Szczegóły na temat opon Pirelli w sezonie 2020 Formuły 1. Jakie będą mieszanki w 2020 roku? Nominacje opon na poszczególne weekendy wyścigowe przez Pirelli.
Najważniejsza sprawa związana z oponami Pirelli na sezon 2020 Formuły 1 jest taka, że to ogumienie będzie takie same jak rok wcześniej. Pirelli przez cały 2019 roku pracowało nad zmodyfikowanym mieszankami opon na kolejny rok. To były standardowe prace jakie wykonują co roku, jednak zespoły z tych nowych opon nie były zadowolone. Wszystkie stajnie jednomyślnie zagłosowały po testach ogumienia w Abu Zabi przeciwko nowym mieszankom. Z tego powodu w tym sezonie dojdzie do unikalnej sytuacji, bo opony będą identyczne jak rok wcześniej. Zespoły będą więc te opony doskonale znały i nie powinno być z nimi problemów. Z drugiej strony samochody w 2020 roku powinny być szybsze i z większym dociskiem aerodynamicznym, a to sprawi, że ogumienie będzie poddawane większym obciążeniom. Już w pierwszych wyścigach sezonu zobaczymy czy jest to problem. Jeśli tak, to Pirelli po prostu będzie nominować twardsze mieszanki niż rok wcześniej.
Formuła 1 walcząc z problemami finansowymi zadecydowała o tym, że rewolucja techniczna została przesunięta o rok i w sezonie 2021 samochody będą bliźniaczo podobne jak w 2020 roku. Testy opon w 2020 roku zostały całkowicie odwołane, a więc w kolejnym sezonie mieszanki ponownie będą takie same. To oznacza, że w latach 2019 – 2021 mieszanki opon Pirelli będą identyczne.
Brak dowolnego doboru mieszanek w sezonie 2020
W sezonie 2020 na prośbę producenta opon zespoły nie będą same wybierać mieszanek na poszczególne weekendy wyścigowe. Na każdy weekend wyścigowy Pirelli przywiezie takie same zestawy dla każdego kierowcy: 8x mieszanka miękka, 3x mieszanka średnia oraz 2x mieszanka twarda. Ta zmiana regulaminowa jest spowodowana wyjątkowym, bardzo skondensowanym sezonem. Normalnie Pirelli potrzebowało decyzji zespołu o wyborze mieszanek na osiem tygodni wcześniej dla torów w Europie i 12 tygodni wcześniej dla wyścigów pozaeuropejskich. Tyle czasu potrzebują na wyprodukowanie oraz transport opon. W tym roku z uwagi na koronawirusa i idące na tym ograniczenia wprowadzane przez rządy krajów, fabryki Pirelli nie mogły wcześniej przygotować opon przed wyścigami planowanymi na nową pierwszą fazę sezonu. Ustalenie kalendarza, a tym decyzje zespołów byłyby podjęte zbyt późno, a produkcja opon musiała ruszyć wcześniej.
Pirelli wyprodukowała i wysłała opony na pierwsze zamorskie wyścigi planowane na marzec i kwiecień. Te z Australii niestety musiały być zutylizowane, bo zostały nałożone na felgi. Pozostałe zostaną użyte na innych wyścigach. Pirelli mogło przekierować kontenery z oponami z powrotem do Europy lub będą one czekać na miejscu na wyścig w drugiej fazie sezonu.
Wybór przez zespoły mieszanek opon powinien wrócić w sezonie 2021 o ile zostanie on rozegrany według zaplanowanego z wyprzedzeniem kalendarza.
Pięć różnych mieszanek w sezonie 2020
W 2020 roku podobnie jak w poprzednim sezonie Pirelli przygotowało pięć różnych mieszanek opon. Na każdy weekend wyścigowy nominują trzy z nich, które będą się nazywać: twarde (białe), średnie (żółte) i miękkie (czerwone). Podstawowe nazewnictwo opon to C1, C2, C3, C4 i C5. Opony C1 są najtwardsze, a C5 najbardziej miękkie.
Pirelli opublikowało nominowane mieszanki opon na osiem pierwszych wyścigów sezonu 2020. Nie ma na tej liście zaskoczeń, a Pirelli postawiło na praktycznie taki sam dobór jak rok wcześniej. Warto zwrócić uwagę, że Pirelli nominował dwa różniące się zestawy mieszanek na wyścigi na torze Silverstone, aby wprowadzić trochę niepewności. Na GP Hiszpanii wybrano najtwardsze mieszanki i ten wyścig będzie sporym testem dla Pirelli. Tor pod Barceloną jest bardzo wymagający dla opon, a w tym roku odbędzie się w sierpniu. Wtedy w Barcelonie jest bardzo gorąco, więc jeśli faktycznie wyścig będzie odbywał się na tym wymagającym torze w upale, to wszystkie oczy będą zwrócone na mieszanki opon Pirelli, bo to będzie dla nich duży test.
Aktualizacja 09.09.2020 r.
Pirelli opublikowało nominowane mieszanki na siedem ostatnich wyścigów w tym sezonie. Na grafikach w tym tekście brakuje mieszanek na weekendy wyścigowe GP Toskanii na torze Mugello oraz GP Rosji w Soczi, które były ogłaszana osobno. Na GP Toskanii wykorzystane będą trzy najtwardsze mieszanki, a na GP Rosji trzy najbardziej miękkie.
Podczas siedmiu ostatnich weekendów wyścigowych w 2020 roku zachodzi kilka drobnych zmian. Na GP Emilia-Romania z tego powodu, że nie odbędą się piątkowe treningi przywiezione zostanie po 10 kompletów opon dla każdego kierowcy, a nie 13 jak zawsze. Na tory w Portugalii i Turcji, gdzie spodziewane jest wysokie zużycie opon, Pirelli nieznacznie zmieni alokację mieszanek. Każdy kierowca dostanie jedną dodatkową twardą mieszankę, kosztem jednej mieszanki miękkiej.
Pirelli planuje drobne zmiany w oponach na sezon 2021. Prototypowe opony będą testowane przez wszystkie zespoły podczas drugiego treningu w Portugalii. Jeśli te testy wypadną pomyślnie i zespoły zgodzą się na wykorzystanie zmodyfikowanych opon, to zostaną one wprowadzone w 2021 roku.
Więcej podstawowych informacji o sezonie 2020 znajdziecie na blogu w kategorii Sezon 2020.