Red Bull nie przebiera w środkach, aby wrócić na szczyt Formuły 1. Budżety obu spółek kontrolujących zespół Formuły 1 w 2017 roku były wyraźnie wyższe niż rok wcześniej. Wzrosły także bezpośrednie wydatki koncernu Red Bull na program F1.
Na początek wyjaśnienie. Kontrolę nad zespołem Formuły 1 Red Bulla stanowią dwie spółki. Główną jest Red Bull Technology, która zajmuje się projektowaniem oraz budową samochodów F1. Jej działalnością poboczną jest dział Advanced Technologies, który m.in. współpracował z Aston Martinem przy super-samochodzie Valkyrie, prowadzi także różne inne prace inżynierskie wykraczające poza Formułę 1. Spółką córką jest Red Bull Racing Limited, której zadaniem jest bezpośrednie zarządzanie zespołem F1. Spółka Red Bull Technology powstała w 2005 roku, a Red Bull Racing Limited to spółka działająca od 1995 roku (Red Bull wchodząc do F1 wykupił zespół Jaguara), to ona posiada licencję na starty w F1. Obie te spółki są zarejestrowane w Wielkiej Brytanii, więc są zobowiązane co roku publikować raporty finansowe, na podstawie których powstało to opracowanie.
Red Bull Racing Limited w 100% należy do Red Bull Technology, a Red Bull Technology w całości należy do koncernu Red Bull GmbH. Swoją drogą działalność Red Bulla w F1 wykracza często daleko poza ten sport o czym świadczą wykonywane przez nich usługi inżynierskie, co teoretycznie powinno być dodatkowym i zbędnym obciążeniem dla całego koncernu, który zajmuje się produkcją napojów energetycznych. Jednak nie tylko jest to tolerowane, ale i cały czas się rozwija. To pokazuje, że centrala Red Bulla daje swojemu zespołowi F1 wolną rękę. Red Bull Technology wykonuje również pewne usługi na rzecz zespołu Scuderia Toro Rosso. Ta kooperacja ma być znacząco zwiększona od 2019 roku.
Red Bull Racing jest spółką córką Red Bull Technology, więc wszystkie przychody i pozostałe dane finansowe RBR zawierają się w danych dla RBT. Podaję osobno wyniki obu tych spółek, aby oddzielić dodatkowe działalności prowadzone przez RBT od bezpośrednich wydatków na prowadzenie zespołu F1.
Wyniki finansowe Red Bull Technology w 2017 roku
Cała firma Red Bull Technology w 2017 roku zanotowała przychody na poziomie 291,4 mln funtów. To bardzo duży wzrost z poziomu 247,8 mln funtów, który został odnotowany w 2016 roku. Firma jednocześnie poprawiła swój wynik finansowy, bo wypracowała 11,3 mln funtów zysku w 2017 roku w porównaniu do 8,4 mln funtów zysku w 2016 roku. Spółka w 2017 roku prowadziła inwestycje w fabryce, które umożliwią rozwój działalności przez Advanced Technologies.
W komentarzu do raportu czytamy, że wydatki Red Bull Racing wzrosły w 2017 roku z uwagi na wyższe koszty opracowania samochodów (nowy regulamin techniczny), większe pensje kierowców oraz wyższe koszty zakupu jednostek napędowych.
Red Bull w 2017 roku rozszerzył współpracę z Aston Martinem, pozyskał dużego sponsora – koncern petrochemiczny ExxonMobil, a także dzięki poprawie formy w 2016 roku otrzymał wyższą premię od FOM. Jednak dodatkowe wpływy od sponsorów nie odpowiadają w pełni za wzrost przychodów. Red Bull Technology w 2017 roku otrzymał aż 94,2 mln funtów w ramach sponsoringu od przedsiębiorstwa dominującego, czyli firmy matki Red Bull GmbH. W 2016 roku z tego tytułu otrzymali 78,2 mln funtów. Red Bull Technology otrzymał również 7 mln funtów za sprzedaż towarów i usług innym spółkom zależnym – prawdopodobnie chodzi tutaj o usługi na rzecz Toro Rosso.
Bezpośrednie wydatki Red Bulla na utrzymanie zespołu F1 wzrosły, mimo że udało się pozyskać więcej pieniędzy od sponsorów i od FOM. To oznacza, że Red Bull nie oszczędza na Formule 1 i przekazuje niezbędne środki finansowe, aby utrzymać konkurencyjność na tle rywali.
Spółka Red Bull Technology w 2017 roku zatrudniała średnio 793 osoby (758 w 2016 roku). Wydatki na pensje wrosły o 4,4 mln do 82,8 mln funtów.
Wyniki finansowe Red Bull Racing w 2017 roku
Zespół Red Bull Racing zanotował w 2017 roku 231,6 mln funtów przychodów, co jest bardzo dużym skokiem w porównaniu do 198 mln funtów przychodów w 2016 roku. Aby jeszcze lepiej wykazać skalę wzrostu to przypomnę, że w 2015 roku przychody wyniosły 181,5 mln funtów. To oznacza, że zespół F1 w ciągu dwóch lat zwiększył przychody o 50 mln funtów. Spółka w 2017 roku wypracowała niewielki zysk na poziomie 0,6 mln funtów (0,4 mln funtów w 2016 roku). Red Bull Racing co roku odnotowuje niewielki zysk mimo tego, że przychody oraz wydatki podlegają sporym wahaniom. Koncern Red Bull GmbH uzależnia kwotę przeznaczaną w ramach sponsoringu od innych przychodów zespołu i przeznacza tyle pieniędzy, aby wynik finansowy był dodatni.
Wydatki koncernu Red Bull w ramach sponsoringu na rzecz zespołu F1 wzrosły o 16 mln funtów do poziomu 56,5 mln funtów. Jeszcze w 2015 roku było to tylko 10,1 mln funtów. To pokazuje, że koncern Red Bull nie ma zamiaru oszczędzać na programie F1. Nie dążą do zrównoważenie budżetu i ograniczanie własnych wydatków. W takim scenariuszu nie mieliby szans walki o najwyższe cele na torze. Wielkie budżety Ferrari i Mercedesa sprawiają, że ich konkurenci także muszą wydawać coraz więcej chcąc utrzymać konkurencyjność.
Zespół F1 zatrudniał w 2017 roku bezpośrednio tylko 58 osób – tyle samo co rok wcześniej i na ich pensje wydał 9,2 mln funtów. Zdecydowana większość osób pracujących na rzecz zespołu F1 jest zatrudniona w Red Bull Technology.
Porównując wyniki zespołu F1 do finansów całego Red Bull Technology, to widzimy że Formuła 1 generuje około 80% przychodów tej spółki. Ta różnica utrzymuje się na podobnym poziomie, jak rok temu, a to znaczy, że obie główne działalności rozwijają się w podobnym tempie.
Red Bull, a planowany limit budżetowy
Liberty Media planuje wprowadzić do F1 limit budżetowy. Prawdopodobnie pojawi się on w 2021 roku i zespoły wydające najwięcej pieniędzy dostaną możliwość stopniowego ograniczania wydatków przez trzy lata – nie będzie nagłego wprowadzenia limitu. Ten limit ma wynieść 150 mln dolarów, ale nie będzie obejmował wydatków na pensje kierowców oraz marketing. Budżet zespołu Red Bull w 2017 roku wyrażony w dolarach przekracza 300 mln. Będą musieli bardzo kombinować, aby utrzymać konkurencyjność i jednocześnie obniżyć wydatki. Możemy spodziewać się, że np. część pracowników i pieniędzy zostałaby przeniesiona do Toro Rosso, który to zespół ma budżet poniżej planowanego limitu.
Więcej artykułów na temat wyników finansowych różnych zespołów F1 oraz zagadnień związanych z ich finansami znajdziecie pod tagiem Budżet.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: