Jaka była telewizyjna oglądalność F1 w Polsce w 2018 roku w telewizji Eleven Sports oraz jak ten wynik prezentuje się na tle danych historycznych? Zapraszam na podsumowanie.
Na początek istotne wyjaśnienie. Wszelkie dane dotyczące oglądalności w tym tekście dotyczą tylko średniej oglądalności telewizyjnej monitorowanej przez Nielsen Audience Measurement. Zliczani są ludzie, który oglądali transmisje poprzez sygnał telewizyjny. Ludzie oglądający przez Internet nie są uwzględniani nawet jeśli korzystają z legalnych źródeł.
Oglądalność F1 w Polsce w 2018 roku
Według danych które otrzymałem od nadawcy, wyścigi Formuły 1 w sezonie 2018 na antenie Eleven Sports 1 oglądało średnio 152 480 widzów (dane AMR). Trzy najchętniej oglądane zawody w minionym sezonie to: GP Belgii – 217 110 widzów, GP Abu Zabi – 210 815 oraz GP USA – 206 026 widzów.
Oglądalność F1 w 2018 roku była najlepsza odkąd transmisje przejęła stacja Eleven Sports. Według moich informacji średnia oglądalność wyścigów F1 rośnie w tej stacji z roku na rok (nie uzyskałem niestety konkretnych liczb, aby podeprzeć to twierdzenie). Żeby pokazać skalę wzrostu warto dodać, że ten nadawca chwalił się na początku tego sezonu (szczegóły) rekordową oglądalnością wyścigu o GP Bahrajnu 2018 – 160 620 widzów. W dalszej części sezonu kilka wyścigów zanotowało wyraźnie lepsze wyniki, a średnia z całego roku była niewiele niższa niż rekord z Bahrajnu. Średnia oglądalność musiała być więc regularnie lepsza w drugiej połowie sezonu niż na jego początku. Na podstawie danych, które przewijają się na Twitterze widać, że oglądalność wyraźnie urosła po przerwie wakacyjnej. Na pewno wpływ na to miała większa ilość plotek o Robercie Kubicy w polskich mediach.
Telewizja Eleven Sport w trakcie sezonu osobno chwaliła się wynikami wyścigów w Bahrajnie i w Belgii. Wtedy podali dodatkowo wyniki oglądalności przedwyścigowego studia i były to liczby mniej więcej o połowę niższe niż oglądalność samego wyścigu. Danych dla kwalifikacji i treningów nie znam, ale jeżeli utrzymuje się trend taki jak kilka lat temu, to kwalifikacje mają ponad 50% mniej widzów niż wyścigi, a treningi cieszą się jeszcze mniejszą popularnością.
Oglądalność Formuły 1 we wcześniejszych latach w Polsce
Formuła 1 cieszyła się w Polsce największym zainteresowaniem w okresie, gdy Robert Kubica notował w niej najlepsze rezultaty, transmisje były dostępne w niekodowanych kanałach, a na rynku telewizyjno-internetowym nie było dużej konkurencji. W sezonie 2007 średnia oglądalność kwalifikacji i wyścigów w Polsacie wyniosła 1,94 mln widzów, a w 2008 roku – 1,98 mln widzów (Źródło). Najchętniej oglądanym wyścigiem F1 w Polsce w historii było GP Bahrajnu 2008 – 4,11 mln widzów (Źródło). W głównym Polsacie ten wyścig oglądało średnio 3,94 mln widzów, a w Polsacie Sport Extra 0,17 mln. Był to jedyny wyścig do którego Robert Kubica ruszał z Pole Position – stąd bardzo duże zainteresowanie.
W 2009 roku, czyli w sezonie w którym Robert Kubica notował słabsze rezultaty, kwalifikacje i wyścigi oglądało w głównym Polsacie średnio 1,74 mln widzów (Źródło). W 2010 roku Robert Kubica przeszedł do zespołu Renault i ponownie zaczął notować lepsze wyniki co przełożyło się na poprawę oglądalności telewizyjnej do 1,8 mln widzów (Źródło) w głównym Polsacie.
Polsat bezpośrednio przed sezonem 2011 wykupił na trzy kolejne lata prawa telewizyjne do Formuły 1 za duże pieniądze. Był to pierwszy sezon pokazany w całości w HD, pojawiły się także transmisje Internetowe. W związku z wypadkiem Roberta Kubicy w rajdzie, a tym samym brakiem jego udziału w Formule 1 oglądalność drastycznie spadła. Średnia oglądalność pierwszej polowy tamtego sezonu wyniosła 1,06 mln widzów. W kolejnych latach oglądalność systematycznie topniała i w 2013 roku w głównym Polsacie Formułę 1 śledziło średnio 0,71 mln widzów (Źródło).
Za czasów transmisji w otwartym Polsacie równolegle poszczególne sesje były emitowane w Polsacie Sport lub Polsacie Sport Extra. Powyższe informacje na temat oglądalność dotyczą tylko głównego Polsatu, bo takie podsumowania pojawiały się w specjalistycznych portalach internetowych, więc faktyczna widownia telewizyjna była większa.
W 2014 roku transmisje F1 w Polsce były dostępne tylko w kodowanym Polsacie Sport. Średnia oglądalność wyścigów w całym sezonie wyniosła 383 000 widzów. Najlepiej oglądanym wyścigiem było GP Belgii 2014 – 499 000 widzów (szczegóły). W 2015 roku w tym samym kanale średnia oglądalność wyścigów wyniosła 302 300 widzów.
Oglądalność F1 w Eleven Sports w 2018 roku była niższa niż w czasach transmisji w Polsacie oraz w Polsacie Sport. Powodem jest fakt, że zasięg telewizji Eleven jest mniejszy, a więc mniej osób ma dostęp do transmisji F1 w telewizji.
Powrót Kubicy sprawi, że oglądalność wzrośnie w 2019 roku
W 2019 roku do ścigania w Formule 1 wraca Robert Kubica. Zainteresowanie na pewno będzie bardzo duże, a tym samym oglądalność telewizyjna wyraźnie wzrośnie. Eleven Sports posiada pełne prawa na 2019 rok, więc dalej będą kontynuować transmisje w swoich kanałach. Zobaczymy czy doczekamy się nowości, ja osobiście liczę na to, że wyścigi F1 będą komentowane z toru. Eleven ma jednak ograniczony zasięg (kilkanaście procent gospodarstw domowych), więc aby oglądalność telewizyjna ponownie mogła być liczona w milionach, to potrzebne są transmisje w ogólnodostępnym kanale. Zobaczymy czy dojdzie do odprzedaży sublicencji, bo TVP jak i Polsat powinny być tym zainteresowane. Na obecną chwilę nie ma żadnych konkretnych informacji w tym temacie. PKN Orlen zainwestował bardzo duże pieniądze w sponsoring zespołu Williams i im również będzie zależeć na tym, aby jak najwięcej ludzi oglądało F1, a tym samym widziało ich reklamy.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: