W zakończonym sezonie 2019 Formuły 1 wyraźnie wzrosła oglądalność telewizyjna w Polsce. Zapraszam na omówienie wyników oglądalności F1 w Eleven Sports w 2019 roku wraz tabelą prezentującą pełne rezultaty.
Telewizja Eleven Sports transmituje Formułę 1 w od 2016 roku w Polsce. W marcu poinformowano o przedłużeniu umowy do 2022 roku włącznie (szczegóły), więc na pewno przez trzy kolejne sezony będzie można oglądać F1 w tej telewizji.
W 2019 roku transmisje Formuły 1 dodatkowo po raz pierwszy przeprowadzał również kanał TVP Sport. Ten kanał mógł pokazywać wyścigi na żywo od 45. minuty trwania zawodów. Omówienie oglądalności transmisji F1 w TVP Sport znajduje się pod tym linkiem.
Kilka informacji wstępnych na temat danych dotyczących oglądalności telewizyjnej
Wszelkie dane dotyczące oglądalności w tym tekście dotyczą tylko średniej oglądalności telewizyjnej monitorowanej przez Nielsen Audience Measurement. Zliczani są ludzie, który oglądali transmisje poprzez sygnał telewizyjny. Ludzie oglądający przez Internet nie są uwzględniani w tym badaniu nawet jeśli korzystają z legalnych źródeł. Informacje na temat oglądalności kolejnych wyścigów F1 publikuje regularnie na Twitterze Mariusz Wójcicki – dyrektor telewizji Stars.TV, który ma do nich dostęp. Wszelkie dane w tym tekście, to średnia oglądalność danej transmisji, czyli najbardziej powszechny sposób publikowania danych o oglądalności.
Legalna oglądalność przez Internet nie jest monitorowana w Polsce przez niezależne firmy, a dostawcy takich transmisji sami nie publikują danych. Trudno szacować ile takich widzów może być. Na pewno oglądalność w ten sposób z roku na rok rośnie w związku z coraz większą popularnością takiego sposobu dostępu. W tym roku poza płatnym dostępem do kanałów Eleven Sports w kilku serwisach są jeszcze płatne transmisje w F1 TV Pro oraz darmowe na stronie internetowej i aplikacji TVP Sport. Z drugiej strony widziałem dane dla Wielkiej Brytanii, gdzie oglądalność przez Internet jest monitorowana i tam jest to niewielki odsetek ludzi oglądających przez TV. Dlatego bardzo trudno nawet spróbować oszacować ile osób ogląda F1 przez Internet w Polsce.
Średnia oglądalność kwalifikacji i wyścigów F1 w Eleven Sports 1 w 2019 roku
Grand Prix | Kwalifikacje (w tysiącach) | Wyścig (w tysiącach) |
---|---|---|
Australia | 129 | 216 |
Bahrajn | 107 | 283 |
Chiny | 117 | 260 |
Azerbejdżan | 156 | 304 |
Hiszpania | 158 | 263 |
Monako | 153 | 176 |
Kanada | 152 | 263 |
Francja | 114 | 168 |
Austria | 148 | 301 |
Wielka Brytania | 146 | 227 |
Niemcy | 187 | 264 |
Węgry | 105 | 348 |
Belgia | 155 | 287 |
Włochy | 185 | 276 |
Singapur | 175 | 235 |
Rosja | 109 | 222 |
Japonia | 8,5 | 167 |
Meksyk | 175 | 368 |
USA | 131 | 266 |
Brazylia | 160 | 368 |
Abu Zabi | 120 | 290 |
Średnia | 137 | 264 |
* Oglądalność kwalifikacji w Japonii była bardzo niska, bo ta sesja odbyła się w nocy z soboty na niedzielę czasu polskiego po tym jak z uwagi na Tajfun musiała być przeniesiona.
Oglądalność kwalifikacji oraz wyścigów nie obejmuje studia emitowanego wokół takich transmisji. Średnia oglądalność jest obliczana od pierwszej do ostatniej sekundy transmisji kwalifikacji oraz wyścigów łącznie z emitowanymi w jej trakcie przerwami reklamowymi (dotyczy to szczególnie kwalifikacji, bo wyścigi nie były przerywane reklamami).
Omówienie wyników oglądalności F1 w Eleven Sports 1 w 2019 roku
Średnia oglądalność wyścigów F1 w Eleven Sports 1 w 2019 roku wyniosła ponad 264 tysiące widzów. Jest to bardzo dobry wynik i zdecydowana poprawa w stosunku do sezonu 2018, gdy wyścigi oglądało średnio 152 tysiące widzów (Szczegóły). Oglądalność wyścigów w tym kanale wzrosła rok do roku o 112 tysięcy widzów, czyli o 73%.
Bardzo dobrze prezentują się także dane dotyczące oglądalności sesji kwalifikacyjnych. Ich średnia oglądalność w w Eleven Sports 1 w 2019 roku wyniosła 137 tysięcy widzów. Nie mam tutaj niestety porównania do lat ubiegłych, ale może spodziewać się podobnego wzrostu, jak w przypadku wyścigów. Sesje kwalifikacyjne przeciętnie ogląda o połowę mniej widzów niż niedzielne wyścigi. W przypadku kwalifikacji średni wynik całego sezonu obniżyła sesja w Japonii o czym wspomniałem wyżej.
W sezonie 2019 najlepiej oglądanym wyścigiem w Eleven Sports 1 było GP Meksyku – 368 406 widzów. Był to rekordowy wynik w historii transmisji F1 w tym kanale (szczegóły). Nieznacznie mniej widzów miało GP Brazylii – 368 365. Ponad 300 000 widzów miały jeszcze wyścigi w Azerbejdżanie, Austrii i na Węgrzech. W przypadku sesji kwalifikacyjnych najchętniej oglądana była sesja w Niemczech – 187 tysięcy widzów oraz we Włoszech – 185 tysięcy.
Eleven Sports pokazuje w Polsce Formułę 1 od 2016 roku i oglądalność rośnie w tej telewizji z sezonu na sezon. Musimy jednak pamiętać, że początkowo (sezon 2016) oglądalność F1 po przejściu do tego kanału bardzo spadła, bo jego zasięg techniczny był kilkukrotnie mniejszy niż Polsatu Sport, który w dwóch wcześniejszych sezonach transmitował F1. Mimo trwających od 2016 roku wzrostów oraz obecności Roberta Kubicy co zwiększyło zainteresowanie, to oglądalność wyścigów F1 w 2019 roku w Eleven Sports 1 była niższa niż w sezonie 2015 w Polsacie Sport, gdy wyniosła średnio 302 tysiące widzów.
Podsumowanie
Telewizja Eleven Sports musi być zadowolona z takich wyników, bo F1 to obecnie ich najpopularniejsze transmisje. Jedynie pojedyncze mecze piłkarskich lig zagranicznych mogą liczyć na porównywalne lub lepsze wyniki. Skala wzrostu widowni Formuły 1 w 2019 roku dzięki startom Roberta Kubicy jest bardzo duża, więc kanały zarobiły dużo więcej pieniędzy z reklam, a także pozyskały nowych abonentów. Wyzwaniem będzie utrzymanie tej widowni w 2020 roku, gdy polskiego kierowcy nie będzie już w stawce.
P.S. Jeżeli ktoś jest zainteresowany oglądalnością F1 w Polsce na przestrzeni ostatnich ponad 10 lat, to znajdzie opisowe podsumowanie tych wyników w moim zeszłorocznym tekście (jego dolny fragment) pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: