Zwiększone zainteresowanie spowodowane powrotem Roberta Kubicy do Formuły 1 i transmisje w dwóch telewizjach. Jak prezentuje się oglądalność telewizja F1 w połowie sezonu 2019 w Polsce i jak te liczby wypadają na tle lat ubiegłych? Zapraszam na podsumowanie.
Którzy widzowie się zliczani i źródło danych
Wszelkie dane dotyczące oglądalności w tym tekście dotyczą tylko średniej oglądalności telewizyjnej monitorowanej przez Nielsen Audience Measurement. Zliczani są ludzie, który oglądali transmisje poprzez sygnał telewizyjny. Ludzie oglądający przez Internet nie są uwzględniani nawet jeśli korzystają z legalnych źródeł. Informacje na temat oglądalności kolejnych wyścigów F1 publikuje regularnie na Twitterze Mariusz Wójcicki – dyrektor telewizji Stars.TV, który ma do nich dostęp. Wszelkie dane w tym tekście, to średnia oglądalność danej transmisji, czyli najbardziej powszechny sposób publikowania danych o oglądalności.
Legalna oglądalność przez Internet nie jest monitorowana w Polsce przez niezależne firmy, a dostawcy takich transmisji sami nie publikują danych. Trudno szacować ile takich widzów może być. Na pewno oglądalność w ten sposób z roku na rok rośnie w związku z coraz większą popularnością takiego sposobu dostępu. W tym roku poza płatnym dostępem do kanałów Eleven Sports w kilku serwisach są jeszcze płatne transmisje w F1 TV Pro oraz darmowe na stronie internetowej i aplikacji TVP Sport. Z drugiej strony widziałem kilkukrotnie dane dla Wielkiej Brytanii, gdzie oglądalność przez Internet jest monitorowana i tam jest to niewielki odsetek ludzi oglądających przez TV.
Średnia oglądalność kwalifikacji i wyścigów F1 w Eleven Sports 1 w pierwszej połowie sezonu 2019
Grand Prix | Kwalifikacje (w tysiącach) | Wyścig (w tysiącach) |
---|---|---|
Australia | 129 | 216 |
Bahrajn | 107 | 283 |
Chiny | 117 | 260 |
Azerbejdżan | 156 | 304 |
Hiszpania | 158 | 263 |
Monako | 153 | 176 |
Kanada | 152 | 263 |
Francja | 114 | 168 |
Austria | 148 | 301 |
Wielka Brytania | 146 | 227 |
Niemcy | 187 | 264 |
Węgry | 105 | 348 |
Średnia | 139,3 | 256 |
Wyniki oglądalności w pierwszej połowie sezonu 2019 w Eleven Sports 1 są o wiele lepsze niż w całym ubiegłym sezonie, gdy średnia dla wszystkich wyścigów wyniosła 152 480 widzów (Szczegóły). Najlepiej oglądanym wyścigiem w 2018 roku było GP Belgii – 217 110 widzów. W 2019 roku aż dziewięciokrotnie oglądalność wyścigów F1 w Eleven Sports 1 była lepsza od rekordu z poprzedniego roku. Eleven Sports pokazuje w Polsce Formułę 1 od 2016 roku i oglądalność rośnie w tej telewizji z sezonu na sezon. Po pierwszej połowie 2019 roku możemy być pewni, że ten trend będzie podtrzymany, bo niemożliwy jest drastyczny spadek w drugiej połowie sezonu, który mocno obniży średnią.
Jak głębiej wczytamy się w dane z tabeli to zauważymy, że kwalifikacje zwykle mają o wiele mniej widzów niż wyścigi. To jest normalny trend widoczny w Polsce i na świecie. Dokładnie tak samo było za czasów transmisji w otwartym Polsacie. Oglądalności treningów nie ma w tabeli, ale są to o wiele słabsze liczby. Treningi sobotnie mają jeszcze dobre wyniki, często niewiele gorsze niż kwalifikacje. W piątki jednak z uwagi na niekorzystną porę liczba widzów szczególnie pierwszego treningu jest bardzo niska.
Dostęp do kanału Eleven Sports 1 poprzez sygnał telewizyjny ma obecnie 15,2% mieszkańców Polski. Eleven od momentu debiutu w Polsce regularnie zwiększa zasięg i to również jest powód dla którego oglądalność F1 rośnie w tym kanale z roku na rok.
Średnia oglądalność wyścigów F1 w TVP Sport w pierwszej połowie sezonu 2019
TVP Sport przeprowadza bardzo specyficzne transmisje F1 w 2019 roku. Zakupili sublicencję od Eleven Sports, ale mogą wchodzić z transmisją dopiero od 45. minuty trwania wyścigu. Ich studio zwykle zaczyna się 10 minut przed faktycznym startem, więc przez 55 minut pokazują różne materiały wideo, wywiady i rozmowy w zaproszonymi gośćmi. Początkowo ten format wydawał mi się dość karkołomny, ale widać, że mają pomysł jak w takiej formie pokazywać F1 i trafiać z tymi transmisjami do nowych kibiców. Jeżeli jakiś kibic bardzo angażuje się w F1, to nie wystarczą mu transmisje połowy wyścigu, a chce widzieć całość plus pozostałe sesje. Dlatego w TVP Sport teoretycznie powinni dominować „niedzielni kibice”, którzy zainteresowali się F1 głównie z powodu startów Roberta Kubicy. To nie jest jednak reguła.
Oglądalność w TVP Sport rozbiłem na dwie tabele. Początkowo pojawiały się liczby dotyczące średniej widowni dla całej transmisji, a więc studio + wyścig. Od GP Austrii dane są rozdzielone, więc widzimy osobno średnią widownią studia i wyścigu. To jest bardzo ważne, bo naturalne jest to, że studio ogląda mniej widzów niż samą transmisję, a więc licząc średnią z całej transmisji wynik jest słabszy niż gdy weźmiemy sam wyścig (od 45. minuty). To jest jedna z przyczyn dlaczego w danych widać poprawę oglądalności ostatnich wyścigów w TVP Sport.
Oglądalność pierwszych ośmiu wyścigów F1 w sezonie 2019 w TVP Sport
Grand Prix | Studio oraz wyścig (w tysiącach) |
---|---|
Australia | 186 |
Bahrajn | 430 |
Chiny | 238 |
Azerbejdżan | 372 |
Hiszpania | 322 |
Monako | 347 |
Kanada | 208 |
Francja | 296 |
Średnia | 299 |
Oglądalność F1 w TVP Sport od GP Austrii do GP Węgier w 2019 roku
Grand Prix | Studio (w tysiącach) | Wyścig od 45. minuty (w tysiącach) |
---|---|---|
Austria | 146 | 369 |
Wielka Brytania | 196 | 357 |
Niemcy | 196 | 440 |
Węgry | 302 | 553 |
Średnia | 210 | 429 |
Kanał TVP Sport jest dostępny bezpłatnie w telewizji naziemnej oraz u wszystkich operatorów kablowo-satelitarnych. Jego zasięg wynosi 98,9%, więc niemal wszyscy mieszkańcy Polski mogą oglądać tę stację.
Oglądalność Formuły 1 we wcześniejszych latach w Polsce
Osobiście spodziewałem się o wiele większej oglądalności F1 w Polsce w 2019 roku po powrocie Roberta Kubicy. Fakt, że Polak nie odnosi żadnych sukcesów mocno odbija się na wynikach, bo zawsze jest tak, że im więcej sukcesów, to tym więcej widzów danego sportu w Polsce. Jednak tegoroczne wyniki oglądalności moim zdaniem są słabe. Są one realizowane przez dwa kanały w tym jeden ogólnodostępny. Poprzedni raz było tak w 2013 roku, gdy F1 pokazywał otwarty Polsat. Nie było wtedy w stawce Roberta Kubicy, a średnia oglądalność wyścigów wyniosła 0,71 mln widzów (dane tylko dla otwartego Polsatu, dodatkowi widzowie byli w Polsacie Sport). W 2015 roku, czyli w ostatnim sezonie transmitowanym przez kodowany Polsat Sport (ma zasięg niecałych 50% gospodarstw domowych) średnia oglądalność wyniosła 0,3 mln widzów.
Osobiście spodziewałem się w 2019 roku, że oglądalność na obu kanałach łącznie będzie wynosiła minimum milion widzów. Po pierwszej połowie sezonu najlepszy zsumowany wynik dla obu kanałów to 0,9 mln w przypadku GP Węgier. Ten wyścig był zdecydowanie najlepiej oglądany z uwagi na wcześniejszy punkt Kubicy oraz dodatkowe zainteresowanie związane z najazdem Kibiców na tor Hungaroring. W drugiej połowie sezonu wiele zależy od tego jakie rezultaty będzie osiągał Kubica. Jeśli będą one lepsze niż do tej pory, to możemy oczekiwać poprawy danych dotyczących oglądalności.
Podsumowanie danych dotyczących oglądalności F1 w Polsce na przestrzeni lat znajdziecie w formie opisowej w zeszłorocznym tekście (jego dolny fragment) pod tym linkiem.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: