Przypominam, że według wcześniej zatwierdzonych zmian w regulaminie, które mają wpłynąć na poprawę wyprzedzania (szczegóły) zatwierdzono poszerzenie tylnych skrzydeł o 10 cm od przyszłego roku. Dlatego najnowszy pomysł FIA ma sens. Z drugiej strony trzeba sobie zadać pytanie: dlaczego nie pomyślano o widoczności, gdy kilka miesięcy temu zatwierdzono zmiany wymiarów tylnych skrzydeł? To jeden z wielu przykładów sytuacji, gdy nowe regulacje wprowadza się do F1 zbyt szybko, bez dostatecznego przygotowania, a potem konieczne są kolejne zmiany, aby je doprecyzować.
FIA planuje także od przyszłego roku zmiany w lusterkach wstecznych. Ich pozycja zostanie ściślej określona w regulaminie, tak aby kierowca miał jak największy komfort w korzystaniu z nich. Dodatkowo zostaną wprowadzone zmiany w regulacjach dotyczących montażu lusterek, aby ograniczyć wykorzystywanie ich przez zespoły, jako dodatkowych elementów aerodynamicznych. FIA początkowo chciało wprowadzić zmiany dotyczące lusterek jeszcze w trakcie tego sezonu od GP Singapuru. Zespoły się nie zgodziły i te regulacje zostaną zmodyfikowane w 2019 roku.
Kolejne posiedzenie Światowej Rady Sportów Motorowych FIA zaplanowane jest na 12 października w Paryżu i wtedy wyżej wspominane zmiany zostaną oficjalnie zatwierdzone i wpisane do regulaminu technicznego F1.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: