Szczegóły na temat opon Pirelli w sezonie 2021 Formuły 1. Jakie będą mieszanki w 2021 roku? Nominacje opon na poszczególne weekendy wyścigowe przez Pirelli dla F1 w sezonie 2021.
Firma Pirelli pozostaje dostawcą opon dla Formuły 1 na sezon 2021. Kontrakt włoskiego producenta obowiązuje do końca 2024 roku i do tego momentu będą jedynym dostawcą. Na sezon 2021 wprowadzono zmiany w konstrukcji opon, a zespoły ponownie nie będą mogły samodzielnie wybierać mieszanek na weekendy wyścigowe.
Zmiany w oponach Pirelli na sezon 2021
Włoski producent opon pod koniec 2020 roku zdecydował się na wprowadzenie zmian do swoich produktów na sezon 2021. Pierwotnie planowano takie same opony na sezon 2021, ale po kilku awariach spowodowanych nadmiernym obciążeniem, Pirelli zdecydowało się na zmiany konstrukcji. Nowe opony Pirelli są bardziej wytrzymałe, ale jednocześnie nieco wolniejsze. Ich konstrukcja ma wpływ na prowadzenie się samochodu, wymagała od zespołów wprowadzenia pewnych zmian w ustawieniach. Zmieniona konstrukcja wpływa również na aerodynamikę. Opony podczas szybkiej jazdy w pewnym stopniu się odkształcają, a tym samym wpływają na cały pakiet aerodynamiczny samochodu.
Zmiany w oponach powinny całkowicie wyeliminować problemy z nagłymi awariami. Zmieniona konstrukcja pozwoli korzystać z niższych ciśnień, co będzie pozytywnie odebrana przez wszystkich zaangażowanych. Minusy są takie, że nowe opony są cięższe i wolniejsze. Same mieszanki nie uległy zmianom. Aktualizacja 20.07.2021 r. Od GP Wielkiej Brytanii wprowadzono nową konstrukcję tylnych opon z uwagi na pojawiające się wcześniej problemy. Ona ostatecznie miała wyeliminować ryzyko nagłych awarii.
Pięć różnych mieszanek w sezonie 2021
W 2021 roku podobnie jak w poprzednich sezonach, Pirelli przygotowało pięć różnych mieszanek opon. Na każdy weekend wyścigowy nominują trzy z nich, które będą się nazywać: twarde (białe), średnie (żółte) i miękkie (czerwone). Podstawowe nazewnictwo opon to C1, C2, C3, C4 i C5. Opony C1 są najtwardsze, a C5 najbardziej miękkie.
Pirelli już w lutym 2021 roku podało informację o nominowanych mieszankach opon na cały sezon. Nie ma na tej liście zaskoczeń, ani żadnych istotnych zmian. Włoski producent na zdecydowaną większość torów wybrał te same mieszaki z których korzystano w poprzednich latach. Wyjątkiem są wyścigi w Azerbejdżanie i Brazylii, gdzie nominowano mieszanki o jeden stopień bardziej miękkie niż podczas ostatniej wizyty F1. W sezonie 2021 zadebiutują dwa zupełnie nowe tory: Zandvoort w Holandii oraz Jeddah Corniche Circuit w Arabii Saudyjskiej. Pirelli nominowało najbardziej twarde mieszanki na Holandię (tamten obiekt jest bardzo wymagający dla opon) oraz środkowe na obiekt uliczny w Arabii Saudyjskiej.
Aktualizacja 01.10.2021 r.
Z uwagi na kilka zmian w kalendarzu na sezon 2021, pojawiły się informacje o mieszankach opon na tory, które nie były awizowane na początku sezonu. Pirelli nie przygotowało z tej okazji nowej infografiki, dlatego przestawiam dobór mieszanek na wszystkie wyścigi w 2021 roku w formie prostego zestawienia.
Pirelli zdecydowało się przywieźć do Turcji mieszanki o jeden stopień bardziej miękkie niż w 2020 roku. Wtedy opony były zbyt twarde i nie zapewniały odpowiedniej przyczepności. Na zupełnie nowy wyścig w Katarze nominowano najtwardsze mieszanki, co jest zrozumiałe, bo charakterystyka toru sprawia, że jest on wymagający dla ogumienia. Zaskoczeniem jest brak zmian nominacji opon na GP Abu Zabi. Tor Yas Marina będzie mocno przebudowany i stanie się znacznie szybszym obiektem. Na Yas Marinie zużycie opon nigdy nie było istotnym problemem, ale w 2021 roku pierwszy raz tak może być.
GP Bahrajnu – C2 C3 C4
GP Emilii-Romanii – C2 C3 C4
GP Portugalii – C1 C2 C3
GP Hiszpanii – C1 C2 C3
GP Monako – C3 C4 C5
GP Azerbejdżanu – C3 C4 C5
GP Francji – C2 C3 C4
GP Austrii – C2 C3 C4
GP Styrii – C3 C4 C5
GP Wielkiej Brytanii – C1 C2 C3
GP Węgier – C2 C3 C4
GP Belgii – C2 C3 C4
GP Holandii – C1 C2 C3
GP Włoch – C2 C3 C4
GP Rosji – C3 C4 C5
GP Turcji – C2 C3 C4
GP USA – C2 C3 C4
GP Meksyku – C2 C3 C4
GP Sao Paulo – C2 C3 C4
GP Kataru – C1 C2 C3
GP Arabii Saudyjskiej – C2 C3 C4
GP Abu Zabi – C3 C4 C5
Brak dowolnego doboru mieszanek w sezonie 2021
W 2021 roku z powodu problemów logistycznych jakie wywołuje na świecie pandemia koronawirusa, zespoły nie będą same wybierać mieszanek na poszczególne weekendy wyścigowe. Dokładnie takie same zasady wprowadzono po raz pierwszy w 2020 roku i w sezonie 2021 będą one niemal identyczne. Na każdy weekend wyścigowy Pirelli przywiezie takie same zestawy dla każdego kierowcy: 8x mieszanka miękka, 3x mieszanka średnia oraz 2x mieszanka twarda. Nieco inaczej będzie wyglądał dobór mieszanek na weekendy ze sprintem kwalifikacyjnym. Wcześniej zespoły same podejmowały decyzję o liczbie kompletów opon, to jednak wymagało podjęcia decyzji na kilkanaście tygodni przed danym weekendem wyścigowym. Pirelli miało dzięki temu czas na wyprodukowanie oraz wysłanie odpowiedniej liczby mieszanek. W sytuacji gdy nie ma pewności czy transport będzie przebiegał na świecie bez zakłóceń, to bardziej bezpiecznym wyjściem jest wcześniejsze wyprodukowanie opon i wysłanie ich na tory.
Typ mieszanek i ich liczba mogą ulec zmianie, bo FIA wraz z Pirelli zostawili sobie taką furtkę. Jeśli tak się stanie, to zespoły zostaną o tym poinformowane 15 dni przed początkiem danego weekendu wyścigowego.
Rewolucja w oponach czeka nas w sezonie 2022
W 2022 roku czeka nas techniczna rewolucja w Formule 1. Skala zmian w regulaminie technicznym jest ogromna i słowa, że to będą zupełnie nowe samochody nie są przesadzone. Elementem tych zmian będzie wprowadzenie nisko-profilowanych opon z 18-calowymi felgami. To będą całkowicie zmienione opony pod względem konstrukcji i mieszanek. Pirelli z tego powodu w trakcie sezonu 2021 odbywa intensywne testy, zaplanowano łącznie 28 dni z udziałem dziewięciu stajni. Harmonogram tych testów można sprawdzić pod tym linkiem.
Więcej podstawowych informacji o sezonie 2021 znajdziecie na blogu w kategorii Sezon 2021.
Zgłoszenie błędu w tekście
Zaznaczony tekst zostanie wysłany do naszych redaktorów: