Ilu widzów miała Formuła 1 w telewizji na świecie w 2019 roku i czy dane od Liberty Media dają nam pełny obraz oglądalności F1?
Z ponad miesięcznym opóźnieniem publikuję tekst podsumowujący oglądalność telewizyjną F1 w 2019 roku. Liberty Media wystosowało komunikat w tej sprawie 21 stycznia, można go przeczytać w całości pod tym linkiem. Ja postaram się to wszystko nieco uprościć i wykazać dlaczego teraz w ten sposób podawane są dane o oglądalności i dlaczego są one mało warte.
Oglądalność F1 na świecie w 2019 roku – dane od Liberty Media
Liberty Media w drugiej połowie stycznia 2020 roku w komunikacie prasowym podsumowało wyniki oglądalności telewizyjnej F1 w całym 2019 roku. Globalna skumulowana widownia telewizyjna wyniosła 1,922 miliarda – najwięcej od 2012 roku. W ten sposób liczona widownia wzrosła o 9% w porównaniu do 2018 roku. Na kluczowych rynkach skumulowana widownia wyniosła 1,781 mld i utrzymała się na tym samym poziomie. Za wzrost odpowiadają się mniejsze kraje. Pięć krajów miało ponad 100 milionów skumulowanych widzów: Brazylia, Niemcy, Włochy, Wielka Brytania i Holandia. Największy wzrost był w Polsce (o 256% – efekt Kubicy i transmisje w otwartym TVP Sport) oraz w Afryce Północnej i Bliskim Wchodzie (o 228% – prawa przejęła o wiele szerzej dostępna telewizja). Duże wzrosty były również w Grecji (+75%), Holandii (+56%), Włoszech (+29%) i Niemczech (+23%). Niewielkie wzrosty były dla dwóch kluczowych dla F1 rynkach: USA (+7%) i Chiny (+5%)
F1 zanotowała spadek o 3,9% wśród unikalnych widzów w 2019 roku. Łączna liczba unikalnych widzów w 2019 roku wyniosła 471 mln. W kluczowych 20. rynkach liczba widzów wzrosła o 0,3%, ale za to w pozostałych spadła. Najwięcej unikalnych widzów było z Brazylii, Chin, Niemiec, USA i Włoch. Największy wzrost był w Polsce (+ 569,7%) do 8,4 mln widzów oraz na Bliskim Wchodzie (+ 239,6%) do 17,6 mln. Wśród ważnych rynków duże wzrosty były w Niemczech (+45,6%), Holandii (+31,1%) i Grecji (+18%).
Najlepiej oglądanym pojedynczym wyścigiem było GP Włoch – 112 mln unikalnych widzów (poprawa o 20%). Ponad 100 mln było także w Monako, Brazylii i Niemczech. Średnia liczba unikalnych widzów wyniosła 91,5 mln, a łącznie 14 wyścigów miało ponad 90 mln. Można założyć że kilka z tych rozgrywanych o gorszych telewizyjnych porach zaniża średnią.
Unikalny widz, a skumulowana widownia
W danych padają takie stwierdzenia jak unikalny widz oraz skumulowana widownia. Unikalny widz to osoba, która oglądała co najmniej trzy kolejne minuty danej transmisji. Skumulowana widownia to liczba unikalnych widzów dodana dla każdego wyścigu z sezonu. Wiemy, że unikalnych widzów było 471 mln, skumulowana widownia wyniosła 1,922 miliarda, a liczba wyścigów w sezonie to 21. To znaczy, że większość unikalnych widzów oglądała tylko pojedyncze transmisje. Gdyby każdy unikalny widz obejrzał każdy wyścig, to skumulowana widownia wyniosłaby 9,89 mld, czyli pięć razy więcej niż faktycznie było.
Sposób obliczania widowni telewizyjnej
Wszystkie liczby dotyczące oglądalności telewizyjnej za 2019 roku przez Liberty Media są wyliczone na innej podstawie niż dawniej. Celowo zmieniono sposób obliczania widowni, aby móc przedstawiać większe i korzystniejsze liczby. Zdecydowana większość osób nie wie jak taką oglądalność się liczy, a wysokie liczby do nich trafiają. Fakt jest taki, że oglądalność F1 spada od ponad 10 lat głównie z powodu przechodzenia z transmisjami do kodowanych stacji. W wielu krajach gdzie doszło do takiej zmiany oglądalność spadła o kilkadziesiąt, a nawet o 90%. Gdy następuje przeciwna zmiana to natychmiast są spore wzrosty przykłady powyżej z Polski i Bliskiego Wschodu.
Liberty Media od 2018 roku wprowadziła nową definicję unikalnego widza dostosowując ją do tego co stosują inne duże dyscypliny sportowe i nie tylko. Według tej definicji wystarczy obejrzeć trzy kolejne minuty danego programu, aby zostać uznanym za unikalnego widza. Więc jeżeli ktoś przypadkowo włączył wyścig F1 w 2019 roku na trzy minuty i popatrzył jak “jeżdżą w kółko”, to jest uznawany za unikalnego widza w takim samym stopniu, jak kibic oglądający cały wyścig. W przypadku oglądalności skumulowanej każda osoba, która oglądała co najmniej trzy kolejne minuty danego wyścigu jest liczona. A więc jeśli ktoś oglądał każdy wyścig przez co najmniej trzy minuty, to w łącznej skumulowanej widowni jest liczony jako 21 osób.
Tego typu dane nie mają większego sensu, bo nie wiemy ilu wśród tych unikalnych widzów było takich co ogląda F1 regularnie, a takich co przypadkowo włączyli w TV. Na początku XXI wieku F1 wprowadziła inną definicję unikalnego widza. Wtedy trzeba było obejrzeć 15 minut transmisji. W ten sposób do minimum ograniczono osoby, które przypadkowo zmieniły kanał. Formuła 1 mogło sobie na to pozwolić, bo wtedy wyścigi były w otwartych kanałach. Szczyt oglądalność nastąpił w 2008 roku, gdy F1 miała 600 mln widzów na świecie. Od tego czasu co roku widownia telewizyjna spadała (z wyjątkiem 2010 roku) do 390 mln w 2016 roku. Później Liberty Media zmieniło sposób publikacji danych, a od 2018 roku sposób zliczania widzów. Obecnych danych o oglądalności nie da się porównać do tych z sezonu 2016 i poprzednich. Można być pewnym, że jest słabiej, bo w kolejnych krajach ograniczono dostępność do transmisji.
Liberty Media celowo nie podaje średniej oglądalności całego sezonu lub średniej dla poszczególnych wyścigów, bo tak przedstawione liczby byłyby wielokrotnie niższe. To jest niestety normalna praktyka wśród dużych, globalnych dyscyplin sportowych. Zawsze w przypadku Igrzysk Olimpijskich, Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej itp. pojawiają się informacje o tym ile setek milionów czy nawet miliardów ludzi oglądało je w telewizji. Takie dane mają niewiele wspólnego z rzeczywistością.
Oglądalność F1 w Polsce w 2019 roku
Z danych od Liberty Media dowiadujemy się, że w Polsce w 2019 roku było 8,4 mln unikalnych widzów. Jak jest to liczba oderwana od rzeczywistości i najbardziej reprezentatywnych danych o średniej widowni. W 2019 roku razem w Eleven Sports 1 i TVP Sport wyścigi F1 oglądało średnio ponad 0,5 mln widzów. Oglądalność średnia to znaczy, że w każdej sekundzie transmisji wyścigów było średnio 0,5 mln widzów. Liczba unikalnych widzów nigdy nie jest podawana w klasycznym informowaniu o oglądalności telewizyjnej. Polecam szczegółowe podsumowanie oglądalności F1 w 2019 roku w Eleven Sports oraz informacje o oglądalności F1 w TVP Sport w 2019 roku.
F1 w Internecie w 2019 roku
Osobna kwestia to Internet. Świat się zmienia coraz większe znaczenie nabiera Internet, media społecznościowe itd. Pod tym względem Formuła 1 jest liderem wzrostów wśród globalnych sportów. Praktycznie nie ma słabego punkty, bo wszędzie widać dynamiczne wzrosty. Po szczegóły odsyłam do specjalnego podsumowania. Internet to jest coś co trzeba brać pod uwagę przy spadających oglądalnościach telewizyjnych. Część osób przerzuca się na oglądanie w Internecie, nowi kibice głównie tam się pojawiają. Oglądalność różnego typu legalnych streamów nie jest jeszcze odpowiednio monitorowana lub dane nie są publikowane.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: